AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:46 #41 Skrevet lørdag kl. 21:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har barn på 13 og 10, og for tiden er jeg så overstimulert og lei av å ha unger rundt meg hele døgnet. Helgene er verst, da de skal være lenger oppe. Legger seg ofte rundt 10. Er trøtt 23 selv. Var ikke forberedt hvor tøft jeg skulle synes det var å ha folk på meg hele dagen, hehe. Savner også litt egentid men mann. Noen andre med samme erfaring, og noen gode tips. Når blir det bedre 😆🤭 Når barna er små kan man i hvert fall få kvelden alene. Anonymkode: a1739...030 Jeg vet ikke hva du mener med kvelden alene med yngre barn, mine barn har aldri sovet 🤣 Men barn så store som 10 og 13, da kan man gjerne stikke ut en tur og trene i fred, eller man kan gjøre som da barna var yngre og ta annenhver kveld med mannen der en er hjemme og den andre får egentid. Eller så tar du på headsett og finner frem en bok og sier de ikke får lov å snakke med deg med mindre det brenner eller noen dør. Mas om mat? Det er knekkebrød på kjøkkenet, og de er ikke barnehageunger lenger. Å være alene hjemme i særlig grad får man jo være etter de har flyttet ut... Anonymkode: 3992e...bf8 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:53 #42 Skrevet lørdag kl. 21:53 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har sånne barn jeg også ts, de sitter med oss, ser filmer og serier, ukedagene tilbringer vi mange timer i bil sammen og jeg ser barna mine mye. Til og med venner vil henge her, så jeg og mannen har aldri alenetid lenger, og jeg føler meg kvalt og trenger å hvile alene hjemme. Hjelper ingenting for meg å dra ut når jeg er sliten og hode trenger og hvile. Dette er det mange mennesker som ikke forstår ts, i verden med ekstremt mange ekstroverte mennesker er det egentlig ikke plass til behovene til de som ikke passer inn. Jeg hadde småbarnstid jeg også, savner det helt vanvittig mye. Sov ikke en eneste natt på over 4 år, men de var i seng til 19 når babytiden var ferdig. Jeg og mannen kunne lage oss en biffmiddag, tennelys og se på film. Nå deles denne middagen med 3 andre, og filmene er tilpasset den minste . Jeg kommer aldri til å være den som sender barna på rommet for alenetid, men det hender jeg ligger lenge om morgen nå mannen også endelig har stått opp. Anonymkode: 7c1ea...6bd Skjønner ikke hvorfor tv titting må tilpasses barna. Se på det dere vil så kan ungene gå og gjøre noe annet om de synes det er kjedelig. Men neida, dagens foreldre danser etter ungenes pipe. De vokser opp til å bli fantasiløse og late mennesker som forventer at alt og alle skal tilpasse seg dem 🙄 Anonymkode: 9e567...6b1 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:15 #43 Skrevet lørdag kl. 22:15 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor tv titting må tilpasses barna. Se på det dere vil så kan ungene gå og gjøre noe annet om de synes det er kjedelig. Men neida, dagens foreldre danser etter ungenes pipe. De vokser opp til å bli fantasiløse og late mennesker som forventer at alt og alle skal tilpasse seg dem 🙄 Anonymkode: 9e567...6b1 Nei, jeg ser ikke på tv som egner seg for voksene med barna rundt, ingen vits man skal jo få med seg hva som skjer på tven også. Vi danser ikke etter våre barnspipe, men vi har prioritert våre barn og ikke vært typisk 90 talls foreldre som ikke ønsket å være med barna sine. Mine barn gleder seg til fredag og lørdagskvelder med oss. Ja, jeg er sliten og ja jeg trenger alenetid. Min alenetid vil aldri være god om jeg skal bli foreldre slik de var før Anonymkode: 7c1ea...6bd 1
Mangosalsa Skrevet lørdag kl. 22:27 #44 Skrevet lørdag kl. 22:27 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, jeg ser ikke på tv som egner seg for voksene med barna rundt, ingen vits man skal jo få med seg hva som skjer på tven også. Vi danser ikke etter våre barnspipe, men vi har prioritert våre barn og ikke vært typisk 90 talls foreldre som ikke ønsket å være med barna sine. Mine barn gleder seg til fredag og lørdagskvelder med oss. Ja, jeg er sliten og ja jeg trenger alenetid. Min alenetid vil aldri være god om jeg skal bli foreldre slik de var før Anonymkode: 7c1ea...6bd Alt i orden, men da må du finne andre måter å få alenetid på. Det kan ikke være sånn at du må være med barna dine 24/7. Få mannen din til å ta dem med på noe lørdag formiddag mens du slapper av hjemme alene? Så gjør du motsatt for han neste helg. La dem være alene hjemme noen timer på dag eller kveldstid mens dere tar dere en date? Inviter noen venner av dem på overnatting. Da vil de være opptatt av hverandre, og ganske sikkert blir de invitert tilbake en annen helg. Man er ikke en dårlig foreldrer hvis man ønsker tid for seg selv. Det gjør deg ikke til slik våre foreldre var på 80 og 90-tallet. Det er riktig og bra for ungene dine å ikke være sammen med deg hele tiden, og det er også bra for dem å ha foreldre som er forbilder og setter opp noen grenser for seg selv og kommuniserer egne behov. Endret lørdag kl. 22:27 av Mangosalsa skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:35 #45 Skrevet lørdag kl. 22:35 Mangosalsa skrev (5 minutter siden): Alt i orden, men da må du finne andre måter å få alenetid på. Det kan ikke være sånn at du må være med barna dine 24/7. Få mannen din til å ta dem med på noe lørdag formiddag mens du slapper av hjemme alene? Så gjør du motsatt for han neste helg. La dem være alene hjemme noen timer på dag eller kveldstid mens dere tar dere en date? Inviter noen venner av dem på overnatting. Da vil de være opptatt av hverandre, og ganske sikkert blir de invitert tilbake en annen helg. Man er ikke en dårlig foreldrer hvis man ønsker tid for seg selv. Det gjør deg ikke til slik våre foreldre var på 80 og 90-tallet. Det er riktig og bra for ungene dine å ikke være sammen med deg hele tiden, og det er også bra for dem å ha foreldre som er forbilder og setter opp noen grenser for seg selv og kommuniserer egne behov. Leste du mitt innlegg? Vi har venner her hele tiden, de er også med oss. Spiser med oss, ser serier og filmer med oss. Ingenting usunt med at barna er med oss, de har venner likevel. Vi er bare de vennene også vil være hos., og hverdager er det ingen tid til dette, det går i et. Jeg er ikke ts, men jeg forstår ts. Jo mange foreldre er ikke med egne barn, aner ikke hva de bedriver tiden med og de er overlatt helt til seg selv. Sånn er det i dag, det er enten eller. Anonymkode: 7c1ea...6bd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:01 #46 Skrevet lørdag kl. 23:01 Mest sannsynlig, veldig snart, så henger de stort sett på rommet sitt eller hos venner så hold ut hehe. Dette med mat; ville sagt de får fikse det selv etter middag. Anonymkode: 3e087...7e4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:07 #47 Skrevet lørdag kl. 23:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja vet, savner nok bare mest litt voksentid om kvelden. Får aldri sett en serie ferdig, alltid noen som maser om mat osv🤣 Anonymkode: a1739...030 Da må du si at de kan lage maten selv. Jeg er selv alenemor, og da barna var på den alderen syns jeg ikke det var problem med å få alenetid. Om du ikke får sett en episode av en serie engang (regner med at det var det du mente, og ikke en hel serie), så er det veldig merkelig. Anonymkode: afb70...6d2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:08 #48 Skrevet lørdag kl. 23:08 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Leste du mitt innlegg? Vi har venner her hele tiden, de er også med oss. Spiser med oss, ser serier og filmer med oss. Ingenting usunt med at barna er med oss, de har venner likevel. Vi er bare de vennene også vil være hos., og hverdager er det ingen tid til dette, det går i et. Jeg er ikke ts, men jeg forstår ts. Jo mange foreldre er ikke med egne barn, aner ikke hva de bedriver tiden med og de er overlatt helt til seg selv. Sånn er det i dag, det er enten eller. Anonymkode: 7c1ea...6bd Overhodet ikke, de fleste jeg kjenner klarer helt fint å balansere dette. Anonymkode: afb70...6d2 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:09 #49 Skrevet lørdag kl. 23:09 De må hvertfall ha hver sin TV på rommet. Og brødskiver kan de lage selv. Anonymkode: 73719...7c5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:14 #50 Skrevet lørdag kl. 23:14 Tror kanskje du behandler de som langt yngre enn 10 og 13 ts 😬😬 I den alderen løsriver de seg, vil være med venner, henge på rommet sitt, fritidsaktiviteter, utforske selvstendighet. Så dette høres litt rart ut. Uansett synes jeg det er veldig koselig å være sammen i samme rom uten at vi trenger å gjøre det samme og sitte opp på hverandre hele tiden. Mat lager de selvfølgelig (!!!!) selv 😱 Anonymkode: 1adcb...bc0 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:24 #51 Skrevet lørdag kl. 23:24 Skjønner hva du mener, merker at kveldene blir kortere nå som eldste er oppe litt lenger. Samtidig synes jeg det er veldig koselig med de kveldene sammen også. Men er de ikke på aktiviteter og med venner? Enkelte dager ser jeg knapt 10-åringen her. Jeg "gruer" meg til ungdomstiden fordi jeg er redd for at de ikke skal ville henge med oss mer 😛 synes det virker så stusselig om alle bare skal være på rommet og holde på med sitt. Spesielt i helgene. Da jeg var barn/ungdom så hang vi stort sett på stua og kjøkkenet om kvelden sammen. Er redd for at mobil- og dataalderen skal gjøre at alle bare sitter hver for seg med sitt. Synes det er hyggelig å være sammen på kvelden! (samtidig som jeg liker den timen eller to med egentid etter barna er lagt, så skjønner den) Anonymkode: a16f7...da2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:31 #52 Skrevet lørdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har sånne barn jeg også ts, de sitter med oss, ser filmer og serier, ukedagene tilbringer vi mange timer i bil sammen og jeg ser barna mine mye. Til og med venner vil henge her, så jeg og mannen har aldri alenetid lenger, og jeg føler meg kvalt og trenger å hvile alene hjemme. Hjelper ingenting for meg å dra ut når jeg er sliten og hode trenger og hvile. Dette er det mange mennesker som ikke forstår ts, i verden med ekstremt mange ekstroverte mennesker er det egentlig ikke plass til behovene til de som ikke passer inn. Jeg hadde småbarnstid jeg også, savner det helt vanvittig mye. Sov ikke en eneste natt på over 4 år, men de var i seng til 19 når babytiden var ferdig. Jeg og mannen kunne lage oss en biffmiddag, tennelys og se på film. Nå deles denne middagen med 3 andre, og filmene er tilpasset den minste . Jeg kommer aldri til å være den som sender barna på rommet for alenetid, men det hender jeg ligger lenge om morgen nå mannen også endelig har stått opp. Anonymkode: 7c1ea...6bd Men du kan jo noen kvelder legge deg tidlig f.eks? Og så se på serie eller lese i stedet for å sove. Men så heldig dere er som får mye tid med de. Og så har man lov til å si at man er sliten og trekke seg litt tilbake. Du har jo valgt å få flere barn, så du har vel ønsket å ha det sånn? Anonymkode: a16f7...da2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:34 #53 Skrevet lørdag kl. 23:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da jeg var ungdom gadd jeg sjelden å sitte og trykke foran TV-en med mor og far. De skulle jo bare se på kjedelige program med Dan Børge Akerø. Er det sånn at ungene dine bestemmer hva som skal ses på?? Da er det på tide å sette ned foten! Anonymkode: 9e567...6b1 Å, jeg syntes det var så koselig. Å henge hele familien på stua og se på halvdårlig helge-tv. Det viktigste var at det var tradisjon og at det var helg. Selv som ungdom likte jeg det. Anonymkode: a16f7...da2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:39 #54 Skrevet lørdag kl. 23:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg ser ikke på tv som egner seg for voksene med barna rundt, ingen vits man skal jo få med seg hva som skjer på tven også. Vi danser ikke etter våre barnspipe, men vi har prioritert våre barn og ikke vært typisk 90 talls foreldre som ikke ønsket å være med barna sine. Mine barn gleder seg til fredag og lørdagskvelder med oss. Ja, jeg er sliten og ja jeg trenger alenetid. Min alenetid vil aldri være god om jeg skal bli foreldre slik de var før Anonymkode: 7c1ea...6bd Vokst opp på 90-tallet og vi satt stort sett på stua om kveldene hele familien Visste ikke at det var uvanlig før. Men slapper du ikke av på kveldene selv om barna er der? Det gjør vi. Koser oss med tv eller bok sammen, släpper av. Håper de vil fortsette å henge litt på stua når de blir eldre også. Anonymkode: a16f7...da2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:18 #55 Skrevet i går, 05:18 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Overhodet ikke, de fleste jeg kjenner klarer helt fint å balansere dette. Anonymkode: afb70...6d2 Fleste her enten gir total f i barna eller følger opp egne barn og styres av spond. Anonymkode: 7c1ea...6bd
AnonymBruker Skrevet i går, 05:23 #56 Skrevet i går, 05:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men du kan jo noen kvelder legge deg tidlig f.eks? Og så se på serie eller lese i stedet for å sove. Men så heldig dere er som får mye tid med de. Og så har man lov til å si at man er sliten og trekke seg litt tilbake. Du har jo valgt å få flere barn, så du har vel ønsket å ha det sånn? Anonymkode: a16f7...da2 Klart kan jeg legge meg, for meg er ikke det alenetid. Verste jeg vet er å legge meg, men jeg prøver å holde en viss døgnrytme. Jeg har valgt å få flere barn, og det at man blir sliten av egne barn og null alenetid har ingenting med at man ikke ønsker å være med egne barn. Det har noe med at man er forskjellig og noen får energi av å være rundt mennesker hele tiden, andre tappes. Jeg hadde ikke sett for meg at vi skulle ha fremmede barn i huset hele tiden når var tidlig i 20 årene og fikk barn. Jeg kan nekte de, men det er en trygghet med at de velger å være hos oss. Anonymkode: 7c1ea...6bd
AnonymBruker Skrevet i går, 05:23 #57 Skrevet i går, 05:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vokst opp på 90-tallet og vi satt stort sett på stua om kveldene hele familien Visste ikke at det var uvanlig før. Men slapper du ikke av på kveldene selv om barna er der? Det gjør vi. Koser oss med tv eller bok sammen, släpper av. Håper de vil fortsette å henge litt på stua når de blir eldre også. Anonymkode: a16f7...da2 Nei, jeg trenger alenetid for å klare å lade. Anonymkode: 7c1ea...6bd
AnonymBruker Skrevet i går, 05:24 #58 Skrevet i går, 05:24 Skjønner ikke problemet. Er jo kjekt å ha barna rundt seg. Når de er så store er det også fullt mulig å finne på ting for deg selv. Anonymkode: e96a8...537 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:38 #59 Skrevet i går, 05:38 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja vet, savner nok bare mest litt voksentid om kvelden. Får aldri sett en serie ferdig, alltid noen som maser om mat osv🤣 Anonymkode: a1739...030 Hvis et av problemene er at de maser om mat, så er dette en klassisk "som man reder ligger man"-situasjon. Dette er barn som skal klare lage mat selv! Har du ikke lært dem å lage mat og klare dekke egne behov? Dette er så store barn som helt fint tåler "nå ser mamma denne serien, du må ordne deg mat selv". Da jeg var tretten bakte jeg gjerne kaker og brød og rundstykker og scones, så når mamma og pappa stod opp var det fersk bakst til frokost. Du har jo nærmest ungdommer som oppfører seg som fireåringer. Hvis du ikke begynner oppdragelsen NÅ begynner det bli for sent. Anonymkode: cf8c5...6af 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #60 Skrevet i går, 05:51 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har barn på 13 og 10, og for tiden er jeg så overstimulert og lei av å ha unger rundt meg hele døgnet. Helgene er verst, da de skal være lenger oppe. Legger seg ofte rundt 10. Er trøtt 23 selv. Var ikke forberedt hvor tøft jeg skulle synes det var å ha folk på meg hele dagen, hehe. Savner også litt egentid men mann. Noen andre med samme erfaring, og noen gode tips. Når blir det bedre 😆🤭 Når barna er små kan man i hvert fall få kvelden alene. Anonymkode: a1739...030 Bli nattevakt og følg nattevakts rytmen også når du har fri😄 Da får du hele natten alene. Og så kan du sove når barna er på skolen☺️ Anonymkode: 31586...ad9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå