Gå til innhold

Skole-ipad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger å lufte en frustrasjon.

Sønnen min på 11 år får stadig tilbakemelding fra lærerne om at han holder på med andre ting enn det han skal på skole-iPaden i timene. Samtidig sier læreren at de kan se hva han er inne på.

Da lurer jeg:

Hvis skolen faktisk har mulighet til å se dette – hvorfor låser de ikke bare iPaden slik at elevene kun får tilgang til det de skal bruke i timen?

Barn er barn. De blir lett distrahert, spesielt når hele internett ligger ett klikk unna. For min sønn, som har ADHD, er dette ekstra vanskelig. Han trenger struktur og rammer for å klare å holde fokus.

Jeg opplever at ansvaret i stor grad blir lagt på barnet, når det egentlig også handler om hvordan verktøyene er satt opp. Hvis skolen vet at dette er et problem for mange elever, hvorfor ikke bruke de tekniske løsningene som finnes for å begrense distraksjoner i skoletiden?

Er det flere foreldre som opplever det samme? Hvordan løser skolene dette hos dere?

Anonymkode: 770d6...a76

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må snakke med barna.

Og selvsagt så må jo lærerne si i fra til både ungene og foresatte når det skjer. 

Anonymkode: 0e147...d56

Skrevet

Jobber som lærer og dette har jeg bedt om i mange år. Jeg har ikke mulighet til å styre iPad eller PC til elevene. Det er kommunen/IKT som har oppsett på de. Jeg har ikke admin rettigheter og kan ikke gjøre noe mer med elevenes PC/iPader enn det elevene kan selv. Men helt enig med deg, skjønner ikke hvorfor hele internett skal være tilgjengelig.

Anonymkode: fb8a4...f6a

• Liker 3
Skrevet

Også foreldre må prate med barna sine...

Anonymkode: 605e0...4e0

• Liker 2
Skrevet

Dessverre lite lærer får gjort. Dette blir jo ikke bedre når han begynte på videregående/ Høgskolen der de har egen Laptop.

Tror bare dere må finne en løsning, snakke samme om hvordan han kan fungere bedre på skolen og hvordan han ikke skal bruke laptop/ ipad

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber som lærer og dette har jeg bedt om i mange år. Jeg har ikke mulighet til å styre iPad eller PC til elevene. Det er kommunen/IKT som har oppsett på de. Jeg har ikke admin rettigheter og kan ikke gjøre noe mer med elevenes PC/iPader enn det elevene kan selv. Men helt enig med deg, skjønner ikke hvorfor hele internett skal være tilgjengelig.

Anonymkode: fb8a4...f6a

Samme her. Vi har ikke mulighet til å styre hva elevene er inne på. Vi må stole på at elevene gjør det de skal. Jeg har og har hatt mange elever med adhd som klarer å følge reglene, så det er ingen unnskyldning med adhd. 

Innimellom inndrar jeg ipader, men da har jo ikke eleven noe å gjøre. Og om jeg har noe så er de så sure at da gidder de ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 08528...237

• Liker 1
Skrevet

Hva skal egentlig skolen gjøre her?

Er nok lettere å få sønnen din til å endre seg selv.

Anonymkode: 67752...433

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...