Gå til innhold

Tilrettelegging adhd på vgs?

Fremhevede innlegg

Skrevet

ADHD gir ikke rett til særskilt tilrettelegging utover det at alle elever skal ha tilrettelagt undervisning. 

Og - og jeg sier dette både som lærer og som nær familie til ett kasus - det er en del tilfeller der ADHD blir tolka som "jeg kan ikke gjøre noe jeg ikke synes er gøy og det er ikke min feil at ingenting på skolen er gøy". Hvis avkommet har ADHD av typen "henger i taklampa" så bør hen peiles inn på yrkesfag, og hvis avkommet har ADHD av den andre typen så bør hen øve seg på teknikker for å finne fokus når det glipper. 

Anonymkode: e3381...d34

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tilrettelegger så godt jeg kan innenfor de rammene jeg har. Underviser fellesfag yrkesfag, men er avhengig av at elevene selv sier hva de trenger. 
Jeg har egne avtaler med elever om ekstra pauser ved behov, ekstra forklaring på hva de skal gjøre, muntlige prøver, skjermet rom på vurderinger, alternative vurderinger, alternative oppgaver, praktiske oppgaver. Dette i tillegg til tydelige, strukturerte planer for både året, perioden og timen og der jeg prøver å variere undervisningen slik at det ikke skal bli for ensformig og treffe alle.

I enkelte klasser blir det så mye tilrettelegging for dem med ekstra behov at jeg ikke klarer å gi lovfestet tilpasset opplæring til de som er sterkest faglig. 

Anonymkode: 7e7db...d8e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eleven kan dele tilgang til dere foreldre, det er ikke skolens ansvar.

I større grad mulig å tilrettelegge på ungdomsskolen for kravene var mye mye lavere.  

Strengere krav til oppmøte, strengere krav til deltakelse/karakter på innsats. Tøffere krav til at oppgaver leveres i tide. 

Trengs det mye tilrettelegging så er det naivt å velge studiespes offentlig vgs  med masse heldagsprøver, mye klasseromsundervisning, lange dager osv. Tilretteleggingen blir å velge utdanning og skole etter utfordring. Jeg har et barn på offentlig vgs og et barn på privat vgs og på privat vgs er det mer individuell tilpasning (f.ens valg mellom skriftlig vs muntlig vurdering), mer mulig å tilpasse at det blir få prøver på en uke, MEN det er MYE høyere krav til egeninnsats, ingen passer på deg, det er lite klasseromsundervisning og mer selvstendig jobbing i stort lokale med hele skolen.  Noen trenger mye struktur, noen trives med lite.  

På yrkesfag er det mindre grupper, enklere teori- det er faktisk en slags tilrettelegging. 

Så derfor mener jeg det er naivt å bare forvente tilrettelegging for eget barn uten å undersøke hva faktisk tilbud er og hvorfor det ikke er mulig/mulig. Mye er mulig på den private fordi lærere og elever har mange færre klasseromstimer og lærerne er tilgjengelige utenom for imdivifuell/gruppetilpssning, det er ikke mulig på offentlig for det er ikke fritimer med fri tilgang til lærere.   Noen elever har sluttet på den private skolen, de taklet ikke all friheten til å jobbe og gjorde 0 ukesoppgaver. Er det skolen da som ikke tilrettelegger eller er det faktisk krav som må følges for å lykkes?? Går du offentlig skole og det er 30 elever og det er klasseromsundervisning i dobbelttine, ja da er kravet å møte opp i tide, høre etter og gjøre som man blir bedt om. Klarer man ikke det hele dagen, da er det utdanningen/skoletype som er feil for eleven, ikke skolens manglende tilrettelegging.  

Anonymkode: fad59...2ca

Vi har ikke utfordringer med å møte opp til riktig tid, høre etter, gjøre skolearbeid, stille til prøver eller behov for at lærer er tilgjengelig for mye en til en. Vi har et ganske minimalt behov for tilrettelegging som burde være mulig og svært god erfaring gjennom ungdomsskolen. Det er heller ikke en klasse med 30 elever. Det var betydelig høyere antall elever i klassen på ungdomsskolen. Vi har selvsagt undersøkt hva som var et godt tilbud og ville fungere over tid med minimal tilrettelegging. Eleven fikk også hjelp fra studie veileder.  

Skolen tilbyr enten enorme tiltak som er bade krevende for skolen og svært lite hensiktsmessig ut i fra problematikken. Eller ingen tiltak. Derfor jeg ønsket å høre andres erfaringer med tilrettelegging. For meg oppleves dette mer som en direkte avfeing fra skolen da de selv er klar over at vi ikke har slike enorme behov. Jeg ønsker ikke å gå ut med for mange detaljer åpent på nett. Bare erfaring fra andre som eventuelt har noen tips å dele eller levd erfaring. Kanskje noen har fått tilrettelegging på sin ungdom som hjalp mye. 

Anonymkode: b5bc2...b36

Skrevet

Det eneste de som hovedregel vil tilrettelegge for er forlenget tid på prøver/eksamen. Hvis ungen har ADHD ville jeg søkt hen inn på privatskole, de tar mye mer hensyn. 

Anonymkode: a6a6d...fba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det eneste de som hovedregel vil tilrettelegge for er forlenget tid på prøver/eksamen. Hvis ungen har ADHD ville jeg søkt hen inn på privatskole, de tar mye mer hensyn. 

Anonymkode: a6a6d...fba

Jeg har vurdert det også søkt plass. Denne studieretningen tilbys ikke privat. Finnes noe litt lignende men de har ingen ledige plasser. Alle de gode skolene er fulle her. Er ingen forskjell på klasse størrelsen på privat mulighetene som har blitt vurdert og nåværende klasse.

Miljøet på valgt skole og i klassen er veldig trygt og godt. Det er et stort ønske fra ungdommen og delta på skolen både daglig og sosialt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vurdert det også søkt plass. Denne studieretningen tilbys ikke privat. Finnes noe litt lignende men de har ingen ledige plasser. Alle de gode skolene er fulle her. Er ingen forskjell på klasse størrelsen på privat mulighetene som har blitt vurdert og nåværende klasse.

Miljøet på valgt skole og i klassen er veldig trygt og godt. Det er et stort ønske fra ungdommen og delta på skolen både daglig og sosialt. 

Skulle stå faglig og sosialt🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ADHD gir ikke rett til særskilt tilrettelegging utover det at alle elever skal ha tilrettelagt undervisning. 

Og - og jeg sier dette både som lærer og som nær familie til ett kasus - det er en del tilfeller der ADHD blir tolka som "jeg kan ikke gjøre noe jeg ikke synes er gøy og det er ikke min feil at ingenting på skolen er gøy". Hvis avkommet har ADHD av typen "henger i taklampa" så bør hen peiles inn på yrkesfag, og hvis avkommet har ADHD av den andre typen så bør hen øve seg på teknikker for å finne fokus når det glipper. 

Som lærer burde du faktisk være litt mer oppdatert. En elev med ADHD har krav på særskilt tilrettelegging om denne eleven er i behov av det.

Anonymkode: 1269c...9fe

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har ikke utfordringer med å møte opp til riktig tid, høre etter, gjøre skolearbeid, stille til prøver eller behov for at lærer er tilgjengelig for mye en til en. Vi har et ganske minimalt behov for tilrettelegging som burde være mulig og svært god erfaring gjennom ungdomsskolen. Det er heller ikke en klasse med 30 elever. Det var betydelig høyere antall elever i klassen på ungdomsskolen. Vi har selvsagt undersøkt hva som var et godt tilbud og ville fungere over tid med minimal tilrettelegging. Eleven fikk også hjelp fra studie veileder.  

Skolen tilbyr enten enorme tiltak som er bade krevende for skolen og svært lite hensiktsmessig ut i fra problematikken. Eller ingen tiltak. Derfor jeg ønsket å høre andres erfaringer med tilrettelegging. For meg oppleves dette mer som en direkte avfeing fra skolen da de selv er klar over at vi ikke har slike enorme behov. Jeg ønsker ikke å gå ut med for mange detaljer åpent på nett. Bare erfaring fra andre som eventuelt har noen tips å dele eller levd erfaring. Kanskje noen har fått tilrettelegging på sin ungdom som hjalp mye. 

Jeg skjønner at du ikke vil utlevere for mye på nett, men kan du si mer om hva slags tilrettelegging som trengs? Fordi som lærer synes jeg det høres rart ut at dere bare blir avfeid med mindre det er veldig ressurskrevende, mens at om det trengs større tilpassinger og vedtak utløser det andre krav på skolen som gjør det lettere for skolen å godta kostnaden. 

Anonymkode: 7e7db...d8e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som lærer burde du faktisk være litt mer oppdatert. En elev med ADHD har krav på særskilt tilrettelegging om denne eleven er i behov av det.

Ikke meg du siterer, men her tar du feil. Ingen diagnose utløser særskilt tilrettelegging i seg selv, verken i den nye eller gamle opplæringsloven. Det er i tilfeller der det er dokumentert at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen etter at tilpasset opplæring er utprøvd og vedkommende har fått en sakkyndig vurdering fra PPT som anbefaler individuelt tilrettelagt opplæring ("særskilt tilrettelegging") at den lovfestede retten til individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning) utløses. 

Det hadde vært lurt å ikke fullt så bastant når man ikke har formell kompetanse på et fagområde..

Anonymkode: a991d...1fb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke meg du siterer, men her tar du feil. Ingen diagnose utløser særskilt tilrettelegging i seg selv, verken i den nye eller gamle opplæringsloven. Det er i tilfeller der det er dokumentert at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen etter at tilpasset opplæring er utprøvd og vedkommende har fått en sakkyndig vurdering fra PPT som anbefaler individuelt tilrettelagt opplæring ("særskilt tilrettelegging") at den lovfestede retten til individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning) utløses. 

Det hadde vært lurt å ikke fullt så bastant når man ikke har formell kompetanse på et fagområde..

Anonymkode: a991d...1fb

Jeg sa ingenting om at diagnosen i seg selv utløste rett til særskilt tilrettelegging. Så nei jeg tar ikke feil. Så et tips er å faktisk lese det som blir skrevet før du kaster deg over tastaturet. Og du vet heller ingenting om min kompetanse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sa ingenting om at diagnosen i seg selv utløste rett til særskilt tilrettelegging. Så nei jeg tar ikke feil. Så et tips er å faktisk lese det som blir skrevet før du kaster deg over tastaturet. Og du vet heller ingenting om min kompetanse.

Apropos det å lese det som blir skrevet før man taster: jeg sa heller ikke at elever med ADHD aldri har krav på tilrettelegging, men at en ADHD-diagnose ikke automatisk utløser tiltak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Apropos det å lese det som blir skrevet før man taster: jeg sa heller ikke at elever med ADHD aldri har krav på tilrettelegging, men at en ADHD-diagnose ikke automatisk utløser tiltak. 

AnonymBruker skrev (På 13.3.2026 den 1.51):

ADHD gir ikke rett til særskilt tilrettelegging utover det at alle elever

Jeg tror du burde ta til deg ditt eget råd med tanke på at du ikke engang får med deg det du selv har skrevet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror du burde ta til deg ditt eget råd med tanke på at du ikke engang får med deg det du selv har skrevet.

"En ADHD-diagnose gir ikke automatisk rett til individuelt tilrettelagt opplæring, det er elevens funksjonsnivå i klasserommet og utbytte av ordinær tilrettelagt undervisning som eventuelt vil utløse et vedtak om det"

var det lettere å få med seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 5.41):

0 tilrettelegging og da ungdom med epilepsi, adhd og dysleksi.  Skolen nektet og sette inn ppt, ville ikke høre på senter for epilepsi.  Så desverre enten må dere foreldre være så klare på ungdommen deres at det er ungdommens kamp og komme seg gjennom selv. Og klare fagene. Eller så er det bare å glemme. Selv klage til statsforvalter gikk ikke gjennom fordi skolen sa at de klarte å tilrettelegging selv uten ppt. Og de så ikke behovet for bare de fullførte var jo ting oppnåd.

Så ble mange kvelder med frustrasjon og vi foreldre som ikke er lærer ogvselv hsr dysleksi klarte å hjelpe så godt vi kunne i norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag, yrkesfagene gikk det bra for det mestret ungdommen . Klarte å få stå karakter i fellesfag men det er ikke skolen sin skyld men at vi hjalp til hjemme og at ungdommen var sta over å skulle bli ferdig og ut i jobb  bevise at det kunne. Men det kreves mye  merket mye sliten og lite sosial omgang etter skoletiden og helg

Anonymkode: 38d9d...763

AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 11.30):

Det gjorde det ikke vårt tilfelle. Gjennom hele første året tok vi kontakt med ppt i fylket og hele tiden ga skolen tilbake melding at dette fikset det, det var ikke behov for tiltak for ungdommen fikk jo 2 på prøve å da bestod en jo, det var svaret,  først i april da kom ene læreren oj vi burde kansje hatt ppt inn i matte er fare for stryk. Samme skjedde år 2. Men å sette inn på vår parten er rimlig seint. Og statsforvalter sa de ikke fikk gjort noe når skolen mente de fikset og ppt ikke ville skrive skriftlig avslag.

Og her var det snakk om flere diagnoser . Var flere ganger ungdommen var på vei å droppe hele greiene, telte ned dagene for at skulle ut som lærling, var det eneste som reddet var at det fikk utplassering i bedrift ungdommen likte seg og da kom gnisten til å i hvertfall klare stå karakter i almenfag. For yrkesfagene gikk det mye bedre og lærere som stod på

Jeg skjønner ikke begrepsbruken din. «Å sette inn ppt», «ha ppt». PPT er de som utreder, og kommer med anbefalinger om tiltak. Det er skolen som setter inn ressurser etter kartlegging fra PPT. Ressursene er da assistent eller spesialpedagog. PPT i seg selv bidrar ikke inn i klasserommet. De er sakkyndige og rådgivende. Ikke utøvere.

Anonymkode: 345c8...04d

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner ikke begrepsbruken din. «Å sette inn ppt», «ha ppt». PPT er de som utreder, og kommer med anbefalinger om tiltak. Det er skolen som setter inn ressurser etter kartlegging fra PPT. Ressursene er da assistent eller spesialpedagog. PPT i seg selv bidrar ikke inn i klasserommet. De er sakkyndige og rådgivende. Ikke utøvere.

Anonymkode: 345c8...04d

Skolen ville ikke ha ppt inn til å gi råd, eller hva ungdommen trengte av tilrettelegging.  De ville heler ikke se på hva iop fra ungdommen skolen fordi de mente de kunne det meste, og de ville ikke ta i mot råd fra helsevesenet om diagnose. Senter for epilepsi ville ha ppt inn , men skole nektet alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"En ADHD-diagnose gir ikke automatisk rett til individuelt tilrettelagt opplæring, det er elevens funksjonsnivå i klasserommet og utbytte av ordinær tilrettelagt undervisning som eventuelt vil utløse et vedtak om det"

var det lettere å få med seg?

Og så sinna. Og jeg håper at du ikke er like spydig mot elevene dine når det er du som uttrykte deg feil i utgangspunktet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skolen ville ikke ha ppt inn til å gi råd, eller hva ungdommen trengte av tilrettelegging.  De ville heler ikke se på hva iop fra ungdommen skolen fordi de mente de kunne det meste, og de ville ikke ta i mot råd fra helsevesenet om diagnose. Senter for epilepsi ville ha ppt inn , men skole nektet alt

Vil ikke ha? 

Vi får ikke PPT inn selv om vi trygler og ber om det. 

Anonymkode: 76484...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke ha? 

Hjelper ikke å «trygle og be». Det må sendes henvisning. 

Anonymkode: 391b0...612

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil ikke ha? 

Fordi skolen ville ikke sende henvisning fordi de mente de kunne det de kunne. Og når vi selv tok kontakt med ppt og ppt tok kontakt med skolen fikk de sim svar fra skolen: dette kontrollerer vi selv.  Så vi sier nei takk til at dere kommer.

Altså skulle ønsket ikke

Eldste annen skole ppt inn dra dag en fordi skolen leste iop fr ungdomskolen og hva de anbefalt. Inn med spesped osv fra uke 2 på skolen. Så der kan en faktisk se en er prisgitt skolens ledelse om tiltak settes inn

Vi så der eldste gikk fullførte 99% av elevene, .ens der yngste gikk fullførte 81% av elevene. Devsom sluttet var ofte elever som hadde muligens klart seg hvis ppt og tiltak hadde blitt satt inn

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å «trygle og be». Det må sendes henvisning. 

Anonymkode: 391b0...612

Fungerer ikke sånn på vgs. Vi må legge frem saken i et formøte, for så å få klarsignal til å sende henvisning eller ikke. Får vi ikke klarsignal i møte, tar de ikke i mot henvisningen verken fra foresatte eller lærere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...