AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:34 #1 Skrevet torsdag kl. 18:34 Vi har en 5-åring og har så langt spart ca. 50 000 kr. Økonomien var ikke så god de første årene, men nå ser det lysere ut. Fremover vil vi å sette hele barnebidraget i fond hver måned. Tanken er at dette skal gi en grei start på voksenlivet, uten at det blir en hvilepute. Vi tenker å oppmuntre til egen sparing og ansvarsfølelse underveis. Kan vurdere å øke sparingen senere? Er dette et fornuftig nivå og strategi? Anonymkode: 07e21...d1d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:03 #2 Skrevet torsdag kl. 20:03 Helt avhengig av situasjon. Vi har valgt å prioritere å nedbetale egen bolig så vi blir gjeldfrie så snart som mulig. Vi har gamle foreldre og jeg er enebarn så arven fra dem går rett til våre barn. Anonymkode: 55d94...0a6 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:08 #3 Skrevet torsdag kl. 20:08 vi sparer til barnet men ikke på den måte, det er mer til så han får det han trenger gjennom oppveksten og blir det noe til overs blir det en ekstra fin ferie på alle sammen Anonymkode: 67072...6dc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:12 #4 Skrevet torsdag kl. 20:12 Min mening er at barnebidraget skal brukes, ikke spares - da trenger du det faktisk ikke. Sparer 500kr i mnd i fond til hvert av barna, det skal hjelpe barna med leilighet/studier/gründer etc, men det å gi ungene en halv formue når de blir voksne tror jeg oppriktig er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Vi har god råd, men bruker heller pengene på barna mens de bor hjemme og på livet vi lever sammen. Anonymkode: 56eda...42a 4 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:45 #5 Skrevet torsdag kl. 20:45 Ikke spesifikt, nei. De har hver sin konto med litt de har fått i gaver. Min sparing er min, men vil jo etter alle solemerker komme barna til gode. Å ha en formue i en attenårings navn er helt uaktuelt. Anonymkode: e5a81...106 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:39 #6 Skrevet torsdag kl. 21:39 Ja vi sparer i aksjefond og sparekonto. Anonymkode: b1c98...a2d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:58 #7 Skrevet torsdag kl. 21:58 Jepp. Sparer hele barnebidraget. Har satt det på egen konto (i vårt navn) siden første bidrag fra fødsel. Begynner nå å bli såpass mye at vi vurderer å sette det inn i fond. Anonymkode: 97645...6e3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:03 #8 Skrevet torsdag kl. 22:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har en 5-åring og har så langt spart ca. 50 000 kr. Økonomien var ikke så god de første årene, men nå ser det lysere ut. Fremover vil vi å sette hele barnebidraget i fond hver måned. Tanken er at dette skal gi en grei start på voksenlivet, uten at det blir en hvilepute. Vi tenker å oppmuntre til egen sparing og ansvarsfølelse underveis. Kan vurdere å øke sparingen senere? Er dette et fornuftig nivå og strategi? Anonymkode: 07e21...d1d Gjorde det, men så opprettet begge bestefedre sparekonto + at kiddo arver en leilighet, så h•n har nok med penger når dagen kommer. Anonymkode: df876...8e4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:14 #9 Skrevet torsdag kl. 22:14 Slike muligheter hadde aldri jeg til mine unger. Som alene mor. Men de fikk seg jobber unge selv. Å i dag har de kjøpt egne hjem og gode jobber. Det lå hard jobbing og studie. Men fint noen har muligheter å hjelpe unger så mye. Anonymkode: 26266...fa3
Bellis86 Skrevet torsdag kl. 23:19 #10 Skrevet torsdag kl. 23:19 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke spesifikt, nei. De har hver sin konto med litt de har fått i gaver. Min sparing er min, men vil jo etter alle solemerker komme barna til gode. Å ha en formue i en attenårings navn er helt uaktuelt. Anonymkode: e5a81...106 Vi sparer i vårt navn, men jeg er med på tankegangen. Det er flere veier til mål Endret torsdag kl. 23:21 av Bellis86
AnonymBruker Skrevet i går, 00:46 #11 Skrevet i går, 00:46 Jeg har ikke økonomi for fremtidig sparing for barn. Jeg vil ettervært få bedre økonomi om noen år grunnet gode valg jeg har tatt og sannsynligvis arver jeg endel ettervært. Planen er å kunne bidra mer i fremtiden basert på livet da i forhold til her å nå. Anonymkode: f29de...54e
AnonymBruker Skrevet i går, 00:56 #12 Skrevet i går, 00:56 Vi sparer litt her og det, enkelte ganger setter jeg inn hele barnebidraget andre ganger ikke noe. Vi har laget konto til barna og min far setter inn 200 kr vær måned som går direkte inn i et fond. Det jeg setter til side er for å bruke når barnet evt trenger noe og vi ikke har muligheten til å kjøpe det. Anonymkode: 6b2b8...595
SPOCA Skrevet i går, 01:08 #13 Skrevet i går, 01:08 Både mannen min og jeg sparer til min stesønn. Vi sparer både i fond og på høyrentekonto. Det blir rundt 2000 kr per måned. Barnet har spesielle behov, og vil aldri ha muligheten til å jobbe eller lignende. Vi er derfor nødt til å tenke på hans framtid.
AnonymBruker Skrevet i går, 05:25 #14 Skrevet i går, 05:25 Vi har ikke spart til barna, sparepengene de har - er jul- og bursdagsgaver fra besteforeldre. Vi har imidlertid spart penger i alle år, og innimellom har oppsparte midler blitt brukt til felles nytte- familieferie, bilbytte mv. Videre har vi bidratt med økonomisk bistand når de har flyttet hjemmefra. Ellers vil jeg tro det er barnetrygd de fleste sparer, eller er det barnebidrag fra den andre forelderen? Anonymkode: efecf...44f
AnonymBruker Skrevet i går, 06:23 #15 Skrevet i går, 06:23 Jeg har i perioder spart det jeg kan til barna, mens vi andre perioder har brukt både barnetrygd og sparepenger i andre perioder til livets nødvendigheter. Mat, hjem, klær, bilstol i dag trumfer morgendagens behov og ønsker. 10K i året vitner ikke om spesielt dårlig spareevne. Det blir en pen sum om dette holder samme nivå (og da ikke medregnet renter, fortjeneste på fond osv). Anonymkode: 0bf1a...8c4
AnonymBruker Skrevet i går, 06:31 #16 Skrevet i går, 06:31 Nei. Betaler ned eget lån og sparer selv. Ungene blir forhåpentligvis selvstendige og får seg jobb og sparer selv. Men med god økonomi selv vil jeg kunne hjelpe de ved behov om jeg synes det er hensiktsmessig. Anonymkode: 05951...c37 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:34 #17 Skrevet i går, 06:34 Sparer barnetrygd, gaver og setter av selv 1000-2000 kroner i måneden i fond. Vi bor i Oslo, så da er målet med sparing egenkapital til kjøp av bolig som ung voksen. Anonymkode: 73e70...d07
AnonymBruker Skrevet i går, 06:38 #18 Skrevet i går, 06:38 Vi sparer, men i første omgang til sånt som konfirmasjon, tannregulering og andre utgifter. Blir det noe til overs får de det til lappen og ev bolig hvis det blir noe igjen etter det. Anonymkode: a0638...09e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:39 #19 Skrevet i går, 06:39 Har en som er rett over året. Han har ca 20K på egen sparekonto som han har fått i gaver, og så sparer jeg 1500 av barnetrygd i fond. De resterende 500 hver mnd sparer vi til større utgifter til barnet, som ny seng etc. Å spare barnetrygden begynte vi med nylig etter jeg var ferdig i 80% perm og derfor fikk det romsligere. Anonymkode: 25b47...748
AnonymBruker Skrevet i går, 09:41 #20 Skrevet i går, 09:41 Vi setter barnetrygden inn på egen konto - men bruker også av denne kontoen når barna trenger noe spesielt ut over daglig drift og budsjett. Vi bruker til å hjelpe å betale konfirmasjon, blant annet, og jeg tror også det skal være nok der til førerkort til begge barna. Har ett barn med spesielle behov som gjør at vi ikke får spart opp så mye, må fokusere på dag til dag. Anonymkode: a1f1d...274
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå