Gå til innhold

Perimenopause

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen min finner på stadig nye sprell. Har gått lenge nærmest uten søvn, våkner dyvåt og svett om natta. Blir plutselig kjempevarm og svett med én gang jeg begynner en treningsøkt. Min allerede tørre hud har blitt enda tørrere. Har hatt litt smerter nedentil. Jeg fryser og er varm om hverandre. Ene øyet renner og er tørt.

Er det dette som er perimenopause?

Anonymkode: 9be53...7c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende. Hvor gammel er du? Det er utrolig slitsomt med dårlig søvn og nattesvette, men det er hjelp å få.

Jeg er straks 49 år, og begynte å våkne kl. 3 om natta, våt av svette. Slet med uro og veldig dårlig søvn, særlig før eggløsning, lav toleranse for stress, hjernetåke og humørsvingninger. Gikk til gynekolog og fikk resept på Estrogel (østrogen), og det hjalp på humøret og nattesvetten. Kan fortsatt bli veldig varm etter en dusj, men det er ikke så ille som før. Nå tar jeg progesteron daglig i tillegg og sover veldig godt, det gjorde jeg ikke mens jeg gikk på østrogen alene.

Anonymkode: f3639...09b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, likt her. 2 år og er drittlei. 

Anonymkode: 1feb7...8ee

Skrevet

Jeg er 45.

Dette kom veldig brått på! Trodde det lå mange år inn i framtida.

Det er akkurat det som har skjedd med meg også. Tror ikke jeg har hjernetåke. Hvordan føles det? Man klarer ikke å tenke klart og er distré?

Så bra at det hjalp. 
Takk for tips😊

Jammen er livet en prøvelse!

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, likt her. 2 år og er drittlei. 

Anonymkode: 1feb7...8ee

Det er noe ordentlig skit! Også er det selve overgangsalderen etterpå, liksom😱

Man kan bli litt motløs.

TS

Skrevet

Snakk med gynekolog om du kan prøve østrogen og progesteron. Jeg fikk det uten på langt nær så mange symptomer som du har (er 52 og er ikke i overgangsalder enda). For meg var det mest energitap og at alt ble tungt, og jeg fikk et nytt liv med hormoner. Man må ta begge typer mår man fortsatt har menstruasjon.

Anonymkode: 19b6e...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...