AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:17 #1 Skrevet torsdag kl. 17:17 Hvor mye usunt er det vanlig å unne seg på en uke/måned selv om man generelt skal ha et sunt kosthold? For helsas del. Da ikke hva som er det helt gjennomsnittlige konsumet bare. Anonymkode: 25902...dc9
ms. Perfect Skrevet torsdag kl. 17:33 #2 Skrevet torsdag kl. 17:33 Det er jo en glidende overgang fra sunt til usunt kosthold. Kostholdet i seg selv er en ting, men også hvor mye det stresser deg (det å være sykelig opptatt av å spise sunt er også en spiseforstyrrelse). Et sunt kosthold er balansert og variert, og dekker alle behov du måtte ha, som jo er unikt for deg. En blodprøve kan avdekke vitamin- og mineralmangel, ellers må du passe på å ha en sunn balanse på protein, karbohydrater og fett. Alt er like viktig, det er usunt med både for mye og for lite. Jeg har ikke et perfekt kosthold, men hvis noen hadde spurt om jeg åt sunt, ville jeg svare ja. Jeg drikker sukkerfri brus hver dag, og spiser godteri (spesielt potetgull) 2-3 ganger i uka. Jeg prøver å spise så rent som mulig, men kan godt trykke i meg en porsjon nudler til kvelds om jeg har lyst på. Det er likevel ikke hver uke. Kosthold er kjempeviktig, men akkurat for helsa sin skyld er det å være fysisk aktiv helt essensielt. Det er mye sunnere å være overvektig og aktiv enn slank og inaktiv.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:34 #3 Skrevet torsdag kl. 17:34 2-3 glass vin og 5-6 biter smågodt/sjokoladebiter (altså når man knekker av en sånn liten firkant, ikke 5-6 hele sjokolader) per måned kanskje? pluss en halv pose potetgull, en stor skål is og en smakssatt skyr. Per måned, sånn i snitt. Det tror jeg er ca der jeg ligger. Anonymkode: cadfe...6da
Crazydoglady Skrevet torsdag kl. 17:40 #4 Skrevet torsdag kl. 17:40 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor mye usunt er det vanlig å unne seg på en uke/måned selv om man generelt skal ha et sunt kosthold? For helsas del. Da ikke hva som er det helt gjennomsnittlige konsumet bare. Anonymkode: 25902...dc9 Det kommer sikkert helt an på, noen må jo kanskje holde seg helt striks pga helseplager de allerede har som trigges lett. For andre som bare har ett ønske om å være sunn så er det helt sikkert og variasjoner i hva de anser som sunt eller godt nok eller hvilke mål de setter seg. Jeg tenker det er det man gjør mest av som teller, ifht mat og sunnhet så vil vel jeg tenke at det må være litt mer enn 51 prosent dedikasjon om det skal nytte noe særlig. Alt man gjør sunt er jo sunnere enn alternativet, viss utgangspunktet er at man er tvers igjennom usunn. Men skal man leve sunt, være sunn så ville jeg tenkt at 80-90 prosent av det man spiser bør være sunt også har man rom for litt kos.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:09 #5 Skrevet torsdag kl. 18:09 Det er et kompleks spørsmål. Selv slet jeg lenge med at jeg overspiste på usunn mat, i mitt tilfelle var jeg sukkeravhengig og spiste et halv kilo smågodt flere ganger i uken, ofte i stedet for middag for å ikke bli sykelig overvektig. Jeg har avvent meg fra uvanen nå, men kan ikke spise noe særlig sjokolade og søtt over tid før jeg blir trigget og faller tilbake til gamle uvaner. Så jeg må holde meg helt borte for min egen helse. Mitt kosthold er 90% sunt, men drikker noen glass vin hver måned. Trigges ikke av det sånn at jeg har lyst til å drikke mer, så det er uproblematisk for meg. Men sukker er problematisk for meg så da er det lettere å avstå helt. Det å skissere ett kosthold og presse alle inn i det blir feil. Vi har alle individuelle sårbarheter. Anonymkode: 16e51...a85 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå