Gå til innhold

Hund som agerer på tur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en pomerainien som for tiden agerer veldig når de går tur. Inne er han kjempesnill, men på tur så biter han i beina, bjeffer og virker til å stresse veldig. 
Har forsøkt å øve på ro ute i forhold til om han blir stresset av mye folk eller lignende, men det ser ikke ut til å hjelpe. 
Hver tur blir en negativ opplevelse for, og jeg tro jo egentlig at hunden merker et underbevisst stress på den som går tur også, som bare venter på at hunden skal begynne å agere. 

Hvordan kan man få bort dette? Er ganske fortvilende.

Anonymkode: af0a5...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går dere for lang tur?

Anonymkode: f58ab...0bf

Skrevet

Hvor gammel er han? Valp som nærmer seg unghund?

Skrevet

Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med en atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 5.52):

Går dere for lang tur?

Anonymkode: f58ab...0bf

Det skjer både på kort og lang tur. 

Skrevet
NinaLisa skrev (På 12.3.2026 den 6.11):

Hvor gammel er han? Valp som nærmer seg unghund?

Han er snart 2 år.

Skrevet
Tabris skrev (18 timer siden):

Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med en atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere. 

Ja, vi har vurdert det. Utfordringen er at per nå er hunden i utlandet sammen med eieren som studerer i utlandet. Så det må evt bli når hun kommer hjem til sommeren.

Skrevet

Et par tips fra en som har slitt med det samme:
- legg inn pauser på turen der ingenting skjer for at hunden skal forstå at tur ikke bare er å komme seg framover
- prøv å gå til så mye turer du kan i andre omgivelser enn hjemme. Bare å kjøre 5 minutter unna kan ha står effekt. Mange hunder har så mye stress og forventninger i hjemmemiljøet at hvis du bare øver der så får du ingen fremgang, så det kan være veldig effektivt å reise et annet sted og gjøre nøyaktig de samme øvelsene der. Jeg sto på stedet hvil med min hund helt til jeg begynte med dette
- ta korte turer med mer pauser. Enten ved at du drar et annet sted og tar hunden inn i bilen for en pause etter en 10 minutters runde, eller gå ut huset, 5 minutters runde og så inn igjen mange ganger i løpet av en dag. 

Det er ikke sikkert noe av dette vil løse problemet ditt, men det er i alle fall ting som ikke kan skade å prøve, fram til dere får profesjonell hjelp. I tillegg ville jeg hørt med atferdsterapauten om de tror det kan være verdt å prøve kjemisk kastrering. Det er ingen quick fix, og for noen hunder kan det gjøre vondt verre, men det er verdt å ta en vurdering på. 

Anonymkode: 187f7...244

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et par tips fra en som har slitt med det samme:
- legg inn pauser på turen der ingenting skjer for at hunden skal forstå at tur ikke bare er å komme seg framover
- prøv å gå til så mye turer du kan i andre omgivelser enn hjemme. Bare å kjøre 5 minutter unna kan ha står effekt. Mange hunder har så mye stress og forventninger i hjemmemiljøet at hvis du bare øver der så får du ingen fremgang, så det kan være veldig effektivt å reise et annet sted og gjøre nøyaktig de samme øvelsene der. Jeg sto på stedet hvil med min hund helt til jeg begynte med dette
- ta korte turer med mer pauser. Enten ved at du drar et annet sted og tar hunden inn i bilen for en pause etter en 10 minutters runde, eller gå ut huset, 5 minutters runde og så inn igjen mange ganger i løpet av en dag. 

Det er ikke sikkert noe av dette vil løse problemet ditt, men det er i alle fall ting som ikke kan skade å prøve, fram til dere får profesjonell hjelp. I tillegg ville jeg hørt med atferdsterapauten om de tror det kan være verdt å prøve kjemisk kastrering. Det er ingen quick fix, og for noen hunder kan det gjøre vondt verre, men det er verdt å ta en vurdering på. 

Anonymkode: 187f7...244

Takk for tips. Hunden er kjemisk kastrert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...