AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Skrevet 12. mars Hei, Kan dere hjelpe meg å forklare dette? Jeg har både lønn og næringsinntekt. Tjente 823 000 i fjor og skattet 198 000. I tillegg betalte jeg 33 000 i forskuddsskatt på ENK. Så logger jeg inn og ser at jeg får 23 000 tilbake. Jippi, liksom, helt til jeg ser at inntekten på ENKet, 107 000, ikke er med. Jeg legger det inn, og poff! Restskatt på 28 000. Hva er det jeg ikke har skjønt her? Jeg skjønte jo at jeg ikke ville få 23 000 tilbake, kanskje til og med restskatt, men at jeg plutselig skal skatte 51 000 mer når jeg ligger til en inntekt på 107 000, er ikke det mye? Må legge til at jeg gikk opp i lønn i fjor og justerte tabelltrekk med en gang. Og jeg la inn høyere inntekt da jeg beregnet forskuddsskatten. Jeg skjønner liksom ikke hvor det gikk så galt. Anonymkode: 0d177...34f
Frodo Skrevet 12. mars #2 Skrevet 12. mars Med din inntekt bli skatten på næringsinntekten 46,6% som stemmer bra med tallene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #3 Skrevet 12. mars Frodo skrev (4 minutter siden): Med din inntekt bli skatten på næringsinntekten 46,6% som stemmer bra med tallene dine. Men hvorfor beregnet da Skatteetaten at jeg skulle betale 33000 i forskuddsskatt? Anonymkode: 0d177...34f
AnonymBruker Skrevet 12. mars #4 Skrevet 12. mars Har du ingen fradrag på ENKet ditt? Jeg akseptere dessuten aldri tabelltrekk, kun prosenttrekk. Anonymkode: 69c56...ba3
AnonymBruker Skrevet 12. mars #5 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ingen fradrag på ENKet ditt? Jeg akseptere dessuten aldri tabelltrekk, kun prosenttrekk. Anonymkode: 69c56...ba3 Minimalt med fradrag ... Jeg har alltid hatt tabelltrekk og det har bestandig stemt ganske godt. Fram til nå. Anonymkode: 0d177...34f
AnonymBruker Skrevet 12. mars #6 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Minimalt med fradrag ... Jeg har alltid hatt tabelltrekk og det har bestandig stemt ganske godt. Fram til nå. Anonymkode: 0d177...34f Da har du lært. Anonymkode: 90bef...ed5
AnonymBruker Skrevet 12. mars #7 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Minimalt med fradrag ... Jeg har alltid hatt tabelltrekk og det har bestandig stemt ganske godt. Fram til nå. Anonymkode: 0d177...34f Ingen mobil eller internett du kan trekke fra feks? Anonymkode: 69c56...ba3
lurker Skrevet 12. mars #8 Skrevet 12. mars Det er ikke rart at det blir så høyt, denne inntekten legges jo oppå den faste inntekten din og personfradraget ditt er allerede brukt opp, slik at hele beløpet skattlegges. I tilegg har næringsinntekt høyere trygdeavgift enn vanlig lønnsinntekt. Skatten du skal betale er: Alminnelig skatt (22 %) + Trinnskatt (13,7 % mellom 697 150 kr og 942 400 kr) + Trygdeavgift (10,9 %) Det blir 46,6 %, som vel passer greit med tallene dine? Her er skattesatsene for 2025: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skatte-og-avgiftssatser/skattesatser-2025/id3056727/
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men hvorfor beregnet da Skatteetaten at jeg skulle betale 33000 i forskuddsskatt? Anonymkode: 0d177...34f Forskuddsskatten er nok regnet ut fra tidligere års skatt på næringsinntekt. Skatteetaten har ingen som helst peiling på hva din næringsinntekt blir når de skriver ut forskuddsskatt i begynnelsen av inntektsåret. Hvis du ikke vil ha restskatt må du sjekke og evt. endre forskuddsskatten. 2 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Minimalt med fradrag ... Jeg har alltid hatt tabelltrekk og det har bestandig stemt ganske godt. Fram til nå. Anonymkode: 0d177...34f Det er ikke tabelltrekket som er problemet, det er forskuddsskatten. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars Grønnsaksvaffel skrev (21 minutter siden): Forskuddsskatten er nok regnet ut fra tidligere års skatt på næringsinntekt. Skatteetaten har ingen som helst peiling på hva din næringsinntekt blir når de skriver ut forskuddsskatt i begynnelsen av inntektsåret. Hvis du ikke vil ha restskatt må du sjekke og evt. endre forskuddsskatten. Jeg opprettet ENK i fjor og oppga nøyaktig hva jeg ville tjene og betalte så forskuddsskatten. Det er det jeg synes er så rart. Jeg har oppgitt hva jeg skulle tjene hele veien, og det har ikke vært noen avvik. Anonymkode: 0d177...34f
Grønnsaksvaffel Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg opprettet ENK i fjor og oppga nøyaktig hva jeg ville tjene og betalte så forskuddsskatten. Det er det jeg synes er så rart. Jeg har oppgitt hva jeg skulle tjene hele veien, og det har ikke vært noen avvik. Anonymkode: 0d177...34f Hva stod som grunnlag for forskuddsskatt? Var det 107 000,-?
lurker Skrevet 12. mars #13 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg opprettet ENK i fjor og oppga nøyaktig hva jeg ville tjene og betalte så forskuddsskatten. Det er det jeg synes er så rart. Jeg har oppgitt hva jeg skulle tjene hele veien, og det har ikke vært noen avvik. Anonymkode: 0d177...34f Jeg tror jeg vet hva som har skjedd: Du kan ha rapportert inn feil da du endret skattekortet. Om du for eksempel bare la det inn som "Overskudd fra næring", og ikke fylte ut feltet for personinntekt fra næringen i tillegg, vil det feilaktig beregnes lavere enn det skal. Som jo kan stemme med tallene du oppgir. Forskuddsskatten endte opp med å bli rundt 30 %, men sier at du rapporterte inn et høyere beløp enn du endte opp med å betale, så kanskje ble det beregnet bare de 22 % for alminnelig inntekt. Man må rapportere inn personinntekt også, for å få med trinnskatten og trygdeavgiften. I et enkelt ENK er overskudd fra næring og personinntekten samme beløp, men det fylles ut to ulike steder for å gi rett skatteberegning. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #14 Skrevet 12. mars lurker skrev (31 minutter siden): Jeg tror jeg vet hva som har skjedd: Du kan ha rapportert inn feil da du endret skattekortet. Om du for eksempel bare la det inn som "Overskudd fra næring", og ikke fylte ut feltet for personinntekt fra næringen i tillegg, vil det feilaktig beregnes lavere enn det skal. Som jo kan stemme med tallene du oppgir. Forskuddsskatten endte opp med å bli rundt 30 %, men sier at du rapporterte inn et høyere beløp enn du endte opp med å betale, så kanskje ble det beregnet bare de 22 % for alminnelig inntekt. Man må rapportere inn personinntekt også, for å få med trinnskatten og trygdeavgiften. I et enkelt ENK er overskudd fra næring og personinntekten samme beløp, men det fylles ut to ulike steder for å gi rett skatteberegning. Aha! Ja, det høres ut som det kan forklare saken 😊 Anonymkode: 0d177...34f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå