Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 8. april 2006 #1 Skrevet 8. april 2006 Pleier det å løse seg greit? Først fikk jeg purring og i dag varsel om innkasso. Regningen er betalt og ble betalt den 20 Mars. Jeg vet ikke hva som har skjedd siden de ikke har registrert betalingen. Skal ringe saksbehandleren på etter helgen.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. april 2006 #2 Skrevet 8. april 2006 Når du får purring(er) på regninger som faktisk er betalt, skal du ikke gjøre noe som helst. Du skal ikke ringe og si i fra, ikke sende mail eller si i fra, eller reagere. Du kan bare forholde deg i ro, fortsett livet som vanlig og kast alle purringene i søppelet. Hvis de truer med forliksrådet, avstenging, etc. blås i det. De får ringe deg, og først da kan du rolig si at du har kvittering for betalt faktura. End of story.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 8. april 2006 #3 Skrevet 8. april 2006 Hva vil det føre til da? Jeg fikk betalingsoppfordring i dag og det står at dersom jeg mener at kravet er uberettiget, bes JEG om å ta kontakt med dem innen samme frist som forfall på innkassoregningen. Jeg har aldri fått innkasso før og trodde aldri jeg skulle få det heller.... :icon_razz:
Gjest Lea Skrevet 8. april 2006 #4 Skrevet 8. april 2006 Jeg ville først ha sjekket at regningen virkerlig ER betalt. Det kan jo skje at det ikke er dekning på konto, feil kontonummer e.l. Og selv om det kanskje ikke er nødvendig, så hadde jeg ringt på mandag og fått bekreftet at alt er i orden. Da får du i alle fall fred i påsken og slipper å tenke mer på saken.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 8. april 2006 #5 Skrevet 8. april 2006 Jeg ville først ha sjekket at regningen virkerlig ER betalt. Det kan jo skje at det ikke er dekning på konto, feil kontonummer e.l. Og selv om det kanskje ikke er nødvendig, så hadde jeg ringt på mandag og fått bekreftet at alt er i orden. Da får du i alle fall fred i påsken og slipper å tenke mer på saken. ← Jeg sjekket på utførte betalinger på nettbanken og søkte etter kontonummeret på hovedregningen, dvs regning nr 1. Regningen er betalt.
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. april 2006 #6 Skrevet 8. april 2006 Dette er typisk jenter..,... Hvis du har bevis på at du har betalt regningen innen fristen, eller et par dager over, så er alt i skjønneste ordne. Da er det ikke ditt problem, eller din feil, at firmaet ikke har registrert det. Poenget er at du ikke skal gidde å jobbe for å rette opp i formaets feil, og du har ditt på det rene. Why bother....men er du jente, så er du jente. Ring og stå i kø du.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 8. april 2006 #7 Skrevet 8. april 2006 Er jeg jente, så er jeg jente og dermed så skal jeg ringe og stå i telefonkø? Det var da virkelig undøvendig. Hvis jeg ikke gjør noe, så vet ikke jeg hva som skjer. Dette er som sagt min første innkasso. Greit nok at selskapet har gjort feil ved å ikke registrere det eller hva det nå er som har skjedd, men jeg kan ikke bare la være å si ifra om det når jeg får en innkasso regning på en renging som er betalt. Må jeg ringe, så får jeg ringe og si til dem at de har gjort en feil og stryke innkassoen. Bedre det enn at jeg ikke skal gjøre noe og få enda mer innkasso f eks.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #8 Skrevet 8. april 2006 Hvorfor er det så¨ille at du får ennå mer inkassokrav? Hvis det kommer til det skritt at noen ringer deg elelr skriver krasse brev, er det ikke verre enn at du da viser til dato for betalt regning. Jeg forstår virkelig ikke problemet.
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #9 Skrevet 8. april 2006 Hvorfor er det så¨ille at du får ennå mer inkassokrav? Hvis det kommer til det skritt at noen ringer deg elelr skriver krasse brev, er det ikke verre enn at du da viser til dato for betalt regning. Jeg forstår virkelig ikke problemet. ← Det kan føre til betalingsanmerkning og en masse arbeid med å bli kvitt det. Klart det lønner seg å ordne opp i ting med en gang.
monja Skrevet 8. april 2006 #10 Skrevet 8. april 2006 Jeg ville ringt dem og kanskje faxet over kvitteringen etterpå, om de ikke har registrert betalingen. Det kan være treghet fra banken og det.
Gjest Turi Skrevet 8. april 2006 #11 Skrevet 8. april 2006 Ville sendt en epost (står som regel epost på fakturaer) med dato for innbetaling jeg. Ferdig med det.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #12 Skrevet 8. april 2006 Det fører faktisk ikke til betalingsnamerkninger så lenge det er andre som har gjort feil - og kunden har kvittering. Følgelgi er det formaets feil og det blir ingen konsekvenser for deg som kunde. Dere har forstått verdien av det skrevne papir - not
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #13 Skrevet 8. april 2006 Det fører faktisk ikke til betalingsnamerkninger så lenge det er andre som har gjort feil - og kunden har kvittering. Følgelgi er det formaets feil og det blir ingen konsekvenser for deg som kunde. Dere har forstått verdien av det skrevne papir - not ← Jo du risikerer det dersom betalingsmottaker ikke vet at de har gjort feil en gang. Og da er det betaleren det går ut over, og som må ordne opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #14 Skrevet 8. april 2006 Jo du risikerer det dersom betalingsmottaker ikke vet at de har gjort feil en gang. Og da er det betaleren det går ut over, og som må ordne opp. ← Det stemmer ikke. Så lenge kunden kan vise til kvittering på at alt er greit, så er alt greit. Det får tilbakevirkende virkning: skulle det oppstå problemer med vedkommende firma vil de ta kontakt med kunden til slutt: da viser man til kvitteringen. Poenget er at det ikke er kunden som skal slite med dette...
Gjest Gjest1 Skrevet 8. april 2006 #15 Skrevet 8. april 2006 Det stemmer ikke. Så lenge kunden kan vise til kvittering på at alt er greit, så er alt greit. Det får tilbakevirkende virkning: skulle det oppstå problemer med vedkommende firma vil de ta kontakt med kunden til slutt: da viser man til kvitteringen. Poenget er at det ikke er kunden som skal slite med dette... ← Ja. Men hvorfor la det komme så langt før man ordner opp? Jaja. Gjør som du vil. Jeg ville heller tatt en telefon med en gang i stedet for en gang i fremtiden oppdage at jeg har en betalingsanmerkning som jeg så måtte få slettet, selv om det ikke var min feil.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #16 Skrevet 8. april 2006 Det stemmer ikke. Så lenge kunden kan vise til kvittering på at alt er greit, så er alt greit. Det får tilbakevirkende virkning: skulle det oppstå problemer med vedkommende firma vil de ta kontakt med kunden til slutt: da viser man til kvitteringen. Poenget er at det ikke er kunden som skal slite med dette... ← I den virkelige verden er det nå en gang sånn at det er kunden som får slite med problemet uansett. Man kan skrike, hyle og bli så forbanna man vil, men man må like fullt løse problemet. Har akkurat hatt dette problemet med Hafslund. Et sant mareritt. Vel i allefall for de av oss som tar en inkasso som en personlig fornærmelse. Regningen var i tillegg betalt i svært god tid før forfallsdato. Når du snakker med og forklarer saken din for en person hos firmaet, spør alltid etter fullt navn og skriv det opp. Jeg endte opp med å snakke med fem forskjellige personer på forskjellige tidspunkt, og alle lovet å ordne opp i problemet. Jeg var dust nok til ikke å skrive ned navn og tidspunkt. Jeg sendte kopi av kvittering til firmaet to ganger. Så etter alt dette styret som strakk seg over måneder, så får jeg altså tilsendt en inkasso. Lenge etter at jeg trodde alt var ryddet opp i. Trodde jeg skulle eksplodere. Jeg skrev et langt, forklarende brev til inkassobyrået med kopi av kvittering og sendte kopier av begge deler til Hafslund for endte gang. Har ikke hørt noe mer siden. Men noen ganger kan ting ta litt lenger tid enn man regner med. Det burde jo være en enkel sak.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. april 2006 #17 Skrevet 8. april 2006 Det kan føre til betalingsanmerkning og en masse arbeid med å bli kvitt det. ← Betalingsanmerkning får man ikke før saken har vært oppe i forliksrådet. Men jeg pleier å ringe og skjekke saken, dersom det skjer slike ting, for sikkerhets skyld. Og det er neppe så lang kø heller, de fleste inkassobyråer har blitt flinke med bemanningen i det siste.
Gjest gjest 0 Skrevet 9. april 2006 #18 Skrevet 9. april 2006 Det stemmer ikke. Så lenge kunden kan vise til kvittering på at alt er greit, så er alt greit. Det får tilbakevirkende virkning: skulle det oppstå problemer med vedkommende firma vil de ta kontakt med kunden til slutt: da viser man til kvitteringen. Poenget er at det ikke er kunden som skal slite med dette... ← Hvorfor la det gå så langt? Det er faktisk veldig mye styr hvis det går til inkasso osv, de aller fleste bedrifter har store problemer med å fikse opp i sine feil, og det medfører bare masse styr for oss som kunde. Hvorfor er det så ille å ta en telefon, kanskje sitte 5-10 min i telefonkø når det sparer deg for kanskje en times jobb og krangling senere? Hvis man er litt oppegående så ordner man opp selv så lenge det er mulig!
Gjest a Skrevet 9. april 2006 #19 Skrevet 9. april 2006 Tenk om det er nextgentel det er snakk om, da blir det jo ofte nesten 1 time i tlf kø bare for å si i fra. OM det skulle være nextgentel: ikke send mail! De svarer bare av og til, og pga kontaktskjemaet, vil du ikke få kvittering på at du har sendt mail. (du får ikke kvittering og du sender ikke fra mailboksen så du kan ikke bevise at du har sendt mail) Det mest ryddige er å sende et rekommandert brev, men det koster jo endel.
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. april 2006 #20 Skrevet 9. april 2006 OM det skulle være nextgentel: ikke send mail! De svarer bare av og til, og pga kontaktskjemaet, vil du ikke få kvittering på at du har sendt mail. (du får ikke kvittering og du sender ikke fra mailboksen så du kan ikke bevise at du har sendt mail) ← Tips angående nextgentel og andre som har slike kontakskjemaer: De har som regel en e-postadresse på hjemmesidene sine, som er ment for salgshenvendelser, bruk denne, så får du kvittering på sendt mail. De er pliktig til å videresende denne til riktig sted, innad. Jeg gjorde dette med nextgentel, og selv om de prøvde å vri seg unna måtte de gi seg tilslutt, da det er juridisk holdbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå