AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Hei! Jeg la ut en post tidligere om at jeg bare har vært syk siden nyttår. Det er jeg fortsatt! Jeg har i tillegg et spedbarn og en 3 åring. 3 åringen får meg seg ukens sykdom hver eneste uke og blir hjemme like mye som meg. Det er super tungt og pappaen mista alle sykedagene sine allerede i slutten av januar. Jeg holder på å bli deprimert! Jeg vaksinerte meg for influensa i høst, men likevel startet nyttår med en runde influensa, etterfulgt av halsbetennelse i tre uker med en mega hestekur på antibiotika. Så etterfulgt av akutt bronkitt, som så ble etterfulgt av RS virus og så etterfulgt av omgangssyken og nå ligger jeg med RS virus igjen. Det er over to måneder siden nyttår og jeg har kun vært frisk i 6 dager. Det er vel en måned siden nå jeg postet et innlegg om det er barnehagen som har for dårlig smittevern eller om det er jeg og 3 åringen som har dårlig immunforsvar? Et tips var å bygge opp immunforsvaret. Men hvordan gjør jeg? Jeg får såklart ikke gjort det når jeg får neste bølge av sykdom. Men krysser fingrene for en en ukers frisk uke, OG HVA KAN JEG GJØRE DA FOR Å BOOSTE IMMUNFORSVARET? Er så desperat for jeg har allerede ligget 7 måneder med hyperemisis i 2025, etterfulgt av fødsel og barsel. Og nå er jeg her, bare syk! Vær så snill del alle tips for å få et godt immunforsvar 🙏🙏🙏 Anonymkode: 3fac6...787
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Du har småbarn. Det er faktisk ikke helt uvanlig. Det roer seg om et par år. Anonymkode: 6e2d2...da1 5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Som jeg sa i den forrige tråden bør der begynne å se på hygiene hjemme og hos medlemmer i husstanden. Når alle blir syke og du smitter deg selv gjentatte ganger, er det ikke bhg som er problemet. Anonymkode: 4f590...c89 4 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som jeg sa i den forrige tråden bør der begynne å se på hygiene hjemme og hos medlemmer i husstanden. Når alle blir syke og du smitter deg selv gjentatte ganger, er det ikke bhg som er problemet. Anonymkode: 4f590...c89 Vi har god hygiene. Vasker hender med engang etter bhg og før vi spiser. Etter do. Vasker ofte. Pappaen har ikke blitt syk og han biter negler. Ts Anonymkode: 3fac6...787
Sniff76 Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har god hygiene. Vasker hender med engang etter bhg og før vi spiser. Etter do. Vasker ofte. Pappaen har ikke blitt syk og han biter negler. Ts Anonymkode: 3fac6...787 Bytter dere håndkle på badet ofte? Vurdert å ha hvert deres? Altså ved håndvasken. 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Vi har en 8 åring. Vi har vel over alle årene i bhg brukt kanskje 10 dager totalt med sykdom. Vi har klart oss uten omgangssyke eller noe annet. Så dere har nok vært super uheldig. Anonymkode: 90898...060 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Hei. Når du først har blitt syk en gang så blir du svekket og mer mottakelig for nye infeksjoner i en periode i etterkant. Da kan du komme inn i en spiral hvor du dessverre har veldig lett for å bli syk igjen etterpå. Det er antagelig dette som har skjedd og skjer med deg. Samtidig har du barnehagebarn og barnehagen er rett og slett en enorm smittekilde. Skjønner at det er dritkjipt, men det vil gå over etter hvert. ❤️ Det er neppe noe du kan gjøre annet enn å bare ta godt vare på deg selv, spise helt normalt sunt og ikke overanstrenge deg mens du er syk eller rett etter at du har blitt frisk. Anonymkode: 46407...12e 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Sniff76 skrev (2 minutter siden): Bytter dere håndkle på badet ofte? Vurdert å ha hvert deres? Altså ved håndvasken. Ja. Vi bruker ikke samme håndklær. Men det er jo rart at det bare er jeg og 3 åringen som blir syke. Pappa og babyen blir jo ikke det, og pappaen er vel den med dårligst hygiene i huset. Bytter sengetøy hver fredag. Vasker alle rom minst en gang i uken. Kokvasker alt med spy og sykdom på. Grunnen til at jeg ikke nevnte noe om hygiene i forrige innlegg er jo fordi vi nettopp bruker mye energi på hygiene. Nå er det jo boosting av immunforsvar jeg spør etter i denne tråden 🤷♀️Ts Anonymkode: 3fac6...787 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Når du først har blitt syk en gang så blir du svekket og mer mottakelig for nye infeksjoner i en periode i etterkant. Da kan du komme inn i en spiral hvor du dessverre har veldig lett for å bli syk igjen etterpå. Det er antagelig dette som har skjedd og skjer med deg. Samtidig har du barnehagebarn og barnehagen er rett og slett en enorm smittekilde. Skjønner at det er dritkjipt, men det vil gå over etter hvert. ❤️ Det er neppe noe du kan gjøre annet enn å bare ta godt vare på deg selv, spise helt normalt sunt og ikke overanstrenge deg mens du er syk eller rett etter at du har blitt frisk. Anonymkode: 46407...12e Hei! Det gir mening. Jeg har nok aldri blitt så mye syk før som nå. Jeg håper det er som du sier og at dette bedrer seg etter hvert ❤️ ts Anonymkode: 3fac6...787
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Du er nok lav på vitamin d nå, det bruker man mer av når man er syk. Jeg tenker jo den mest næringsrike maten du kan få til, masse frukt, grønt, fermentert, ordentlige proteiner, godt med fiber.. og tilskudd av vitamin d. Gjerne kefir for tarmbakteriene. Og ut og bevege deg hver dag. Dette må jo booster immunforsvaret tenker jeg. Anonymkode: 8d286...12f 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Immiflex, renest mulig mat og mat som er bra for tarmfloraen er mitt tips. Selvfølgelig nok hvile og ro, og trening. Anonymkode: 71f5a...e66 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Hold barna hjemme fra barnehagen til dere er skikkelig friske. Ulønna perm hvis nødvendig. Anonymkode: 64936...234 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg la ut en post tidligere om at jeg bare har vært syk siden nyttår. Det er jeg fortsatt! Jeg har i tillegg et spedbarn og en 3 åring. 3 åringen får meg seg ukens sykdom hver eneste uke og blir hjemme like mye som meg. Det er super tungt og pappaen mista alle sykedagene sine allerede i slutten av januar. Jeg holder på å bli deprimert! Jeg vaksinerte meg for influensa i høst, men likevel startet nyttår med en runde influensa, etterfulgt av halsbetennelse i tre uker med en mega hestekur på antibiotika. Så etterfulgt av akutt bronkitt, som så ble etterfulgt av RS virus og så etterfulgt av omgangssyken og nå ligger jeg med RS virus igjen. Det er over to måneder siden nyttår og jeg har kun vært frisk i 6 dager. Det er vel en måned siden nå jeg postet et innlegg om det er barnehagen som har for dårlig smittevern eller om det er jeg og 3 åringen som har dårlig immunforsvar? Et tips var å bygge opp immunforsvaret. Men hvordan gjør jeg? Jeg får såklart ikke gjort det når jeg får neste bølge av sykdom. Men krysser fingrene for en en ukers frisk uke, OG HVA KAN JEG GJØRE DA FOR Å BOOSTE IMMUNFORSVARET? Er så desperat for jeg har allerede ligget 7 måneder med hyperemisis i 2025, etterfulgt av fødsel og barsel. Og nå er jeg her, bare syk! Vær så snill del alle tips for å få et godt immunforsvar 🙏🙏🙏 Anonymkode: 3fac6...787 "Ligger" med RS-virus? For voksne er RS bare et forkjølelsesvirus. Anonymkode: 343bb...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Minstemann var masse syk da han var liten og jeg fikk alt. De to eldste var nesten ikke syke, men da de gikk i barnehagen så var foreldrene flinke til å holde barna hjemme da de var syke. Det var de dessverre ikke på hans avdeling. Da vi var hjemme så satt han mye oppå meg da han var syk, så sånn sett var det ikke så rart at jeg ble smittet. Jeg var i søvnunderskudd, så immunforsvaret mitt ble påvirket av dette også. Anonymkode: 85810...010 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden Hvile er viktig, næringsrik mat, sjekk d-vitaminer. Anonymkode: fb939...f41
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Ligger" med RS-virus? For voksne er RS bare et forkjølelsesvirus. Anonymkode: 343bb...eaf Ja sikkert for folk som ikke er syke hele tiden. Det ble påvist hos meg siden vi måtte på legevakt med 3 åringen, med lavt oksygenmetning. Jeg hoster til jeg spyr og har 39-40 i feber. Ts Anonymkode: 3fac6...787
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Dette er noe jeg kunne skrevet for et par år siden. Siden eldste min begynte i barnehagen rett før han ble 2 år, så lå vi HELE vinteren med sykdom. Det var med hjem ny sykdom hver til annenhver uke. Vi hadde også lillebror som nettopp var blitt født, og han ble syk før han rakk å bli to uker, stakkar. Dette holdt på de tre neste årene. Nå som eldstemann endelig har begynt på skolen, så er det endelig blitt bedre, og forrige vinteren så var vi "bare" syke 5 ganger. Jeg regner med det blir enda litt bedre når lillebror begynner på skolen også. Phew. Hold ut! Føler veldig med deg! Sjekk ut om du mangler noen vitaminer, for det kan påvirke. Fortsett med influensavaksine. Annet enn det synes jeg det er vanskelig å gi noen tips for å booste immunforsvaret. Vi fikk hele veien beskjed på helsestasjonen at "nå må dere vel ha fått litt sterkere immunforsvar?!" men det føltes søren ikke sånn. Anonymkode: 773a5...148
Karmelia Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja. Vi bruker ikke samme håndklær. Men det er jo rart at det bare er jeg og 3 åringen som blir syke. Pappa og babyen blir jo ikke det, og pappaen er vel den med dårligst hygiene i huset. Bytter sengetøy hver fredag. Vasker alle rom minst en gang i uken. Kokvasker alt med spy og sykdom på. Grunnen til at jeg ikke nevnte noe om hygiene i forrige innlegg er jo fordi vi nettopp bruker mye energi på hygiene. Nå er det jo boosting av immunforsvar jeg spør etter i denne tråden 🤷♀️Ts Anonymkode: 3fac6...787 Lurt å spørre fastlegen om å ta blodprøve og teste nivåer på diverse vitaminer, inkludert d-vitamin. Har du snakket om legen om det? Ammer du? Lettere å få underskudd da. Anbefaler også ekstra kalsium om du ammer da kroppen prioriterer å gi det til baby. En kan da få mangel selv på det.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Sjekk vitaminnivåer, prioriter å få nok søvn (vanskelig med småbarn, jeg vet), spis næringsrik mat og få i deg nok væske. Når du er mer ovenpå og rutinene er på plass med baby så anbefaler jeg å ta et par treningsøkter i uken. Anonymkode: 25aa3...0cb
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Huff, først vil jeg bare si, stakkars deg.. Jeg har vært der selv før jul, bare at jeg har kronisk magesår som slår meg ut en stund og så forkjølelse, og så kraftig betennelse i skulder.. forskjellen er at min yngste er 5 år og begge ungene klarer seg med pappa, du går hjemme med spedbarn og en 3 åring, det er hardt selv når man er frisk! Jeg antar far er i jobb? Her ville jeg tatt en tur til fastlege, og jeg ville rett og slett sagt det som det er, du er så sliten og medtatt at du er på vei inn i en depresjon, noe som slett ikke er uvanlig etter en fødsel fra før av. Ta blodprøver for å sjekke mangler. Er det mulig for far å ta ut noe velferdspermisjon? Du trenger hjelp og hvile for å komme deg ovenpå igjen.. Anonymkode: 322d5...138 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå