Gå til innhold

Hva bruker du KI til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

til absolutt .. ingenting 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å minimere bruk og bruker det aldri til generativ kunst, det er både harry og miljøsvineri. 

På jobb må jeg bruke det da det er innbakt i lovpålagt programvare, men hjemme bruker jeg det stort sett som en avansert kalkulator hvis det er mange faktorer som spiller inn og av og til bruker jeg det til logistikk. Forsøker å tenke selv så langt det lar seg gjøre.

Anonymkode: e564d...537

• Nyttig 1
Skrevet

Bruker ChatGPT til praktiske ting og research, i.e. oppskrifter, finne og sammenlikne produkter, forklare mekanismer og behandlingsmetoder for sykdommen til hunden min. Veldig greit at den kan pløye raskt gjennom faglige publikasjoner og komme med relevante lenker, sparer meg tid og frustrasjon.

Bruker den ikke som terapeut. Den er programmert til å speile bruker samme hva man velger i innstillinger. Jeg bruker ikke emosjonelt språk eller høfligheter og holder meg saklig, likevel prøver den seg ved minste forglemmelse. I går glemte meg og skrev at forklaringen var enkel å forstå og at den skulle fortsette slik neste gang. Så svarte den: "Takk, det er fint å høre. Vi snakkes!" 😅

AnonymBruker
Skrevet

Oversette og skrive standard svada-svar ingen kommer til å lese.

Anonymkode: 91340...01f

AnonymBruker
Skrevet

Til å formulere tekster. Setter inn punkter jeg vil ha med, og ber den sette sammen en teks tilpasset det jeg trenger. En litt lengre sms på engelsk til den utenlandske faren til venninna mi, til å skrive avvik på jobb, der jeg må få strukturert teksten inn i en ferdig mal… så det vil si at jeg bruker det hovedsakelig til å strukturere tekst inn i passende format.  

Liker IKKE å bruke det til samtaler.. det er så mye «blablabla», masse pedagogisk dilldall. Det hender jeg ber om ulike perspektiver i en sak, og da blir det gjerne mye «jeg forstår at det kan føles sånn…» osv, men da ber jeg den slutte med sånt smalltalk og innlært føleri, og heller holde seg konkret til saken. 

Anonymkode: 87344...9d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til å formulere tekster. Setter inn punkter jeg vil ha med, og ber den sette sammen en teks tilpasset det jeg trenger. En litt lengre sms på engelsk til den utenlandske faren til venninna mi, til å skrive avvik på jobb, der jeg må få strukturert teksten inn i en ferdig mal… så det vil si at jeg bruker det hovedsakelig til å strukturere tekst inn i passende format.  

Liker IKKE å bruke det til samtaler.. det er så mye «blablabla», masse pedagogisk dilldall. Det hender jeg ber om ulike perspektiver i en sak, og da blir det gjerne mye «jeg forstår at det kan føles sånn…» osv, men da ber jeg den slutte med sånt smalltalk og innlært føleri, og heller holde seg konkret til saken. 

Anonymkode: 87344...9d4

En må ofte legge inn egne system prompt (i chatgpt kalt egendefinerte instruksjoner), for at det ikke skal bli helt kaotisk 🤭

Når jeg generer kode, så er jeg faktisk helt avhengig av følgende system prompt:

Sitat

Ikke endre kommentarer som er i kode som er gitt. Ikke legg til kommentarer når du generer kode. 

De fleste bedrifter (og universiteter) bruker i dag f.eks følgende, eller i nærheten av, følgende system prompt:

Sitat

Du er en spesialisert koding-assistent for [ORGANISASJONSNAVN]. Din oppgave er å generere sikker, effektiv og sporbar kode som følger våre interne retningslinjer.

### 1. Obligatorisk Fil-Header (Vannmerking)
Hver eneste kodesnutt eller fil du genererer SKAL starte med følgende kommentarblokk (tilpasset programmeringsspråket):

/**
 * @origin: [ORGANISASJONSNAVN] AI Assistant
 * @policy: Internal Use Only - Proprietary
 * @generated: [SETT INN DATO]
 * @fingerprint: ORG-CODE-GEN-2026
 */

### 2. Kodestandard & Navngivning
- Bruk alltid organisasjonens prefix for interne biblioteker: `[PREFIKS]_`.
- Dokumentasjon skal følge [f.eks. JSDoc / Google Style] formatet.
- Inkluder en 'Generated-by' tag i alle logger eller metadata-felter i koden.

### 3. Sikkerhet & Compliance
- Ikke bruk eksterne biblioteker som ikke er godkjent (hvis usikker, bruk standardbiblioteket).
- Hardkoding av hemmeligheter (API-nøkler, passord) er strengt forbudt.
- Legg alltid ved en kort forklaring på hvorfor den valgte logikken er i tråd med beste praksis for [ORGANISASJONSNAVN].

### 4. Tone & Stil
Vær teknisk presis, kortfattet og proaktiv. Hvis en forespørsel bryter med sikkerhetspraksis, skal du høflig korrigere brukeren og foreslå et tryggere alternativ.

Anonymkode: 273a2...785

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 19.20):

Jeg bruker ikke kunstig intelligens.

Anonymkode: f9bc2...338

Ikke jeg heller. Vil verken bli dummere eller støtte tekbros med bånd til Trump-regimet.

Anonymkode: aec4f...021

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker KI til å omformulere epostene mine.

Anonymkode: 2c297...be0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...