Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig solgt min bil privat. Har lest at selger/vraker man en bil i tidsrommet 1/1 til 20/3 så er det ny eier som skal betale årsavgift eller man slipper hvis bilen skrotes. Jeg betalte denne avgiften ved års-skiftet, vil denne bli tilbakebetalt automatisk, eller må jeg kreve den av kjøper (blir vanskelig å kreve etterpå)?

Anonymkode: 91990...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsavgiften er det forsikringsselskapet som krever inn, nå heter det trafikkforsikringsavgift, og betales normalt sammen med forsikringspremien, dersom du har betalt for hele 2026 vil forsikringsselskapet tilbakebetale premie fra salgstidspunkt. 

AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Årsavgiften er det forsikringsselskapet som krever inn, nå heter det trafikkforsikringsavgift, og betales normalt sammen med forsikringspremien, dersom du har betalt for hele 2026 vil forsikringsselskapet tilbakebetale premie fra salgstidspunkt. 

Takk, var det jeg håpet på. Blir jo ikke langt fra 2K, noe som kommer godt med.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan betalte du denne årsavgiften ved årsskiftet? Den har ikke eksistert på flere år... 

Har du kun årlig betaling av forsikring på bilen? 

Anonymkode: 9121e...dcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan betalte du denne årsavgiften ved årsskiftet? Den har ikke eksistert på flere år... 

Har du kun årlig betaling av forsikring på bilen? 

Anonymkode: 9121e...dcb

Ja, jeg betaler alt av forsikringer en gang i året, nemlig pr 1 januar. 

AnonymBruker
Skrevet

Som flere er inne på så har ikke årsavgiften (og dermed dette med eierskifte/vraking før dato sånn og sånn) eksistert siden ca. 2017.

Rent formelt så er avgiften på trafikkforsikringer strengt tatt ikke en avgift rettet direkte mot den enkelte bileier sånn som årsavgiften var, men er en avgift på salg av bilforsikring som det er forsikringsselskapene som må betale. Selvfølgelig velter de kostnaden over på forsikringstaker sånn at den er bakt inn i den totale forsikringspremien du betaler. Kan sånn sett sammenlignes med avgiftene på alkohol, tobakk, drivstoff osv. Avgiftene er bakt inn i den prisen sluttbrukeren betaler, men den enkelte privatperson har ikke noe "kundeforhold" til staten for de avgiftene. Avgiften er betalt til staten av et tidligere salgsledd, men kostnaden veltes over på sluttbrukeren.

Så det du har betalt er forsikringspremie (inkludert avgiftskomponenten) for periode x. Hvis denne perioden avbrytes før tiden pga. eierskifte, avregistrering eller vraking, skal du få penger for resten av perioden tilbake fra forsikringsselskapet. Du trenger mao. kun forholde deg til forsikringsselskapet.

Anonymkode: 4d832...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...