Gå til innhold

Vg3 studiespesialisering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en fostersønn som har bodd til meg i 2 år. Nå går han vg2 studiespesialiserende og skal gå vg3 neste år. Jeg spurte om han hadde søkt om plass for neste år, men det hadde han ikke. Jeg fikk panikk pga fristen er ute. Han mente at han trenger ikke det. Jeg er usikker, så bare han snakke med rådgiver. Rådgiver sier at man trenger ikke å søke om plass til vg3, men kun til vg2. Men chatgp sier noe annet. 

Noen som vet dette? Vil jo ikke at han skal stå uten skoleplass neste år 

Anonymkode: 007c9...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du søker ikke om VGS3, det er kun om han skulle byttet skole. VGS følger VGS2

Anonymkode: 973b8...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du søker ikke om VGS3, det er kun om han skulle byttet skole. VGS følger VGS2

Anonymkode: 973b8...c3a

Takk. Men han måtte søke om vg2. Da burde vel vg2 følge vg1?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Men han måtte søke om vg2. Da burde vel vg2 følge vg1?

Nei. 

Man må søke vg1 og vg2, men ikke vg3. 

Det har med å gjøre at man velger retning når man begynner på vg2 (feks realfagslinje eller ssø-linje), mens vg3 bare er en videreføring av den samme retningen. 

Anonymkode: a55e2...47a

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

Man må søke vg1 og vg2, men ikke vg3. 

Det har med å gjøre at man velger retning når man begynner på vg2 (feks realfagslinje eller ssø-linje), mens vg3 bare er en videreføring av den samme retningen. 

Anonymkode: a55e2...47a

Takk for svar. Da ble jeg litt roligere 

Skrevet

Hei! 

Du har fått feil svar over. Før var det sånn, men nå  man søke på VG3. Gutten burde ta kontakt med skolen og/eller inntakskontoret så fort som mulig for å få ordne opp. 

Det vil nok gå bra, for det er sjelden det kommer mange nye mellom VG2 og VG3, men ville startet prosessen så fort som mulig. 

Lykke til!

Se mer her: Søknadsprosessen | Videregående opplæring - vilbli.no

Skrevet
Gnå skrev (21 minutter siden):

Hei! 

Du har fått feil svar over. Før var det sånn, men nå  man søke på VG3. Gutten burde ta kontakt med skolen og/eller inntakskontoret så fort som mulig for å få ordne opp. 

Det vil nok gå bra, for det er sjelden det kommer mange nye mellom VG2 og VG3, men ville startet prosessen så fort som mulig. 

Lykke til!

Se mer her: Søknadsprosessen | Videregående opplæring - vilbli.no

Hvorfor sa rådgiver at han trenger ikke å søke? Litt farlig å gi ut feil informasjon 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en fostersønn som har bodd til meg i 2 år. Nå går han vg2 studiespesialiserende og skal gå vg3 neste år. Jeg spurte om han hadde søkt om plass for neste år, men det hadde han ikke. Jeg fikk panikk pga fristen er ute. Han mente at han trenger ikke det. Jeg er usikker, så bare han snakke med rådgiver. Rådgiver sier at man trenger ikke å søke om plass til vg3, men kun til vg2. Men chatgp sier noe annet. 

Noen som vet dette? Vil jo ikke at han skal stå uten skoleplass neste år 

Jeg hadde ringt skolen og snakket med noen der, evt. ringt kommune og forhørt meg. Faren med å spørre på nettet er man, som over her, kan få veldig motstridende svar. 

Skrevet

Svaret fra rådgiver var: Nei, trenger ikke å søke skoleplass på vg3. Kun til vg2 pga programområdevalg, språk eller realfag, økonomi og samfunnsfag 

Skulle tro at han vet dette. Men ble usikker nå

Skrevet

Svaret fra rådgiver var: Nei, trenger ikke å søke skoleplass på vg3. Kun til vg2 pga programområdevalg, språk eller realfag, økonomi og samfunnsfag 

Skulle tro at han vet dette. Men ble usikker nå

Hvis rådgiver har sagt at man ikke trenger å søke så hadde jeg akseptert det ☺️ 

Skrevet
Blått skrev (16 minutter siden):

Hvis rådgiver har sagt at man ikke trenger å søke så hadde jeg akseptert det ☺️ 

Tenkte også det, men så blir jeg usikker når det står inne på vigo.no at de må søke. 

Tror jeg skal spørre på inntakskontoret også 😉

Skrevet

Snuppa her går drama med studiespesialisering, det er 3 årig. De måtte søke første år (opplagt) så måtte de søke vg 2 (ellers kunnet hun ha tatt en annen vg1 eller byttet linje) men så måtte de søke vg3 nylig. Det henger med utdannelsen hun har valgt og hun har garantert plass, men de måtte søke. 🤷‍♀️

Anonymkode: c9c3d...be6

Skrevet
Blått skrev (1 time siden):

Jeg hadde ringt skolen og snakket med noen der, evt. ringt kommune og forhørt meg. Faren med å spørre på nettet er man, som over her, kan få veldig motstridende svar. 

Burde vel isåfall ringe fylkeskommunen og ikke kommunen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...