Gå til innhold

Hjelp! Har visst PCOS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har aldri slitt med uregelmessig mensen, men jeg har gått på p - piller de 3 siste årene pga forhold. Melleva p - piller. Jeg er dårlig til å ta pausene jeg skal, og derfor får jeg også gjennomblødninger, og først da tar jeg pause. 

Jeg tok sist pause i august 2025, også fikk jeg brått mensen igjen 16. januar 2026. Da hadde jeg ikke hatt pause siden august, så det var vel på tide. Da tok jeg pausen og startet opp på pillene igjen etter 7 dager, og jeg blødde lenge etter. Det stoppet rundt slutten av februar, men så nå startet det igjen.

Så jeg dro til gynekologen, og hun tok ultralyd vaginalt. Hun sa alt så fint ut, før hun plutselig sa jeg har PCOS. Jeg tenkte hæ?

Jeg har alltid hatt regelmessig mensen. Siden jeg fikk det. Jeg har aldri hatt smertet eller vært plaget av det, og har lett gått opp og ned i vekt som jeg ønsker. Jeg skjønner ikke, kan dette i det hele tatt stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 23 btw! Blir 24. i oktober. Hvis dette stemmer er jeg knust, min største drøm er å få barn.. 

AnonymBruker
Skrevet

CPCOS har diagnosekriterier. 

Diagnosekriterier er at man må oppfylle 2 av de 3 følgende: 

Sitat

Oligo- eller anovulasjon; uregelmessig menstruasjon

Oligo- eller anovulasjon refererer til menstruasjonssykluser som forekommer sjeldnere enn ti ganger i året eller helt uteblir. Uregelmessig mens som enten helt uteblir i lengre perioder eller varer for lenge, er et vanlig tegn på PCOS. Det kan hende du kun får menstruasjon et par ganger i året, eller at du opplever ekstremt mye blødning osv. Dette kan være en indikator på hormonelle ubalanser som ofte forekommer ved PCOS.

Kliniske symptomer på hyperandrogenisme; for høyt testosteronnivå

Kliniske symptomer på hyperandrogenisme inkluderer hirsutisme og vil ofte presentere seg i form av uønsket hårvekst i ansiktet og kroppen, eller i sjeldnere tilfeller, akne eller hårtap/håravfall. Disse symptomene oppstår på grunn av økt produksjon av mannlige hormoner, som trt og androstenedion.

Polycystiske eggstokker; cyster på eggstokkene

Polycystiske eggstokker viser seg som små, væskefylte cyster på eggstokkene. For å få en PCOS-diagnose, må minst en eggstokk ha et polycystisk utseende. Dette defineres som tolv eller flere follikler med en gjennomsnittlig størrelse på mellom to til ni millimeter, og/eller et ovarievolum på over ti kubikkcentimeter. Cyster på eggstokkene kan føre til forstørret eggstokker som igjen gjør det vanskelig for dem å fungere som normalt og produsere egg.

Hvis du KUN har polycystiske ovarier, så har du ikke PCOS, men PCO. Man kan ha PCO uten å ha PCOS. Hvis du bruker p-piller kan ikke legen vite om du oppfyller kriteriet for oligo-eller anovulasjon. Da må du være av p-pillene.

Det er ikke slik at PCOS betyr infertilitet. Veldig mange kvinner med PCOS blir gravide og får barn uten problemer i det hele tatt, og har man problemer med å bli gravid, finnes det en veldig bra tablett som likevel gjør at man kan bli gravid naturlig. Den heter letrozol. Noen av de med PCOS må ha IVF for å bli gravid, men det er langt ifra alle. Det er jo faktisk sånn at hver sjette kvinne har PCOS, så det er ganske vanlig. Det viktige når man har PCOS er dog å holde seg normalvektig, trene, spise sunt og variert. Det holder sykdommen mer i sjakk.

Anonymkode: 85185...c39

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

CPCOS har diagnosekriterier. 

Diagnosekriterier er at man må oppfylle 2 av de 3 følgende: 

Hvis du KUN har polycystiske ovarier, så har du ikke PCOS, men PCO. Man kan ha PCO uten å ha PCOS. Hvis du bruker p-piller kan ikke legen vite om du oppfyller kriteriet for oligo-eller anovulasjon. Da må du være av p-pillene.

Det er ikke slik at PCOS betyr infertilitet. Veldig mange kvinner med PCOS blir gravide og får barn uten problemer i det hele tatt, og har man problemer med å bli gravid, finnes det en veldig bra tablett som likevel gjør at man kan bli gravid naturlig. Den heter letrozol. Noen av de med PCOS må ha IVF for å bli gravid, men det er langt ifra alle. Det er jo faktisk sånn at hver sjette kvinne har PCOS, så det er ganske vanlig. Det viktige når man har PCOS er dog å holde seg normalvektig, trene, spise sunt og variert. Det holder sykdommen mer i sjakk.

Anonymkode: 85185...c39

Takk! Jeg forstår!

Jeg har aldri aldri hatt problemer med uregelmessig mens. Dog har jeg litt mer hår enn andre pga etnisitet tror jeg. Er fra sør asia.

Var rart hun sa jeg hadde pcos etter ultralyden. Men kan PCO gå bort i motsetning til pcos?

Skrevet

Jeg hadde PCOS når jeg var i tidlig i 20 årene, etter jeg fikk barn så kom plutselig mensen regelmessig og slik har det vært i 15 år selv om jeg aldri har vært så feit som jeg er nå, har ingen andre symptomer heller og gynekologen så ingen antydning til noe på UL heller nå sist jeg var...Hadde ingen problemer med å bli gravid .

Hadde ikke bekymret meg for problemer med å bli gravid så fremt du har mensen relativt regelmessig.

Anonymkode: fcef2...330

Skrevet

Pust med magen, dette kan gå helt fint. Jeg var på din alder da jeg fikk samme beskjed, selv om jeg ikke passet inn i beskrivelsen. Slet mye med akne, sterke blødninger. Ellers ingen typisk kandidat. Men ultralyd viste en del. 

Se litt på kosthold. Skal være forsiktig med for bastante innspill her, men for min del var melk en pådriver for akne. Da jeg kuttet ut det, ble resten bedre. Har to barn, helt naturlig unnfanget. Siste svangerskap rettet opp mye, av en eller annen grunn. Fikk en del pigmentering i huden, men det tar jeg glatt fremfor pms, akne og de smertene når cystene lager bøll. 

Anonymkode: 647c3...61f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...