Gjest Gjesta Skrevet 8. april 2006 #1 Skrevet 8. april 2006 Er det noen her som har ærfaring angående det å stable et eget firma på beina og som kan fortelle litt rundt det?Hva som måtte til, hvordan man går frem, hvor man kan hendvende seg, noen gode råd og tips? Jeg tenker i hovedsak på butikkvirksomhet innen interiør eller mote. Eller vet du om noen nyttige linker der jeg kan lære litt om det? Jeg driver bare å pusler med en bitteliten tanke bare
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #2 Skrevet 9. april 2006 Hvis du skal drive butikk kan det hende det lønner seg å starte med å få erfaring innen en eksisterende kjede, og åpne en egen avdeling hvor man er butikksjef. F eks. Veldig mange butikker i dag er i hvert fall knytta til kjeder på en eller annen måte, enten helt eller delvis. Hvis ikke, eller kanskje uansett (?) må du vel i en sånn bransje sørge for en del startkapital og vite at du har råd til lån og lav inntjening (sannsynligvis) i begynnelsen.. Og ikke bland privat økonomi med bedriftens økonomi - da sitter du plutselig fint i det. Du må jo kjøpe inn produkter, kanskje dyre også, og du har ingen garanti for at ting blir solgt:-) Sett deg inn i regler for bokføring og skatt, og ta med regnskapsfører i budsjettet. Det er ellers lurt å planlegge ganske i detalj hvordan du har tenkt å få butikken til å overleve, gjøre markedsundersøkelser, beregne kostnader o.l før du hopper HELT uti. Det finnes ulike etablererkurs du sikkert vil ha nytte av.
Gjest Gjesta Skrevet 9. april 2006 #3 Skrevet 9. april 2006 Takk for fint og utfyllende svar Det med å åpne egen avdeling i en allerede eksisterende kjede har jeg ikke tenkt på selv.Det var ingen dum ide
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #4 Skrevet 9. april 2006 Les MYE om hva det innebærer før du starter opp, både når det gjelder arbeidsinnsats, økonomi og finansiering, lover og regler. Tenk også gjennom markedet. Er det rom for en slik butikk der du bor? Hvem er kundene? Hvordan vil du nå dem? Hvordan vil du skilkle deg ut fra konkurrentene slik at kundene velger din butikk? Start for eksempel med www.bedin.no, lån bøker på biblioteket og spør folk som driver innen de områdene du ønsker å gå inn på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå