Gå til innhold

Fjerning av marisker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt medlem her ene og alene for å kunne skrive et innlegg om dette, fordi jeg det er begrenset med informasjon og erfaringer, og mye av det jeg leste var ganske skremmende. Jeg vil derfor dele min erfaring.

Jeg har i flere år hatt to marisker, den ene ca 1 cm, den andre litt mindre. De kom etter svangerskap, selv om jeg aldri merket noe til at jeg hadde hemoroider. I de neste årene opplevde jeg én gang en liten lilla hemoroider, usikker på om det var en av de som fylte seg opp eller en ny som ble borte igjen.

Disse har plaget meg ift renslighet, men kanskje mest seksuelt begrenset meg. Jeg har sett mange svarer at «han skal jo ikke der», men ved doggy lyser jo dette området opp! Uavhengig av hva mannen synes har jeg følt veldig mye usikkerhet rundt dette, vært selvbevisst og aldri kunnet slappe helt av med sex. 

På grunn av det overnevnte tok jeg en sjekk hos Aleris for 3 år siden, selv om jeg leste mange hadde grusomme smerter osv. Denne godt voksne legen sa at jeg også hadde noen indre hemoroider, mariskene mente han var små og sa dette var svært smertefullt å fjerne, blant annet at kvinner hadde sagt det var verre enn å føde😳 Da lot jeg dette ligge (naturligvis), er jo ikke sadist mot meg selv😅.

Likevel klarte jeg ikke slippe tanken, så jeg bestemte meg for å ta en ny sjekk hos Volvat, en slags second opinion. Denne godt voksne legen sa at den ene var festet litt til en liten indre hemoroide. Ellers hadde jeg noen indre, men jeg har aldri hatt noe plager, kløe, blødning etc bortsett fra den lille utvendige for noen år siden. Ellers var dette «småtteri», enkelt å fjerne og han sa han kunne gjøre det der og da. Da sparte jeg noen tusen også fordi han ikke tok betalt for konsultasjon osv. Han og sykepleier betrygget meg med at dette var null stress, litt vondt, særlig ved avfyring de første par dagene, ta det med ro et par dager, vente med trening 1 ukes tid, men ellers leve som normalt. De sa jeg kom til å angre på at jeg ikke fikk utført dette tidligere, og det stemte!

Han smurte på bedøvelsessalve før han satte lokal bedøvelsen. Stakk litt, men helt overkommelig. Så fjernet han de og fikset «kobling» til den innvendig. Litt ubehagelig «røsking», men gjort på 3 min og helt overkommelig. Satt 1 sting, ellers skulle det gro åpent pga området med bakterier (ikke «stenge de inne og risikere betennelse). Jeg fikk med resept på tramadol og gikk hjem spent på når lokalbedøvelse gikk ut. Skulle ta laktulose morgen og kveld en periode. Dette var kl. 14.00. Først mot kvelden kjente jeg behov for Paracet, men ikke veldig vondt. På natten var det litt smerter og jeg tok en tramadol. Det var ikke så vondt at jeg «måtte», men tenkte viktig med god søvn og heller litt føre var. Dagen etter tok jeg ikke Paracet før utpå dagen. Det var sårt og litt ubehagelig, men ikke direkte vondt. Så skulle jeg på do, den store skrekken. Til min overraskelse var det null stress!!! Jeg hadde vært flink med vann og ikk spist masse dagen før, men helt vanlig middag. Det var litt sårt og rart og blødde litt, men virkelig ikke vondt! Tok en Paracet igjen til kvelden, vært på do nå og var ikke like myk i magen (men ikk hard heller), og det var ikke vondt, bare litt sårt. I dag på dag to har jeg tatt en Paracet for jeg skal ut og farte og det er sårt, men virkelig ikke problematisk! 
Smerter avhenger nok av inngrep om det er ekstra hemoroider osv, jeg hadde jo bare en liten innvendig. Men jeg har sett mange «bare» har marisker. I tillegg var jo hans mening om indre en helt annen enn den første. Ut fra dette var hvertfall mitt tilfelle helt uproblematisk og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før. Jeg anser ikke meg selv for å ha spesielt høy smerteterskel. Inngrepet kostet ca. 10.000,-. Det er litt, men sammenlignet med hvor mye man bruker på frisør i året er det en liten pris å betale for alt daglig ubehag med tørking på do, irritasjon og seksuel ubekvemhet. Det vondeste var egentlig når jeg skulle ta klyx før undersøkelsen fordi det var vanskelig å få den inn pga disse fordømte mariskene! Fikk sår til og med.

Jeg anbefaler derfor inngrep og lege på Volvat, og håper dette kan være til hjelp for andre i samme situasjon.😊

Anonymkode: 00be6...8c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du deler! Sliter med det samme selv. Er det Volvat i Oslo du var på?

Anonymkode: 547ad...6dd

AnonymBruker
Skrevet

jeg har innvendige hemoroider og min lege vil ikke undersøke meg!!!!! det sier litt....huff....nå tenker jeg at jeg kanskje må gå privat men det er så dyrt, husker du hva du betalte for dette? jeg må få gjort noe, for hos meg har det vart et par år og det begynner faktisk gjøre vondt å gå på do. Ikke noe kløe eller svie, men litt smerter. ser ut som en drueklase (unnskyld beskrivelsen) når jeg trykker. har ingen utvendig. hva gjør man med de innvendige egentlig? hvordan ble de fjernet hos deg, skjønte det ikke helt. takk for at du deler, jeg må få gjort noe med dette snart. takk :)

Anonymkode: 9a5f8...506

Skrevet

Volvat på Storo i Oslo.

Selve undersøkelsen kostet i utgangspunktet rundt 2800,- tror jeg, men jeg betalte kun for operasjonen ettersom jeg tok det der og da (goodwill fra lege), da ble det rundt 10.000,-. Dyrt, men i forhold til gevinsten og hva man bruker på annet syns jeg det var verdt det. Ville gå direkte til en spesialist. 

Ikke noe relatert til dette skal unnskyldes kjære deg. Man må forklare ordentlig. Dessverre har jeg ikke noe godt svar på hvordan de håndterer det, men når det er så plagsomt ville jeg vurdert seriøst å ta en time der for utredning. Tror ikke dine er noe de tar der og da. Tror det er noe mer smertefullt når det er flere innvendige, men kan fortsatt være verdt det. Ønsker deg masse lykke til❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...