monja Skrevet 9. april 2006 #1 Skrevet 9. april 2006 Hvor gammelt var ditt barn da du snudde det med kjøreretningen?
silja Skrevet 9. april 2006 #2 Skrevet 9. april 2006 snuppa vår på 19mnd sitter bakovervent forts - i min bil/hovedbil. Men det hender hun må sitte på i pappa's bil, og da må hun sitte fremovervendt pga at det ikke er mulighet for annet. Vi har akkurat snudd henne der. Ideelt sett skulle hun ikke gjort det, vi håper å ha henne bakover til 3-4års alder...
monja Skrevet 9. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2006 Jeg håper og å ha han bakovervendt en stund til, men nå er kjøreturene blitt et sant helvete, så jeg vet ikke om det blir så lenge nei....
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #4 Skrevet 9. april 2006 På vårt bilsete sto det at vi skulle snu det da barnet ble 10 mnd eller 10 kilo, det som inntraff først. Husker ikke helt, men hun var rundt året, tror jeg. Hun har mye mer glede av kjøringen nå.
Cilla Skrevet 9. april 2006 #5 Skrevet 9. april 2006 Vi snudde når jenta mi var 2 år akkurat. Grunnen var at hun klaget slik under bilturene. Jeg hadde lovt meg selv at jeg ikke skulle snu før 3 år, og at all sutring fra hennes side skulle overses, men må innrømme at vi ble kjempelei etter en-to måneder. Dessuten ble jeg litt trafikkfarlig med en rasende unge i baksetet
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #6 Skrevet 9. april 2006 Spiller liten rolle hvilken vei barnet sitter. Er ulykken først ute, har det ikke noe å si.
68.mod. Skrevet 9. april 2006 #7 Skrevet 9. april 2006 Vi har akkurat snudd/byttet sete til snuppa vår og hun er tre år,grunnen er at det begynte å bli vel trangt for henne med hensyn til bena, men ikke minst ble selene for korte,hun satt helt krumbøyd når hun hadde tykk vinterjakke/dess på seg stakkar
Cilla Skrevet 9. april 2006 #8 Skrevet 9. april 2006 Spiller liten rolle hvilken vei barnet sitter. Er ulykken først ute, har det ikke noe å si. ← Belastningen på nakke/hals og rygg blir mye mindre når setet er bakovervendt ift forovervendt, pga små barns hoder er større og veier mer ift resten av kroppen, men dette jevner seg ut når de blir eldre. En kan se en video her http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...blicShow;ID=926
Glossy Skrevet 9. april 2006 #10 Skrevet 9. april 2006 Har ikke snudd henne enda, men kjøreturen er et slit for tiden. Bare grining, og hun har allerede dårlig plass til beina. Men jeg finner ikke ut om setet i det hele tatt kan snues... Men vi tenker på saken allerede. Skal til bilforhandleren i morra å snakke med de!
Furstina Skrevet 9. april 2006 #11 Skrevet 9. april 2006 Vår son är 2 år och 3 månader. Han åker fortfarande baklänges trots sin längd (ca 98 cm). Jag tänker låta honom åka baklänges så länge jag kan. Minst över sommaren, kanske vänder jag honom när vi får baby i slutet av oktober och vi behöver en barnstol till men jag hoppas att han kan sitta bakåtvänt ända tills nästa sommar!
Kosejenta Skrevet 9. april 2006 #12 Skrevet 9. april 2006 Poden er 2 år og 3 mnd og sitter bakovervendt.Dette beynner å bli pes, vanskelig å sette ham inn fordi setet er så høyt så det er lite om å gjøre før han smeller hodet i dørkarmen,samt at han begynner å få dårlig plass til beina. Lillebror på 9mnd trenger å større bilstol,så det blir nok til at vi kjøper nytt til eldstemann.Gidder ikke da kjøpe et nytt som han kanskje bruker noen mnd før han må snus pga.dårlig plass, for så å måtte kjøpe nytt igjen, så det blir nok nytt sete etter påske i kjøreretning på ham. Han er veldig glad i å kjøre bil, så hadde det ikke vært for overnevnte grunner hadde vi nok hatt ham bakovervendt lenger....
Gjest lilletroll Skrevet 9. april 2006 #13 Skrevet 9. april 2006 Hun var et eller annet sted mellom 2 og 3. Husker ikke. Hun måtte snus pga lange ben.
Cilla Skrevet 9. april 2006 #14 Skrevet 9. april 2006 Er det "skadelig" at barnet må sitte med bøyde bein? Jeg så ihvertfall ikke det som er grunn til å snu setet. Kan tenke meg det er litt mer utfordrende når en han større barn som sitter rett vei...
Gjest Mayamor Skrevet 9. april 2006 #15 Skrevet 9. april 2006 Vi snudde gutten vår da han var noe over 1 år pga høyt støynivå som vi annså som mer farlig da han forstyrret føreren og "hus"(bil)freden. Tro meg - vi lot det lenge stå til med skrikingen. Ja enig i at det var for tidlig - men må en så må en. Mayamor - som har en blid gutt på 2,5 år forovervendt i stol i baksetet
Furstina Skrevet 10. april 2006 #16 Skrevet 10. april 2006 Nej det är inte skadligt för barnet att sitta med böjda ben. Möjligen obekvämt men korta sträckor ska det inte spela någon roll. Kör du långt bör du stanna och rasta ändå eftersom det fastspända barnet inte kan röra sig ens på samma sätt som vi vuxna. Vi har kanske en snäll pojke och en "bra bil" men jag tror att det hjälper att han kan se ut när han sitter bakåtvänt. Då händer det nåt, han kan titta på andra bilar, bussar, bokstäver, "tält" (husbyggen, fasadrenoveringar), bussar och lastbilar. Hade han inte kunnat titta ut tror jag han hade ledsnat mycket fort.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #17 Skrevet 10. april 2006 Tuppa vår var 8 mnd da vi snudde henne... ingen grunn, hun hadde bare nok kg til å snues....
Jens Skrevet 11. april 2006 #18 Skrevet 11. april 2006 Er ikke sjansen for att de kan brekke nakken ved ett lite kræsj MYE større når man snur dem tidlig(før 2 år)??? Er dette tilfelle, kommer jeg ikke til å gjøre det uansett hvor mye han protesterer.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #19 Skrevet 11. april 2006 Gidder ikke da kjøpe et nytt som han kanskje bruker noen mnd før han må snus pga.dårlig plass, for så å måtte kjøpe nytt igjen, så det blir nok nytt sete etter påske i kjøreretning på ham. Han er veldig glad i å kjøre bil, så hadde det ikke vært for overnevnte grunner hadde vi nok hatt ham bakovervendt lenger.... ← Det finnes bilstoler som kan monteres både bakover- og forovevendt - fra 6 månede til 6 år.
Nasseline Skrevet 12. april 2006 #20 Skrevet 12. april 2006 Vi har nettopp kjøpt nytt sete til lillegutt. Han fyller snart 8 mnd. Setet er forovervendt. Grunnen er at her vi bor er ikke utvalget av bilstoler særlig stort. Så da måtte vi faktisk bare velge det de hadde på butikken. I tillegg så har ikke vil plass i bilen til et sånt sete som er snudd andre veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå