AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #1 Skrevet i går, 12:14 Vi er begynt jakten på et nytt familiemedlem, og ser at en av oppdretterne vi liker bor ganske langt unna oss. Det vil bli ganske dyrt å besøke valpene i ventetiden før de skal hentes, både i rene utgifter, samt fri fra arbeid. Hvor viktig er dette besøket? Oppdretter velger vel uansett hvilken valp som skal hvor? Burde vi se bort i fra oppdrettere som bor langt unna? Anonymkode: 57b00...bc7
AnonymBruker Skrevet i går, 12:19 #2 Skrevet i går, 12:19 Vi bodde langt unna der vi kjøpte valp nå, så vi fikk ikke besøke. Men fikk jevnlig oppdateringer osv. Var oppdretter som bestemte hvem valp en fikk ut fra det en skrev om seg selv og familien. Vi hadde 7 timers kjøre. Så da la vi opp på vei hjem med stopp osv. Ser og jenta jeg er tante til valper ho har solgt har folk kommet fra Danmark og Tyskland og kjøpt Anonymkode: d3857...36f
AnonymBruker Skrevet i går, 12:24 #3 Skrevet i går, 12:24 Jeg synes det er helt essensielt å besøke minst én gang for å få et ordentlig inntrykk av oppdretter og hundeholdet, og stort pluss for minnene å ha fått hilse på før leveringstidspunkt. Mange seriøse oppdrettere har også minst et besøk på forhånd som krav før eiere blir valgt. Anonymkode: eecec...744 2
Crazydoglady Skrevet i går, 12:26 #4 Skrevet i går, 12:26 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er begynt jakten på et nytt familiemedlem, og ser at en av oppdretterne vi liker bor ganske langt unna oss. Det vil bli ganske dyrt å besøke valpene i ventetiden før de skal hentes, både i rene utgifter, samt fri fra arbeid. Hvor viktig er dette besøket? Oppdretter velger vel uansett hvilken valp som skal hvor? Burde vi se bort i fra oppdrettere som bor langt unna? Anonymkode: 57b00...bc7 Dere burde 100 prosent velge oppdrettere utifra hvor dere føler dere tryggest på å få en hund som er frisk mentalt og fysisk og etter linjer som gir mest mulig forutsigbarhet ifht at dere får det dere ønsker og forventer i en hund. Alt annet er bagateller i sammenlikning. Både i tid, kostnad, bryderi og andre ting. Finner du ett like godt alternativ nærmere deg så for all del, viss ikke hadde jeg glatt kjørt på besøk en tur selv om det er langt unna. Nærmeste oppdretter for meg var 90 mil unna, lengste var 400 mil og kryssing av flere landegrenser. Den lengst unna besøkte jeg ikke på forhånd, men hadde god kontakt lenge, hadde referanser fra tidligere hundehold/hundefolk/oppdrettere, og avtale om at jeg risikerte å dra hjem uten valp på hentedagen om oppdretter ikke fikk ett godt inntrykk av meg. Men alle oppdrettere jeg har kjøpt fra i Norge og Sverige har jeg vært på besøk hos før henting. Trygghet for oppdretter, men også for meg. Jeg får hilse på foreldre dyr og evt andre hunder i hus, se at ting står til forventningene, hilse på valpene og tatt en mer personlig prat med oppdretter.
Leo Skrevet i går, 12:31 #5 Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er helt essensielt å besøke minst én gang for å få et ordentlig inntrykk av oppdretter og hundeholdet, og stort pluss for minnene å ha fått hilse på før leveringstidspunkt. Mange seriøse oppdrettere har også minst et besøk på forhånd som krav før eiere blir valgt. Anonymkode: eecec...744 Dette! Å kjøpe valp usett ville jeg ikke ha gjort med mindre jeg kjente både oppdretter og tispa godt fra før. Jeg synes også at dette er et så viktig valg med tanke på at man skal ha hunden som en del av dagliglivet i 10 - 15 år så jeg ville ikke ha latt avstand være en hindring med mindre det er snakk om en kostnad på flere titalls tusen for å reise. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå