Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aner ikke hvor denne tråden hører hjemme, men noen flytter den vel om den skal flyttes.

En vennine av meg er voldtatt (ikke de siste dagene, det er for sent til å finne beviser på henne). Hun sier at 90% av voldtektsanmeldelser blir henlagt, og at det bare er belastende å gå til politiet. Hun vet hvem mannen er. Hvordan skal jeg klare å overtale henne til å gå til politiet?

Å, jeg er så sint og trist og alt på en gang. :tristbla::frustrert::grine::sinna: :cry: :kjempesinna:

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvordan skal jeg klare å overtale henne til å gå til politiet?

Det skal du ikke, det du som venninne skal gjøre er å hjelpe henne å finne ut hvorvidt det er riktig for henne å anmelde eller ikke. At du ser det som en selvfølge å anmelde har ingenting å gjøre med hva han hun bør gjøre. Hun har helt rett når hun sier at flertallet blir henlagt når det ikke finnes beviser, og at det kan være svært belastende å anmelde. Derfor må du overlate denne avgjørelsen til henne, siden det er hun som vet best hva hun tåler av psykiske belastninger. Det finnes kvinner som får langvarige psykiske problemer av å anmelde, og angrer resten av livet, så det er ikke noe man presse folk til.

Det du bør gjøre er å si at du ihvertfall stiller opp for henne uansett, og snakke med henne om det, så hun kan ta dette valget selv. Jeg skjønner at du blir sint, men voldtekten har alt skjedd, og blir aldri ugjort, det beste du kan gjøre er å hjelpe venninnen å lindre ettervirkningene best mulig, og det kan være både å anmelde og å la være.

Skrevet

Det er synd at det er slik at man kvier seg for å annmelde det fordi det antakeligvis ikke blir gitt noen straff til voldteksmannen, annet enn at det slår tilbake på den som anmelder det i den form av at vedkommende må gjenfortelle hendelsen og indirekte oppleve den igjen.

Gjest Tita K
Skrevet (endret)
:klem: Endret av Tita K
Gjest gotthard
Skrevet

om dere vet hvem det er så husk at det koster ikke all hverden og få noen til og knuse et kne...he he..

neida, ser enda bevis på at statestikken over voldtekter ikke er korekt ja, jeg mener du burde anmelde selv om du ikke kommer noen vei. da vet han hva han gjorde og han får kansje skrekken og gjør ikke det igjen.

tenk om han har en tvilsom annmeldelse fra før? da kan din bidra til at ofrene har mer troverdighet.

Skrevet

Jeg ville anmeldt det. Tror jeg.

Gjest Tita K
Skrevet (endret)
Jeg ville anmeldt det. Tror jeg.

Det er lett og si hva man tror man ville gjort før noe har sjedd. Enkelte ting kan man ikke leve seg inn i.

Endret av Tita K

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...