Gå til innhold

Hva koster en barnebursdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil nå si godteposer har vært vanlig i bursdager i mange herrens år, jeg er 41.. 

Her er det godteposer i alle bursdager til stor stas. 

De trenger ikke akkurat være fylt til randen, noen få biter til hver og eventuelt såpebobler eller lignende. 

Anonymkode: f2513...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sitter å bestiller mat og pynt til barnebursdagen til eldste her. Dette er vår første bursdagsfest med barn. Og totalsummen er nå på 1800kr, dette inkluderer pynt (ballonger, lys, banner, tallerkner/kopper, servietter, engangsduk, litt kakepynt) mat (pølser, muffins, gelé og kake), litt snacks (2-3 poser chips), brus og saft. 

Nå gjenstår enda godteposer til alle inviterte og sikkert litt småtteri som vi kommer på å kjøpe i siste liten. Tipper sluttsummen blir 2200-2500kr. Det er ganske mye penger for en enkel barnebursdag med relativt enkel mat og drikke. Jeg skjønner at folk med dårlig råd kvier seg for å feire bursdagen til barna sine. Dette er nok ikke noe man bare kan ta på sparket eller bare spare seg lett til. Har vært innom en del tråder her på KG der folk mener at barnebursdag koster jo «ingenting». Selvsagt kunne man få det noe billigere ved å f.eks kutte ut noe av pynten og bruke kun First Price varer. Men for oss handler det om å lage en hyggelig fest for de inviterte og samtidig ta litt hensyn til bursdagsbarnets ønsker rundt pynt og tema. 

Hva er egentlig vanlig å bruke på en barnebursdag? 

Anonymkode: 958f0...21c

Betaler ca 5-6000 hver bursdag.. grusom sum. 

Anonymkode: baa47...f17

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er litt enig med deg der. Jeg har selvsagt ikke hatt som mål å bruke mye penger, men hvis du først har et tema, og kjøper inn litt pynt, tallerkener, servietter osv etter tema. Så går det med litt penger til det. Så kommer gjerne en bursdagskake i tillegg, og da er det litt stas å ha en tema kake og ikke bare en Toro brownie slengt på bordet med stekebrett og det hele. 

Nettop det, det går fort litt lenger om man ikke bare vil ha det billigste av det billigste og det enkleste 

Anonymkode: c798d...708

Skrevet

Mine foreldre bakte en kake da jeg var liten. Det var det bursdagen kostet. Tallerkner og bestikk hadde vi fra før. Gavene kom gjestene med.

Anonymkode: eb18f...291

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nettop det, det går fort litt lenger om man ikke bare vil ha det billigste av det billigste og det enkleste 

De fleste unger har ingenting imot en Toro-kake. Det er oss voksne som er blitt bortskjemte og forventer mer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De fleste unger har ingenting imot en Toro-kake. Det er oss voksne som er blitt bortskjemte og forventer mer.

Har ikke sagt noe om Toro , men både jeg og barna synes dert er stas å gjøre mer ut av bursdagen og nei det handler ikke om å være bortskjemt 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mine foreldre bakte en kake da jeg var liten. Det var det bursdagen kostet. Tallerkner og bestikk hadde vi fra før. Gavene kom gjestene med.

Lenge siden du var ung da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er 8 barn. Det blir litt dyrere da jeg må ta hensyn til ett barn som har laktoseintoleranse og ett som kun spiser halal. Dette er hovedgrunnen til at det ble både gelé og muffins i tillegg til bursdagskake. Alle kan ikke spise det samme. Så ville barnet ha et tema, så vi kjøpte tallerkener, kopper, duk og litt ballonger til det temaet. Og det koster jo litt. Veit du kunne få det mye billigere med å droppe servietter og tallerkener etter tema, samt bare ha en type kake. Men det blir litt kjipt. Og det er stas å få med seg en godtepose hjem fra bursdagen. Det er liksom «normalen» her i området..

Du må jo få gjøre det du både ønsker og syns er riktig og nødvendig, men jeg har også bakt temakaker og tatt hensyn til diverse allergier, og fortsatt kommet unna med to typer kaker. Det sagt, et ekstra brett med muffins er vel kanskje ikke det som velter familiebudsjettet eller kapasiteten for den del. Servietter har nok vi også hatt med ett eller annet "tema" når jeg tenker meg om, men ikke duker og tallerkner og kopper og annet pynt. 

Godteposer har vært ganske normalt her og, selv er jeg ikke SÅ fan. De stapper jo i seg nok av søtt i selve bursdagen syns, og med 15 jenter i klassen blir det nok bursdager også. Men vi har drevet med det vi og altså, men har ikke vært veldig store poser.

Jeg er litt fan av å holde det litt "nede", det går fort litt inflasjon i å dra på med den ene dyre aktiviteten etter den andre. Men det krever jo litt innsats i å finne på noe aktivitet i bursdagen da - noe gøye leker eller noe sånt. Og så skal jeg innrømme at jeg er blant de som innimellom har gitt meg selv enormt mye jobb med temakaker hehe, men det er fordi jeg elsker å bake (men er ikke så glad i kaker selv)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lenge siden du var ung da? 

Nei, jeg er i 20-årene nå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg er i 20-årene nå.

Rart .. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.3.2026 den 13.02):

Jeg sitter å bestiller mat og pynt til barnebursdagen til eldste her. Dette er vår første bursdagsfest med barn. Og totalsummen er nå på 1800kr, dette inkluderer pynt (ballonger, lys, banner, tallerkner/kopper, servietter, engangsduk, litt kakepynt) mat (pølser, muffins, gelé og kake), litt snacks (2-3 poser chips), brus og saft. 

Nå gjenstår enda godteposer til alle inviterte og sikkert litt småtteri som vi kommer på å kjøpe i siste liten. Tipper sluttsummen blir 2200-2500kr. Det er ganske mye penger for en enkel barnebursdag med relativt enkel mat og drikke. Jeg skjønner at folk med dårlig råd kvier seg for å feire bursdagen til barna sine. Dette er nok ikke noe man bare kan ta på sparket eller bare spare seg lett til. Har vært innom en del tråder her på KG der folk mener at barnebursdag koster jo «ingenting». Selvsagt kunne man få det noe billigere ved å f.eks kutte ut noe av pynten og bruke kun First Price varer. Men for oss handler det om å lage en hyggelig fest for de inviterte og samtidig ta litt hensyn til bursdagsbarnets ønsker rundt pynt og tema. 

Hva er egentlig vanlig å bruke på en barnebursdag? 

Jeg betalte 200 kr sist. Var klassebursdag med flere bursdagsbarn. 5 stk totalt. 

Menyen var grilla pølser og hamburgere. Is og sjokoladekake. Saft å drikke.

Var utendørs. 

Helt topp å feire med flere 🙌

Aldersgruppe: 13 år. 

Endret av Strigiformes
  • Liker 1
Skrevet

Har aldri hatt barnebursdag hjemme. Alltid Lekeland, badeland eller trampolinepark. Feirer med andre barn, så blir ikke så dyrt. Serverer aldri brus. Selv om mine unger får brus på helg, så er det en uting å servere det i barnebursdag. 

Anonymkode: fceb7...ec8

• Liker 1
Skrevet
Strigiformes skrev (6 timer siden):

Jeg betalte 200 kr sist. Var klassebursdag med flere bursdagsbarn. 5 stk totalt. 

Menyen var grilla pølser og hamburgere. Is og sjokoladekake. Saft å drikke.

Var utendørs. 

Helt topp å feire med flere 🙌

Aldersgruppe: 13 år. 

Feire med flere og 5 stykk total? Halve festen har bursdag? 

Anonymkode: dfa2e...092

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2026 den 14.16):

Hadde akkurat barnebursdag, kake, snacks/drikke og pynt samt papp tallerkener/bestikk kom vel på rundt 5-600kr +3 pizza som kom på rundt 700.

Litt koste det jo uansett, men det trenger ikke koste skjorta for å lage en koselig bursdag.

Anonymkode: 98be5...f46

Akkurat ! Det koster ikke mye og invitere hjem, et enkelt måltid med litt leker og aktivisering som bare fantasien sitter begrensningen for. Det er ofte de beste opplevelsene også, og barna elsker det om man planlegger bare litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Veldig stor klasse. 

Skrevet

Jeg er snart 60, og har voksne barn.

Hadde aldri hørt om dette med godteposer før jeg fikk barn. Syns det er et merkelig konsept å sende med gjestene godteri hjem 😄. Veldig rart, etter en bursdag med kaker osv. Men jeg ble en av saueflokken da, og sendte med unger godteri da de dro.

Her hadde vi:

Pølser i brød (på grillen)

Brus

To kaker

Gele

Godtepose med hjem

Pappfat og servietter med ønsket motiv. Sugerør.

Pyntet inngangspartiet med vanlige ballonger

Bakte to kaker, fordi vi pleide å ha familiebursdag dagen etter.

Hadde ganske dårlig råd noen år da barna var små pga husbygging, men kan ikke huske at penger til barnebursdag var et problem. 

Anonymkode: 1eede...62a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mente vel 5 bursdagsbarn - ikke 5 festdeltakere.

Skrevet

Her er det en kake, pølser, litt godteri på bordet, ballonger og 2 typer brus. Blir ca 300-400 kr når vi lager kaken selv.

Er ofte temabursdag, og da gjør vi som noen andre sier med å printe ut bilder for å lime på tannpirkere og sette på kaken, og så tegner/klipper/maler vi noe pynt ellers. Har en bursdagseske med vimpelbanner og "rester" fra andre års ballongpakker, kakelys og slikt. Enkle tema er jo minecraft, dyrebursdag, prinsessebursdag, karneval, og lignende. Inviterer gjestene til å kle seg ut, eller så har vi ansiktsmaling. Da blir barna en del av temaet, og det blir ofte leking basert på det.

Inviterer 6-10 stk (alle av et kjønn i klassen). Barna er 6 og 8 år. 

Anonymkode: 939c8...e8f

Skrevet

TS her.

Nå har vi handlet ferdig og sluttsummen ble dessverre mye mer enn forventet. Vi har heldigvis god økonomi og tåler det fint. Men det var ikke billig. Dette blir definitivt første og siste gangen vi arrangerer barnebursdag hjemme, neste gang bli det definitivt lekeland. Sluttsummen er ikke så langt unna hva lekeland bursdag koster og det er mye mindre styr enn å ha bursdag hjemme. 

Til dere interesserte: 

Vi handlet inn mat og drikke for cirka 1000kr 

godteposer inkludert en liten gave kom på 320kr

Diverse pynt, tallerkener, duk, banner, ballonger og alt stas inkludert piñata kom på 800kr. Godis til piñata 150kr 

Sluttsummen ble 2300kr. Kunne fått det 380kr billigere ved å droppe piñata ;)  Godteposene som alle hengte seg oppi kostet 320kr, det er vel ikke det som sprenger budsjettet.

Ja, det ville definitivt blitt billigere å droppe pynt og tema. Servere Toro brownie og first price pølser, bare drite i de som spiser halal, har gluten og laktoseintoleranse, og gitt blaffen i om vegetarianeren gikk sulten. Men hvis man velger å legge litt penger i pynt, ta hensyn til allergier og kultur, så blir det fort dyrt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...