Gå til innhold

Forandre systemet - matpriser.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så utrolig lei av at det sitter noen få personer å blir rikere og rikere pga økte matvarepriser. De skal ikke tape noe på verdenssituasjon de er kun oss andre det skal gå utover. 

Forslag til regulert system:

Produsenten skal ha størst fortjeneste, bør lønne seg å produsere mat. Da kan staten også kutte tilskudd. Tilskuddet pr nå går jo også egentlig rett i lomma til de rike fordi matprodusentene ikke kan ta betalt for varene sine.
Så kan slakteri/videreforedling, frakt og salg ha en prosentvis takhøyde for hvor mye de kan ha i fortjeneste pr vare. 

La staten regulere hvor mye fortjeneste man kan ha pr vare istedet for at disse matbaronene bare blir rikere og rikere. Når er det nok?!

Anonymkode: a7d13...c74

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til inntekt så er maten billigere i dag en på 60-70 tallet. Den gangen satte vi pris på maten ved å lese bordbønn og takke for maten. Ingen selvfølge at alle kan spise seg mette hver dag, samtidig tar vi oss råd til nye klær, ferier, vin, forlystelser. Det er ikke matprisene som er problemet, men alt det andre unødvendige vi bare "må ha". 

Anonymkode: acccd...bc0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I forhold til inntekt så er maten billigere i dag en på 60-70 tallet. Den gangen satte vi pris på maten ved å lese bordbønn og takke for maten. Ingen selvfølge at alle kan spise seg mette hver dag, samtidig tar vi oss råd til nye klær, ferier, vin, forlystelser. Det er ikke matprisene som er problemet, men alt det andre unødvendige vi bare "må ha". 

Anonymkode: acccd...bc0

Det kan så godt være. Jeg er ikke en av de. Går verken til frisør, kjøper sminke eller parfyme etc. Tar meg ikke råd til det.
Ser at inflasjonen bare vil fortsette fordi lønningene øker og da øker kjøpekraften også. Det har ingen ende. 

Gjør meg ingenting å betale det maten koster men irriterende når alt går i de samme lommene. Nå har jo også rema eierne flyttet utenlands så enda mindre av mine penger går tilbake til det norske samfunnet.

TS

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan så godt være. Jeg er ikke en av de. Går verken til frisør, kjøper sminke eller parfyme etc. Tar meg ikke råd til det.
Ser at inflasjonen bare vil fortsette fordi lønningene øker og da øker kjøpekraften også. Det har ingen ende. 

Gjør meg ingenting å betale det maten koster men irriterende når alt går i de samme lommene. Nå har jo også rema eierne flyttet utenlands så enda mindre av mine penger går tilbake til det norske samfunnet.

TS

Jeg har heller ikke råd til nye klær, ferie, vin og annet enn det nødvendige. Så skjønner ikke den kommentaren. Synes maten er helt vanvittig dyr i dag - man må jo såklart bare ta seg råd til det. Men disse overskuddene dagligvarekjedene går av med er helt latterlig, samtidig som bøndene våre får dårlig betalt - til tross for at det er de som produserer maten...

Anonymkode: 7e3e0...b28

• Liker 1
Skrevet

Så ille er det ikke med matvareprisene. Norgesgruppen omsatte for 60,4 milliarder første halvdel av 2025, og hadde et overskudd på 2,2 milliarder før skatt. Det er stusselig liten margin. Så om eierne av selskapet frasa seg alt overskudd og sendte det tilbake til kundene ville man spart NESTEN 3% av de totale matkostnadene. Hele 28kr pr tusenlapp brukt. 

Ville vært mer irritert på bankbransjen. DNB tjener rundt 15 milliarder i kvartalet! 

Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Så ille er det ikke med matvareprisene. Norgesgruppen omsatte for 60,4 milliarder første halvdel av 2025, og hadde et overskudd på 2,2 milliarder før skatt. Det er stusselig liten margin. Så om eierne av selskapet frasa seg alt overskudd og sendte det tilbake til kundene ville man spart NESTEN 3% av de totale matkostnadene. Hele 28kr pr tusenlapp brukt. 

Ville vært mer irritert på bankbransjen. DNB tjener rundt 15 milliarder i kvartalet! 

Spørsmålene man kan stille er:

1. «Skjuler» gigantene overskuddet bakover i kjeden ved at de også eier distributør?

2. Hvor mye margin er det rimelig at et utsalgssted for standardvarer skal legge til, hvor leverandøren ofte har kapitalkostnaden og jobben med å etterfylle hyllene?

Anonymkode: ebbe3...9ce

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålene man kan stille er:

1. «Skjuler» gigantene overskuddet bakover i kjeden ved at de også eier distributør?

2. Hvor mye margin er det rimelig at et utsalgssted for standardvarer skal legge til, hvor leverandøren ofte har kapitalkostnaden og jobben med å etterfylle hyllene?

1) De fleste har krav om å føre regnskap. Det er ikke veldig lett å kamuflere flere milliarder i årlig overskudd. De er ikke akkurat narkobaroner med svart omsetning og lyssky aktiviteter. 

2) En rimelig avkastning på investeringen man har gjort er vel rimelig å forvente. Man får 4-5% rente på en høyrentekonto. Apple ligger på rundt 30%. En bank ligger stort sett i området 20-30%. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

1) De fleste har krav om å føre regnskap. Det er ikke veldig lett å kamuflere flere milliarder i årlig overskudd. De er ikke akkurat narkobaroner med svart omsetning og lyssky aktiviteter. 

2) En rimelig avkastning på investeringen man har gjort er vel rimelig å forvente. Man får 4-5% rente på en høyrentekonto. Apple ligger på rundt 30%. En bank ligger stort sett i området 20-30%. 

Jeg snakker ikke om svarte penger. Jeg snakker om å organisere seg slik at overskuddet oppstår i en bedrift som har mindre søkelys på seg.

Vi snakker vel ikke om avkastning på investering men resultat på omsetning?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...