Gå til innhold

Noen som har operert i underlivet her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Typ bakre skjedeåpning. Jeg sydde sammen der etter en tøff fødsel for noen år siden. Hvor lenge tok det før du og partner hadde samleie? 

Ut fra stingene å bedømme, så virker det som det meste er sydd skjult. Per nå, 3 uker etter operasjonen ser det normalt og fint ut. Jeg fikk to ulike svar fra gynekologer ift hvor lenge man må vente med samleie. Den første sa 6-8 uker, men hun som opererte meg sa 4 uker. Fikk ingen skriftlig informasjon fra sykehus i etterkant, verken hvordan inngrepet gikk og anbefalinger i etterkant av operasjon. 

Begynner faktisk å føle meg nokså klar nå, 3 uker etter. Men skjønner det er for tidlig. 

Flere som har hatt samme type operasjon? Hvor lenge ventet dere med samleie? 

Anonymkode: 568f4...63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber en plass de operer slikt, der sier vi seks uker. 

Anonymkode: 6344c...802

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber en plass de operer slikt, der sier vi seks uker. 

Takk for svar. Synes det er så rart at jeg får to ulike svar. Vurderer å ringe sykehuset å spørre, men synes det er så flaut å spørre om 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Synes det er så rart at jeg får to ulike svar. Vurderer å ringe sykehuset å spørre, men synes det er så flaut å spørre om 

Ring sykehuset og spør, det er ikke flaut. 

Anonymkode: b87e5...926

Skrevet

Lurer også på hvor lenge man må vente med tyngre trening, typ løping og vektløfting. Fikk igrunn ikke noe klart svar på det heller. Greit å spørre om to ting samtidig 😆😆

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer også på hvor lenge man må vente med tyngre trening, typ løping og vektløfting. Fikk igrunn ikke noe klart svar på det heller. Greit å spørre om to ting samtidig 😆😆

Jeg fjernet livmoren for fem uker siden, jeg fikk heller ingen info da jeg ble skrevet ut, med unntak om å avstå fra sex i 12 uker. Ante ikke når jeg kunne bade i basseng, trene på treningssenter eller starte opp med bekkenbunns-trening hos fysio, syns det var kjempe dårlig oppfølging og info etter operasjonen min. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fjernet livmoren for fem uker siden, jeg fikk heller ingen info da jeg ble skrevet ut, med unntak om å avstå fra sex i 12 uker. Ante ikke når jeg kunne bade i basseng, trene på treningssenter eller starte opp med bekkenbunns-trening hos fysio, syns det var kjempe dårlig oppfølging og info etter operasjonen min. 

Hva med å spørre selv om det du lurer på? Folk har ulikt informajsonsbehov, det er ikke forbudt å ta litt ansvar selv fremfor å klage på alt mulig. 

Ts, Ous skriver dette på sine sider, det samsvarer med min erfaring. Er du for raskt ute med samleie risikerer du å rive opp stingene, og da blir det tilbake til start. 

Etter operasjonen

De første 6 ukene etter operasjon bør du unngå:

• tunge løft (mer enn 5 kg)
  • tungt arbeid (gulvvask, støvsuging)
  • hard trening
  • aktivitet som utløser smerte.
  • forstoppelse og kraftig trykking kan ødelegge resultat av operasjonen.
  • samleie
  • unngå bruk av tampong i fire uker

Anonymkode: 8b9dc...aa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å spørre selv om det du lurer på? Folk har ulikt informajsonsbehov, det er ikke forbudt å ta litt ansvar selv fremfor å klage på alt mulig. 

Ts, Ous skriver dette på sine sider, det samsvarer med min erfaring. Er du for raskt ute med samleie risikerer du å rive opp stingene, og da blir det tilbake til start. 

Etter operasjonen

• hard trening
  • samleie

Jeg ble skrevet ut uten visitt og var fremdeles veldig nyvåken da kirurgen besøkte meg direkte etter operasjonen. Er ikke alt som er så lett å huske på når man fremdeles er påvirket av narkosen, og kirurgen har også begrenset med tid før operasjonen ettersom de har flere operasjoner etter hverandre. Fikk heldigvis direktenummeret til avdelingen og kunne ringe og stille spørsmål til sykepleier på vakt. Syns uansett pasienter bør sendes hjem med et info-skriv som besvarer de vanligste spørsmålene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Etter operasjonen

• hard trening
  • samleie

Jeg har selvfølgelig googlet før jeg la ut spørsmålet her inne. Det du viser til her er operasjon for fremfall, det er noe annet.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Typ bakre skjedeåpning. Jeg sydde sammen der etter en tøff fødsel for noen år siden. Hvor lenge tok det før du og partner hadde samleie? 

Ut fra stingene å bedømme, så virker det som det meste er sydd skjult. Per nå, 3 uker etter operasjonen ser det normalt og fint ut. Jeg fikk to ulike svar fra gynekologer ift hvor lenge man må vente med samleie. Den første sa 6-8 uker, men hun som opererte meg sa 4 uker. Fikk ingen skriftlig informasjon fra sykehus i etterkant, verken hvordan inngrepet gikk og anbefalinger i etterkant av operasjon. 

Begynner faktisk å føle meg nokså klar nå, 3 uker etter. Men skjønner det er for tidlig. 

Flere som har hatt samme type operasjon? Hvor lenge ventet dere med samleie? 

Måtte vente 3måneder pga rivent hele veien mye. Da begynte vi forsikitg.

Anonymkode: 35e29...c22

Skrevet

Måtte vente 3måneder pga rivent hele veien mye. Da begynte vi forsikitg.

Ville tatt en gu sjekk (etterkontroll) først for å være sikker!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har selvfølgelig googlet før jeg la ut spørsmålet her inne. Det du viser til her er operasjon for fremfall, det er noe annet.

TS

Nei det er ett fett, for det er samme sutur som brukes. Grenses settes ut fra hvor lang tid vevet trenger på å gro skikkelig, og hvor lang tid suturen, altså tråden det er sydd med, holder sammen vevet. Grotid inne i skjeden og i åpningen er same same, samme sutur, samme vev. Du må gjerne gå på en pulings nå etter tre uker, men da risikerer du at alt revner. Hold deg til seks uker så er du trygg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært igjennom fødsel, konisering operasjon og abort. Svaret er alltid 6 uker eller evt til det slutter å blø om det enda blør etter 6 uker. Blødning etter operasjon er jo ikke vanlig da men😅

Anonymkode: d25ff...dd1

Skrevet

Minst 6 uker...kan gjøre så mye annet enn samleie :) Analsex er også et godt alternativ.

Anonymkode: 2fdea...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Minst 6 uker...kan gjøre så mye annet enn samleie :) Analsex er også et godt alternativ.

Nei. Ikke med tanke på infeksjonsfare. Seks uker er ikke lenge, man får bare holde ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og slik oprasjon virker som mye forskjellig info

Der jeg ble operert 12 uker på samleie, hvis blødning da skulle en ta kontakt med lege. Der har andre ikke hørt noe om blødning og ta kontakt med lege

Trenning- rolig i 4 uker, så kunne en gå turer, ingen vekter løfting osv før tidligst uke 9 var det jeg fikk beskjed om. Andre ingen info

Sykmelding der jeg var 4 uker fra sykehuset, resten fastlege.  Lett jobb kunne en gå tilbake etter 4 uker, men tyngre jobbet kunne en trenge opp til 12 uker, andre får ikke høre noe om at fastlege ska skrive evnt ny sykmelding og starter på jobb etter 4 uker selv med smerter

Anonymkode: bd282...4c6

Skrevet

Nei. Ikke med tanke på infeksjonsfare. Seks uker er ikke lenge, man får bare holde ut.

6 uker er ikke lenge nei, min mann og jeg gjorde mye annet i stedet :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og slik oprasjon virker som mye forskjellig info

Der jeg ble operert 12 uker på samleie, hvis blødning da skulle en ta kontakt med lege. Der har andre ikke hørt noe om blødning og ta kontakt med lege

Trenning- rolig i 4 uker, så kunne en gå turer, ingen vekter løfting osv før tidligst uke 9 var det jeg fikk beskjed om. Andre ingen info

Sykmelding der jeg var 4 uker fra sykehuset, resten fastlege.  Lett jobb kunne en gå tilbake etter 4 uker, men tyngre jobbet kunne en trenge opp til 12 uker, andre får ikke høre noe om at fastlege ska skrive evnt ny sykmelding og starter på jobb etter 4 uker selv med smerter

Anonymkode: bd282...4c6

Herregud det er mye forskjellig info rundt omkring.  14 uker sykmelding her. Måtte argumentere med det til gynekologen også. Tilbake etter 14 dager, det gikk ikke helt greit. Sitter hele dagen på en kontorstol, det var vondt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Herregud det er mye forskjellig info rundt omkring.  14 uker sykmelding her. Måtte argumentere med det til gynekologen også. Tilbake etter 14 dager, det gikk ikke helt greit. Sitter hele dagen på en kontorstol, det var vondt.

Men hysterektomi kan gjøres på tre ulike måter, og de har ulik tilhelingstid og restriksjoner etterpå. Dessuten kan årsaken til fjerning også ha en del å si for rekonvalesensen og hvordan man skal oppføre seg etterpå.

Skrevet

Jeg har fjernet livmor, blitt lappet sammen av kirurg etter fødsel, operert for fremfall og sydd sammen skjedeåpning/perineum i forskjellige operasjoner. 
Har alltid fått beskjed om å vente med samleie 6-8 uker, det samme med tunge løft og bading. 
Hadde konsultasjon med fysioterapeut etter den ene operasjonen før jeg fortsatte med styrketrening, for å være helt sikker. 

Det viktigste er vel å kjenne etter, men bedre å vente litt lenger enn litt for kort. Blir mye styr hvis ting sprekker opp igjen, eller du får en infeksjon. 

Anonymkode: 92e3f...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...