AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Hørt på t-banen nå. Her mener B at A sa feil? Det ble aldri kommentert, er bare det at responsen tyder på det, men folk tenker kanskje ikke i slike tilfeller. A: det er mange av dem. B: ja, det er mange av de. Anonymkode: bd7b1...b9d
Daria Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars Nå er det jo B som tar feil... jeg leser det ikke som en korrigering av språk, men en bekreftelse på innhold. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars Daria skrev (10 minutter siden): Nå er det jo B som tar feil... jeg leser det ikke som en korrigering av språk, men en bekreftelse på innhold. Ja, det er åpenbart at B sa feil og tilsynelatende ikke fikk med seg hva som er riktig. Innholdet ble bekreftet og så var det rart å bruke en annen form selv. Anonymkode: bd7b1...b9d
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er åpenbart at B sa feil og tilsynelatende ikke fikk med seg hva som er riktig. Innholdet ble bekreftet og så var det rart å bruke en annen form selv. Anonymkode: bd7b1...b9d Nesten alle dialekter bruker alltid enten de(i) eller de(i)m. Ofte er det kun skille når man skriver. Anonymkode: 72d01...b57
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 18.59): Nesten alle dialekter bruker alltid enten de(i) eller de(i)m. Ofte er det kun skille når man skriver. Anonymkode: 72d01...b57 Hvilke dialekter er det? Usikker på om det er et reelt dialekttrekk, virker mer som å si at "sjøtt" er dialekt. Anonymkode: bd7b1...b9d
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke dialekter er det? Usikker på om det er et reelt dialekttrekk, virker mer som å si at "sjøtt" er dialekt. Anonymkode: bd7b1...b9d Voksne folk også. Shøleskap. Prøv litt mer. Var ingen med så mye talefeil før. Anonymkode: 13777...75d
Ullvott Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars (endret) Jeg opplever ikke at B korrigerer A når jeg leser dette. Jeg ser det mer som en bekreftelse på meningen i det som blir sagt, slik Daria også sier. B er enig med A. Det er jo A som sier setningen grammatisk riktig, så B har ingen ting å rette på. Endret 16. mars av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvilke dialekter er det? Usikker på om det er et reelt dialekttrekk, virker mer som å si at "sjøtt" er dialekt. Anonymkode: bd7b1...b9d Ja, det er meget vanlig. Nesten ingen dialekter skiller mellom de og dem, tredjeperson flertall. Vestlandet og Sørlander har dei e.l., og Østlandet og Trøndelag har dem, dom e.l. Nord-Norge enten eller, tror jeg. Avhengig av dialekten. Usikker på hvor de skiller mellom de og dem, for lat til å sjekke nå Anonymkode: 72d01...b57
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå