AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:52 #1 Skrevet lørdag kl. 12:52 Garmin 55 et eller annet. Er dette vanlig eller overdriver klokka? Sliter med angst og depresjon. Denne dagen var jeg hjemme. Gikk tur der klokka ikke registrerte stressnivå ca kl.17-18. Hvordan ser dine registreringer ut? Anonymkode: 8c8d3...b8c
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:08 #2 Skrevet lørdag kl. 13:08 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Garmin 55 et eller annet. Er dette vanlig eller overdriver klokka? Sliter med angst og depresjon. Denne dagen var jeg hjemme. Gikk tur der klokka ikke registrerte stressnivå ca kl.17-18. Hvordan ser dine registreringer ut? Anonymkode: 8c8d3...b8c Ikke uvanlig om man sliter med helsen. (Men du bør bruke klokka døgnet rundt, også natt) Anonymkode: 7a8d1...379 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:44 #3 Skrevet lørdag kl. 13:44 Tror ikke nødvendigvis klokka di overdriver, men har du hatt den lenge nok til at en baseline er etablert? Hvordan kjennes det ut i kroppen din? Hva gjør du når du har en dag hjemme, for å prøve å roe nervesystemet? Anonymkode: 0fa11...7ee 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:10 #4 Skrevet lørdag kl. 15:10 Angsten påvirker vel gjerne pulsen, som igjen øker stressnivået. Og den timen du gikk tur regnes som fysisk aktivitet, da måler den ikke stressnivå som sådan. (Tror det er noe med at høyere puls og hrv er forventet ved fysisk aktivitet, så derfor registreres det ikke som stress som sådan.) Men mine dager kan også være litt sånn, om enn ikke fullt så mange timer med høyt stress. Jeg er sykmeldt pga utmattelse/utbrenthet, har også episoder med panikkangst. Det skal sies at jeg ikke har vært så flink med å gå tur og å få inn rutiner på det med å roe ned nervesystemet da, så det er sikkert litt selvforskyldt også. Anonymkode: 3588f...605 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:17 #5 Skrevet lørdag kl. 15:17 Jeg kan sitte helt stille og klokken registrerer stress på maks. Og jeg vet at det er ganske presist for å si det sånn. Anonymkode: 6e8c9...0eb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:24 #6 Skrevet lørdag kl. 15:24 Slik har jeg og. Men merket jeg kommer i blått ved gjevnlig aktivitet. Pulskuren kan være nyttig lese . Anonymkode: 68e07...5f9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:49 #7 Skrevet lørdag kl. 15:49 Du sier at du sliter med angst og depresjon. Angst er jo på en måte storesøsteren til stress, så det stemmer vel ganske godt vil jeg tro? Jeg ville heller synes det var rart om en klokke ikke greide å fange opp at man var (kronisk?) syk ❤️ Anonymkode: 79550...62d 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:34 #8 Skrevet lørdag kl. 18:34 Ja, det er nok riktig. Sliter med mye stress selv, spesielt under søvn. I våken tilstand har jeg funnet ut av noen ting som hjelper på stresset. Har også funnet teknikker som gjør at jeg kan starte søvnen i blå modus. Anonymkode: c0b0e...22d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:40 #9 Skrevet lørdag kl. 18:40 Angst påvirker puls. Pulsen blir høy og Garmin registrerer det som stress. Alt over hvilepuls tolker Garmin som stress. Anonymkode: bd36a...993 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:43 #10 Skrevet lørdag kl. 18:43 Har det sånn hver dag, har aldri dager med blått på dagtid, selv om jeg (syns jeg) slapper av på sofaen… Har byttet klokke med samboeren for å se om målingene er feil, men neida. Anonymkode: d1851...b4f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:51 #11 Skrevet lørdag kl. 18:51 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Garmin 55 et eller annet. Er dette vanlig eller overdriver klokka? Sliter med angst og depresjon. Denne dagen var jeg hjemme. Gikk tur der klokka ikke registrerte stressnivå ca kl.17-18. Hvordan ser dine registreringer ut? Anonymkode: 8c8d3...b8c Stress i Garmin betyr ikke stress som i "ååå, jeg er så stresset!!", men måler kroppslig stress og belastning gjennom å se på forholdet mellom hvile og aktivitet/ belastning ut ifra hjerterytmevariasjonen din over tid. Garmin registrerer ikke alltid stressnivået under trening/aktivitet fordi man beveger seg ekstra mye og utsetter kroppen for stress/belastning som egentlig er mer gunstig for kroppen, så målingene fra aktivitet/trening måles heller i andre parametre for å ikle gi feil helsebilde. Anonymkode: 7dee8...071 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:55 #12 Skrevet lørdag kl. 18:55 Til meg kan jeg se høyt stressnivå på dager der jeg ikke sitter/ligger ned nok i løpet av dagen eller må håndtere mange utfordringer på jobb (har gående arbeid f.eks. med mye menneskekontakt). Som regel er det da blått når jeg sover og kanskje noe på kvelden. Vurderer å meditere i pausene mine... En ting stressmålingene pleier å vise meg veldig tydelig er når kroppen min sloss mot en infeksjon. I etterkant av at jeg har fått skikkelig febersjuke og forkjølelse av typen som gjør meg sengeliggende er det høyt stress alle nettene i forkant av at det slo ut, og derettwr inntil jeg friskner til. Veldig snedig å se. Anonymkode: 7dee8...071 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:05 #13 Skrevet lørdag kl. 19:05 Her er dagen i dag for eksempel. Blått på natten. Svært hektisk dag på jobb, mye springing, så blir registrert som aktivitet. Påvirker uansett "body battery"-nivået fordi energien tømmes. Roet seg gradvis til kvelds nå med mer mer blå innslag når middag og huslige gjøremål er overstått og tankene som surrer etter jobb svinner bort etterhvert og kroppen begynner å slappe av. Anonymkode: 7dee8...071
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:05 #14 Skrevet lørdag kl. 19:05 Har hatt en del ujevn puls, dobbeltslag, og annet jeg ikke har navn på. Da skjønner Garmin-klokka ikke hva som skjer og får perioder som står som «kan ikke måles». Anonymkode: ae616...047
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:33 #15 Skrevet søndag kl. 07:33 Jeg har det sånn stort sett hver dag, og har hatt det i mange år. Det eneste klokken viser er at du har lav HRV når pulsen din tilsier at den burde vært høyere, at ditt sympatiske nervesystem er dominerende. Hvorfor det er slik må du nesten finne ut av selv. Hos mange handler det veldig ofte om at de ikke har en balanse mellom aktivitet og hvile i hverdagen, eller psykiske årsaker, hvor det autonome nervesystemet (ikke-viljestyrte nervesystemet) fungerer som det skal teknisk sett, men ikke får mulighet til å roe seg ned. I slike tilfeller kan pusteøvelser, meditasjon/mindfulness, kosthold, psykolog osv. være til god hjelp. Mens hos andre kan det være at det autonome nervesystemet blir påvirket av noe i kroppen (fysisk sykdom, infeksjoner, nerveskader, eller andre ukjente fysiske årsaker) slik at det ikke fungerer slik det skal. I slike tilfeller må grunntilstanden behandles før de kan bli bedre, da hjelper det ikke med meditasjon eller faste. Årsaker til et dårlig fungerende autonomt nervesystem kan være alt fra dårlig kondisjon (alle belastninger blir store på grunn av dårlig kapasitet), til midlertidig sykdom, eller alvorlig kroniske tilstander/sykdom. Du sier at du sliter med angst og depresjon - da er det mest sannsynlig det som fører til at ditt autonome nervesystem er i ubalanse. Jeg skal ikke si om du tilhører gruppe 1 eller gruppe 2, men ut i fra det du skriver vil jeg tro at det er psykiske årsaker til at du har en autonom ubalanse, og da vil det mest sannsynlig hjelpe deg å få de psykiske utløserene under kontroll. Men det er viktig å vite at klokkens verdier kan være misvisende hvis du tilhører gruppe 2. Anonymkode: 0c627...231 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:36 #16 Skrevet tirsdag kl. 11:36 Dette er mer regelen enn unntaket for meg. Blir mer overrasket hvis jeg har dager med lavt stress og mye blått. Jeg er "frisk", men har hatt perioder med høyt stoffskifte og skikkelig stresskropp. Stresskroppen roer seg litt med normalt stoffskifte, men jeg tåler fremdeles lite uforutsette ting og tang før kroppen girer seg opp. Noen ganger girer den seg opp uten at jeg skjønner sammenhengen i det hele tatt. Anonymkode: 87653...830
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:38 #17 Skrevet tirsdag kl. 11:38 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er mer regelen enn unntaket for meg. Blir mer overrasket hvis jeg har dager med lavt stress og mye blått. Jeg er "frisk", men har hatt perioder med høyt stoffskifte og skikkelig stresskropp. Stresskroppen roer seg litt med normalt stoffskifte, men jeg tåler fremdeles lite uforutsette ting og tang før kroppen girer seg opp. Noen ganger girer den seg opp uten at jeg skjønner sammenhengen i det hele tatt. Anonymkode: 87653...830 Det kan være syklus/hormoner, f.eks. Men ja, jeg skjønner heller ikke alltid sammenhengen. Anonymkode: 7a8d1...379
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:49 #18 Skrevet tirsdag kl. 11:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være syklus/hormoner, f.eks. Men ja, jeg skjønner heller ikke alltid sammenhengen. Anonymkode: 7a8d1...379 Tror nok det for min del handler om at Graves er mer kronisk enn mange leger tror, og at normale stoffskifteprøver ikke betyr at kroppen er helt i vater. Dette kombinert med overgangsalder og en periode med hormonmangel er kanskje en større påkjenning for kroppen enn man tenker over. Anonymkode: 87653...830 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:53 #19 Skrevet tirsdag kl. 11:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror nok det for min del handler om at Graves er mer kronisk enn mange leger tror, og at normale stoffskifteprøver ikke betyr at kroppen er helt i vater. Dette kombinert med overgangsalder og en periode med hormonmangel er kanskje en større påkjenning for kroppen enn man tenker over. Anonymkode: 87653...830 Stemmer nok. Da får du i alle fall et «bevis» på at kroppen stresser og sliter med noe. Jeg har ME og hadde bare orange natt og dag de første årene med klokke. Tok lang tid å klare å få kroppen noe i hvile, men da hadde jeg i alle fall noe konkret å jobbe med: stressmestring. Anonymkode: 7a8d1...379 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:40 #20 Skrevet tirsdag kl. 18:40 Jeg har ingen sykdommer, men for min del kan enkelte matvarer føre til stress i store deler av natten. Pizza ca kl 19 fører til stress frem mot kl 02-03 på natten. Godterier kan virke på samme måte. Mye stress utover natten fører til lite restitusjon som igjen gir et lav Bodybatteri dagen etterpå. Anonymkode: 22a3b...442 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå