Gå til innhold

Kronisk lave jernlagre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen med erfaring med kronisk lave jernlagre? Og er det noen som opplever at de må ligge i midtre/øvre del av referanseverdien av ferritin (som er 15 - 200) for å fungere optimalt?

Jeg har oppdaget et mønster med at jeg har lav ferritin hver vinter på nyåret. Da har jeg som regel slitt veldig med trøtthet og utmattelse i løpet av vinteren, bedt om en blodprøve, fått beskjed om at jeg har mangel (ferritin mellom 11 og 14) og at jeg må ta tilskudd av jern i tre måneder. I min naivitet har jeg trodd at jernmangel kun går negativt utover oksygentransport til musklene (derav tretthet og slitenhet) og at å ta tilskudd som anbefalt er bra nok. 

Når jeg da har tatt kontollprøver etter tre måneder har jeg fått beskjed om at prøvene er fine (ferritin mellom 15 og 25, aldri mer enn dette), også har det vært ny runde med mangel igjen ett år etter.

Nå har jeg funnet ut at jeg kan sjekke blodprøvesvarene mine for mange år tilbake. Jeg ser at laben som har gjort analysene ofte har skrevet «lave jernlagre» som kommentar også når verdiene har vært mellom 15 og 25, men dette har aldri legen videreformidlet til meg.

Nå har jeg brukt Gemini som sparringspartner ang dette, og jeg skjønner at lave jernlagre virker veldig negativt inn på ting jeg allerede sliter med, som ADHD, PMDD, utmattelse og restless legs - og at anbefalte verdier i tilfeller som dette ofte er mellom 50 og 100, noe jeg aldri har vært i nærheten av.

Jeg har hatt så ustabil fungering over mange år med syklisk depresjon, utmattelse, kognitive vansker, eksekutive vansker, overspising, søvnvansker osv., og her henger jo alt sammen: hormoner og nevrotransmittere som østrogen, melotanin, dopamin, serotonin osv påvirker hverandre, og felles for de alle er at de behøver jern for å fungere optimalt.

Jeg husker at jeg hadde jernmangel et par ganger allerede som 17/18-åring, så dette har mest sannsynlig vært med meg hele voksenlivet.

Jeg er spent på om jeg etter hvert klarer å komme meg godt over 25 i ferritin, og om det isåfall vil påvirke helse og fungering positivt. Del gjerne dine erfaringer med dette om du har 🫶🏻

Anonymkode: b48b7...6d6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk lave jernlagre. Hvor mye jern tar du? Jeg tar 100 mg daglig, og kommer ikke mye høyere enn 30. 

Anonymkode: 980b6...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke slutte med jern etter tre måneder hvis du ikke kommer høyere enn 15-25. Virker som du tar for lite tilskudd? Du bør ta 100 mg 1-2 ganger daglig til nivået er oppe på minst 50, gjerne 75-100. Kjøp den sterkeste du finner på apotek. Jeg anbefaler den som heter Ferro-Retard. Kanskje du bør gå på en vedlikeholdsdose etter det også, et lavere tilskudd à la det du får kjøpt på Kiwi.

Blør du mye under mensen?

Anonymkode: 28714...a45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt jernmangel selv, men har pga. annen tilstand gått mye ned i jernverdier, selv om jeg fremdeles ligger innenfor referanseverdi, og merket og merkerdet veldig på formen. 

Jeg synes du skal bytte lege, for din lege følger deg tydelig ikke godt nok opp. Når man stadig har lave verdier må man utredes for hva som er årsaken til at du stadig får disse verdiene. 

Det første som må vurderes er selvfølgelig om du har et kosthold som gjør at du ikke bare får i deg nok jern, men også andre vitaminer og mineraler som kroppen er avhengig av å ha nok av for å kunne ta opp og nyttegjøre seg jern slik den skal.

Det vil si, en lege bør ta langt flere blodprøver av deg, om det ikke allerede er gjort. En ting er vitamin B12, men f.eks. nok kobber er helt avgjørende for å ha gode jernverdier, og andre vitaminer/mineraler kan også spille inn. (Obs, du må ikke ta tilskudd med kobber uten å ha fått sjekket kobber, sink og ceruloplasmin hos en lege som er villig til å lese seg opp om kobber! I den sammenhengen bør man også vurdere å teste om man tar opp vit. B6 i vanlig form, eller om man trenger vit. B6 i P5P-form for å ta den opp. Tar man ikke opp vit. B6 så vil man bl.a. heller ikke ta opp sink og magnesium m.m. Man trenger sink for å ta opp vitamin D, noe som igjen kan stemme med at du blir dårlig hver vinter.)

Tilstander som cøliaki eller melkeallergi, eller intoleranser, kan gjøre at man ikke tar opp nok næring fra maten man spiser. Ergo bør også dette sjekkes om man ikke har funnet andre årsaker. Noen kan ha andre tarmproblemer/sykdommer som spiller inn.

Bytt fastlege!

Anonymkode: 50f38...873

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har kronisk lave jernlagre. Hvor mye jern tar du? Jeg tar 100 mg daglig, og kommer ikke mye høyere enn 30. 

Tar du da hver dag hele året? Eller kurer?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må ikke slutte med jern etter tre måneder hvis du ikke kommer høyere enn 15-25. Virker som du tar for lite tilskudd? Du bør ta 100 mg 1-2 ganger daglig til nivået er oppe på minst 50, gjerne 75-100. Kjøp den sterkeste du finner på apotek. Jeg anbefaler den som heter Ferro-Retard. Kanskje du bør gå på en vedlikeholdsdose etter det også, et lavere tilskudd à la det du får kjøpt på Kiwi.

Blør du mye under mensen?

Anonymkode: 28714...a45

Nei, jeg har omsider skjønt at jeg må ta tilskudd regelmessig 😅 Synes egentlig det er rart at legen ikke har sagt noe om det tidligere.

Jeg tar 100mg daglig nå, og pga plagsom forstoppelse er jeg litt redd for å ta mer. Men jeg skal vedlikeholde ja, skal spørre legen hva han anbefaler på neste legetime.

Blør det som for meg er vanlig mengde, hverken mye eller lite vil jeg si. Blødde veldig mye da jeg hadde kobberspiral, men klarer ikke huske om jernmangelen var verre da.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta inntil 400mg jern i døgnet, det anbefales 1000mg c vitamin samtidig. Da taes det opp best.

Ikke ta det med melk, koffein og korn, og d vitamin.

Sliter selv med å få opp verdien, vært lav siden ungdomsårene og er kronisk utmattet, og med tilhørende symptomer. Er dessverre ikke så flink til å ta det daglig.

Anonymkode: e8463...f8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også jojo-jern.. Spesielt de siste årene har jeg ikke klart å bry meg så mye (utmattelse og depresjon), men har brukt tilskudd i noen måneder når legen har sagt det. Kommer opp til rundt 50 som regel. Men så synker det måned for måned.. Har funnet ut at jeg skal spørre om jeg heller burde gå på jern fast? Ikke som i fast hver dag da, men i faste intervaller eller perioder. For å forebygge.

Men legen min fortalte om nyere forskning som har funnet ut at kroppen ta opp like mye jern totalt om man tar tilskudd annen hver dag som om man tar hver dag. Da tar man opp mer av hver dose, men det er mildere for magen. Det funket veldig bra for meg sist!

Har gjort en oppdagelse da, og da følte jeg meg litt dum. Har alltid trodd at jeg ikke har spesielt kraftig mensen, det er bare vanlig for meg.. ikke lite liksom, men sikker godt innenfor normalen. Det er det ikke. Mengde er vanskelig å forholde seg til med bind og tamponger! Menskoppen har jo ml-streker, så jeg skrev ned og målte sist syklus og brukte kun koppen. Leste at normal blødning var opp til 80ml, og gjennomsnittlig var 30-40 ml. Jeg blødde da omtrent 120 ml på første døgn 😳 det ble ca 180 ml totalt til sammen hele uka. Shit.. det forklarte at jeg aldri klarer å holde jernet oppe om jeg aldri så mye forspiser meg på leverpostei, spinat, fullkorn og rødt kjøtt.

Anonymkode: cb361...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hatt jernmangel selv, men har pga. annen tilstand gått mye ned i jernverdier, selv om jeg fremdeles ligger innenfor referanseverdi, og merket og merkerdet veldig på formen. 

Jeg synes du skal bytte lege, for din lege følger deg tydelig ikke godt nok opp. Når man stadig har lave verdier må man utredes for hva som er årsaken til at du stadig får disse verdiene. 

Det første som må vurderes er selvfølgelig om du har et kosthold som gjør at du ikke bare får i deg nok jern, men også andre vitaminer og mineraler som kroppen er avhengig av å ha nok av for å kunne ta opp og nyttegjøre seg jern slik den skal.

Det vil si, en lege bør ta langt flere blodprøver av deg, om det ikke allerede er gjort. En ting er vitamin B12, men f.eks. nok kobber er helt avgjørende for å ha gode jernverdier, og andre vitaminer/mineraler kan også spille inn. (Obs, du må ikke ta tilskudd med kobber uten å ha fått sjekket kobber, sink og ceruloplasmin hos en lege som er villig til å lese seg opp om kobber! I den sammenhengen bør man også vurdere å teste om man tar opp vit. B6 i vanlig form, eller om man trenger vit. B6 i P5P-form for å ta den opp. Tar man ikke opp vit. B6 så vil man bl.a. heller ikke ta opp sink og magnesium m.m. Man trenger sink for å ta opp vitamin D, noe som igjen kan stemme med at du blir dårlig hver vinter.)

Tilstander som cøliaki eller melkeallergi, eller intoleranser, kan gjøre at man ikke tar opp nok næring fra maten man spiser. Ergo bør også dette sjekkes om man ikke har funnet andre årsaker. Noen kan ha andre tarmproblemer/sykdommer som spiller inn.

Bytt fastlege!

Anonymkode: 50f38...873

Jeg har tatt andre prøver også. B12 er normal, og så lenge jeg tar tilskudd med ganske høy dose er også D-vitamin fin. 

Jeg vet ikke hva P5B-form B6 er, men jeg har i flere år tatt pyridoksin 40mg fordi jeg har lest forskning på at det skal kunne hjelpe mot PMDD. Sluttet på det for noen måneder siden da jeg syntes plagene med restless legs hadde økt, og jeg leste at for mye b-vitamin kan irritere nervene og gi lignende symptomer. Bena har blitt mye bedre, men det kan jo også skyldes at jerntilskuddet begynner å virke.

Har tidligere sjekket for cøliaki og andre intoleranser ettersom jeg har mye problemer med tarmen (kronisk forstoppelse og smerter), men det ga ikke utslag. Må uansett være ganske nøye på hva jeg spiser: ikke for mye fiber, minimalt med gjærbakst, null bønner/belgfrukter, minimalt med kunstig søtning osv. Spiser mye proteiner i form av egg, kjøtt og fisk, samt mye grønnsaker og frukt av det jeg tåler. Spiser nok dessverre for mye sukker.

Takk for tips ang kobber - skal lese meg opp på det ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også jojo-jern.. Spesielt de siste årene har jeg ikke klart å bry meg så mye (utmattelse og depresjon), men har brukt tilskudd i noen måneder når legen har sagt det. Kommer opp til rundt 50 som regel. Men så synker det måned for måned.. Har funnet ut at jeg skal spørre om jeg heller burde gå på jern fast? Ikke som i fast hver dag da, men i faste intervaller eller perioder. For å forebygge.

Men legen min fortalte om nyere forskning som har funnet ut at kroppen ta opp like mye jern totalt om man tar tilskudd annen hver dag som om man tar hver dag. Da tar man opp mer av hver dose, men det er mildere for magen. Det funket veldig bra for meg sist!

Har gjort en oppdagelse da, og da følte jeg meg litt dum. Har alltid trodd at jeg ikke har spesielt kraftig mensen, det er bare vanlig for meg.. ikke lite liksom, men sikker godt innenfor normalen. Det er det ikke. Mengde er vanskelig å forholde seg til med bind og tamponger! Menskoppen har jo ml-streker, så jeg skrev ned og målte sist syklus og brukte kun koppen. Leste at normal blødning var opp til 80ml, og gjennomsnittlig var 30-40 ml. Jeg blødde da omtrent 120 ml på første døgn 😳 det ble ca 180 ml totalt til sammen hele uka. Shit.. det forklarte at jeg aldri klarer å holde jernet oppe om jeg aldri så mye forspiser meg på leverpostei, spinat, fullkorn og rødt kjøtt.

Anonymkode: cb361...6c7

Takk for tips om annenhver dag! Det skal jeg lese mer om, og kanskje prøve. 

Jeg har også tenkt på det at kanskje jeg blør mer enn jeg tror. Jeg forsøkte menskopp for noen år siden, men fikk det aldri til. Jeg har litt fremfall etter to fødsler, og det virker som anatomien er litt feil, slik at jeg ikke klarer å plassere koppen så det blir tett og komfortabelt.

Likevel tror jeg for min del at mangelen har mer sammenheng med tarmproblemer og dårlig opptak. Jeg får spørre legen neste gang ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar du da hver dag hele året? Eller kurer?

Jeg tar nesten hver dag, hele året. Dropper det hvis jeg er bortreist i en helg eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta flytende jern. Det er bedre for magen, og opptaket går rett fra slimhinnene og inn i blodet.

Mange som har dårlig opptak via tarmen. Da fungere piller dårlig. 

Anonymkode: 16b09...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...