Gå til innhold

Kan jeg jobbe i barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er en mann i en alder av 40 år. Jeg har kommet i nærhet av midtveis i livet og føler for en forandring hva angår yrkessituasjon. Jeg føler ikke lenger at høy lønn er viktig for meg og vil heller jobbe med mennesker.

Jeg er enslig og har vært enslig i hele livet, derfor savner jeg barn og familie, noe som gjør at jeg gjerne vil jobbe i en barnehage. Jeg savner barn i livet og tror dette yrket kan blant annet veie opp for savnet. Har merket behov for omsorg ovenfor barn når jeg har vært i kontakt med andre barn. En barnehage virker veldig koselig å jobbe i. Barna er søte og gode, det ser ut som det er hyggelige voksne der også, for det meste kanskje?

Jeg er litt usikker, på en annen side, fordi det er dette teamet om ”menn i barnehage” som alltid vil sveve rundt og da spesielt menn på min alder som plutselig finner ut at dette kunne blitt aktuelt å jobbe med. Jeg er skeptisk over at det kan se ”tvilsomt” ut når noen ikke har hatt erfaring fra yrket men vil fremdeles jobbe der, og er mann, og har som eneste arbeiderfaring innen IT-bedrifter.

Hva synes du om det her? Helt ærlig?

Hva ville du følt hvis det startet opp en voksen mann som meg helt plutselig i din barnehage til neste høst?

Det blir jo ikke noe hyggelig å jobbe der hvis man får sånne ”blikk” rettet mot seg! Jeg håper flest mulige foreldre svarer og sier sin helt ærlige mening om dette så jeg kan ha noe å gå ut fra. Jeg har planer om å si opp jobben snart og finne et annet yrke, og det yrket jeg vil jobbe i er barnehage eller annet yrke som angår barn eller småbarn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg hadde bitt meg merke i hadde vært følgende:

- Evig ungkar, 40 år

- IT arbeider

- Skifter til jobb med barn.

Jo, jeg hadde lurt på hvorfor. Antakeligvis hadde jeg enten bekymret meg for pedofili, eller for at du var desperat på jakt etter en partner, og håpet på å bli kjent med en alenemor via jobben.

I utgangspunktet har jeg ingenting imot menn i barnehager, jeg mener det er en fordel for barn å ha både menn og kvinner rundt seg, men jeg tror jeg hadde stusset ganske kraftig i en slik situasjon som du beskriver.

Jeg er kanskje fordomsfull, men jeg er i det minste ærlig om mine fordommer…

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hatt en mann midt i 40 årene i praksis i barnehagen vår(jeg er selv barnehageansatt). Han ble veldig godt tatt i mot, både av barn og voksne. Jeg så også at spesielt guttene satte pris på at det var en mann der og det gjorde vi ansatte og. Av og til er det greit å få en hane inn i høneflokken. Jeg vet imidlertid at han begynte å kjede seg etterhvert, noe som kanskje er naturlig når du er den eneste av et kjønn på en arbeidsplass. Kvinnfolk kakler, sånn er det bare. ;)

Fra mitt personlige ståsted, så hadde jeg ikke reagert dersom jeg plutselig hadde fått en godt voksen mann inn i barnehagen. Det er ikke lenger slik at man skal være ferdig utdannet og i jobb når man er 25 år, og det er mange som velger å skifte vei midtveis i livet.

Jeg vil imidlertid anbefale at du prøver deg i barnehage før du tar en endelig bestemmelse om å skifte til det yrket. Det kan kanskje se veldig idyllisk ut, men hverdagen kommer raskt og da er det fort gjort å gå på en smell. En barnehage er mye mer enn lek i sklia og bollebaking.

De aller fleste barnehager har et skrikende behov for ringevikarer. Det er en fin måte å få sett ståa fra innsiden på. Du kan kontakte den aktuelle barnehagen, evt. barnehageetaten i kommunen, og be om å bli satt på en vikarliste. For å jobbe med barn må du levere politiattest på at du ikke er dømt for sedelighetsforbrytelser. Muligens må du og avlegge pirquetprøve.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Har du utdanning som tilsier at du er kvalifisert til å jobbe i barnehage da?

På svar til ditt spørsmål: - Førsteinntrykket ville nok sagt sitt for meg.

I utgangspunktet hadde jeg ikke vært bekymret eller redd for å sette barna fra meg. Du er jo ikke alene om barnepasset i arbeidstiden så noe pedofile tanker hadde jeg nok ikke hatt. Men det skulle ikke mye til før at jeg hadde endt opp i de tankene...... som igjen faller tilbake på førsteinntrykket.

Men jeg håper da at du får deg en jobb i barnehage siden det er det du ønsker, og at alt går kjempeflott.

Lykke til!!

Gjest Maddy
Skrevet

Nå er det 2-3 menn som jobber i barnehagen der jenta mi går. Helt supert. Ungene elsker dem simpelthen og de er mer aktive enn damene. Så nei jeg ville ikke reagert på det. Man kan ikke gå rundt og være redd for at alle menn er pedofile - når det komme til stykket så er det jo kvinnelige overgripere også.

Håper at du får deg jobb i barnehage da ;)

Skrevet

I barnehagen vi har sønnen vår jobber det to menn på din alder (men hva betyr alderen?). Jeg synes det er bare positivt og jeg håper du får prøvd deg i barnehage om du ønsker det. Tror alle har godt av å prøve noe nytt av og til.

Gjest Gjesta
Skrevet

OM du hadde gjort et godt intervju, ville du sannsynligvis bli foretrukket fremfor en kvinne, nettopp fordi du er mann og det trengs menn i barnehager!!

Hiv deg rundt!!

Det finnes massevis av barnehagebarn som hadde satt stor pris på deg :)

Klem Evelina -pedagogisk barnepleier som jobber i barnehage, uten en eneste mann, dessverre ;)

Skrevet

Jeg er mor til et barn i barnehagen og sitter i styret i barnehagen.

Jeg er veldig posetiv til menn i barnehage. Og i alle aldre.

Vi har to menn i barnehagen til jenta vår, en av de er rett under 40 og den andre rett over. Og vi skulle gjerne hatt flere menn.

Men jeg foreslår at du kanskje prøver deg først.

Og har du noen erfaring med barn, har du barn i familien som du passer og er sammen med.

For skulle jeg vært ansvarlig for og ansette en mann i barnehage vill jeg vært veldig skeptisk hvis personen ikke hadde noen erfaring med barn, men jeg ville vært det til kvinner og da.

Eller du kan stå som vikar, så får du erfaring og du får se hva det går ut på.

Og jobbe i en barnehage er ikke bare fantastisk.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg mener du bør jobbe i barnehage!

Da sønnen min gikk i b.h. var det en mannlig b.h. assistent der. Gjett om han var populær.

Dette mener jeg du skal prøve deg på.

Skjønner din tankegang, men hvis du får en jobb innen dette, vil personalet fort merke om du er egnet eller uegnet.

Barnehager trenger flere menn.

Om du tidligere har arbeidet med IT, og nå vil jobbe med barn - hva så????

Jeg for eksempel jobbet tidligere som barnepsykolog for vanskeligstilte barn, og nå jober jeg som dyrepleier.

Endret av Miloine
Gjest Embla s
Skrevet

jeg kan ikke skjønne hvorfor du ikke skulle kunne jobbe i barnehage!! Det at du er mann er da bare en stor fordel! (jeg lever i den naive tro at ikke alle menn som liker å omgås unger er pedofile med skumle hensikter! ;) ). I barnehager jobber det mange ufaglærte. Flott med flere menn i barnehager!!! :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja til flere menn i barnehagen. Go for it!

Gjest Gjest1
Skrevet

Ja vi trenger flere menn i barnehagene. Nå for tiden vokser flere og flere barn opp uten daglig kontakt med menn i det hele tatt, og de trenger det veldig. Kanskje spesielt guttene trenger gode mannlige rollemodeller?

Men bare vit at du ikke blir rik av å jobbe i barnehage. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres bare flott ut det!

Barna blir hvertfall heldige!

Men pass opp for at kvinnedominerte arbeidsplasser kan være skrekkelige.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Det er både argumenter for og mot middelaldrende menn i barnehage.

Du vil nok oppleve at noen er skeptiske. Og du vil nok møte fordommer.

Det er ikke gitt at du automatisk får jobb fordi du er mann. Fordommer og kjønnsbarrierer eksisterer nok i barehager som andre steder. Har lest statistikk som sier at det kan være vanskeligere for menn å få stillinger innen omsorg, på samme måte som det er vanskeligere for kvinner å få sjefststillinger.

Men på den andre siden. -Ei venninne av meg fortalt om hvor fascinert barna i barnehagen er av menn. F eks. stiller alle barna seg opp på rad og stirrer nå mannen som leverer melka når han kommer. -Fordi han er mann, og de er vant til å være med kvinner. Det kan nok sees på som et uttrykk for at flere menn i barnehager er nødvendig.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Tøft at du tenker alternativt og følger hjertet ditt forresten!

Skrevet

Absolutt positivt med flere menn i barnehagen

Gjest Fruktkake
Skrevet

Jeg synes du bør sette deg opp på vikarlista i kommunen din. Da får du prøvd deg i barnehage, og du får se om dette er noe for deg.

Det er et stort behov for menn i barnehager, og enkelte kommuner har på tiltaksplanen at flere menn skal inn i barnehagene.

Fordommer kan du nok møte, det er ikke å se bort ifra. Men de må du bare ignorere så godt du kan, og heller konsentrere deg å gjøre en best mulig jobb og gi barna mye omsorg. Ikke vær redd for å ta dem på fanget og gi dem nærhet. Altfor mange menn er livredde for å gjøre det på grunn av disse fordommene, men har man rent mel i posen så skal man ikke være det! Barna trenger både kvinnelige og mannlige rollemodeller.

Hvis dette er noe du har lyst til og er motivert for, så ser jeg ingen grunn til at du skal la være. Jobber selv i barnehage, og mennene er veldig populære blant barna og personalgruppen. Tror det ville vært kjedelig å jobbe i en barnehage med bare kvinner!

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn arbeidsmessig vil det være utrolig lett for deg å få jobb - alle barnehager elsker mannlige søkere. Barnehage er en av svært få steder der radikal kjønnskvotering foregår (altså at kjønn er kriterium foran kvalifikasjoner).

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg synes du bør søke. Hadde en kvinne i din alder og med din yrkesbakgrunn gjort det samme, tror jeg ikke mange hadde stusset...

Barnehagen minsten vår gikk i før hadde en mannlig assistent, og jeg skal si deg han fikk kjørt seg i løpet av arbeidsdagen! :ler:

Småbarn har veldig godt av nærkontakt med andre enn kvinner i barnehage/skole/SFO.

Lykke til! :)

Gjest Gjest1
Skrevet

Bare en kommentar: Det jeg synes er trist er når jeg hører at menn som får jobb i barnehage med en gang blir en slags "vaktmester" og dermed mister en del av den kontakten med ungene de ellers ville hatt. Synd for ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...