AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Hei, må bare sjekke noe her. Hos min gutt og vennegjengen der har det blitt veldig vanlig å overnatte hos hverandre. Vi kjenner foreldrene, og det er fine unger, men vi begynner å bli litt lei. Hver helg er det forespørsel om overnatting enten hos oss eller særlig 1. barn (mitt barns bestevenn) også er det 2 andre gutter som i iblandt blir med, eller inviterer til overnatting hos seg. Det er veldig hyggelig, men det tar liksom over hele helgen, for man kan selvfølgelig ikke avslutte tidlig neste dag.. og det blir mye gaming. Vi er nok de strengeste foreldrene på gaming, og har firt ganske mye på disse reglene fordi de andre gutta er veldig vandt med å spille mye.. Vi prøver å finne på ting ute av huset, men det går fort en del penger og man er jo mange timer hjemme også uansett, og da er det liksom nesten at man tar det for gitt at man skal få game, og sjokk når man ikke får det. Merker min sønn sin oppførsel er mer frekk og brautende ovenfor oss på dette temaet, og jeg begynner å få nok.. Vi har en mindre sønn på 5 år, og når de store gutta gamer vil jo han bare sitte og se på de.. De store gutta har fått begynne å spille pokemon go på telefonene sine, Noe jeg egentlig var veldig imot, fordi jeg vil ikke ha ett barn som går rundt og glaner ned i telefonen på vei til skolen, bussen etc. og som utsetter seg selv for fare i trafikken, eller bare generelt går glipp av alt som skjer. Så telefonen hans har vært ganske kjedelig med mye sperrer og kun de nødvendigste appene. Min samboer, og barnas pappa, argumenterte for at pokemon go på telefonene ville sørge for at de kom seg ut og var i bevegelse, og jeg sa meg enig. Siden jeg synes det er alt for tidlig å begynne å game her hjemme nå, så gikk de da ut. Altså, det er jo helt ok det, men også litt sinnsykt at de ikke kan klare å finne på noe inne som ikke involverer en skjerm så de går frivillig ut før 08 på en søndag..?😂 Poenget med å fortelle det siste her nå egentlig er at nå sitter jo vårt minste barn på 5 og leker med legoen sin selvstendig og koser seg. Noe han ikke hadde gjort hvis jeg hadde latt de store gutta game her inne nå. Og det er dette jeg tenker på. Jeg vil ikke utsette denne lille hjernen for den konstante gamingen så tidlig, det er virkelig ikke til hans beste. Og vårt eldste barn hadde sittet og tegnet eller lest eller kanskje tilogmed lekt med sin lillebror nå hvis kompisen ikke var her.. Så jeg har lyst til å kjøre overnattings pause i noen måneder.. Er der veldig dårlig gjort..? Er dette kjent problematikk? Eller er det veldig spesielt med så mye overnattinger? Hva er vanlig her egentlig..? Anonymkode: c6cbe...70a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden De «store gutta» er foresten 10 år, fyller 11 i går. TS Anonymkode: c6cbe...70a
missLynch Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Hadde ikke orket så mye overnattinger, nei. En gang i blant er koselig, da blir det jo litt stas også 😊 Vi har overnattingsbesøk kanskje annenhver måned, sånn hver 8 uke. Det får holde. De spør heller ikke om det, så da er det enkelt. Tror ikke det er vanlig med overnattinger hver helg, så de trenger kanskje at dere voksne setter ned foten og tør å være litt «kjipe» og si nei. 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Vi har også hatt slike perioder med overnatting, men har roet seg nå når de har blitt 14 år. Fra 4 - 10 år var det gjerne én kompis. Fra 10 - 13 har de likt å være mange. Har gjerne hatt 5 stk innom samtidig. Hos oss følger de våre regler som er: mer tid uten skjerm enn med. Det er forutsigbart for de og det har fungert greit. Gutter innendørs over tid kan bli styrete og bråkete og man drømmer om at de går ut ganske kjapt. Vi har trampoline og div andre leker utendørs. Fotball, basket, hockey, akematter, fiskeutstyr osv. Og jeg kan gi de oppgaver som å gå til butikken å handle inn noe til grove vafler for eksempel. De drar også til butikken og kjøper lørdagsgodt selv. De drar i ballbingen også. Ellers har vi hatt stor suksess med å dra igang brettspill som monopol, risk, geni, alias og ticket to ride. Og vi har alltid småspill stående på kjøkkenbordet som kortstokk, kinasjakk, bondesjakk.. måltidene spiser de rundt bordet, drar ikke med seg mat foran PCen. Ikke uten jeg bestiller inn pizza til de og de rigger seg til i kjellerstuen. Man må også akseptere at aktiviteter anno 2026 er annerledes enn før smarttelefoner kom, og finne en balansegang der man får dagslys og hvilt øynene sine. Anonymkode: 34efd...c4e 3
Traktor Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Dere kan jo prøve å begrense det litt. Men hva med å se det positive med det. Tenk hvilket samhold noe slikt gir, her snakker vi sannsynligvis om venner for livet. Jeg overnattet så og si aldri hos venner da jeg var yngre. De få gangene jeg gjorde det er gode minner. Skulle ønske det ble oftere. 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Ville ikke orket så mye overnatting, har selv en gutt på 11, og vi setter grenser hvis vi synes det blir for mye med overnattinger. men Pokemon go er noe annet. Det kommer sannsynligvis til å bli en kort fase, de kommer til å finne på noe annet relativt kjapt. Men PoGo er et veldig bra spill, for barn slik jeg ser det. En ting er at de kommer ut ja. Men de må også lære samarbeid, lagspill - man trenger flere for å kunne ta raids mot større, kraftige og mer sjeldne pokemon. Men det viktigste, slik jeg ser, er hvor mye det spillet lærer om personlig økonomi 😅 Hvis man setter en Pokémon i en gym og den pokemon står der i 8 timer 20 minutter, får man 50 coins. Det er maks man kan få pr dag, uansett hvor mange pokemon man har i gym. Disse coins bruker man på å kjøpe mer plass til flere pokemon, mer plass til deverse items (baller og healing potions, osv). Men poenget er at hvis man ikke bruker ekte penger, så må man jobbe over lengre tid til å opparbeide seg midler. Man må også tenke på å hvordan man skal bruke disse pengene. Før man kan bruke alt på å kjøpe seg kule klær i spillet - men det vil ikke hjelpe å komme videre med samlingen av Pokemon. pokemon go er et spill som er gøy for barn men enda mer gøy for voksne, som har bedre evner til å tenke strategisk og planlegge langsiktig. Kanskje du burde prøve selv, TS? Anonymkode: f9a13...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Det er jo bare å si «nei, det passer ikke i helga»? Anonymkode: f5944...2ef
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Pause i noen måneder syntes jeg hørtes strengt ut når de er en fin gjeng og det er dette de har lyst til. Men det går an å si nei av og til. Selv sier jeg aldri nei til at de kan overnatte hos andre, med mindre vi har ting vi skal i helgen som har forrang. Det kan være at de skal spille cup, eller at vi skal i selskap, eller noe slikt. Men jeg kan si nei til at de kan overnatte her hos meg, hvis jeg kjenner at jeg ikke har overskudd til å ha gjester, eller at jeg skal noe med søsken av barnet tidlig neste dag. Anonymkode: 25b26...2e9
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Vi har også hatt det sånn , takknemlig for at vi har fått godt forhold til vennene Så for oss er dette helt normalt , å jeg ville aldri vært den tiden foruten. Anonymkode: d6a80...6fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå