AnonymBruker Skrevet 10. mars #1 Skrevet 10. mars Hei. Kort forhistorie. Fast delt bosted, delt foreldrerett 50/50. Barnet hadde folkeregistrert adresse hos meg (mor) frem til for et par år siden. Far presset meg til å endre adressen til barnet til hans adresse fordi han ønsket at barnet skulle gå på skolen nærme han. Etter en del press og meldinger med argumenter ble jeg etter hvert så sliten psykisk (hadde en kjip periode psykisk fra før og alt maset ble en belastning for meg) at jeg motvillig gikk med på det. Nå på fredag får jeg beskjed om at de skal flytte til en annen kant av kommunen som gjør at barnet må starte på en annen skole. Mindre enn 48t senere har jeg fått flyttemeldingen i innboks på altinn/skatteetaten. Jeg spør far hva planen er ifht skole hvor jeg får som svar at han har skrevet barnet inn/tatt kontakt med skolen han skal begynne på og at han tok dette opp med meg på fredag men at jeg da ikke viste interesse. Skal nevnes at det ble nevnt kort som en beskjed og ikke invitasjon til samtale under avlevering etter mamma-uke. Jeg motsetter meg dette og sier ifra at dette er avgjørelser som skal gjøres sammen, sammen med flytting. At jeg også skal ha varsel om flytting 3mnd i forveien. Far blir naturligvis irritert og argumenterer så godt han kan og presiserer at han gjør det for barnets beste. (Ut ifra meldingene kan det tolkes som at han gjør det for sitt eget beste da skolen er helt i nærheten av han, mens den for meg utgjør såpass tid med levering at jeg frykter å måtte si opp jobben for å få det til å funke pga mine arbeidstider) Barnet har ikke noe nettverk på nytt sted og har gått i barnehage i nærheten av mitt hjem. Barnet har venner og nettverk her, og etter barnet fikk ny adresse hos far har barnr gjentatte ganger sagt at det ikke vil begynne på skolen som var i nærheten av far (før de flyttet nå) Har snakket masse med barnet om det og fremmet skolen så godt jeg kan. Barnet kjente ingen på den skolen heller. Etter hvert i meldingsutveksling opplever jeg at far går til personangrep på meg når jeg nevner at jeg har merket en endring hos barnet hvor barnet helt uoppfordret kaller seg selv dum, at barnet ikke føler seg verdt noe og andre ting som får meg som mor til å reagere (vi gikk tur med hunden og barnet ser på himmelen og sier at jeg kan ønske meg noe, jeg sier mine ønsker og sier at barnet skal ønske seg noe hvorpå barnet sier "nei, for jeg fortjener det ikke").. Far sier da at "kanskje du skal se på deg selv og din egen negativitet. Barn speiler de voksne de er med så kanskje du skal slutte å være negativ til meg og de rundt meg" (hvilket jeg IKKE har vært. Jeg snakker svært lite om far og hans folk ved mindre barnet tar opp noe eller forteller noe av seg selv.) Jeg har vært i dialog med familievernkontoret og bestilt time til samtale, men ikke fått tidspunkt enda. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Hvordan gikk det for dere? Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 10. mars #2 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei. Kort forhistorie. Fast delt bosted, delt foreldrerett 50/50. Barnet hadde folkeregistrert adresse hos meg (mor) frem til for et par år siden. Far presset meg til å endre adressen til barnet til hans adresse fordi han ønsket at barnet skulle gå på skolen nærme han. Etter en del press og meldinger med argumenter ble jeg etter hvert så sliten psykisk (hadde en kjip periode psykisk fra før og alt maset ble en belastning for meg) at jeg motvillig gikk med på det. Nå på fredag får jeg beskjed om at de skal flytte til en annen kant av kommunen som gjør at barnet må starte på en annen skole. Mindre enn 48t senere har jeg fått flyttemeldingen i innboks på altinn/skatteetaten. Jeg spør far hva planen er ifht skole hvor jeg får som svar at han har skrevet barnet inn/tatt kontakt med skolen han skal begynne på og at han tok dette opp med meg på fredag men at jeg da ikke viste interesse. Skal nevnes at det ble nevnt kort som en beskjed og ikke invitasjon til samtale under avlevering etter mamma-uke. Jeg motsetter meg dette og sier ifra at dette er avgjørelser som skal gjøres sammen, sammen med flytting. At jeg også skal ha varsel om flytting 3mnd i forveien. Far blir naturligvis irritert og argumenterer så godt han kan og presiserer at han gjør det for barnets beste. (Ut ifra meldingene kan det tolkes som at han gjør det for sitt eget beste da skolen er helt i nærheten av han, mens den for meg utgjør såpass tid med levering at jeg frykter å måtte si opp jobben for å få det til å funke pga mine arbeidstider) Barnet har ikke noe nettverk på nytt sted og har gått i barnehage i nærheten av mitt hjem. Barnet har venner og nettverk her, og etter barnet fikk ny adresse hos far har barnr gjentatte ganger sagt at det ikke vil begynne på skolen som var i nærheten av far (før de flyttet nå) Har snakket masse med barnet om det og fremmet skolen så godt jeg kan. Barnet kjente ingen på den skolen heller. Etter hvert i meldingsutveksling opplever jeg at far går til personangrep på meg når jeg nevner at jeg har merket en endring hos barnet hvor barnet helt uoppfordret kaller seg selv dum, at barnet ikke føler seg verdt noe og andre ting som får meg som mor til å reagere (vi gikk tur med hunden og barnet ser på himmelen og sier at jeg kan ønske meg noe, jeg sier mine ønsker og sier at barnet skal ønske seg noe hvorpå barnet sier "nei, for jeg fortjener det ikke").. Far sier da at "kanskje du skal se på deg selv og din egen negativitet. Barn speiler de voksne de er med så kanskje du skal slutte å være negativ til meg og de rundt meg" (hvilket jeg IKKE har vært. Jeg snakker svært lite om far og hans folk ved mindre barnet tar opp noe eller forteller noe av seg selv.) Jeg har vært i dialog med familievernkontoret og bestilt time til samtale, men ikke fått tidspunkt enda. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Hvordan gikk det for dere? Anonymkode: cd2ff...f01 Advokat. Familievernkontor gjør fryktelig lite i en sånn situasjon. Her må du til mekling med en som kan reglene. Hva er det du vil ha ut av situasjonen? Anonymkode: 6ddce...de9 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #3 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Advokat. Familievernkontor gjør fryktelig lite i en sånn situasjon. Her må du til mekling med en som kan reglene. Hva er det du vil ha ut av situasjonen? Anonymkode: 6ddce...de9 Det jeg ønsker å få ut av situasjonen er at barnet enten starter på skolen hvor det allerede har venner og et nettverk, eller på den skolen som far fra før har fått tvunget igjennom. Far har flexitid og ja jobbe fra når han vil til når han vil med unntak av møter og reiser i jobb. Jeg har en jobb hvor det ikke er mulig. Jeg ønsker også å egt "bevise" at jeg ikke lar meg pelle på nesa og ikke lengre godtar press. Anonymkode: cd2ff...f01 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #4 Skrevet 10. mars Hvor gammel er barnet? Ved delt fast bosted kan far faktisk ikke bestemme slikt selv. Det er ikke vits i å bestille noe time til samtale på fvk. Slike samtaler er frivillig å komme på. Bestill time til mekling og forbered deg på å ta det til retten. Anonymkode: 10d0e...cc3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #5 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor gammel er barnet? Ved delt fast bosted kan far faktisk ikke bestemme slikt selv. Det er ikke vits i å bestille noe time til samtale på fvk. Slike samtaler er frivillig å komme på. Bestill time til mekling og forbered deg på å ta det til retten. Anonymkode: 10d0e...cc3 Barnet er 5år. Skal jeg tro det familievernkontoret sa så er det far som egt skal initiere mekling/samtale siden det er han som har disse ønskene. Er jo helt sykt å måtte gå til retten fordi han bevisst ikke informerer og diskuterer før han bare gjør ting. Far mente at det var helt unødvendig å ta det videre (veldig sikker i sin sak om at han gjør det rette, men han har alltid vært påståelig frem til han har fått motsvar som forteller at det han gjør/sier er feil - da feies det under teppet) Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Skrevet 10. mars Tok forresten opp med han at dette er avgjørelser som skal taes i fellesskap, men det gav han flat faen i. Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet er 5år. Skal jeg tro det familievernkontoret sa så er det far som egt skal initiere mekling/samtale siden det er han som har disse ønskene. Er jo helt sykt å måtte gå til retten fordi han bevisst ikke informerer og diskuterer før han bare gjør ting. Far mente at det var helt unødvendig å ta det videre (veldig sikker i sin sak om at han gjør det rette, men han har alltid vært påståelig frem til han har fått motsvar som forteller at det han gjør/sier er feil - da feies det under teppet) Anonymkode: cd2ff...f01 Måtte sjekke opp i dette, og det stemmer som du har fått beskjed om av fvk. Det er den som vil flytte som må innkalle til mekling hvis du ikke er enig. Står litt om det her: https://www.langsethadvokat.no/varslingsplikt-ved-flytting-med-barnet/ Så da er det nå for så vidt bare å sitte stille i båten. Hadde sendt beskjed til han at han har plikt til å varsle 3 mnd før flytting, og at du forventer et skriftlig varsel. Hvis han sender det, så kan du svare at du er uenig og at du motsetter deg flytting. Anonymkode: 10d0e...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måtte sjekke opp i dette, og det stemmer som du har fått beskjed om av fvk. Det er den som vil flytte som må innkalle til mekling hvis du ikke er enig. Står litt om det her: https://www.langsethadvokat.no/varslingsplikt-ved-flytting-med-barnet/ Så da er det nå for så vidt bare å sitte stille i båten. Hadde sendt beskjed til han at han har plikt til å varsle 3 mnd før flytting, og at du forventer et skriftlig varsel. Hvis han sender det, så kan du svare at du er uenig og at du motsetter deg flytting. Anonymkode: 10d0e...cc3 Har allerede gitt beskjed om at jeg skal ha varsel 3mnd i forkant, men fikk som svar at han kan sette adressen tilbake - men det var unødvendig (fordi han bare forventer å få viljen sin på dette) og han kommer ikke til å innkalle til noe som helst… Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 12. mars #9 Skrevet 12. mars Hva skjer hvis far velger å ikke komme på møte hos familievernkontoret? Er en "hjelp til foreldresamarbeid" time siden det er under et halvt år siden forrige mekling. -TS Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 12. mars #10 Skrevet 12. mars Du bør ringe familievernkontoret bare for å få en uformell prat eller veiledning ifht saksgang for deg. Siden det er innen kommunen kan det være andre regler, hadde vært noe annet om det var ut av kommunen/annen del av landet etc. Anonymkode: 6bec7...2e3
AnonymBruker Skrevet 12. mars #11 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør ringe familievernkontoret bare for å få en uformell prat eller veiledning ifht saksgang for deg. Siden det er innen kommunen kan det være andre regler, hadde vært noe annet om det var ut av kommunen/annen del av landet etc. Anonymkode: 6bec7...2e3 Skal varsle uansett med tanke på at barnet havner i en annen skolekrets og lengre unna mor. En forelder kan ikke bestemme det alene når det er delt fast bosted. Anonymkode: 10d0e...cc3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #12 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva skjer hvis far velger å ikke komme på møte hos familievernkontoret? Er en "hjelp til foreldresamarbeid" time siden det er under et halvt år siden forrige mekling. -TS Anonymkode: cd2ff...f01 Det skjer vel ikke så mye. Jeg prøvde å kalle inn til et slikt møte en gang. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte invitere far. Han nektet jo å komme og da måtte de bare avlyse timen. Men har dere brukt opp alle meklingstimene sist dere var der? Hvis far holder på slik, kanskje du burde ta kontakt med en advokat? Anonymkode: 10d0e...cc3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #13 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det skjer vel ikke så mye. Jeg prøvde å kalle inn til et slikt møte en gang. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte invitere far. Han nektet jo å komme og da måtte de bare avlyse timen. Men har dere brukt opp alle meklingstimene sist dere var der? Hvis far holder på slik, kanskje du burde ta kontakt med en advokat? Anonymkode: 10d0e...cc3 Jeg vet ikke om vi har brukt opp meklingstimene, de sa bare at det ikke ble mekling siden dette gikk under foreldre samarbeid. Jeg er i tankeboksen på advokat. Barnefar har ikke svart på meldingen om invitasjon til samtale, så jeg regner med at det bare er jeg som ender opp på møtet. Det er faen så irriterende at bare fordi ting passer han best så er det punktum og hva jeg tenker om det hele er helt irrelevant i følge han.. Han bryr seg ikke og det han har bestemt alene er det som skal skje. -TS Anonymkode: cd2ff...f01
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Skrevet 13. mars Capazitet skrev (11 timer siden): Juridisk hjelp Asap Da sender jeg en henvendelse til advokat. Takk alle sammen! Anonymkode: cd2ff...f01 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da sender jeg en henvendelse til advokat. Takk alle sammen! Anonymkode: cd2ff...f01 Skal du ta det videre for retten, så må du ha meklingsattest. Så du må ha time for mekling. Den er gyldig i 6 mnd. veldig greit å ha den før man tar det videre med advokat. Har nettopp var igjennom mekling i tingretten og fått dom selv. Anonymkode: d6402...655 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #17 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Skal du ta det videre for retten, så må du ha meklingsattest. Så du må ha time for mekling. Den er gyldig i 6 mnd. veldig greit å ha den før man tar det videre med advokat. Har nettopp var igjennom mekling i tingretten og fått dom selv. Anonymkode: d6402...655 Har en meklingsattest fra september, den er vel gyldig til slutten av denne mnd? Anonymkode: cd2ff...f01 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #18 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en meklingsattest fra september, den er vel gyldig til slutten av denne mnd? Anonymkode: cd2ff...f01 Hvis du ser på meklingsattesten så skal det stå dato den er skrevet. Den er gyldig i 6 måneder fra den datoen. Så når den datoen er passert, kan en få ny meklingstime hvis en planlegger å ta saken videre til retten. Fikk du beskjed fra fvk at du måtte invitere far til samtalen selv? Har du prøvd å skrive melding til han at du ønsker skriftlig bekreftelse på om han kommer? Jo mer slike ting du har for å dokumentere manglende samarbeid, jo bedre for din sak. Det var veldig god informasjon på denne siden her: https://advokatoslo.no/rettsomrader/flytting-med-barn-innenlands/ Hvis du ser litt nede på siden så står det: "Det vil fortsatt ikke være formelle sanksjoner dersom bostedsforelderen bryter varslingsplikten. Det vil imidlertid kunne få betydning for en barnets beste- vurdering i en eventuell rettssak, dersom bostedsforelderen flytter med barnet, uten på forhånd å varsle innen lovens frister, eller forsøke å komme fram til enighet om ny samværs- eller bostedsordning. Eksempelvis vil retten kunne vurdere mangelfull eller sen varsling som dårlig samarbeidsvilje eller manglende evne til å sette barnets interesser foran sine egne. Holdt opp mot andre momenter, som barnets mening og hensynet til at barnet kan fortsette å bo i sitt vante miljø, kan dette gjøre at retten kommer til at barnet i stedet skal bo fast hos tidligere samværsforelder, hvis det totalt sett er til barnets beste". Tror du har en god sak jeg. Anonymkode: 10d0e...cc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #19 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du ser på meklingsattesten så skal det stå dato den er skrevet. Den er gyldig i 6 måneder fra den datoen. Så når den datoen er passert, kan en få ny meklingstime hvis en planlegger å ta saken videre til retten. Fikk du beskjed fra fvk at du måtte invitere far til samtalen selv? Har du prøvd å skrive melding til han at du ønsker skriftlig bekreftelse på om han kommer? Jo mer slike ting du har for å dokumentere manglende samarbeid, jo bedre for din sak. Det var veldig god informasjon på denne siden her: https://advokatoslo.no/rettsomrader/flytting-med-barn-innenlands/ Hvis du ser litt nede på siden så står det: "Det vil fortsatt ikke være formelle sanksjoner dersom bostedsforelderen bryter varslingsplikten. Det vil imidlertid kunne få betydning for en barnets beste- vurdering i en eventuell rettssak, dersom bostedsforelderen flytter med barnet, uten på forhånd å varsle innen lovens frister, eller forsøke å komme fram til enighet om ny samværs- eller bostedsordning. Eksempelvis vil retten kunne vurdere mangelfull eller sen varsling som dårlig samarbeidsvilje eller manglende evne til å sette barnets interesser foran sine egne. Holdt opp mot andre momenter, som barnets mening og hensynet til at barnet kan fortsette å bo i sitt vante miljø, kan dette gjøre at retten kommer til at barnet i stedet skal bo fast hos tidligere samværsforelder, hvis det totalt sett er til barnets beste". Tror du har en god sak jeg. Anonymkode: 10d0e...cc3 Har bare sendt invitasjon til samtale, men ikke fått noe svar. Har tidligere sendt meldinger som omhandler barnet også uten å få svar. tusen hjertelig takk!! ♥️ Anonymkode: cd2ff...f01 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #20 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har bare sendt invitasjon til samtale, men ikke fått noe svar. Har tidligere sendt meldinger som omhandler barnet også uten å få svar. tusen hjertelig takk!! ♥️ Anonymkode: cd2ff...f01 Lykke til. Ikke la deg tråkke på ❤️ Anonymkode: 10d0e...cc3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå