AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:38 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:38 Noen som har erfaring med å søke lån i SPK? Forstår ikke helt hvordan det fungerer. Lurer på om det er slik at hvis jeg får finansiering i vanlig bank på si 2,3 mill, er det da garantert å få lån på dette i SPK? Hvis en bare får finansiering på 2 mill, vil en da ikke kunne få maks lån i SPK? Anonymkode: 025c9...94b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:42 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som har erfaring med å søke lån i SPK? Forstår ikke helt hvordan det fungerer. Lurer på om det er slik at hvis jeg får finansiering i vanlig bank på si 2,3 mill, er det da garantert å få lån på dette i SPK? Hvis en bare får finansiering på 2 mill, vil en da ikke kunne få maks lån i SPK? Anonymkode: 025c9...94b Hva er SPK? Anonymkode: 3f0c5...3b8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:51 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:51 Nei, du er ikke garantert å få det samme fra SPK som du får i finansieringsbeviset fra en bank. Dette er to uavhengige prosesser. Om du får finansieringsbevis på 2,3 og du får 2,0 fra SPK kan du låne «mellomlegget» fra banken som gir deg finansieringsbevis. Anonymkode: d4163...af4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:16 #4 Skrevet tirsdag kl. 19:16 I SPK får du opptil 80% av boligens verdi i boliglån, ikke 90% som i en vanlig bank. Så ek-kravet er høyere der. Det lønner seg å lese inne på spk https://spk.no/boliglan/formal-med-lan/ Korleis søker eg om lån i SPK? Som SPK-medlem kan du søke om lån til kjøp av bustad, refinansiering, oppussing, eller til skifte- og arveoppgjer. Du kan låne opptil 2,3 millionar kroner, maksimalt 80 prosent av marknadsverdien. Anonymkode: f8677...9f4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:15 #5 Skrevet tirsdag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er SPK? Anonymkode: 3f0c5...3b8 Statens pensjonskasse Anonymkode: 025c9...94b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:18 #6 Skrevet tirsdag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): I SPK får du opptil 80% av boligens verdi i boliglån, ikke 90% som i en vanlig bank. Så ek-kravet er høyere der. Det lønner seg å lese inne på spk https://spk.no/boliglan/formal-med-lan/ Korleis søker eg om lån i SPK? Som SPK-medlem kan du søke om lån til kjøp av bustad, refinansiering, oppussing, eller til skifte- og arveoppgjer. Du kan låne opptil 2,3 millionar kroner, maksimalt 80 prosent av marknadsverdien. Anonymkode: f8677...9f4 Ja jeg kan lese. Akkurat den er ikke så relevant for meg da jeg ikke skal låne over 80%.. Men du får ikke søkt om lån før du har fått tilsagn på en bolig. Jeg kan jo ikke by på en bolig uten å være sikker på hvor mye jeg får lån på. Da må jeg søke om finansieringsbevis i vanlig bank. Lurer da på om hvis en vanlig bank sier jeg kan låne 2,3, om det da er så og si garantert å få det samme i SPK (siden det er maks grensen for hvor mye du kan låne). SPK regner ikke på det før du har søkt lån. Anonymkode: 025c9...94b
AnonymBruker Skrevet i går, 07:23 #7 Skrevet i går, 07:23 SPK gjør sine beregninger, en kommersiell bank gjør sine. Jeg kjenner folk som ikke har fått lån i SPK, men har fått det i vanlig bank. Anonymkode: cd695...1a8
AnonymBruker Skrevet i går, 07:34 #8 Skrevet i går, 07:34 Er det ikke bedre å spørre SPK? Anonymkode: 4ac10...dae
AnonymBruker Skrevet i går, 07:35 #9 Skrevet i går, 07:35 Hadde SPK for 20 år siden. Da var rentene "bedre" enn i dag. Mener det var Siv Jensen i sin finansminister periode som mer eller mindre fjernet rentefordelen. Ihvertfall reduserte den kraftig. Det som jeg ikke likte med SPK var at den var ekstremt rigid. Mellomfinansiering var ikke lett. Skulle refinansiere eller øke lånet om man pusse opp kjøkken , bygge garasje, installere nytt bad ol. Så krevde SPK fullt ny takst, i tillegg til all mulig annen dokumentasjon osv. Private banker kan man snakke med en saksbehandler som kan bruke skjønn og ta en vurdering. SPK er ikke slik... SPK er bra hvis man har kjøpt et hus og ikke har tenkt å endre noe som helst. Dvs KUN betale ned lån jevnt og trutt. Jeg hadde SPK mellom 2000-2010 , men etter et husbytte og påbygg har jeg brukt privat bank som er letter å forholde seg til. Rentefordelen er såpass liten og evt. besparelse på mitt "lille" huslån er så liten at jeg ikke orker alt papirarbeidet og dokumetasjonskostnadene. Hint. Takstmann er ikke gratis , verdivurdering er noe annet. Mulig ting har endret seg siste 15 år......men det er min erfaring. Anonymkode: 31440...b13
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #10 Skrevet i går, 07:39 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja jeg kan lese. Akkurat den er ikke så relevant for meg da jeg ikke skal låne over 80%.. Men du får ikke søkt om lån før du har fått tilsagn på en bolig. Jeg kan jo ikke by på en bolig uten å være sikker på hvor mye jeg får lån på. Da må jeg søke om finansieringsbevis i vanlig bank. Lurer da på om hvis en vanlig bank sier jeg kan låne 2,3, om det da er så og si garantert å få det samme i SPK (siden det er maks grensen for hvor mye du kan låne). SPK regner ikke på det før du har søkt lån. Anonymkode: 025c9...94b Det er ikke gitt at du får 2,3 hos spk, men ikke usannsynlig at du vil få 2,3 hos de så lenge det er innafor 80%. De krever jo heller ikke første pri. Så om du f.eks. ‘kun’ får 2 mill hos de, slik at du ender opp med to lån, 300k i en anne bank og 2 mill hos spk vil jo sikkert den med 300k ha første pri. Jeg har aldri fått avslag hos spk så lenge jeg har vært innfor 80%. Anonymkode: f8677...9f4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå