Gå til innhold

Ballkjole, 10. klasse.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger denne under barn og familie, fordi dette handler om forventninger til ungdommen fremfor økonomi eller selve kjolen. 

hvor mye penger legger dere i en ballkjole til 10. klasse ball? Ballkjolen vil bare bli brukt én gang. 

Når man regner med hår, underskjørt, sko, veske, negler etc., blir det MYE penger. Her i kretsen brukes det ballkjoler til ca 5000 kroner pr stk., kjøpt ny. Når man ser på brukte kjoler får man de ikke spesielt mye rimeligere. 

Hva er legitimt av en 15/16 årig jente å forvente at mamma og pappa betaler for når fakta er at å bruke 5000 kroner (pluss alt tilbehør) på en kjole er normalen? 

hva betaler dere, og hva forventer dere av døtrene deres i forhold til egenbetaling, krav til antrekk osv? Ta den du får? Dere setter en maks pris? Må de spare opp selv? 

og for de av dere som har både sønner og døtre i nær alder;  hvor mye penger legger dere i guttenes antrekk? Det er store forskjeller mellom hva en gutt og en jentes antrekk koster, stiller dere samme krav, og hva gjør dere med differansen? 

Anonymkode: be76c...1c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte 700,-. Hun leide av en bekjent. Sko osv hadde hun fra før. 

Anonymkode: 815eb...15f

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer ikke til å kjøpe noen ballkjole. Jeg har sagt hun kan få en penere selskapskjole som kan brukes i andre sammenhenger. Max 2000 kr. 

Jeg er ikke villig til å støtte den galskapen med full pakke til ball. 

Anonymkode: 6d897...6a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Legger denne under barn og familie, fordi dette handler om forventninger til ungdommen fremfor økonomi eller selve kjolen. 

hvor mye penger legger dere i en ballkjole til 10. klasse ball? Ballkjolen vil bare bli brukt én gang. 

Når man regner med hår, underskjørt, sko, veske, negler etc., blir det MYE penger. Her i kretsen brukes det ballkjoler til ca 5000 kroner pr stk., kjøpt ny. Når man ser på brukte kjoler får man de ikke spesielt mye rimeligere. 

Hva er legitimt av en 15/16 årig jente å forvente at mamma og pappa betaler for når fakta er at å bruke 5000 kroner (pluss alt tilbehør) på en kjole er normalen? 

hva betaler dere, og hva forventer dere av døtrene deres i forhold til egenbetaling, krav til antrekk osv? Ta den du får? Dere setter en maks pris? Må de spare opp selv? 

og for de av dere som har både sønner og døtre i nær alder;  hvor mye penger legger dere i guttenes antrekk? Det er store forskjeller mellom hva en gutt og en jentes antrekk koster, stiller dere samme krav, og hva gjør dere med differansen? 

Anonymkode: be76c...1c8

Om du googler ballkjoler får du opp mange fine, feks på Zalando til ca 600 kr.

Er jo ikke mote med prinsessekjoler uten det blir en slags lang cocktailkjole. Clutch kan man kjøpe på Glitter, HM osv. Samme med smykker. Så kan man heller investere i et par gode pensko som kan anvendes mange ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dersom man selv synes det er galskap å kjøpe kjole til 5000 til et skoleball så må man faktisk selv også tørre å ikke selv kjøpe kjole til 5000. Gjør man det er man selv en del av problemet. Det vil komme flere slike situasjoner de neste årene for dere. Da er det fint å ha øvd seg på å bruke egne verdier og vurderinger som kompass, og ikke bare andres verdier. 

Min eldste fant en til ca 1000 som hun kjøpte på nett for fire år siden.  Den var litt for lang, men ellers veldig fin. Hun har senere lånt den ut til 3-4 venninner + at lillesøsteren brukte den i fjor. Vi har god råd, og kunne nok brukt 5000 på en kjole, men for meg hadde det likevel vært helt sinnsykt. Jeg kjøper jo selv aldri så dyre kjoler til meg selv! 

Samtidig skjønner jeg følelsen av å gjøre det mange andre gjør. Men det er faktisk veldig mulig å finne fine kjoler som er billigere enn 5000. Og er du helt sikker på at det faktisk er normalen? På et trinn med 40 jenter- bruker virkelig 30 av de 5000 på en kjole? 

Jeg kunne bidratt med 1000-1500 kr. Utover det må de betale for egen kjole. 

Jeg har ikke en sønn som er i nær alder. Men det er vel vanlig å gå med dress, og det er jo antrekk som de vil kunne bruke mye oftere og lenger enn en ballkjole som blir brukt en gang? Det vil derfor ikke være helt naturlig å sammenligne gutter og jenter her. 

Anonymkode: 56680...d27

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte 4500 for en ny ballkjole. Mye penger for en kveld. Jeg tok på meg noen ekstravakter for å betale for den. Jaja,hva gjør man ikke for barna

Anonymkode: 06e07...774

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt tid på å finne alternativ til å kjøpe ny. Det er muligheter med leie. Brukt kjøp, tilbud. 

Jeg har fått sydd en del plagg og dyrere stoff koster en del så å få sydd en kjole er ikke alltid en lønnsomt det heller, ofte ender du opp med å bruke mer enn å kjøpe ferdig plagg fra butikken. 

Det jeg ikke ville gjort var å tvinge datter til å skille seg kraftig ut fra resten av jentene på et slikt ball.

Her var vi heldige da skolen har tatt flere grep med å dempe presset rundt ball. Jeg støtter alle felles initiativ til å dempe dette kjole presset men jeg ville aldri fått eget barn til å ta kampen alene i en såpass sårbar alder hvor dette ballet er så viktig. 

Jeg hadde en sønn nylig på ball. Jeg fant en dyrere fin, lite brukt, dress på finn. Kjøpte en dyrere skjorte av godt kvalitet. Silke slipset med silke tørklet endte opp med å koste mere enn dressen. Disse kjøpte jeg fra en herre merke butikk for penklær. Sko fikk vi låne. Det ble en sum dette også men ikke kun for en kveld. Dress og skjorte skal straks selges på finn. Silke slipset med silke tørket er utrolig fint og vil vare livet ut hvis det tas vare på. 

Anonymkode: a37e4...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Ca 500kr. Vi kjøpte kjole på gjenbruksbutikken, en riktig fin floydkjole. Sko hadde hun fra før

Anonymkode: e5962...6cc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lånte. Her har de et sted som låner ut kjoler.

Og en får kjøpt brukt hvis en følger med, og noen steder har og lavere priser hvis en følger med litt rundt

Anonymkode: 36c9e...f82

Skrevet

Demper forventingene, får skolen til å sette grenser. Deretter handle brukt, låne, leie, kjøpe på f.eks Amazon.

Anonymkode: af13c...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Demper forventingene, får skolen til å sette grenser. Deretter handle brukt, låne, leie, kjøpe på f.eks Amazon.

Anonymkode: af13c...7ff

Der vi bor så er det kun avgangs elever som får bruke ballkjole. Ingen limousin osv er lov. De har og utlån og salg av  brukte kjoler som ble oppfordret å benytte, utlån var i samarbeid med et firma med fest kjoler. 

Syns det var utrolig bra opplegg, men så flere og flere ungdommer gikk mervog mer til enkle kjoler

Anonymkode: 36c9e...f82

Skrevet

Kjøpte en brukt på finn. Kom på 1000 inkludert frakt. Utover det brukte hun vanlige joggesko etter eget ønske. Lettere å danse i, og man så uansett ikke skoene på grunn av fotsid kjole og mengder av tyll. 

Utover det kjøpte jeg en fin jakke til henne fra Cubus, da hun kun har vanlige allværsjakker fra før. Den passet helt perfekt til ballkjolen med tanke på både farge og passform og var på tilbud til 300,- Så totalt 1300,-

Ingen limousin her (som veldig mange her i byen bruker), men mannen min (barnets bonusfar) dro på seg dress og kjørte både datteren min og to venninner til lokalet, og fulgte hver og en av de fra bilen til døren og holdt paraply over de (det var det verste regnværet på lang tid akkurat den kvelden). Og det er faktisk det de snakker aller mest om i ettertid. De følte seg som tidenes prinsesser der han åpnet dører og sørget for at håret og sminken var tørr. 

Anonymkode: a113b...e1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...