AnonymBruker Skrevet 11. mars #21 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor svarer folk som om TS bare har litt forstoppelse og plages litt med fordøyelsen? Dette høres jo helt ekstremt ut, så jeg tviler sterkt på at det henger sammen med kosthold. Få tatt koloskopi og eventuelt gastroskopi! Og muligens også søk etter gode leger innen mage og fordøyelse. Har du f.eks. blitt sjekket for Crohns eller Ulcerøs kolitt? Hva med cøliaki? Anonymkode: a1d6a...895 Vi gjør jo ikke det.. men svarer utfra egne erfaringer, som ikke er like alvorlig, i håp om at det allikevel kan hjelpe ts Anonymkode: 3a016...487 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #22 Skrevet 11. mars Jeg har hatt liknende problemer som ble gradvis verre over flere år. De fant aldri noen underliggende årsak, og kalte det bare "kronisk forstoppelse". Det som har hjulpet meg mest er å spise vi-siblin og lactulose blandet med en ganske stor porsjon havregryn og biola til frokost. I tillegg har jeg nok vann i til at det blir flytende. Det er viktig å ta vi-siblinen sammen med annen mat og rikelig med vann, ellers blir den bare liggende som en klump i magen og ikke gjøre noen nytte. I tillegg drikker jeg vann jevnlig og forsøker å gå en tur hver dag. Anonymkode: 99d09...2c1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #23 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor svarer folk som om TS bare har litt forstoppelse og plages litt med fordøyelsen? Dette høres jo helt ekstremt ut, så jeg tviler sterkt på at det henger sammen med kosthold. Få tatt koloskopi og eventuelt gastroskopi! Og muligens også søk etter gode leger innen mage og fordøyelse. Har du f.eks. blitt sjekket for Crohns eller Ulcerøs kolitt? Hva med cøliaki? Anonymkode: a1d6a...895 Har ts noen av disse autoimmune sykdommene, så har jo kosthold alt å si da. Anonymkode: 33e4b...ff6 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars #24 Skrevet 11. mars Har du prøvd å tilføre bakterier gjennom kombucha/jun, surdeigsbrød, sauerkraut, kimchi? Du må helst lage kombuchaen selv eller få den fra noen som lager, for den kjøpt i butikken er behandlet slik at bakteriene dør. Anonymkode: 9e30d...dbb 2
Maskinfører Skrevet 11. mars #25 Skrevet 11. mars Du kan prøve laxerolje ? Pappas onkel stod og måka snø etter å ha brukt det han kom seg knapt til dassen 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #26 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd visiblin, fås kjøpt på apoteket. Har selv slitt med ekstrem forstoppelse i perioder, og dette har virkelig hjulpet meg. Tar også magnesium hver dag. jeg fikser ikke movicol og de andre flytende som finnes. men ville snakket med fastlegen, få henvisning til evt coloskopi eller ct av mage/tarm om det ikke er gjort. forstoppelse er fryktelig vondt 😔😫 masse lykke til🤞🏻 Anonymkode: c8298...a72 Visiblin kan man få på blå resept, noe jeg håper TS har fått. AnonymBruker skrev (1 time siden): Før du skal prøve en rekke andre ting, så må du få en reell undersøkelse. At legen ikke har sendt deg igjennom koloskopi eller virkelig skuffende! Du bør få sjekket hele mage-tarmkanalen, og om det er lenge siden gastroskopi bør du også ta dette. MR gir lite svar, men CT kan. Du bør få tatt tester for å utelukke allergier, Chrons, Ulcrøs og andre mindre mage-tarm relatere årsaker. Så når dette er gjennomført kan du begynne med runddans av alt annet av remedier. Anbefaler dr Furuli på Innlandet sykehus om du bor i området (fritt sykehusvalg) Anonymkode: 966c6...877 Jeg er også dypt sjokkert over at legen ikke har sendt deg til coloskopi. Ikke for å skremme deg, men det kan være tarmkreft. Drikker du nok væske i løpet av en dag? Anonymkode: 6ca8d...411
AnonymBruker Skrevet 11. mars #27 Skrevet 11. mars Støtter at du bør ta koloskopi. Jeg tok både det og gastroskopi. Anonymkode: 3a016...487
AnonymBruker Skrevet 11. mars #28 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk 🙏 De fleste forstår ikke hvor alvorlig dette er 😢 Heller ikke legene… Skal be om coloskopi nå. Kan man se noe på MR tro? ts Anonymkode: 7b024...299 Drikker du nok vann? Er det slik at det ikke kommer ned i endetarmen, eller kommer det ned i endetarmen, men du ikke klarer å presse det ut? Anonymkode: a0d79...b88
AnonymBruker Skrevet 11. mars #29 Skrevet 11. mars Ts er jo waay forbi tipset "drikk nok vann". Væske hjelper ingenting på min avføring, men jeg tisser hver halvtime da… så all tiden jeg sparer på å IKKE bøsje, kaster jeg bort med å tisse istedenfor. Ts trenger en ordentlig lege som gjør ordentlige undersøkelser og er standhaftig og taler ts sak! "Gå en tur" og "drikk nok vann" er for dumt altså. Det er snakk om kronisk forstoppelse, ikke en ubeleilig luftig mage her. Ekte problemer krever ekte løsninger. Migrenepasienter for også rådet om å drikke nok vann. Som om DET ikke har blitt prøvd… det er forskjell på hodepiner… det er forskjell på forstoppelser og. gådd, altså! Anonymkode: 7f112...627 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars #30 Skrevet 11. mars Har du noen gang tatt en slik kamerakapsel som filmer tarmene mens den går gjennom tarmsystemet? Anonymkode: 678a3...2be
AnonymBruker Skrevet 11. mars #31 Skrevet 11. mars Har du forsøkt legemiddelet Constella? Før kunne fastlegen skrive det ut, nå må det gå via spesialist på sykehuset. Den er ganske eksplosiv greia når tarmen først får rørt på seg. Jeg har et stort brokk som påvirker tykktarmen og i påvente av operasjon må jeg bruke Constella for å få det ut. Har du tatt noen undersøkelse for å sjekke at det ikke er noe galt med selve endetarmen, at den ikke har kommet ut av posisjon? Anonymkode: db5c5...bfc
AnonymBruker Skrevet 11. mars #32 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ts er jo waay forbi tipset "drikk nok vann". Væske hjelper ingenting på min avføring, men jeg tisser hver halvtime da… så all tiden jeg sparer på å IKKE bøsje, kaster jeg bort med å tisse istedenfor. Ts trenger en ordentlig lege som gjør ordentlige undersøkelser og er standhaftig og taler ts sak! "Gå en tur" og "drikk nok vann" er for dumt altså. Det er snakk om kronisk forstoppelse, ikke en ubeleilig luftig mage her. Ekte problemer krever ekte løsninger. Migrenepasienter for også rådet om å drikke nok vann. Som om DET ikke har blitt prøvd… det er forskjell på hodepiner… det er forskjell på forstoppelser og. gådd, altså! Anonymkode: 7f112...627 En ekte løsning er å drikke nok vann. Mange med kronisk forstoppelse drikker faktisk for lite, men de er ikke klar over det selv. Anonymkode: 6ca8d...411
AnonymBruker Skrevet 11. mars #33 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2026 den 14.59): Jeg var litt plaget med det, og brukte castor oil. En skje hver kveld. Litt ekkkelt, men det funket som bare det. Har ikke de problemene lenger. Ellers vil jeg jo minne om nok vann gjennom dagen, spise sunt med passe fiber, spise svisker, og bevege deg nok. Gå lange turer. Anonymkode: 23b1b...0be Maskinfører skrev (1 time siden): Du kan prøve laxerolje ? Pappas onkel stod og måka snø etter å ha brukt det han kom seg knapt til dassen Castoroil/laxerolje er kjent for å sette sinnsykt fart på magen. Men er usikker hvor trygt/utrygt det er - er lurt å google det først evt. Anonymkode: 3a016...487
AnonymBruker Skrevet 11. mars #34 Skrevet 11. mars Har slitt med alvorlig forstoppelse i mange år. Nå starter jeg hvert måltid med litt grønnsaker. Hvert måltid. Det forbereder tarmen. Må være veldig nøye med hva jeg spiser. Havregrøt hver dag til frokost. Føler med deg. Håper du finner dine svar. Anonymkode: 73976...a32 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #35 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En ekte løsning er å drikke nok vann. Mange med kronisk forstoppelse drikker faktisk for lite, men de er ikke klar over det selv. Anonymkode: 6ca8d...411 Og tror du ikke ts allerede har prøvd å drikke nok vann? hun har gjort så mange tiltak! Og så er det liksom bare en liter vann som skal løse dette enorme problemt? Anonymkode: 7f112...627 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #36 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og tror du ikke ts allerede har prøvd å drikke nok vann? hun har gjort så mange tiltak! Og så er det liksom bare en liter vann som skal løse dette enorme problemt? Anonymkode: 7f112...627 Husk også at det ikke bare er det du drikker som regnes som væskeinntak. Også yoghurter, puddinger, supper regnes med som væske. Anonymkode: db5c5...bfc
AnonymBruker Skrevet 11. mars #37 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk 🙏 De fleste forstår ikke hvor alvorlig dette er 😢 Heller ikke legene… Skal be om coloskopi nå. Kan man se noe på MR tro? ts Anonymkode: 7b024...299 Har du prøvd low food map? Da mener jeg dropp ALT tungtfordøyelig mat? Kål, bønner, Pølser med skinn, Burger, pizza, brød som loff. Jeg har gått igjennom det de kan igjennom tarmen: MR, CT, de har tilogmed røntga hele magen min, Gastroskopi, sånn sonde som du svelger, Og sett hele tarmen med kamera (Det var skikkelig lærerikt) Det høres brutalt ut, men for meg så hjalp det. Jeg har prøvd medikamenter som: Constella, Visiblin, Duphalac, Laxoberal dråper (Det hjalp, men bør ikke misbrukes), Oljeklyx. For meg så hjalp det og kutte ut alt det som var tungt fordøyelig, og gå over til det som sklei fram i tarmen. Med fare for og stille litt personlige spørsmål. Hvor mye spiser du når du spiser? Jeg spiser 200-300 gram, da er jeg mett, spiser jeg mer så blir jeg oppblåst og får skikkelig gravidmage selv om jeg er mann. Drikker også mye vann og passer på og få i meg passe med fiber, men overdriver ikke. Jeg har faste tider jeg spiser måltider på, 200-300 gram 4 ganger om dagen. Har funnet ut at stillesittende jobb er drepen, siden tarmen er avhengig av bevegelse, sterke medikamenter som opioider etc gjør det bare verre, det lammer tarm muskulaturen. Jeg har også kuttet ut duphalac fordi det smaker helt jævlig (Jeg må seriøst holde meg for nesen når jeg drikker hvis ikke spyr jeg) Men skal også være ekstremt forsiktig meg laxerende midler, siden tarmen venner seg til de med tiden. Anonymkode: 85b26...6bb
AnonymBruker Skrevet 11. mars #38 Skrevet 11. mars Linfrø olje hjelper her. Blander det i yoghurt. Anonymkode: 12110...1d6
AnonymBruker Skrevet 11. mars #39 Skrevet 11. mars Enig i at ordentlige undersøkelser er på sin plass, men jeg slenger bare ut dette også (du trenger ikke å svare her, bare svar for deg selv); hvordan er livet ditt mtp. stress? Har du gode og trygge relasjoner rundt deg? Trivsel på jobb? Økonomisk situasjon? Kronisk stress kan påvirke mage og tarm i stor grad, og kan til og med være medvirkende årsak til en del alvorlige tarmsykdommer. Anonymkode: d70d6...36a 1
megda Skrevet 11. mars #40 Skrevet 11. mars mest sannsynlig er tarmfloraen din under snittet godt bevart. har du noen gang tenkt tanken om avføringstransplantasjon? Jeg tror dette samt å være i mye bevegelse i løpet av dagen samt et svært hardt matregime som kun er råvarer kunne vært en god plan. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå