AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:20 #1 Skrevet fredag kl. 21:20 Eller «tips»? Jeg har det siste året vært syk, på den måten at det ikke går å skjule det. Diagnosene er kjent for omgangskretsen min. Noe er forbigående, annet er kronisk. Nå opplever jeg å få tilsendt meldinger fra perifere folk med diverse råd og historier om folk som har blitt kurert og i bedre form enn noen gang. Det er ikke alltid vedkommende selger noe som gir dem profitt. Jeg lurer derfor oppriktig: hvorfor?! Hvis du hører om noen som har en sykdom, hvorfor gi tips om hva en fetter gjorde i fjor? Eller hva naboen fortalte om katta som ble frisk? Hva er motivasjonen? Small-talk? Å føle seg viktig? Det er nesten mer belastende enn sykdommene.. Man vet jo nødvendigvis litt selv om sykdom, symptomer, forløp og behandling? Hjelp meg å forstå. Anonymkode: 541fb...576 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:57 #2 Skrevet fredag kl. 21:57 Kanskje de ønsker å hjelpe…? Anonymkode: bdfbb...b2d 5 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:59 #3 Skrevet fredag kl. 21:59 Å synes du det? Synes det er nyttig da spesialister ikke bestandig har rett. Er man syk er gode råd dyre. Vil du ikke bli frisk fra alskens smerter?? Anonymkode: 9685f...9c6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:02 #4 Skrevet fredag kl. 22:02 Perifere folk som kommer med tips, er jo folk som bryr seg. Det skal du være glad for. Anonymkode: 3e0fe...83b 5 1
CrazyCatLady2500 Skrevet fredag kl. 22:07 #5 Skrevet fredag kl. 22:07 Enig med Ts, det er en jævla uting. Hvis du ikke er lege eller du ble spurt om råd, så hold kjeft. 3 2
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 22:07 #6 Skrevet fredag kl. 22:07 Tror ikke folk gjør det for å være slemme iallefall, men er lov til å sette grenser for seg selv også. Å si på en pen måte at takk for at du bryr deg, men jeg ønsker ikke tips da jeg har prøvd det aller meste, og ønsker nå å kun forholde meg til hva legene/spesialistene sier 😊 3
CrazyCatLady2500 Skrevet fredag kl. 22:13 #7 Skrevet fredag kl. 22:13 Det er noe med at det er vanskelig nok fra før å være sjuk. Og så kommer alle rådene med «slutt med ditt og begynn med datt». Og dermed skal man i tillegg liksom få dårlig samvittighet og føle at sjukdommen er ens egen feil, i tillegg til at man er sjuk? 6 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:22 #8 Skrevet fredag kl. 22:22 De må slutte. Anonymkode: 7b968...b56 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:23 #9 Skrevet fredag kl. 22:23 Jeg tror folk ønsker å løse et problem, om det gir mening. Sier man at man er syk er det jo et slags problem, og det vil folk prøve å fikse. Selv har jeg migrene og klasehodepine, har hatt det i 20 år. Først de siste årene jeg har fortalt til folk hva som feiler meg, men det har jeg sluttet med nå. Kommer alltid mange råd som "har du kuttet ut sukker/alkohol/koffein, har du prøvd yoga, har du vært hos nevrolog, har du prøvd å gå tur i skogen" - mange råd som viser at folk virkelig ikke kjenner meg. Jeg vet jo ofte selv hva migrenen trigges av, og lever derfor så strikt jeg kan i forhold til disse triggerne, så jeg blir bare oppgitt når yoga liksom skal være en løsning på 20 år med klasehodepine🙄 Som sagt, jeg tror folk bare vil "løse et problem", men det hadde vært fint for én gangs skyld om noen bare spurte meg "oj, hvordan er dagene dine med den sykdommen?" Jeg får jo egentlig aldri muligheten til å fortelle hvordan jeg lever med den. Anonymkode: af378...a88 3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:30 #10 Skrevet fredag kl. 23:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje de ønsker å hjelpe…? Anonymkode: bdfbb...b2d AnonymBruker skrev (1 time siden): Perifere folk som kommer med tips, er jo folk som bryr seg. Det skal du være glad for. Anonymkode: 3e0fe...83b Jeg pleier spørre perifere bekjente om hvordan det går, eller be de på en kopp kaffe, for å vise at jeg bryr meg. Å gi helsetips til noen som ikke diskuterer helsen sin med deg er uhøflig. Uoppfordret helsetips handler heller sjeldent om at man bryr seg. Anonymkode: 07de0...2c7 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:33 #11 Skrevet fredag kl. 23:33 Avhenger av hva. Noen ting har en vært innom selv eller som pårørende, da kan det komme noen innspill og forståelse, etter en selv har hatt utallige bomturer og kjent på fortvilelse. Noen har blitt friske igjen, som jeg tenker er en solskinnshistorie og verdt å nevne når noen ikke ser helt utveien. Men banale og opplagte ting kan en spare seg for, med mindre en tror den andre er evneveik. For det er jo det en antyder når en kommer med råd fra «første avsnitt i en artikkel» type råd. Har vel lært i livet at det finnes mang en mening, som regel kun verdt å lytte til de som enten har gått i dine sko eller de som har det som en profesjon. Resten er stort sett støy. Anonymkode: 57e57...4e1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:39 #12 Skrevet fredag kl. 23:39 Det er nok ikke vondt ment, men samtidig så skjønner jeg at det kan føles feil for deg. Har selv en kronisk sykdom, og tidvis kjent på at man blir litt lei av folk som foreslår ditt og datt som jeg vet ikke fungerer for meg. Samtidig har jeg også siste halvår hatt elendig form pga andre ting som er nytt, og da har det vært nyttig og godt å få litt tips til ting som kan gjøre det bedre. Så for min del har jeg skjønt at når det gjelder min kroniske sykdom som jeg kjenne bedre enn min egen bukselomme; jeg ønsker ikke tips. Men er det noe som er ukjent og nytt for meg: fyr løs! Anonymkode: 49318...8fa 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:33 #13 Skrevet lørdag kl. 08:33 Jeg tror heller ikke det er vondt ment, men å komme med tips uten at noen spør er jo litt rart og kanskje litt sosialt klønete? Mange mener mye om usynlige sykdommer og det er belastende nok i seg selv. Derfor blir kommentarene noe ekstra, en slags forventning om at jeg ikke gjør alt jeg kan for å bli frisk. Anonymkode: 541fb...576 2 1
CrazyCatLady2500 Skrevet lørdag kl. 08:53 #14 Skrevet lørdag kl. 08:53 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tror heller ikke det er vondt ment, men å komme med tips uten at noen spør er jo litt rart og kanskje litt sosialt klønete? Mange mener mye om usynlige sykdommer og det er belastende nok i seg selv. Derfor blir kommentarene noe ekstra, en slags forventning om at jeg ikke gjør alt jeg kan for å bli frisk. Anonymkode: 541fb...576 Nettopp 👿
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:39 #15 Skrevet lørdag kl. 09:39 CrazyCatLady2500 skrev (11 timer siden): Det er noe med at det er vanskelig nok fra før å være sjuk. Og så kommer alle rådene med «slutt med ditt og begynn med datt». Og dermed skal man i tillegg liksom få dårlig samvittighet og føle at sjukdommen er ens egen feil, i tillegg til at man er sjuk? Det er sikkert ikke intensjonen, folk bryr seg nok og ønsker å hjelpe, men effekten er som du sier: de gir inntrykk av at det er min feil, og jeg får dårlig samvittighet, eller blir frustrert over at folk tror det er så enkelt. Fordi det viser at de selv forstår så fryktelig lite. Jeg har kronisk migrene, har hatt det i over 10 år, prøvd alt mellom himmel og jord (som alle syke gjør), inkl medisiner og nevrolog - og så skal jeg liksom bli frisk av å gå flere turer eller trene mer? Samtidig ser folk tom ut i luften når jeg forklarer hvordan det er når jeg er syk, som om de ikke tror på det. Anonymkode: cbaa1...66d 3 1
Daria Skrevet lørdag kl. 09:42 #16 Skrevet lørdag kl. 09:42 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen ting har en vært innom selv eller som pårørende, da kan det komme noen innspill og forståelse, etter en selv har hatt utallige bomturer og kjent på fortvilelse. Noen har blitt friske igjen, som jeg tenker er en solskinnshistorie og verdt å nevne når noen ikke ser helt utveien Som er den type innspill jeg virkelig hater å få... De er sjelden så relevante og aktuelle (eller interessante) som den som kommer med dem tror, og fordi de knytter dem til sitt eget liv kan jeg ikke bare avvise dem, men må late som om jeg bryr meg om noe som en gang skjedde deres fetters tante når alt jeg egentlig ønsket var å få lufte litt om ting som er tøft for meg akkurat nå. Gi meg heller banale råd jeg kan avfeie kort og kontant. Jeg skjønner at det stort sett kommer fra et godt sted og responderer deretter - det er tross at bedre at folk bryr seg enn at de ikke gjør det. Men spør meg hvordan jeg har det, ikke anta at du skjønner og vet så mye og kan rådgi meg om noe jeg vet mye mer om enn deg. Endret lørdag kl. 09:54 av Daria 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:52 #17 Skrevet lørdag kl. 09:52 Jeg har flere sykdommer blant annet type 1 diabetes. Jeg kunne skrevet en bok med historier om folk som skal legge seg oppi, komme med råd som kan bedre, endatil kurere meg. For ikke å snakke om all kjeft jeg har fått fordi jeg har denne sykdommen. Det hender stadig at jeg får spørsmål om jeg er flink til å «passe meg» Da spiller jeg dum og spør uforstående: for hva da? Trafikken? Spesielt eldre er «flinke» til å sammenligne sin type 2 med min type 1. Det blir som å sammenligne forkjølelse med influensa. Min bønn er ikke gi råd! Og det er gjerne de som har minst peiling som roper høyest. Anonymkode: 2a663...ae1 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:44 #18 Skrevet lørdag kl. 16:44 Jeg tror folk flest mener godt. De tror de har hørt om noe som kan hjelpe og ut over det så tenker de ikke så veldig mye lenger. For eksempel så er det lett å tenke, tror personen jeg er idiot som ikke greier å lete frem helseinformasjon selv? Men nei, de har ikke nødvendigvis tenkt at du er en idiot, bare at du er ca. like smart som dem selv. Det er jo ofte en fornærmelse, men som regel ikke ment som en. 😅 Anonymkode: 4fb40...e81 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:49 #19 Skrevet lørdag kl. 16:49 Avhengig av diagnosen spør jeg om de ønsker tips eller om de vil vite hva som fungerte for meg om jeg har samme diagnose. Jeg er også klar på at det som funker for meg kanskje ikke fungerer for deg og motsatt. Ta tips, ikke ta tips det bestemmer du. Er det vanlig sykdom, spesielt typiske barnesykdom, kan jeg nok si hva vi pleide å gjøre da mine var mindre. Igjen: tips kan du gjøre som du vil med. Jeg har ingen mirakelkur, men det har ofte ikke legene heller. Anonymkode: 8a6ed...44a 1
Sophie-Ann Skrevet lørdag kl. 16:53 #20 Skrevet lørdag kl. 16:53 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Eller «tips»? Jeg har det siste året vært syk, på den måten at det ikke går å skjule det. Diagnosene er kjent for omgangskretsen min. Noe er forbigående, annet er kronisk. Nå opplever jeg å få tilsendt meldinger fra perifere folk med diverse råd og historier om folk som har blitt kurert og i bedre form enn noen gang. Det er ikke alltid vedkommende selger noe som gir dem profitt. Jeg lurer derfor oppriktig: hvorfor?! Hvis du hører om noen som har en sykdom, hvorfor gi tips om hva en fetter gjorde i fjor? Eller hva naboen fortalte om katta som ble frisk? Hva er motivasjonen? Small-talk? Å føle seg viktig? Det er nesten mer belastende enn sykdommene.. Man vet jo nødvendigvis litt selv om sykdom, symptomer, forløp og behandling? Hjelp meg å forstå. Anonymkode: 541fb...576 Jeg er sykepleier og det kunne ikke falt meg inn, med mindre de ba om råd. Jeg sier av og til at jeg jobber på bensinstasjon for å slippe spørsmål om diverse 😂. 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå