Gå til innhold

Større barn, null egentid..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Du er helt normal, vanlige barn klarer å smøre seg en skive selv før de er ferdig i bhg

Jeg begynner å lure. Har både venninner med barn på samme alder og jevngamle tantebarn som definitivt ikke smører seg mat selv. Og jeg får tilbakemelding i barnehagen på at jeg har veldig selvstendige barn som klarer det meste selv.

Anonymkode: a15d5...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å det kan de altså bli selv om man velger å kjøre de, utrolig nok 

Anonymkode: ee899...38c

Sa ikke noe imot det å kjøre de innimellom men må en være fast sjåfør derimot...

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg begynner å lure. Har både venninner med barn på samme alder og jevngamle tantebarn som definitivt ikke smører seg mat selv. Og jeg får tilbakemelding i barnehagen på at jeg har veldig selvstendige barn som klarer det meste selv.

Vel noen er helikopteret foreldre noe som jeg ikke tror er sunt for barna

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Sa ikke noe imot det å kjøre de innimellom men må en være fast sjåfør derimot...

Man kan fortsatt bli selvstendig selv om man blir kjørt og fulgt opp 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du velger å ikke lese hva jeg skriver.

Vær snill å sett stråmannen tilbake i åkeren din 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan fint bli selvstendig selvom man ikke blir kjørt overalt 

Anonymkode: 23b35...348

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man kan fint bli selvstendig selvom man ikke blir kjørt overalt 

Anonymkode: 23b35...348

Nei da blir man nok et barn som havner på skråplanet fordi det dessverre ikke har blitt fulgt opp av foreldre…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I vår barnehage lærer barna å smøre brødskiva selv fra de er 2 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2026 den 21.14):

Du kan gå på do alene, dusje alene, drikke varm kaffe om morgenen. Stikke på trening eller dra på butikken alene. Legge deg om kvelden og vite at nå skal du ha kroppen for deg selv i flere timer. Hadde lett byttet den halvtimen med egentid om kvelden jeg som småbarnsmor har mot det luksuslivet du lever!

Anonymkode: ad671...568

Enig i dette. Jeg husker småbarnstida og det er herlig å ha en 15 åring 🥰🩵

Anonymkode: 47188...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2026 den 20.40):

Ja vet, savner nok bare mest litt voksentid om kvelden. Får aldri sett en serie ferdig, alltid noen som maser om mat osv🤣

Anonymkode: a1739...030

Du er altfor snill. Barna er 10 og 13, de klarer vel å smøre seg en brødskive uten å mase på mamma? Jeg ville sagt rett ut at jeg ikke bare er mamma, men også et menneske som trenger litt alenetid, og at jeg ikke skal plages og forstyrres pga.bagateller. 

Anonymkode: 41fd3...cb1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2026 den 20.41):

Jeg synes det høres rart ut at du ikke får egentlig med så store barn. Har de spesielle behov? For da kan du kanskje søke om avlastning?

Mine er akkurat samme alder, og jeg føler aldri jeg ser dem. De er ute med venner, trening, gaming på rommet. De sover lenge i helgene, så jeg har huset for meg selv på morgenen, og hvis jeg vil ut å trene eller treffe venner så kan jeg jo gjøre det uten å måtte tenke på barnevakt nå når de er så store. 

Anonymkode: 249a3...8ed

Dette var sånn jeg også trodde det er å ha så store barn. Da jeg selv og mine søsken var på den alderen satt vi da aldri å hang oppå foreldrene.

Høres ut som barna dine er lite selvstendige, ts? Jeg ville vært tydelig på at de får finne på noe selv.

Skrevet

Ryddet for avsporing, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
nøtta skrev (På 7.3.2026 den 22.16):

Tipper de er dritt lei deg også. Har ikke vurdert å gå på rommet ditt klokka 19.00 så de kan få litt egentid og fre til det de vil/ønsker? Må være ganske kjipt å ha en forelder som er der heeeele tiden og ødelegger kveld etter kveld.... Så en dag i uka bør du kunne gå på rommet tidlig så de får puste litt:)

Tullesvar.
Det er huseier (foreldre) som har førsteretten til stua. Hvis ungene vil ha alenetid, har de egne rom å bruke der de har egne ting å underholde seg med. TS har i tillegg loftstue som ungene kan benytte. Likevel henger de altså sammen med TS, så jeg tviler sterkt på at de er dritlei av henne. 

Anonymkode: fbbc0...72c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tullesvar.
Det er huseier (foreldre) som har førsteretten til stua. Hvis ungene vil ha alenetid, har de egne rom å bruke der de har egne ting å underholde seg med. TS har i tillegg loftstue som ungene kan benytte. Likevel henger de altså sammen med TS, så jeg tviler sterkt på at de er dritlei av henne. 

:sjokkert: for en holdning da gitt!

Ingen har førsterett for noe, man gir og tar - felles er felles! 

Æsj! Dette minner meg om mammaen min som alltid skal ha den beste stolen, den beste delen av sofaen, det beste kjøttstykke, det beste soverommet, den beste kaffekoppen og what not. Umusikalsk og asosial oppførsel!

Anonymkode: cf8c5...6af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det å flytte til en bolig med flere stuer. 

Anonymkode: 9fa5a...327

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tullesvar.

For en kjip holdning 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2026 den 20.33):

Har barn på 13 og 10, og for tiden er jeg så overstimulert og lei av å ha unger rundt meg hele døgnet. Helgene er verst, da de skal være lenger oppe. Legger seg ofte rundt 10. Er trøtt 23 selv. 

Var ikke forberedt hvor tøft jeg skulle synes det var å ha folk på meg hele dagen, hehe. Savner også litt egentid men mann. 

Noen andre med samme erfaring, og noen gode tips. Når blir det bedre 😆🤭

Når barna er små kan man i hvert fall få kvelden alene. 

Har dere foreldre eller annen familie barna kan være hos en og annen gang? F.eks en onsdag ettermiddag. Eventuelt en helg, eller overnatte fra fredag til lørdag eller fra lørdag til søndag. Da kan jo dette være en idé for egentid🙂

Snakker jo ikke om hver uke eller helg, men av og til 🙂

Skrevet

Har barn på 13 og 10, og for tiden er jeg så overstimulert og lei av å ha unger rundt meg hele døgnet. Helgene er verst, da de skal være lenger oppe. Legger seg ofte rundt 10. Er trøtt 23 selv. 

Var ikke forberedt hvor tøft jeg skulle synes det var å ha folk på meg hele dagen, hehe. Savner også litt egentid men mann. 

Har dere foreldre eller annen familie barna kan være hos en og annen gang? F.eks en onsdag ettermiddag. Eventuelt en helg, eller overnatte fra fredag til lørdag eller fra lørdag til søndag. Da kan jo dette være en idé for egentid🙂

Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tullesvar.

Jeg er ikke TS.

Vi har loftstue. Ungene våre foretrekker å kose seg der. Her i stuen skal det være rolig og prat. Oppe kan de leke og herje.

Anonymkode: 19e95...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...