Gå til innhold

Skattemelding og nytt ENK

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opprettet ENK i fjor fordi jeg tok frilansoppdrag (i tillegg til den vanlige jobben min). Jeg har ført regnskap i Fiken, og lurer nå på hva gangen i det er når jeg får skattemelding. Jeg har ikke levert årsregnskapet fra Fiken. Skulle jeg ha gjort det? Jeg har bare sett frist for å levere skattemelding ... Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 4f567...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God tid på å levere årsregnskap,men greit å få det unnagjort nå om alt er klart. Skattemelding burde du ha levert ved termin. Enten du har 0 eller 10+ Kr i lønn.

Anonymkode: 54522...e04

Skrevet

Du har fridt på deg til 31. mai med å levere næringsoppgaven.

Anonymkode: 7fa54...42d

• Nyttig 1
Skrevet

Skatt

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

God tid på å levere årsregnskap,men greit å få det unnagjort nå om alt er klart. Skattemelding burde du ha levert ved termin. Enten du har 0 eller 10+ Kr i lønn.

Anonymkode: 54522...e04

Skattemelding leverer man en gsng i året. Fristen er 31. mai.

Når man har ENK så leverer man ikke årsregnskap.

Anonymkode: 49b23...eed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal forklare litt bedre. Nå får jeg jo snart skattemeldingen, som alle andre. Den er jo da ikke helt riktig fordi jeg ikke har levert skattemelding for ENK (med fradrag og sånt)? Men fristen for å levere skattemelding for ENK er jo etter fristen for å levere som privatperson?

Skrevet

Når du har ENK så lignes du sammen med firmaet ditt. Så fristen er 31. mai. Lukk regnskapet, balanser kontoer (alt dette er veldig enkelt i Fiken), og betal 1000,- eller hva det er for modulen i Fiken som fyller ut næringsoppgaven for deg. Superenkelt. Gjort på 10 minutter hvis man har et ukomplisert regnskap.

Anonymkode: bfaf2...5f9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du har ENK så lignes du sammen med firmaet ditt. Så fristen er 31. mai. Lukk regnskapet, balanser kontoer (alt dette er veldig enkelt i Fiken), og betal 1000,- eller hva det er for modulen i Fiken som fyller ut næringsoppgaven for deg. Superenkelt. Gjort på 10 minutter hvis man har et ukomplisert regnskap.

Ja, det skal jeg gjøre. Hva gjør jeg da med skattemeldingen jeg får nå snart? Den vil vel da ikke være riktig fordi den er ferdigstilt før næringsoppgaven ble sendt inn?

Skrevet

Skattemeldingen du får nå på deg er jo ikke korrekt siden den mangler "halvparten", så jeg pleier ikke å se på den engang før jeg har fylt ut næringsoppgaven og fått de opplysningene inn på Skatteetaten. Modulen i Fiken som fyller ut næringsoppgaven legger da altså disse opplysningene inn i skattemeldingen slik at du da kan sjekke både de forhåndsutfylte opplysningene (lønn fra hovedarbeidsgiver, gjeld osv.) og tallene fra næringsoppgaven samtidig før du sender inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, det skal jeg gjøre. Hva gjør jeg da med skattemeldingen jeg får nå snart? Den vil vel da ikke være riktig fordi den er ferdigstilt før næringsoppgaven ble sendt inn?

Fyll ut næringsoppgaven først. Da føres tallene derfra automatisk over i skattemeldinga, og du kan sjekke den på vanlig måte. 

De sendes så inn sammen. Det er veldig enkelt 🙂

Anonymkode: d7512...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...