AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 03:17 #1 Skrevet torsdag kl. 03:17 Noen med erfaring rundt tilrettelegging ved adhd på vgs og kan dele noen tips/erfaringer? Min erfaring er at ingen tiltak tilbys og at eleven må seile sin egen sjø. Anonymkode: b5bc2...b36 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 04:41 #2 Skrevet torsdag kl. 04:41 0 tilrettelegging og da ungdom med epilepsi, adhd og dysleksi. Skolen nektet og sette inn ppt, ville ikke høre på senter for epilepsi. Så desverre enten må dere foreldre være så klare på ungdommen deres at det er ungdommens kamp og komme seg gjennom selv. Og klare fagene. Eller så er det bare å glemme. Selv klage til statsforvalter gikk ikke gjennom fordi skolen sa at de klarte å tilrettelegging selv uten ppt. Og de så ikke behovet for bare de fullførte var jo ting oppnåd. Så ble mange kvelder med frustrasjon og vi foreldre som ikke er lærer ogvselv hsr dysleksi klarte å hjelpe så godt vi kunne i norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag, yrkesfagene gikk det bra for det mestret ungdommen . Klarte å få stå karakter i fellesfag men det er ikke skolen sin skyld men at vi hjalp til hjemme og at ungdommen var sta over å skulle bli ferdig og ut i jobb bevise at det kunne. Men det kreves mye merket mye sliten og lite sosial omgang etter skoletiden og helg Anonymkode: 38d9d...763 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:54 #3 Skrevet torsdag kl. 06:54 Blir mange å tilrettelegge for, om alle med ADHD skal få tilrettelagt undervisning. Den diagnose er jo slengt ut i hopetall. Hvordan i alle dager skal skolen ha råd og tid til det? Dere får jobbe med barna deres selv, og gjøre dem rustet for videregående. Noe må man faktisk ta ansvar for selv, når man har blitt så stor. Anonymkode: cf83d...d69 19 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:13 #4 Skrevet torsdag kl. 07:13 De jeg har hørt om som har fått tilrettelegging med ADHD, har fått utvidet tid på prøver pga konsentrasjonsvansker. Og eventuelt å ta prøver på eget rom, hvis det er mye forstyrrelser av lyd eller andre ting. Anonymkode: 93f11...34e 5 2
enhjørningfis Skrevet torsdag kl. 07:20 #5 Skrevet torsdag kl. 07:20 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Blir mange å tilrettelegge for, om alle med ADHD skal få tilrettelagt undervisning. Den diagnose er jo slengt ut i hopetall. Hvordan i alle dager skal skolen ha råd og tid til det? Dere får jobbe med barna deres selv, og gjøre dem rustet for videregående. Noe må man faktisk ta ansvar for selv, når man har blitt så stor. Anonymkode: cf83d...d69 Du har peiling på hva du snakker om skjønner jeg 🥴 2 1 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:24 #6 Skrevet torsdag kl. 07:24 Det er ikke diagnose i seg selv som utløser rettigheter for tilrettelegging, men behovene eleven har. Dette gjelder også på vgs. det er fylkeskommunal ppt som skal kontaktes, men dersom eleven allerede har sakkyndig vurdering fra 10. klasse, så følger denne videre. Anonymkode: 296f8...889 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:20 #7 Skrevet torsdag kl. 10:20 Vi tilrettelegger ganske mye, men det kommer an på hva slags tilrettelegging ungdommen trenger. Vi kan ikke tilrettelegge bort fagets egenart. Noen foreldre har urealistiske forventninger til hva som er mulig. Adhd er så forskjellig. Ingen ungdom er lik. En del av jobben må dere foreldre gjøre hjemme selv, i forhold til veiledning og stille krav. Oppførsel og forventet adferd må øves på. Har man en veldig urolig ungdom, er det dumt å velge et studievalg som gjør at ungdommen må sitte mye stille og tilegne seg tung teori. I de fleste videregående skoler så strupes pengesekken nå. Det som var mulig for noen få år siden, får vi ikke lenger tillatelse til. Vi har ingen ekstra ressurser og det er grenser for hva en person klarer alene. Her igjen må dere komme på banen å ta deres del av jobben. Det faglige er skolens ansvar, men jeg kan ikke løpe etter elvene rundt på skolen for å tømme kunnskap i dem. Har du hatt møter med skolen? Jeg har flere samarbeidsmøter med foresatte igjennom året for å sikre best mulig progresjon. Der er jeg også tydelig på hva jeg kan gjøre innenfor mine rammer og hva jeg forventer at foresatte gjør. Anonymkode: 76484...277 11 1 3
Macro Skrevet torsdag kl. 10:29 #8 Skrevet torsdag kl. 10:29 (endret) Jeg fikk tilrettelagt på eksamener og prøver da jeg flippet helt ut av tastaturlyder/penallyder. De lydene ble ekstremt sterke av stillheten under eksamen, så jeg satt alene på et grupperom tilknyttet klasserommet. Mye vrient med ADHD og vi må jo bare leve med det, men akuratt isolering under prøver fikk de til og det var god hjelp. Når læreren ikke aktivt underviste kunne jeg også ha whitenoise og slikt i ørene, barnet mitt har samme mulighet i dag. Det hjelper å få sortert ut andres småprat og småbråk. Når læreren underviser så skal andre være stille evt lærer gir ordet til noen, og da er det lettere å klare å holde fokus. Men god orden og lydighet i klassen er godt for alle da. Endret torsdag kl. 10:31 av Macro Korrigering 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:30 #9 Skrevet torsdag kl. 10:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke diagnose i seg selv som utløser rettigheter for tilrettelegging, men behovene eleven har. Dette gjelder også på vgs. det er fylkeskommunal ppt som skal kontaktes, men dersom eleven allerede har sakkyndig vurdering fra 10. klasse, så følger denne videre. Anonymkode: 296f8...889 Det gjorde det ikke vårt tilfelle. Gjennom hele første året tok vi kontakt med ppt i fylket og hele tiden ga skolen tilbake melding at dette fikset det, det var ikke behov for tiltak for ungdommen fikk jo 2 på prøve å da bestod en jo, det var svaret, først i april da kom ene læreren oj vi burde kansje hatt ppt inn i matte er fare for stryk. Samme skjedde år 2. Men å sette inn på vår parten er rimlig seint. Og statsforvalter sa de ikke fikk gjort noe når skolen mente de fikset og ppt ikke ville skrive skriftlig avslag. Og her var det snakk om flere diagnoser . Var flere ganger ungdommen var på vei å droppe hele greiene, telte ned dagene for at skulle ut som lærling, var det eneste som reddet var at det fikk utplassering i bedrift ungdommen likte seg og da kom gnisten til å i hvertfall klare stå karakter i almenfag. For yrkesfagene gikk det mye bedre og lærere som stod på Anonymkode: 38d9d...763 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:34 #10 Skrevet torsdag kl. 10:34 Vi fikk tilrettelegging, ekstra tid på prøver, skjermet rom på prøver, samt noise canceling headphones på prøver (og ved skriving i klasserommet). Anonymkode: 7bd1a...6b2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:45 #11 Skrevet torsdag kl. 10:45 Ingen tilrettelegging for ADHD. Har dysleksi i tillegg og kom siste året opp i norsk skriftlig eksamen. En fantastisk kombinasjon. Anonymkode: 7be92...70a 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:50 #12 Skrevet torsdag kl. 12:50 Alle elever har rett til tilpasset opplæring, og dette er nedfelt i Opplæringsloven. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle om eleven har en diagnose eller ikke. En diagnose i seg selv gir ikke automatisk ekstra rettigheter i skolen, noe som mange foreldre tror. Derfor nevner jeg det. Det som er avgjørende her, er om eleven har tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. I praksis så fungerer det dessverre ikke alltid slik, da mange skoler/kommuner har begrensede ressurser eller økonomi til å kunne tilrettelegge. Samtidig har man foreldre og elever som har urealistiske forventninger til hva som er mulig å gjennomføre innenfor rammene som er satt. Dersom man ønsker tilrettelegging, kan det derfor være nyttig å være konkret på hva h*n trenger. Pauser underveis?Mulighet til å jobbe i et roligere rom? Alternative vurderingsformer? Bruk av digitale verktøy? Individuell tilrettelagt opplæring (det som tidligere ble kalt spesialundervisning) er en lovfestet rettighet dersom alle tilpasninger er prøvd, og eleven fortsatt ikke har utbytte av den ordinære undervisningen. Det er også verdt å huske at skolen først og fremst har ansvar for den faglige opplæringen. Samtidig kan foreldre og andre instanser ha en viktig rolle i oppfølgingen av forhold som ligger utenfor det rent faglige. - Spesped Anonymkode: 14733...6ce 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:44 #13 Skrevet torsdag kl. 14:44 Vi gjør så godt vi kan. Men vi er og blir én voksen alene med 30stk 16åringer i undervisningsøkter på 90min, så det er jammen ikke lett. Krav om tilrettelegging medfører jo ikke ressurser, så da må jo bare ting smøres enda tynnere utover i klassen. Noen ganger har jeg tenkt at enkeltelever hadde hatt det bedre med å gå yrkesfag, der er klassestørrelsen halvert og man har en mer praktisk hverdag. Og så kunne heller elevene tatt påbygg i etterkant dersom videre studier er tanken. Stud.spes krever en del av en 16åring, for noen er det vesentlig lettere å ta noen av de mer teoretiske faga når de har blitt 19 og hjernen er litt mindre under ombygging. Min sønn har ikke adhd, men er født i slutten av desember og er nok noe mer umoden enn gjennomsnittet. Jeg kommer sterkt til å oppfordre ham å gå yrkesfag. Anonymkode: c820e...75e 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:26 #14 Skrevet torsdag kl. 15:26 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi gjør så godt vi kan. Men vi er og blir én voksen alene med 30stk 16åringer i undervisningsøkter på 90min, så det er jammen ikke lett. Krav om tilrettelegging medfører jo ikke ressurser, så da må jo bare ting smøres enda tynnere utover i klassen. Noen ganger har jeg tenkt at enkeltelever hadde hatt det bedre med å gå yrkesfag, der er klassestørrelsen halvert og man har en mer praktisk hverdag. Og så kunne heller elevene tatt påbygg i etterkant dersom videre studier er tanken. Stud.spes krever en del av en 16åring, for noen er det vesentlig lettere å ta noen av de mer teoretiske faga når de har blitt 19 og hjernen er litt mindre under ombygging. Min sønn har ikke adhd, men er født i slutten av desember og er nok noe mer umoden enn gjennomsnittet. Jeg kommer sterkt til å oppfordre ham å gå yrkesfag. Anonymkode: c820e...75e Helt enig i denne vurderingen og har også opplevd dette. Forsøkte studiespes (allmenn den gang), og var både skolelei og hadde andre utfordringer som gjorde meg som egentlig veldig sterk faglig, til en som ikke klarte noen fag. Endte med å heller gå noe gøy yrkesfag i to år, deretter påbygg og et par ekstra fag før jeg startet på en veldig teoretisk matematisk høyere utdanning. Denne veien tror jeg egentlig vil passe for veldig mange flere! Anonymkode: 533b0...f8b 5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:31 #15 Skrevet torsdag kl. 15:31 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen med erfaring rundt tilrettelegging ved adhd på vgs og kan dele noen tips/erfaringer? Min erfaring er at ingen tiltak tilbys og at eleven må seile sin egen sjø. Anonymkode: b5bc2...b36 Jeg fikk tilrettelegging når jeg gikk på videregående noe som begynner å bli en god del år siden(hva er avgangselev i 2002) Anonymkode: 1269c...9fe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:56 #16 Skrevet torsdag kl. 17:56 Så naivt å tro vgs kan tilrettelegge så mye for adhd. Masse lærere med 30 elever med ulike behov av gangen og flere ulike fag. Som forelder er det bare å brette opp ermene og hjelpe til. Anonymkode: fad59...2ca 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:03 #17 Skrevet torsdag kl. 18:03 jeg har ikke adhd men andre diagnoser å fikk null tilrettelegging, det er mulig noen få skoler har det så da bør man spørre rådgiver om det. jeg hadde en i klassen som også trenkte det og fikk det ikke så hun byttet skole og det er tydelig at det her hjulpet henne mye den dag i dag Anonymkode: b94bd...ba1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:21 #18 Skrevet torsdag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så naivt å tro vgs kan tilrettelegge så mye for adhd. Masse lærere med 30 elever med ulike behov av gangen og flere ulike fag. Som forelder er det bare å brette opp ermene og hjelpe til. Anonymkode: fad59...2ca Er ikke mulig å være på skolen for å hjelpe til eller ha noe spesiell innsikt som foreldre når alt er digitalt inne på lukket bruker til eleven. Det var mulig med tilrettelegging på ungdomsskolen hvor de var flere elever i klassen enn på vgs. Å automatisk tro at foreldre ikke hjelper til eller gjør sin del fordi mann etterlyser tilrettelegging er kunnskapsløst. Anonymkode: b5bc2...b36
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:23 #19 Skrevet torsdag kl. 19:23 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi gjør så godt vi kan. Men vi er og blir én voksen alene med 30stk 16åringer i undervisningsøkter på 90min, så det er jammen ikke lett. Krav om tilrettelegging medfører jo ikke ressurser, så da må jo bare ting smøres enda tynnere utover i klassen. Noen ganger har jeg tenkt at enkeltelever hadde hatt det bedre med å gå yrkesfag, der er klassestørrelsen halvert og man har en mer praktisk hverdag. Og så kunne heller elevene tatt påbygg i etterkant dersom videre studier er tanken. Stud.spes krever en del av en 16åring, for noen er det vesentlig lettere å ta noen av de mer teoretiske faga når de har blitt 19 og hjernen er litt mindre under ombygging. Min sønn har ikke adhd, men er født i slutten av desember og er nok noe mer umoden enn gjennomsnittet. Jeg kommer sterkt til å oppfordre ham å gå yrkesfag. Anonymkode: c820e...75e Min ungdom har valgt riktig utdanning i forhold til flere faktorer. Valget har vært gjennomtenkt. Anonymkode: b5bc2...b36
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:29 #20 Skrevet torsdag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er ikke mulig å være på skolen for å hjelpe til eller ha noe spesiell innsikt som foreldre når alt er digitalt inne på lukket bruker til eleven. Det var mulig med tilrettelegging på ungdomsskolen hvor de var flere elever i klassen enn på vgs. Å automatisk tro at foreldre ikke hjelper til eller gjør sin del fordi mann etterlyser tilrettelegging er kunnskapsløst. Anonymkode: b5bc2...b36 Eleven kan dele tilgang til dere foreldre, det er ikke skolens ansvar. I større grad mulig å tilrettelegge på ungdomsskolen for kravene var mye mye lavere. Strengere krav til oppmøte, strengere krav til deltakelse/karakter på innsats. Tøffere krav til at oppgaver leveres i tide. Trengs det mye tilrettelegging så er det naivt å velge studiespes offentlig vgs med masse heldagsprøver, mye klasseromsundervisning, lange dager osv. Tilretteleggingen blir å velge utdanning og skole etter utfordring. Jeg har et barn på offentlig vgs og et barn på privat vgs og på privat vgs er det mer individuell tilpasning (f.ens valg mellom skriftlig vs muntlig vurdering), mer mulig å tilpasse at det blir få prøver på en uke, MEN det er MYE høyere krav til egeninnsats, ingen passer på deg, det er lite klasseromsundervisning og mer selvstendig jobbing i stort lokale med hele skolen. Noen trenger mye struktur, noen trives med lite. På yrkesfag er det mindre grupper, enklere teori- det er faktisk en slags tilrettelegging. Så derfor mener jeg det er naivt å bare forvente tilrettelegging for eget barn uten å undersøke hva faktisk tilbud er og hvorfor det ikke er mulig/mulig. Mye er mulig på den private fordi lærere og elever har mange færre klasseromstimer og lærerne er tilgjengelige utenom for imdivifuell/gruppetilpssning, det er ikke mulig på offentlig for det er ikke fritimer med fri tilgang til lærere. Noen elever har sluttet på den private skolen, de taklet ikke all friheten til å jobbe og gjorde 0 ukesoppgaver. Er det skolen da som ikke tilrettelegger eller er det faktisk krav som må følges for å lykkes?? Går du offentlig skole og det er 30 elever og det er klasseromsundervisning i dobbelttine, ja da er kravet å møte opp i tide, høre etter og gjøre som man blir bedt om. Klarer man ikke det hele dagen, da er det utdanningen/skoletype som er feil for eleven, ikke skolens manglende tilrettelegging. Anonymkode: fad59...2ca 3 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå