AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Hei, jeg er i en situasjon hvor jeg bor og er sammen med faren til barnet mitt på 10 mnd, jeg vil ut av forholdet og flytte tilbake til byen familien bor. Forholdet er usunt med mye krangling foran barnet og han tar for lite ansvar. Jeg går skole i tillegg og er utslitt med det oppå det å måtte ta ungen 90% av tiden. Det virker bedre å ha fullt ansvar hvor jeg ikke har forventninger til han men kan heller Lene meg på familien min som stiller opp. Hvordan blir dette med tanke på rettsak osv, er det mulig at d blir delt omsorg og at de kan kreve at jeg fortsatt må bo i denne byen? jeg har ikke jobb for øyeblikket og er ferdig å studere i mai men han har full jobb Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Hvorfor skal du ønske å ha delt omsorg med en som ikke har tatt del i omsorgen så langt? Nei, en dommer vil ikke dømme delt omsorg når det ikke har vært det. Nei, de kan ikke kreve at du skal bli boende i byen. Men at foreldreansvaret skal bli kun ditt er ikke realistisk. Her må du lære deg hva som ligger i begrepene. Delt foreldreansvar har dere allerede, men når det kommer til hovedomsorg og samvær er det noe annet. Samvær og foreldreansvar er ikke avhengig av hverandre. I foreldreansvar ligger det feks at han også må signere for pass, endring av navn osv. I hovedomsorgen ligger det at barnet har adresse hos denne personen, og at denne personen avgjør hvilken barnehage ungen skal gå i, skole osv (så fremst det ikke velges en av regliøs art, da må også den med foreldreansvar godkjenne dette). Les barneloven for å se hva som ligger i forskjellene Ang flytting, er det 3 mnd meldeplikt dersom flytting påvirker et avtalt samvær. Om der ikke er samvær, er det altså ikke meldeplikt. Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på nav sine side vedr å være enslig forsørger https://www.nav.no/alene-med-barn Husk at mekling er obligatorisk. For at han evt skal kunne ta deg til retten, må han ha meklingsattest. Så om han feks velger å ikke komme til meklingen, vil han ikke kunne saksøke deg. Familievernkontor har ingen myndighet, og kan ikke kreve noe som helst av dere. Jeg har selv opplevd at de kommer med ganske hårreisende forslag kun for at man skal komme en til enighet som absolutt ikke er til barnets beste. Anonymkode: cf9e6...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Du har valgt å få barn, når du allerede er i en stresset situasjon med studier. Småbarnstilværelsen er en unntakstilstand, babyen er bare 10 mnd. Nå ønsker du å ta barnet vekk fra barnefaren. Håper han går til sak mot. Det er så tankeløst.. Anonymkode: 24701...937 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Han var selvfølgelig ikke sånn før dere fikk barn…….. Anonymkode: 9ac5e...30c 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor skal du ønske å ha delt omsorg med en som ikke har tatt del i omsorgen så langt? Nei, en dommer vil ikke dømme delt omsorg når det ikke har vært det. Nei, de kan ikke kreve at du skal bli boende i byen. Men at foreldreansvaret skal bli kun ditt er ikke realistisk. Her må du lære deg hva som ligger i begrepene. Delt foreldreansvar har dere allerede, men når det kommer til hovedomsorg og samvær er det noe annet. Samvær og foreldreansvar er ikke avhengig av hverandre. I foreldreansvar ligger det feks at han også må signere for pass, endring av navn osv. I hovedomsorgen ligger det at barnet har adresse hos denne personen, og at denne personen avgjør hvilken barnehage ungen skal gå i, skole osv (så fremst det ikke velges en av regliøs art, da må også den med foreldreansvar godkjenne dette). Les barneloven for å se hva som ligger i forskjellene Ang flytting, er det 3 mnd meldeplikt dersom flytting påvirker et avtalt samvær. Om der ikke er samvær, er det altså ikke meldeplikt. Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på nav sine side vedr å være enslig forsørger https://www.nav.no/alene-med-barn Husk at mekling er obligatorisk. For at han evt skal kunne ta deg til retten, må han ha meklingsattest. Så om han feks velger å ikke komme til meklingen, vil han ikke kunne saksøke deg. Familievernkontor har ingen myndighet, og kan ikke kreve noe som helst av dere. Jeg har selv opplevd at de kommer med ganske hårreisende forslag kun for at man skal komme en til enighet som absolutt ikke er til barnets beste. Anonymkode: cf9e6...cd1 Takk for mer informasjon! Ja jeg må nok lese meg mere opp på det, hovedtanken er jo at jeg får bestemme de viktige tingene men vil jo selvføglelig at han skal kunne være i livet hennes men ikke sånn det er nå. Og det er det jeg er redd for at familievern kontoret kommer til å gjør d som kommer ungen minst i favør. Men jeg skal lese meg mer klok. Trengte bare å få litt tilbakemeldinger. Takk for svar! Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Hvorfor skal du ta barnet bort fra pappaen? Det er bare dårlig gjort Anonymkode: 2bf4c...f89 2 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har valgt å få barn, når du allerede er i en stresset situasjon med studier. Småbarnstilværelsen er en unntakstilstand, babyen er bare 10 mnd. Nå ønsker du å ta barnet vekk fra barnefaren. Håper han går til sak mot. Det er så tankeløst.. Anonymkode: 24701...937 Du vet ikke hele situasjonen men jeg forstår tanken din. Det var et mirkal at jeg ble gravid da jeg hadde spiral på dette tidspunktet , og av ulike årsaker er jeg mot abort. Og det er heller ikke det at småbarnstilværelsen er slitsom sånn,det handler ikke om det. Det handler om at en far ikke oppfører seg som far og det lager et usunt miljø for barnet å vokse opp i. men jeg forstår at du skriver det du skriver når du ikke vet hele historien (noe jeg la opp til med å korte det ned å forenkle situasjonen også.) studier ved siden av barn skal ikke være et problem om en er to og støtter hverandre. Anonymkode: 4790e...15a 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han var selvfølgelig ikke sånn før dere fikk barn…….. Anonymkode: 9ac5e...30c Takk for forståelsen, men det er det vel ingen som er 100% lik etter barn haha 😄 Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal du ta barnet bort fra pappaen? Det er bare dårlig gjort Anonymkode: 2bf4c...f89 Det handler ikke om å ta barnet bort fra pappa. Det handler om hva som er best for barnet. Hadde han tatt seg sammen og vært en far ting hadde vært annerledes. Hun er 10 mnd og har mer tilknytning til venner av meg som hun ser 3/4 ganger i måneden… det burde si litt Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler ikke om å ta barnet bort fra pappa. Det handler om hva som er best for barnet. Hadde han tatt seg sammen og vært en far ting hadde vært annerledes. Hun er 10 mnd og har mer tilknytning til venner av meg som hun ser 3/4 ganger i måneden… det burde si litt Anonymkode: 4790e...15a Jo selvsagt handler det om å ta barnet bort fra pappa, du mener altså venner og familie er viktigere enn far, herregud les hva du skriver da. Tipper far ikke får slippe til engang Anonymkode: 2bf4c...f89 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo selvsagt handler det om å ta barnet bort fra pappa, du mener altså venner og familie er viktigere enn far, herregud les hva du skriver da. Tipper far ikke får slippe til engang Anonymkode: 2bf4c...f89 Det handler om å ha det beste og tryggeste miljøet rundt ett barn som skal vokse opp. Det er tydelig at du ikke vet hva omsorgssvikt er verken emosjonell neglekt eller generelt. Dette blir for dumt 😕 Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det handler om å ha det beste og tryggeste miljøet rundt ett barn som skal vokse opp. Det er tydelig at du ikke vet hva omsorgssvikt er verken emosjonell neglekt eller generelt. Dette blir for dumt 😕 Anonymkode: 4790e...15a Der tar du veldig feil , herregud for en ting å skrive bare fordi folk er uenige med deg Anonymkode: 2bf4c...f89
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg er i en situasjon hvor jeg bor og er sammen med faren til barnet mitt på 10 mnd, jeg vil ut av forholdet og flytte tilbake til byen familien bor. Forholdet er usunt med mye krangling foran barnet og han tar for lite ansvar. Jeg går skole i tillegg og er utslitt med det oppå det å måtte ta ungen 90% av tiden. Det virker bedre å ha fullt ansvar hvor jeg ikke har forventninger til han men kan heller Lene meg på familien min som stiller opp. Hvordan blir dette med tanke på rettsak osv, er det mulig at d blir delt omsorg og at de kan kreve at jeg fortsatt må bo i denne byen? jeg har ikke jobb for øyeblikket og er ferdig å studere i mai men han har full jobb Anonymkode: 4790e...15a Godt mulig det blir delt omsorg om barnefar ønsker det ja. Anonymkode: af54e...b88 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Dersom far ønsker delt omsorg så er det store muligheter at han får det. Du har ingen rettigheter til å flytte og ta med barnet. Anonymkode: 5d8a3...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Der tar du veldig feil , herregud for en ting å skrive bare fordi folk er uenige med deg Anonymkode: 2bf4c...f89 Jeg skriver jo for å få råd , ikke noe problem at folk er uenig men når det kommer med meninger som ikke er relevante og kommentarer som «tipper han ikke får slippe til engang…» da blir d meningsløst Anonymkode: 4790e...15a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for mer informasjon! Ja jeg må nok lese meg mere opp på det, hovedtanken er jo at jeg får bestemme de viktige tingene men vil jo selvføglelig at han skal kunne være i livet hennes men ikke sånn det er nå. Og det er det jeg er redd for at familievern kontoret kommer til å gjør d som kommer ungen minst i favør. Men jeg skal lese meg mer klok. Trengte bare å få litt tilbakemeldinger. Takk for svar! Anonymkode: 4790e...15a Familievernkontoret har ingen bestemmelsesrett. Men du vil komme dårlig ut om det skulle bli sak siden du ikke har jobb men barnefar har, så her vil han stille sterkt slik det er pr.nå. Det vil også telle negativt til din fordel at du vil barnets beste om du vil flytte sånn at det ikke legges til rette for vanlig samvær Anonymkode: bc3c7...24c 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skriver jo for å få råd , ikke noe problem at folk er uenig men når det kommer med meninger som ikke er relevante og kommentarer som «tipper han ikke får slippe til engang…» da blir d meningsløst Anonymkode: 4790e...15a Nei du skriver ikke for å får råd , du skriver for å få folk til å være enige med deg, når de ikke er det så legger du til litt ekstra informasjon Anonymkode: 2bf4c...f89 2
Hareena Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lene meg på familien min som stiller opp Da håper jeg de tenker det samme. Endret 1 time siden av Hareena 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Hva tenker du om du går rettens veg å far plutselig får full omsorgsrett? Han har jobb noe du ikke har, du vil flytte , han vil bo der dere bor nå. Har du penger til å betale for advokat ? Familievernkontoret gir råd, veiledning osv, de bestemmer ikke hvor barnet skal være. Anonymkode: af54e...b88 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Godt mulig det blir delt omsorg om barnefar ønsker det ja. Anonymkode: af54e...b88 Svært lite sannsynlig når barnet er såpass lite og far stiller minimalt opp Anonymkode: 73801...5eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå