AnonymBruker Skrevet 12. mars #21 Skrevet 12. mars Her får de 200 kr, men knytter det ikke til husarbeid. Å rydde rom, ta ut av oppvaskmaskin , bære ut søppel og andre ting vi ber om er noe vi forventer alle bidrar til. Yngste (11) bruker knapt penger, men eldste på 14 hadde nok gjerne villet hatt mye mer... 😄 men hen er også flink til å sette av halvparten om hen sparer til noe spesielt. Jeg vippser nok litt eksta hvis det er noe veldig spesielt. hen er jo sosial og ute på ting. Anonymkode: a727b...5db
AnonymBruker Skrevet 12. mars #22 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 21.25): Hva skal ukelønna dekke? Våre har fått mer, men vi har hatt årlige "lønnsforkandlinger" hvor de har kagt fram et budsjett. Vi har aldri knyttet det å bidra i hjemmet til ukepenger. Eldstemann fikk dog et større beløp da han var med og malte hytta. Anonymkode: dd8c4...54b Tenker ikke det skal dekke mer enn sparing til dyrere ting foreløpig. Hun har feks tenkt å spare til egen ipad og det koster jo en del tusen. Og eventuelle klær som hun ikke nødvendigvis trenger, men har veldig lyst på. Hun får penger til kiosk dersom hun skal ut på noe, bursdagsgaver til venner dekker vi osv. Anonymkode: d8b59...586
AnonymBruker Skrevet 12. mars #23 Skrevet 12. mars Helene skrev (2 timer siden): Jeg synes Ts har en fornuftig tilnærming. Barn trenger å lære hva penger betyr. Litt jobb, så får du lønn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens mange av oss andre ser på det å bidra hjemme er en selvfølge, og ikke noe man får betalt for. På sett og vis ikke stor forskjell. Anonymkode: dd8c4...54b Ts her Hun har allerede måtte bidra sporadisk med ting uten "lønn" så klart. Jeg forventer jo hjelp dersom det trengs her og der og rommet er egentlig ryddig til vanlig, men nå når hun selv etterspør ukespenger for å spare til ting hun ønsker seg, så tenker jeg at jeg må stille noen krav - ikke bare dele ut penger hver fredag for ingenting liksom Så nå må hun fokusere på å bidra litt mer systematisk. Men tror hun trenger det litt, da hun er veldig flink til å be om tjenester selv Anonymkode: d8b59...586
AnonymBruker Skrevet 12. mars #24 Skrevet 12. mars Vår 12åring får 100kr i uka. Vi betaler alt av abonnement og aktiviteter, så dette er helt frie penger for han som han kan bruke på det han selv vil. Han hjelper til som en selvfølge, men for ukelønna lufter han hunden hver dag når han kommer hjem fra skolen og så lager han middag en dag i uka. Vi har også tre barn, så å gi mange hundre kroner i uka er uaktuelt. Og vi dekker absolutt alt av utgifter, så han har egentlig ikke behov for mer. Anonymkode: ea6b7...190
AnonymBruker Skrevet 12. mars #25 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 15.54): Hva er vanlig å gi barn 12 år i ukespenger? Må sies hun sparer til diverse, så bruker ikke pengene på tull og vas. Arbeidsoppgaver: støvsuge rommet sitt, pluss gang og bad hver uke. vaske over badet(vask/benk og litt sånn støv) en gang i uken ellers rydde sine egne klær på plass. Rydde ut gymbag/svømmebag og holde jevnt over ryddig rom. Tenkte 100kr uken. Høres dette ok ut? Bør hun gjøre mer?😅 Anonymkode: d8b59...586 Jeg hadde nok gitt ca 1000 kr i mnd. Mine fikk 500 i mnd på den alderen, men det er 6 + år siden.. Anonymkode: 5dadc...ad0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå