ezraz7 Skrevet torsdag kl. 21:21 #1 Skrevet torsdag kl. 21:21 (endret) Er kobberspiralen virkelig bivirkningsfri, eller lytter vi bare ikke til kvinner? Jeg startet nylig med kobberspiral etter negative erfaringer med hormonell prevensjon psykisk. Kobberspiralen blir ofte presentert som det beste alternativet for dem som vil unngå hormoner, som en holy grail! Det sies: man slipper hormonelle bivirkninger. Kanskje får du litt mer blødninger og smerter, men ellers er alt fint. Sounds like a darn good deal. Men hva om det ikke stemmer for alle? Kort tid etter at jeg satte inn kobberspiral begynte jeg å oppleve angst, lav energi og en hud jeg knapt kjenner igjen - noe jeg ikke hadde hatt et problem med på lenge. Jeg gjorde det man blir oppfordret til å gjøre: Jeg gikk til legen og ba om blodprøver. Responsen jeg møtte var nedverdigende. Jeg ble fortalt at dette «sannsynligvis bare er en tilvenningssak», og at kobberspiralen jo er hormonfri. Da jeg likevel ønsket å ta prøver, fikk jeg høre at det nærmest var sløsing med ressurser, på en legetime jeg selv betaler for. Blodprøvene viste ingen store avvik, bortsett fra vitamin D-mangel, som jeg nå behandler (En mangel jeg har hatt lenge før spiralen). Dermed er saken tilsynelatende avsluttet: Ingen tydelig forklaring, ingen kobling. Men er det virkelig slik medisinsk forståelse bør fungere? At dersom vi ikke kan forklare en sammenheng, så eksisterer den ikke? Når man begynner å undersøke litt selv, finner man et stort antall kvinner som rapporterer lignende opplevelser. Kvinner som aldri har hatt hudproblemer får plutselig samme type akne. Andre utvikler hudsykdommer de aldri har hatt før. Mange forteller om angst, utmattelse og en kropp som føles annerledes. Og det mest interessante: Mange rapporterer at plagene forsvinner når kobberspiralen fjernes. Jeg hevder ikke at kobberspiralen er farlig, eller at alle vil reagere slik. Mange av disse kvinnene i disse gruppene mener jo at grunnen er tydelig: sinkmangel og østrogendominans som følge av kobberforgiftning. Med dette innlegget sier jeg meg ikke enig med de i det, for jeg har ikke noe kunnskap til å sette diagnoser, men jeg ønsker bare oppmerksomhet rundt dette mysteriet. Jeg stiller et spørsmål: Hvorfor blir kvinners erfaringer så raskt avfeid når de ikke passer inn i det etablerte bildet? For mange av oss er ikke problemet bare symptomene. Det er følelsen av ikke å bli tatt på alvor. Jeg er lei av å høre at «det sikkert bare er kroppen som tilpasser seg etter å ha vært på prevensjon lenge». Kanskje er det sant for noen. Men kanskje er det også et tegn på at vi fortsatt vet for lite, og at vi burde være mer åpne for å lytte. For hvis så mange kvinner forteller de samme historiene, burde ikke det i det minste gjøre oss nysgjerrige? Kan vi og sist men ikke minst prate om hvor jævlig det er å sette en inn og at man ikke får smertestillende for dette??? 😭 ANYWAYS, min call to action blir dermed slik: Kjenner du noen som forsker på kvinnehelse? Ikke nøl med å ta kontakt om dette her er interessant for de det gjelder. Jeg har fortsatt i min og skal snart bestille time for å ta den ut. Jeg kan stille opp på tester både før og etter. Endret torsdag kl. 21:31 av ezraz7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 01:29 #2 Skrevet i går, 01:29 Generelt har leger i Norge så godt som ingen kunnskap om kobber og kobbermetabolismen i kroppen, hvordan dette fungerer med agonister og antagonister. Det står til og med på en av laboratorie-sidene, og på noen sykehus-labsider, råd om hva som er nødvendig, og viktigere unødvendig, å ta av prøver. Det brukes utdatert forskning som grunnlag for dette også. I beste fall får man kanskje en fastlege til å måle kobberverdier i serum, og kanskje samtidig sink. Men det kan gi helt feil inntrykk, hvis den som måles har visse typer kobberproblemer. Det gjøres gjerne også at man ev. får feilbehandling, fordi de som tolker prøvene ikke forstår at de ikke har helhetsbildet, og kan derfor ende med å skade pasientene. Det sies at mengden kobber spiralen avgir er så liten at det ikke har noe å si for kroppen. Men det igjen kommer helt an på den enkelte kvinnes utgangspunkt, ernæringsstatus, hormonstatus. Jeg har f.eks. blodprøver som gjør at to leger har anbefalt meg å sette inn kobberspiral for å få mer kobber. På vanlige prøver ser det ut som en mangel av kobber, men tar man alle prøver, så avdekkes at jeg også har for mye fritt kobber i kroppen, selv om jeg ikke er diagnostisert med en av de alvorligere kobbersykdommene. Når jeg har spurt disse legene hvorfor de mener jeg vil få økte markant økte kobberverdier ved å sette inn kobberspiral, når det som regel argumenteres med at mengden som avgis til kroppen er så liten at den ikke påvirker hormoner - da har ikke legene noen svar. Ser du her: https://svelic.se/utredning/?id=6-10338 I linken skrives det at iflg UpToDate så er det målt kobberverdier over normalnivåer hos kvinner som bruker kobberspiral. Det skrives at det ikke anses som å ha noen "negativ klinisk effekt". Samtidig vet man at fritt kobber faktisk er giftig, da kroppen ikke kan nyttegjøre seg det. Om andelen fritt kobber i blodet blir for høyt og man ikke skiller det ut via urin/avføring, så vil det frie kobberet begynne å lagre seg i kroppen. Og fritt kobber er altså giftig og det ikke skilles ut og det blir for mye av det. Slikt fritt kobber vil ofte lagres i lever eller hjerne eller øyne. Men fritt kobber kan også lagres i annet vev i kroppen og påvirke hormoner, immunforsvaret, andre organer, ledd, muskler m.m. Før kvinner får kobberspiral screnes de ikke for ubalanser, allergier eller andre kontraindikasjoner som gjør at man ikke bør bruke kobberspiral, og at det for noen faktisk kan være farlig å bruke en kobberspiral. Det er heller ikke nødvendigvis slik at alt fritt kobber som har lagret seg vil skilles ut selv om de slutter med kobberspiral. Kunnskap blant norske leger om kobbermetabolismen, agonister, og antagonister, symptomer, utredning m.m. er minimal, knapt eksisterende. Ser man på forskning i utlandet på ulike tilstander som gir problemer med kobber i kroppen, så er det mye som tyder på at det er forbausende mange kvinner som har dette sammenlignet med menn. Symptomene kan være alt fra hormonendringer, problemer med blodsukkerregulering, smerter, D-vit. mangel og andre mangler, søvnmangler, psykiske problemer, diffuse symptomer, utmattethet, hodepine m.m. Å da skulle gi mange av disse kobberspiral er etter min mening gambling med kvinners helse, fordi man ikke vet nok om langtidsfølgene for disse kvinnene. Til deg, Ts, tror jeg det beste du kan gjøre er å skrive ned symptomer før/etter, ev. få en lege til å ta blodprøver av deg før og etter uttak av spiralen. Men jeg tror ikke du vil finne leger i Norge i dag som kan nok om det eller forsker på det. Jeg vet at Universitetet i Lund i Sverige har forsket en del på kobber i kroppen, men jeg tror ikke de har forsket på dette i sammenheng med kobberspiral. Håper du får det bedre når du har tatt ut spiralen! Anonymkode: 3b904...146
Margit777 Skrevet i går, 01:37 #3 Skrevet i går, 01:37 Det gjorde så vondt å sette inn spiral, så jeg har gått to år over tiden for å ta den ut, siden vi ikke får bedøvelse. Tenker jeg dør med den.
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #4 Skrevet i går, 14:45 Kan det ikke være hensiktsmessig å få målt ceruloplasmin? for å se på kobber-sink forholdet. Min fastlege nekter fordi det ikke foreligger mistanke om Wilsons sykdom, men jeg skal usnsett få tatt blodprøver privat pga andre ting, så kan få målt dette. Skal ta høye doser c-vit pga for mye kobber, men pga dysbiose sliter jeg med det også. Har ernæringsterapeut som ser på både hårmineraltest og blodprøver. Anonymkode: 2ddd7...190
ezraz7 Skrevet i går, 18:39 Forfatter #5 Skrevet i går, 18:39 Jeg har funnet ut at jeg har egentlig ikke lyst til å bruke så mye mer penger på å dra å teste meg og potensielt bli møtt med motstand og nedverdigende kommentarer igjen. Så derfor jeg prøver å henvise meg til forskere som faktisk bryr seg om temaet, for å hjelpe andre i samme båt AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan det ikke være hensiktsmessig å få målt ceruloplasmin? for å se på kobber-sink forholdet. Min fastlege nekter fordi det ikke foreligger mistanke om Wilsons sykdom, men jeg skal usnsett få tatt blodprøver privat pga andre ting, så kan få målt dette. Skal ta høye doser c-vit pga for mye kobber, men pga dysbiose sliter jeg med det også. Har ernæringsterapeut som ser på både hårmineraltest og blodprøver. Anonymkode: 2ddd7...190
ezraz7 Skrevet i går, 18:40 Forfatter #6 Skrevet i går, 18:40 Margit777 skrev (17 timer siden): Det gjorde så vondt å sette inn spiral, så jeg har gått to år over tiden for å ta den ut, siden vi ikke får bedøvelse. Tenker jeg dør med den. Ja shit det gjorde dritvondt men syns det gjør like vondt både før og under mensen med den, så kan like godt bare fjerne og bli ferdig med det
ezraz7 Skrevet i går, 18:42 Forfatter #7 Skrevet i går, 18:42 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Generelt har leger i Norge så godt som ingen kunnskap om kobber og kobbermetabolismen i kroppen, hvordan dette fungerer med agonister og antagonister. Det står til og med på en av laboratorie-sidene, og på noen sykehus-labsider, råd om hva som er nødvendig, og viktigere unødvendig, å ta av prøver. Det brukes utdatert forskning som grunnlag for dette også. I beste fall får man kanskje en fastlege til å måle kobberverdier i serum, og kanskje samtidig sink. Men det kan gi helt feil inntrykk, hvis den som måles har visse typer kobberproblemer. Det gjøres gjerne også at man ev. får feilbehandling, fordi de som tolker prøvene ikke forstår at de ikke har helhetsbildet, og kan derfor ende med å skade pasientene. Det sies at mengden kobber spiralen avgir er så liten at det ikke har noe å si for kroppen. Men det igjen kommer helt an på den enkelte kvinnes utgangspunkt, ernæringsstatus, hormonstatus. Jeg har f.eks. blodprøver som gjør at to leger har anbefalt meg å sette inn kobberspiral for å få mer kobber. På vanlige prøver ser det ut som en mangel av kobber, men tar man alle prøver, så avdekkes at jeg også har for mye fritt kobber i kroppen, selv om jeg ikke er diagnostisert med en av de alvorligere kobbersykdommene. Når jeg har spurt disse legene hvorfor de mener jeg vil få økte markant økte kobberverdier ved å sette inn kobberspiral, når det som regel argumenteres med at mengden som avgis til kroppen er så liten at den ikke påvirker hormoner - da har ikke legene noen svar. Ser du her: https://svelic.se/utredning/?id=6-10338 I linken skrives det at iflg UpToDate så er det målt kobberverdier over normalnivåer hos kvinner som bruker kobberspiral. Det skrives at det ikke anses som å ha noen "negativ klinisk effekt". Samtidig vet man at fritt kobber faktisk er giftig, da kroppen ikke kan nyttegjøre seg det. Om andelen fritt kobber i blodet blir for høyt og man ikke skiller det ut via urin/avføring, så vil det frie kobberet begynne å lagre seg i kroppen. Og fritt kobber er altså giftig og det ikke skilles ut og det blir for mye av det. Slikt fritt kobber vil ofte lagres i lever eller hjerne eller øyne. Men fritt kobber kan også lagres i annet vev i kroppen og påvirke hormoner, immunforsvaret, andre organer, ledd, muskler m.m. Før kvinner får kobberspiral screnes de ikke for ubalanser, allergier eller andre kontraindikasjoner som gjør at man ikke bør bruke kobberspiral, og at det for noen faktisk kan være farlig å bruke en kobberspiral. Det er heller ikke nødvendigvis slik at alt fritt kobber som har lagret seg vil skilles ut selv om de slutter med kobberspiral. Kunnskap blant norske leger om kobbermetabolismen, agonister, og antagonister, symptomer, utredning m.m. er minimal, knapt eksisterende. Ser man på forskning i utlandet på ulike tilstander som gir problemer med kobber i kroppen, så er det mye som tyder på at det er forbausende mange kvinner som har dette sammenlignet med menn. Symptomene kan være alt fra hormonendringer, problemer med blodsukkerregulering, smerter, D-vit. mangel og andre mangler, søvnmangler, psykiske problemer, diffuse symptomer, utmattethet, hodepine m.m. Å da skulle gi mange av disse kobberspiral er etter min mening gambling med kvinners helse, fordi man ikke vet nok om langtidsfølgene for disse kvinnene. Til deg, Ts, tror jeg det beste du kan gjøre er å skrive ned symptomer før/etter, ev. få en lege til å ta blodprøver av deg før og etter uttak av spiralen. Men jeg tror ikke du vil finne leger i Norge i dag som kan nok om det eller forsker på det. Jeg vet at Universitetet i Lund i Sverige har forsket en del på kobber i kroppen, men jeg tror ikke de har forsket på dette i sammenheng med kobberspiral. Håper du får det bedre når du har tatt ut spiralen! Anonymkode: 3b904...146 Tusen takk for at du gadd å sitte deg ned å skrive dette, jeg føler meg virkelig sett av noen. Endte du opp med å ta kobberspiral etter anbefaling? Hvordan gikk det isåfall?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå