Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Kom me ditt beste pålegg som ditt barn under 2 år har likt. Her i huset går det kun i leverpostei, skulle ønsket å utvide litt. Vet man har skinkekost osv, men vil gjerne høre dere som har hatt små barn og hva de likte. Ingen allergier. 16 måneder gammel

Anonymkode: de5fa...6fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale å servere to-tre ulike pålegg til hvert måltid, inkludert leverpostei hvis det er det eneste barnet spiser. Hvis dere ikke har allergier å forholde dere til ville jeg bare tilbudt masse forskjellig for å utvide erfaringene til barnet😊

Noe pålegg kan introduseres løst på siden bare for å bli kjent med smaken; ost, kokt/stekt egg, skinke etc. Og selvfølgelig variert frukt og grønt på siden sammen med brødskiva, det gir næringsstoffer, god smak, erfaring med konsistens og kan bidra til opptak av andre næringsstoffer.

I den alderen er det mange som opplever det enklest å gi smørbare pålegg, og da er både kaviar, majones, makrell i tomat, most avokado eller banan, syltetøy (kan være så enkelt som å bare mose ferske bær rett på brødskiva) og snøfrisk gode alternativer.

Hvis leverpostei er en stor favoritt kan det oppleves nyttig å variere litt hvilken produsent av leverpostei dere bruker, så får barnet små variasjoner i smak og konsistens 😊

Prim har også nyttige næringsstoffer og kan serveres innimellom (men gjerne ikke i store mengder hver dag pga sukkerinnhold).

Anonymkode: b3291...fba

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Avokado, egg, hummus og peppermakrell er mest populært her, og røkt ørret (men det er sjeldnere). 

Anonymkode: 43e2a...041

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei! Kom me ditt beste pålegg som ditt barn under 2 år har likt. Her i huset går det kun i leverpostei, skulle ønsket å utvide litt. Vet man har skinkekost osv, men vil gjerne høre dere som har hatt små barn og hva de likte. Ingen allergier. 16 måneder gammel

Anonymkode: de5fa...6fb

Egg, kjøttpålegg, scampi, makrell i tomat 

AnonymBruker
Skrevet

Polarkaviar, peanøttsmør, egg, majones, servelat, italiensk salat, makrell, kyllingsalat, avokado, banan, hummus, og variere i type leverpostei 

Anonymkode: ce76a...ba7

• Liker 1
Skrevet

Hvitost, egg, skinke, prim og kaviar. Skinka fra Kolonihagen har god smak og er veldig lett å tygge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Makrell i tomat var en stor favoritt her. 
Ellers banan, honning, avokado, ost, reker, egg og kaviar. 
Ville holdt meg langt unna tubeost. Bare full av dritt som ødelegger tarmen..!

Anonymkode: 8526f...3c3

AnonymBruker
Skrevet

15 mnd,  for tiden er peanøttsmør, flytende eggeplomme, makrell,  leverpostei,  sardiner favoritt.  Han spiser og mye skinke,  frukt,  bønnepostei, omelett,  kaviar,  spekemat, hummus, eggesalat. 

Vi har dog mpa, soya og gluten å ta hensyn til. Jeg tilbyr 2-3 ting å velge mellom til hvert brødmåltid, og varierer litt mellom merker for at han skal få variasjon i smak etc.  Prøver å unngå de mest prosseserte produktene og værste tilsetningsstoffene, men av og til blir jeg dritt lei av dårlig utvalg og kommer hjem med feks salami framfor proscutto.

Anonymkode: 2d218...e2f

AnonymBruker
Skrevet

Most banan, hjemmelaget syltetøy (div frukt), peanøttsmør,ricotta, avokado, finnes uendelig med utvalg ☺️

Anonymkode: b9302...531

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så tubeost er fy men reker fulle av miljøgifter er ok?

Er så rart hvor selektive folk er i kosten ang hva som er ok og ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snøfrisk, liker det godt hvis jeg smører det på potetlompe og ruller sammen, kaviar (men OBS saltinnhold, så kan ikke gi så mye), eggerøre, hummus, avokado 

Anonymkode: a70b3...85e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags drit?

Anonymkode: a70b3...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her rullerer vi på leverpostei, kremost, makrell i tomat, egg (kokt, stekt, røre), ost, skinke, nøttesmør, hummus, grønnsakspostei, fiskepudding, most avokado. 
Har ikke introdusert kaviar og prim enda. Nettopp blitt ett år. 

Anonymkode: 15bbe...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan anbefale å servere to-tre ulike pålegg til hvert måltid, inkludert leverpostei hvis det er det eneste barnet spiser. Hvis dere ikke har allergier å forholde dere til ville jeg bare tilbudt masse forskjellig for å utvide erfaringene til barnet😊

Noe pålegg kan introduseres løst på siden bare for å bli kjent med smaken; ost, kokt/stekt egg, skinke etc. Og selvfølgelig variert frukt og grønt på siden sammen med brødskiva, det gir næringsstoffer, god smak, erfaring med konsistens og kan bidra til opptak av andre næringsstoffer.

I den alderen er det mange som opplever det enklest å gi smørbare pålegg, og da er både kaviar, majones, makrell i tomat, most avokado eller banan, syltetøy (kan være så enkelt som å bare mose ferske bær rett på brødskiva) og snøfrisk gode alternativer.

Hvis leverpostei er en stor favoritt kan det oppleves nyttig å variere litt hvilken produsent av leverpostei dere bruker, så får barnet små variasjoner i smak og konsistens 😊

Prim har også nyttige næringsstoffer og kan serveres innimellom (men gjerne ikke i store mengder hver dag pga sukkerinnhold).

Anonymkode: b3291...fba

Husk på at kaviar har et høyt salt nivå, så greit å passe på mengder til så små

Anonymkode: aa89e...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Makrell i tomat, egg i ulike former, avokado, peanøttsmør, skinke, ost.

Anonymkode: f2b89...209

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Husk at barn under 1 år ikke skal ha honning!!

Anonymkode: aca5e...ce1

• Liker 1
Skrevet

Prim og peanøttsmør (ikkje saman). 

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (19 timer siden):

Så tubeost er fy men reker fulle av miljøgifter er ok?

Er så rart hvor selektive folk er i kosten ang hva som er ok og ikke.

Tubeost er jo så utrolig enkelt å unngå og tilfører absolutt null og niks i et kosthold.

F.eks. sjømat med masse næringsstoffer (dessverre med miljøgifter), rene grønnsaker (dessverre med sprøytemidler) er det en del vanskeligere å unngå som en del av et variert og næringsrikt kosthold som man absolutt bør introdusere barna for tidlig. 

Jeg brukte mye nøttesmør (som også er kjempeenkelt å ta med på tur), skulle gjerne også gitt makrell i tomat men det ville han ikke ha. Egg, avokado, ost, kjøttpålegg av god kvalitet og hjemmelaget syltetøy i helgene. 

Anonymkode: b7efb...575

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tubeost er jo så utrolig enkelt å unngå og tilfører absolutt null og niks i et kosthold.

F.eks. sjømat med masse næringsstoffer (dessverre med miljøgifter), rene grønnsaker (dessverre med sprøytemidler) er det en del vanskeligere å unngå som en del av et variert og næringsrikt kosthold som man absolutt bør introdusere barna for tidlig. 

Jeg brukte mye nøttesmør (som også er kjempeenkelt å ta med på tur), skulle gjerne også gitt makrell i tomat men det ville han ikke ha. Egg, avokado, ost, kjøttpålegg av god kvalitet og hjemmelaget syltetøy i helgene. 

Anonymkode: b7efb...575

Som sagt, folk er merkelig selektive.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egg, avokado, peanøttsmør, prim, hummus, makrell i tomat, kaviar, gulost, brunost og diverse kjøttpålegg brukte vi.

Anonymkode: a1074...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...