AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:57 #21 Skrevet torsdag kl. 19:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bare 41, men har slitt med ulikt i 1,5 år. Ingenting på blodprøver så da er det ingen hjelp å få. Jeg har ikke nattesvette av det store enda, men hjernetåke, hetetokter, utmattelse, og sjelden og ustabil menstrasjon. Før visste jeg alltid når jeg hadde eggløsning, men nå merker jeg den ikke lengre. Jeg har per nå passert 70 dager i denne syklusen, så ikke så lett å vite når eggløsning skulle være da… Anonymkode: 2a2b7...99b Er det virkelig ikke det? Jeg har inntrykk av at det ofte kan være vanskelig å avgjøre med blodprøver. Jeg går på p- piller, så legen sa at det da var vanskelig å se det på blodprøver. Det høres ut som at du har mange og plagsomme symptomer. Kan ikke skjønne at man da ikke skal få hjelp. Det synes jeg er hårreisende! Når en kvinne er i 40- åra og beskriver sine symptomer så burde det være hjelp å få. 70 dager ja, det sier jo litt i seg selv. Jeg ser flere her sier at man må gå til gynekolog, kanskje de har bedre peiling. Håper du blir tatt på alvor og får behandling 💕 TS Anonymkode: 9be53...7c9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:05 #22 Skrevet torsdag kl. 20:05 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har også slitt med symptomer, men hadde samtidig folatmangel, så det kan nok ha spilt inn. Legen var ikke villig til å gi meg hormoner, så jeg måtte ta andre grep selv. Et annet tips for å få bedring i hormonbalansen er å ta jod: https://godhelseas.no/artikler/jod-mineralet-for-hormonell-balanse-og-fertilitet Det har definitivt hjulpet meg. Har slitt mye med PMS, søvn og humørsvingninger. Magnesium er også lurt å ta. I tillegg er avstressing med meditasjon/mindfullness lurt. Stress gjør gjerne overgangsplager og PMS verre. Kreatin er også lurt fordi det binder mer vann i kroppen og kan motvirke benskjørhet. Styrketrening er også lurt. Og så bør man passe på å innta nok fett. Anonymkode: 45610...ca9 Jeg har også hatt folatmangel, har tatt tilskudd nå i va 3 måneder. Hvordan er det med jod, kan det være uheldig å ta hvis man ikke mangler det? Tar du det bare uansett? Jeg tar magnesium hver dag. Burde sikkert prøve meg på mindfullness. Jeg trener en del styrke, men inntar kanskje ikke så mye fett. Jeg har kun hørt om kreatin i treningssammenheng. Tar du det? Kan hvem som helst ta det? Har hørt man gjerne går opp i vekt av det? TS Anonymkode: 9be53...7c9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:09 #23 Skrevet torsdag kl. 20:09 Jeg ser at mange her sier at man må gå til gynekolog. Man må vel ha henvisning fra fastlegen med mindre man går til noen privat? TS P. S: Tusen takk til alle som svarer. Jeg lider i stillhet, og har ikke fortalt noen om dette. Anonymkode: 9be53...7c9 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:45 #24 Skrevet torsdag kl. 20:45 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har også hatt folatmangel, har tatt tilskudd nå i va 3 måneder. Hvordan er det med jod, kan det være uheldig å ta hvis man ikke mangler det? Tar du det bare uansett? Jeg tar magnesium hver dag. Burde sikkert prøve meg på mindfullness. Jeg trener en del styrke, men inntar kanskje ikke så mye fett. Jeg har kun hørt om kreatin i treningssammenheng. Tar du det? Kan hvem som helst ta det? Har hørt man gjerne går opp i vekt av det? TS Anonymkode: 9be53...7c9 Har du sjekket folat igjen? Jeg fikk på resept, men gikk over til metylfolat fordi kroppen tar det opp bedre. Tror jeg hadde under 6, men det var nå gått opp til 20 på et halvt år. Jeg har tatt jod på eget initiativ ja, gammel myte at det er farlig, de fleste har for lave lagre. Men man bør ta en type som har to ulike jodtyper i seg. Jeg tar kreatin ja. Kreatin kan gi litt vektøkning (2-3 kg) fordi det binder vann i kroppen. Men det vil også hjelpe for å holde en mer hydrert. I utgangspunktet kan hvem som helst ta det, med mindre man har nyreproblemer. Vannvekten skal forsvinne om man slutter å ta det. Anonymkode: 45610...ca9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:12 #25 Skrevet torsdag kl. 21:12 Hos meg startet perimenopausen da jeg var 41 og nattesvette og det at jeg ikke fikk sove hvis jeg våknet midt på natta var et problem i ca. 2 år. Etter dette har jeg heldigvis ikke vært plaget, før nå i det siste når jeg igjen våkner opp midt på natta eller grytidlig på morgenen og ikke får sove igjen. I perioder våkner jeg opp alt mellom 04.30 eller 05.30 når jeg ikke skal opp før kl. 7 og det er veldig slitsomt. Jeg kan også bli litt varm i kinnene, men svetter ikke. Anonymkode: 2c2f7...241
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:12 #26 Skrevet torsdag kl. 21:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hos meg startet perimenopausen da jeg var 41 og nattesvette og det at jeg ikke fikk sove hvis jeg våknet midt på natta var et problem i ca. 2 år. Etter dette har jeg heldigvis ikke vært plaget, før nå i det siste når jeg igjen våkner opp midt på natta eller grytidlig på morgenen og ikke får sove igjen. I perioder våkner jeg opp alt mellom 04.30 eller 05.30 når jeg ikke skal opp før kl. 7 og det er veldig slitsomt. Jeg kan også bli litt varm i kinnene, men svetter ikke. Anonymkode: 2c2f7...241 Glemte å skrive at jeg har passert 50. Anonymkode: 2c2f7...241
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:15 #27 Skrevet torsdag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja burde vel det, men har vaginisme, og dårlige hofter, så det krever en del tilrettelegging for å gjennomføre gu om de ønsker/trenger det. Kan en få hjelp uten undersøkelse, eventuelt at fastlegen tar den? Spør gjerne dumt, men jeg har rett og slett ikke kapasitet til enda en traumatisk gu på sykehuset. Da får jeg heller lide.. Takk. Anonymkode: 2a2b7...99b Som sagt behandler de ut fra symptomer, GU er ikke nødvendig. Du kan jo ringe og forsikre deg om det på forhånd. Kanskje du til og med kan ta det på video? Lykke til ❤️ Anonymkode: 74395...1d4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:18 #28 Skrevet torsdag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser at mange her sier at man må gå til gynekolog. Man må vel ha henvisning fra fastlegen med mindre man går til noen privat? TS P. S: Tusen takk til alle som svarer. Jeg lider i stillhet, og har ikke fortalt noen om dette. Anonymkode: 9be53...7c9 Ja du bør ha henvisning fra fastlege. Det er ingen grunn til å lide i stillhet. Det er enkelt å få hjelp og det begynner å bli mer og mer vanlig med hormonbehandling. Jeg har mindre plager enn deg og fikk hormoner. Anonymkode: 74395...1d4
Auri Skrevet i går, 15:00 #29 Skrevet i går, 15:00 Begynt å lure her også, jeg er 37, men begynt å få endel symptomer. Insomniaen min er verre, begynt med nattsvette, også tørrere hud, og mensen min har begynt å endre seg også. Varer lenger og får mellomblødninger jeg ikke har hatt før. Jeg har også PCOS så jeg aner ikke hvordan det påvirker ting heller. Må skaffe meg en legetime og få snakket med legen om disse tingene skjønner jeg! Jeg føler at 37 er tidlig, men ser jo andre her sier det begynte i samme alder. 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #30 Skrevet i går, 16:28 Auri skrev (1 time siden): Begynt å lure her også, jeg er 37, men begynt å få endel symptomer. Insomniaen min er verre, begynt med nattsvette, også tørrere hud, og mensen min har begynt å endre seg også. Varer lenger og får mellomblødninger jeg ikke har hatt før. Jeg har også PCOS så jeg aner ikke hvordan det påvirker ting heller. Må skaffe meg en legetime og få snakket med legen om disse tingene skjønner jeg! Jeg føler at 37 er tidlig, men ser jo andre her sier det begynte i samme alder. Jeg blir 38 og er nå henvist til gyn for nettopp dette. Blodprøvene hos legen var fine men oppvåkninger, uregelmessig mens, nattesvette, tørr hud/utslett, mister hår, vektøkning særlig rundt magen, og voldsom utmattelse... Anonymkode: 66be9...13c 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:26 #31 Skrevet i går, 17:26 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så bra at det har hjulpet. Jeg tar p- piller. Legen sa at jeg fikk progesteron i de, og nå har jeg fått en østrogengel. Burde jeg også ha noen form for testosteron? Siden jeg går på p- piller så er det vanskelig å si noe om menstruasjon, og også, i følge legen, å si noe om min «hormontilstand.» Ja, dette kom brått på. Jeg aner ikke noe om hvordan det står til med eggbeholdningen min, men det er heller ikke så relevant for meg. Er det det for deg?🙂 Anonymkode: 9be53...7c9 For min del hjalp det mye å få utrogestan (progesteron) I tillegg, da denne virker systemisk og ikke bare lokalt som mirena hormonspiral som gir progesteron også. Det er relevant ift hvor lenge jeg kan forvente at min egen hormonproduksjon kommer til å fluktuere i et slikt tempo som det gjør nå, som er slitsomt i seg selv. Det er relevant ift dosering av tilførte hormoner. Det er relevant ift øvrige livsstilsvalg som hva slags trening som er mest hensiktsmessig, kosthold etc. Perimenopausen kan vare oppimot 15 år, men nå vet jeg at det ikke er tilfelle for min del. Det er også relevant da jeg har en datter, dersom hun skulle ønske å få barn ved en senere anledning, så bør hun ikke vente til hun er over 30 år med å begynne å prøve... Anonymkode: b215b...602
AnonymBruker Skrevet i går, 20:02 #32 Skrevet i går, 20:02 AnonymBruker skrev (På 11.3.2026 den 11.09): Kroppen min finner på stadig nye sprell. Har gått lenge nærmest uten søvn, våkner dyvåt og svett om natta. Blir plutselig kjempevarm og svett med én gang jeg begynner en treningsøkt. Min allerede tørre hud har blitt enda tørrere. Har hatt litt smerter nedentil. Jeg fryser og er varm om hverandre. Ene øyet renner og er tørt. Er det dette som er perimenopause? Anonymkode: 9be53...7c9 Hvis du er i 40-årsalderen, så trolig ja❤️ Ville gått til lege om jeg var deg, få veiledning om hormoner. Jeg begynte på hormoner for ca 4 uker siden. Var grusomt i begynnelsen, men begynner å gå seg til nå. Er mindre tørr og sover bedre. Anonymkode: 47849...03a
AnonymBruker Skrevet i går, 20:35 #33 Skrevet i går, 20:35 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvis du er i 40-årsalderen, så trolig ja❤️ Ville gått til lege om jeg var deg, få veiledning om hormoner. Jeg begynte på hormoner for ca 4 uker siden. Var grusomt i begynnelsen, men begynner å gå seg til nå. Er mindre tørr og sover bedre. Anonymkode: 47849...03a Hvordan da "grusomt"? Kan du forklare? Skal til gyn snart for å ta opp hormoner og ble litt bekymret nå... Anonymkode: 66be9...13c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:39 #34 Skrevet i går, 20:39 Jeg har alle symptomer, bortsett fra manglende mens/uregelmessig mens. Fikk resept på hormonplaster, men den er det ikke mulig å få tak i og ingen apotek vet når den kommer heller. Fått resept på tabletter som jeg skal prøve. Ville fått en henvisning til gynekolog, for en fastlege vet som regel for lite om dette. Anonymkode: 19627...330 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #35 Skrevet 21 timer siden Kan nok være starten. Ingen enkel periode å hå gjennom, for den er så forskjellig fra person til person. Øynene kan du få noe for hos optiker, min mamma slet med det samme og fikk en spray som hjalp en del. Renne gjør det nok uansett, men tørre øyne er greit å behandle. Søvn er et studie i seg selv. Hva skal en si. Jeg tar meg middagslur når jeg må, det redder alle de dårlige nettene. Så får det være litt oppstykket akkurat nå. Anonymkode: b22f0...644 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #36 Skrevet 16 timer siden Jeg fikk meg en netttime hos dr Midtgård som spesialiserer seg på det. Hun ordner blodprøver og går gjennom alt. Får behandling og blir fulgt opp underveis. Lenge til jeg er i overgangsalder, men da følges jeg opp mot det, da det er mange endringer som skjer framover. Føles veldig trygt og fint, da fastleger generelt ikke er så inne på det Anonymkode: d4f0d...926 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #37 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk meg en netttime hos dr Midtgård som spesialiserer seg på det. Hun ordner blodprøver og går gjennom alt. Får behandling og blir fulgt opp underveis. Lenge til jeg er i overgangsalder, men da følges jeg opp mot det, da det er mange endringer som skjer framover. Føles veldig trygt og fint, da fastleger generelt ikke er så inne på det Anonymkode: d4f0d...926 Kan jeg spørre hva det koster? Anonymkode: d6453...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk meg en netttime hos dr Midtgård som spesialiserer seg på det. Hun ordner blodprøver og går gjennom alt. Får behandling og blir fulgt opp underveis. Lenge til jeg er i overgangsalder, men da følges jeg opp mot det, da det er mange endringer som skjer framover. Føles veldig trygt og fint, da fastleger generelt ikke er så inne på det Anonymkode: d4f0d...926 Hva må du betale for det?🙂 TS Anonymkode: 9be53...7c9
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #39 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 21.45): Har du sjekket folat igjen? Jeg fikk på resept, men gikk over til metylfolat fordi kroppen tar det opp bedre. Tror jeg hadde under 6, men det var nå gått opp til 20 på et halvt år. Jeg har tatt jod på eget initiativ ja, gammel myte at det er farlig, de fleste har for lave lagre. Men man bør ta en type som har to ulike jodtyper i seg. Jeg tar kreatin ja. Kreatin kan gi litt vektøkning (2-3 kg) fordi det binder vann i kroppen. Men det vil også hjelpe for å holde en mer hydrert. I utgangspunktet kan hvem som helst ta det, med mindre man har nyreproblemer. Vannvekten skal forsvinne om man slutter å ta det. Anonymkode: 45610...ca9 Nei, har ikke det. Ok. Da skal jeg prøve jod. Hvilken bruker du? Hvordan virker kreatin på deg? Hva gjør det for deg? TS Anonymkode: 9be53...7c9
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #40 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): For min del hjalp det mye å få utrogestan (progesteron) I tillegg, da denne virker systemisk og ikke bare lokalt som mirena hormonspiral som gir progesteron også. Det er relevant ift hvor lenge jeg kan forvente at min egen hormonproduksjon kommer til å fluktuere i et slikt tempo som det gjør nå, som er slitsomt i seg selv. Det er relevant ift dosering av tilførte hormoner. Det er relevant ift øvrige livsstilsvalg som hva slags trening som er mest hensiktsmessig, kosthold etc. Perimenopausen kan vare oppimot 15 år, men nå vet jeg at det ikke er tilfelle for min del. Det er også relevant da jeg har en datter, dersom hun skulle ønske å få barn ved en senere anledning, så bør hun ikke vente til hun er over 30 år med å begynne å prøve... Anonymkode: b215b...602 Ok. Så flott🙂 Ok. Takk for nyttig info. Skjønner det er relevant for meg og, tenkte mest på at jeg ikke prøver å få barn🙂 TS Anonymkode: 9be53...7c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå