AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg har vært forstoppet i et år nå. Til og med vært innlagt flere ganger for tømming. Men problemet kommer tilbake med en gang jeg forsøker å trappe ned på medisiner. Jeg har forsøkt «alt» av både helsekost og medisiner. Spiser så «riktig» jeg kan og søker og søker etter svar. Legene skjønner ikke problemet ut fra sykdomsbilde, røntgen og ultralyd og pøser bare på med mer medisiner. Jeg tåler medisinene dårlig og føler meg helt elendig. ser ut som det alltid starter ved overgang tynntarm/tykktarm. Noen der ute som har vært borti lignende og evt har noen gode råd? Har forsøkt «alt» av kosthold og helsekost uten effekt. Bruker movikol, duphalac og pursenid nå men blir veldig dårlig av det. Anonymkode: 7b024...299
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Hva slags kosthold? Har du unngått alt av ultraprosessert mat og lettprodukter, droppet melkeprotein og gluten, samt begrenset sukker? Har du praktisert periodisk faste med 2-3 måltider om dagen uten snacking? Har du drukket nok væske, men unngått å drikke til måltidene? Har du hatt i deg 15 g fiberhusk hver dag? Unngår du å stresse rundt måltider, og er du generelt stressa i livet? Anonymkode: bb45e...6b3 1 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Har du hatt koloskopi? Anonymkode: db8f1...753 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Er gastro-og koloskopi gjennomført? Anonymkode: 29766...984
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags kosthold? Har du unngått alt av ultraprosessert mat og lettprodukter, droppet melkeprotein og gluten, samt begrenset sukker? Har du praktisert periodisk faste med 2-3 måltider om dagen uten snacking? Har du drukket nok væske, men unngått å drikke til måltidene? Har du hatt i deg 15 g fiberhusk hver dag? Unngår du å stresse rundt måltider, og er du generelt stressa i livet? Anonymkode: bb45e...6b3 Har forsøkt alt dette ja. Ingen forskjell. ikke tatt coloskopi men kanskje lurt Anonymkode: 7b024...299
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har forsøkt alt dette ja. Ingen forskjell. ikke tatt coloskopi men kanskje lurt Anonymkode: 7b024...299 Hvor lenge har du prøvd kosthold uten melkeprotein, gluten og sukker? Det kan ta flere måneder før man merker effekt. Anonymkode: 33e4b...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Tar du pro- og prebiotika? Jeg hadde det ikke like ille som deg, men slet med periodevis forstoppelse og diare om hverandre, samt hadde alltid vondt i magen ++ Er mye bedre etter at jeg begynte å ta både pro- og prebiotika daglig (i 6-7 år nå) Anonymkode: 3a016...487 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Jeg var litt plaget med det, og brukte castor oil. En skje hver kveld. Litt ekkkelt, men det funket som bare det. Har ikke de problemene lenger. Ellers vil jeg jo minne om nok vann gjennom dagen, spise sunt med passe fiber, spise svisker, og bevege deg nok. Gå lange turer. Anonymkode: 23b1b...0be
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor lenge har du prøvd kosthold uten melkeprotein, gluten og sukker? Det kan ta flere måneder før man merker effekt. Anonymkode: 33e4b...ff6 Ja, hvor lenge, og ikke minst, har du gjort alt samtidig? Anonymkode: bb45e...6b3 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Jeg har slitt med fordøyelsen i 20 år pga endometriose, det som fungerte for meg var minimum 3 dagers vannfaste. Da jeg startet å spise igjen startet jeg dagen med å drikke varmt (kokt i vannkoker) vann ca 30 min før jeg spiste fermentert mat, enten i form av kimchi eller så drakk jeg kefir. Jeg drikker aldri kaldt vann på morgningen og jeg spiser heller aldri kald mat før jeg i det minte har drukket det varme vannet mitt. Jeg sørger for at jeg drikker godt med vann gjennom hele dagen, jeg går tur hver dag om det så bare er 15 minutter og jeg spiser ikke lenger rå grønnsaker. Anonymkode: ddab9...11d 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Har hatt dette problem i alle år når jeg reiser. Høres enkelt ut. Men to kiwi og en appelsin redder meg alltid. Å vann. Anonymkode: ff22d...7e3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har forsøkt alt dette ja. Ingen forskjell. ikke tatt coloskopi men kanskje lurt Anonymkode: 7b024...299 Det er lurt. Da får du sjekket om du har polypper eller annet. Anonymkode: db8f1...753 1
Crazydoglady Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Prøvd mindre fiber, mer fett? Og å drikke MYE vann?
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Sliter med det samme, mye pga bivirkninger av andre medisiner. Movicol hjelper, det er jo ikke medisin i seg selv, mest salter. Når magen er tømt er det lurt å fortsette hver dag bare mindre dose for å holde det i sjakk. Sliter ikke med smerter, men når jeg passerer 9-10 dager uten avføring tur jeg til movicol. Ikke vært innlagt. Lever helt ok med det. Må plukke avføringen selv ved behov, hansker, olje og god tid. Blir jo uvel etter tømming, det er helt vanlig, når kroppen kvitter seg med alt den har holdt på får man kroppslige reaksjoner. Har lært kroppen å kjenne og kjenner igjen symptomer og vet at det ikke er farlig i seg selv. men gjør jo det jeg må, fysisk aktivitet, frukt, og ekstra fiber, samt mye væske.(glemmer ofte å drikke, spes på jobb, så er mye bedre i ferier) menssyklusen styrer også en del av det opplever jeg. Anonymkode: 65b8f...eb0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå