AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Jeg har en mor som klør seg til blods på ryggen, armer og brystkasse og av og til ansikt. Hun sier selv at hun ikke er bevisst på at hun gjør dette. Det blir ikke god stemning når jeg tar det opp, da blir hun defensiv. Hva kan det komme av at hun klør seg til blods? Overkroppen hennes er full av sår. Hun har ikke eksem. Har noen et råd om hva vi kan gjøre? Anonymkode: f26cc...0db
katties Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Noen ganger får kvinner slike problemer ifm overgangsalder og endringer i hormoner 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Det kan være mange årsaker til en slik kløe. En venninne av meg hadde det slik for mange år siden, da bodde hun fremdeles hjemme. Viste seg at moren hadde byttet til et annet klesvaskemiddel enn hva de hadde brukt før, men det var noe ingen av dem hadde tenkt på, før jeg spurte dem om det. Når de byttet vaskemiddel forsvant all hennes kløe raskt. Hos noen kan det være psykiske årsaker. Hos andre kan det være andre tilstander eller sykdom som ligger bak. Man kan f.eks. få kløe i huden uten utslett av både nyre- og leverproblemer og en del andre tilstander. Felles for alt er vel at hun bør ta seg en tur til legen. Hvis hun nekter, så er det et alternativ å fortelle hennes fastlege om dette. Hvis dere ikke vet hvilken fastlege hun har, så kan dere kontakte kommunelegen og be denne formidle informasjonen til hennes fastlege. Lege kan ikke diskutere hennes tilfelle med deg/dere, for legen har taushetsplikt. Men om legen får vite dette, så kan legen lettere ta opp dette med henne, ev. ta relevante blodprøver o.l. Anonymkode: 25e06...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være mange årsaker til en slik kløe. En venninne av meg hadde det slik for mange år siden, da bodde hun fremdeles hjemme. Viste seg at moren hadde byttet til et annet klesvaskemiddel enn hva de hadde brukt før, men det var noe ingen av dem hadde tenkt på, før jeg spurte dem om det. Når de byttet vaskemiddel forsvant all hennes kløe raskt. Hos noen kan det være psykiske årsaker. Hos andre kan det være andre tilstander eller sykdom som ligger bak. Man kan f.eks. få kløe i huden uten utslett av både nyre- og leverproblemer og en del andre tilstander. Felles for alt er vel at hun bør ta seg en tur til legen. Hvis hun nekter, så er det et alternativ å fortelle hennes fastlege om dette. Hvis dere ikke vet hvilken fastlege hun har, så kan dere kontakte kommunelegen og be denne formidle informasjonen til hennes fastlege. Lege kan ikke diskutere hennes tilfelle med deg/dere, for legen har taushetsplikt. Men om legen får vite dette, så kan legen lettere ta opp dette med henne, ev. ta relevante blodprøver o.l. Anonymkode: 25e06...bcb Takk for utfyllende svar. Har tenkt på om hun burde hatt vaskemiddel uten parfyme. Får prøve dette først og håpe at løsningen er såpass enkel, selv om jeg ikke tror det i dette tilfelle, siden hun også kan klø seg i ansiktet. Får ordne en time hos legen. Hva mener du med at det kan være psykiske årsaker? Hvilke psykiske årsaker? Ts Anonymkode: f26cc...0db
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Middallergi? Atopisk eksem? Hudkreft? Elveblest? Kanskje en legetime kan være en god start. Anonymkode: 32315...bb6
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden katties skrev (4 timer siden): Noen ganger får kvinner slike problemer ifm overgangsalder og endringer i hormoner Aldri hørt om! Anonymkode: 77e9f...e57
Moppeguri Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar. Har tenkt på om hun burde hatt vaskemiddel uten parfyme. Får prøve dette først og håpe at løsningen er såpass enkel, selv om jeg ikke tror det i dette tilfelle, siden hun også kan klø seg i ansiktet. Får ordne en time hos legen. Hva mener du med at det kan være psykiske årsaker? Hvilke psykiske årsaker? Ts Anonymkode: f26cc...0db Hvis du tenker på at hun kan gni ansiktet ned i en hodepute vasket med dette vaskemiddelet er det ikke så rart likevel 😊
AprilLudgate Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Når hun blir lite blid for tematikken virker det som psykisk tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden For meg er det en form for selvskading. Anonymkode: b302f...a04 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Man kan få ganske kraftig kløe ifbm. overgangsalder ja, det har jeg også hørt om. Anonymkode: cf5f9...ea8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå