AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:05 #21 Skrevet mandag kl. 07:05 Crazydoglady skrev (11 timer siden): Om du har så vanskelig for å ta opp jern og har ett fornuftig kosthold så ville jeg kanskje sett litt på om det er noen underliggende årsaker. Cøliaki, Crohns, magesår etc I tillegg til mer åpenbare årsaker som kraftig menstruasjon. Er det kraftig menstruasjon så bør man vell antagelig gå på tilskudd mer eller mindre fast. Er det betennelsestilstander i kroppen så bør det jo absolutt oppdages og håndteres Det er også veldig viktig å IKKE drikke koffein før, samtidig eller rett etter inntak av jern. Og gjerne ta den sammen med appelsinjuice. Anonymkode: 62efd...a22 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:17 #22 Skrevet mandag kl. 09:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har kronisk lavt. Må ta tilskudd hver dag. Men anbefaler å ta blodprøver jevnlig dersom du samtidig med tilskudd også starter på mer jernrik kost. Og snakk med lege og/eller apotek om dose. Jeg hadde en lang og god samtale med farmasøyt(?) om jern og vi så på alle tallene som er knyttet til jern. Slik jeg fikk det fortalt så er det ikke alltid man skal ta høy dose, men ved andre tilfeller er det høy dose som gjelder. Det hadde noe med opptak å gjøre. Jeg stusset på dette, men fikk det bekreftet av flere leger. Beklager vagt svar, men poenget var at du ikke ukritisk skal dytte i deg jernpiller, men få kvalifisert råd på hvor mye, hvor lenge og evt når skal du justere ned for vedlikeholdsdose? Anonymkode: 62efd...a22 Ja, planlegger å spørre legen om vedlikehold når jeg er der for kontroll etter å ha tatt tilskudd i tre måneder 😊 Anonymkode: b48b7...6d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 14.3.2026 den 13.55): Nå har jeg brukt Gemini som sparringspartner ang dette, Det kan være lærerikt. Gemini har god oversikt, men svarer bare på det du spør om. Her er eksempel på spørsmål som Gemini kan svare på hvis du vil lære mer om hvordan jernet blir flyttet rundt i kroppen og hva som avgjør om jernet befinner seg i blodet, der det transporterer oksygen, eller gjemmes bort inne i jernlagrende celler: "Kan du forklare hvordan hepcidin fungerer som kroppens dørvakt for jern, og hvilken rolle D-vitamin spiller i å regulere produksjonen av dette hormonet i leveren?" "Hva er sammenhengen mellom jernstatus, hepcidin og D-vitamin? Forklar hvordan D-vitamin påvirker signalveiene for jernopptak." "Hvordan bidrar mangel på D-vitamin til ubalanse i jernnivået via hormonet hepcidin?" Anonymkode: 4a6f4...0f0
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Skrevet 13 timer siden Merk at hvis du har en infeksjon i kroppen så vil jernmengden reduseres i blodet, men tas opp andre steder i kroppen. Du kan dermed ha nok jern i kroppen, men ikke nok i blodet slik at prøvene blir lave. Så sjekk om dere har noen kroniske infeksjoner som kan ligge bak. Anonymkode: 4a4a3...17a 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Skrevet 13 timer siden Kronisk lavt jernlager er den aller vanligste symptomet ved cøliaki. enkelte har kun det. Har du bedt de sjekke for cøliaki noen gang, ikke minst for å få det utelukket. Anonymkode: fac41...b8b 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden AprilLudgate skrev (På 15.3.2026 den 18.50): Jeg måtte ta Niferex i ett ÅR før den vippet fra lav til helt ordinær. Tok annenhver dag. Tok helt absurd lang tid å fylle opp lagrene til normal. Jeg stoppet ikke Niferex ved nedre normal. Samme her, tok eitt år for meg også! Tok pille kvar dag (to gonger dagleg dei første 3 månadane...) Tar faktisk framleis tilskot kvar dag, og ligg berre mellom 20-30. Anonymkode: 7668b...1e2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #27 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kronisk lavt jernlager er den aller vanligste symptomet ved cøliaki. enkelte har kun det. Har du bedt de sjekke for cøliaki noen gang, ikke minst for å få det utelukket. Anonymkode: fac41...b8b Svært vanlig å ha for menstruerende kvinner som spiser lite eller lite næringsrikt også, hvertfall svar jeg har fått fra lege. Jeg har selv kroniske lagre og sjekket for cøliaki uten å ha det. Ikke kaffe/te en time før/etter måltid og høy dose jerntilskudd under mens holder meg i sjakk nå, etter periode jeg tok høydosetilskudd daglig for å få opp lagrene. Anonymkode: 4e651...d1e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå