AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:19 #1 Skrevet fredag kl. 16:19 Nå er jeg lei. Vi er en familie med over snittet god råd. Men god råd kommer jo på bekostning av andre ting. Nemlig at vi har en travel hverdag. Tiden i helgene er hellig for oss som familie. Barna vil selvsagt gå på fritidsaktiviteter, og det skal de få lov til. Disse er alle veldig billige, fotball håndball og kor etc. og det er jo veldig bra det at økonomi ikke skal stå i veien for deltagelse for noen… men så er det dugnad da! Det er loddsalg, sokke salg osv. som går greit for da kan vi kjøpe mesteparten selv. Men nå kreves det også at vi i helgene stiller som vakter, vaskepersonell og sjåfører på idretts arrangementer hvor ungene ikke engang skal delta selv! for oss som har liten tid, men godt med penger så er det rimelig diskriminerende at det settes opp ting som vi MÅ bidra på som nettopp tar tid! Det er tid vi ikke har tilgjengelig og som vil tære på oss som familie. Har noen tenkt på det? At det tross alt er urettferdig for oss og. Jeg skulle så gladelig betalt masse penger for aktivitetene i stedet. Jeg hadde gladelig betalt mer enn vårt barns del og så andre barn kunne fått det billigere. Jeg hadde betalt for drakt og for cup etc uten å blunke. Men jeg har virkelig ikke tid til å stille på dugnad 4 timer lørdags morgen ørten ganger i året. Og jeg vet det kanskje høres teit ut.. men når en har lite tid tilgjengelig så er tiden fryktelig verdifull. og bare for å ha sagt det. Hvis det var arrangementer hvor barna skulle delta uansett så hadde det vært null stress. Da er man uansett på det arrangementet. Så nå vurderer vi å melde barne av en aktivitet. Kun fordi vi ikke orker flere dugnader..som jo er synd finnes det ingen måte å gjøre slik at en kan bidra på den måten som passer familien best? For vi ønsker jo å bidra vi og. Bare ikke med all den tiden. Anonymkode: b5365...411
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:23 #2 Skrevet fredag kl. 16:23 Kan du ikke betale en annen for å stille opp i ditt fravær? En nabojente eller en pensjonist som vil spe på pensjonen…. Siden du har så mye penger, mener jeg. Anonymkode: e6783...e7c 14 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:26 #3 Skrevet fredag kl. 16:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke betale en annen for å stille opp i ditt fravær? En nabojente eller en pensjonist som vil spe på pensjonen…. Siden du har så mye penger, mener jeg. Anonymkode: e6783...e7c Det kunne jeg sikkert gjort. Men vil vel anta at de færreste ville tatt på seg et sånt oppdrag. Og at de nok ikke tillater ungdommer. Anonymkode: b5365...411
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:47 #4 Skrevet fredag kl. 17:47 Det kan nok være greit å delta i lokalsamfunnet som f.eks på dugnader, og også lære (og vise) barna at verdier handler ikke alltid om økonomi, men bl.a. fellesskap, jobbe sammen for noe osv. Høres faktisk ut som det kan være nyttig for dere voksne også. Anonymkode: 9d5f4...43d 7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:47 #5 Skrevet fredag kl. 17:47 Jeg tenker at det ikke bør komme som noen overraskelse at det følger med dugnader i disse fritidsaktivitetene, det er i stor grad foreldredrevet og frivillig basert. Kudos til alle som orker å være trenere, lagleder, sette opp dugnader etc. Og alles fritid er verdifull. Om alle bidrar derimot, blir det litt mindre på alle. Anonymkode: df360...027 3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:50 #6 Skrevet fredag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at det ikke bør komme som noen overraskelse at det følger med dugnader i disse fritidsaktivitetene, det er i stor grad foreldredrevet og frivillig basert. Kudos til alle som orker å være trenere, lagleder, sette opp dugnader etc. Og alles fritid er verdifull. Om alle bidrar derimot, blir det litt mindre på alle. Anonymkode: df360...027 Men så sier TS at de må stille på ting for andre enn sine barns gruppe. Hvorfor det? Anonymkode: 6d49e...091
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:52 #7 Skrevet fredag kl. 17:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men så sier TS at de må stille på ting for andre enn sine barns gruppe. Hvorfor det? Anonymkode: 6d49e...091 Det er da helt vanlig? Det er da gjerne til inntekt til hele klubben og ikke bare barnets lag. Her i fotballen har vi hatt både dugnader for laget og for hele klubben. Anonymkode: df360...027 4 4
Traktor Skrevet fredag kl. 17:56 #8 Skrevet fredag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kunne jeg sikkert gjort. Men vil vel anta at de færreste ville tatt på seg et sånt oppdrag. Og at de nok ikke tillater ungdommer. Anonymkode: b5365...411 Bare å betale godt nok det, så er det helt sikkert noen som gjør det. Du sier jo at penger ikke et noe problem. Jeg kunne gjerne gjort det for 10 000 kr, dersom jeg bodde i nærheten. 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:10 #9 Skrevet fredag kl. 18:10 Det innlegget ditt er ekstremt navlebeskuende og veldig egoistisk og usosialt. De som tjener dårlig, eller ufrivillig ikke er i full jobb, de mener du altså fint skal stille opp gratis på dugnader som skal komme ditt barn tilgode fordi du mener de har mer tid enn deg. For du er jo opptatt av å bruke tiden din til å tjene mye penger. Altså... du kan ikke kjøpe deg ut av barneidrettsdugnader, for noen må uansett faktisk gjøre jobben! Hvis det skulle bli slik at alle som deg kunne kjøpe seg ut, så ville det for det første bli langt mer dugnadsjobbing for de som er dårligere stilte enn dere er, og for det andre så ville det trolig dreid barneidretten og samfunnet mot mindre dugnader, at man heller kjøper inn tjenester. Det igjen vil raskt føre til at idrettsaktivitetene for barna vil bli langt dyrere enn i dag, trolig vil tilbudet bli mindre, og langt færre vil være villige til å være gratis trenere også. Jeg tror det er like greit at dere melder deres barn ut av en eller to aktiviteter. Men jeg synes også at du skal være så ærlig at du forteller barnet at det skjer fordi du og far ikke vil være med på dugnader for klubben. Jeg kjenner leger som jobber i turnus, som har ulike verv, og likevel får til å stille opp på dugnader. Jeg kjenner andre med svært høy lønn og arbeidspress som likevel prioriterer å bidra slik at barna skal få fortsette på aktiviteter som er positivt for barnet. Dette er personer/par som utenom også har styreverv og andre tillitsverv i lokalsamfunnet. De aksepterer at det er en del av det å ha barn. Å være så priveligert som det du er, Ts, og ønske å heve deg over andre, "betale deg vekk fra ansvar" og slik overlate ansvar og gratisjobbing/dugnad til andre som er dårligere stilt enn deg - det er mildt sagt ufint! Selv om du kanskje ikke føler det er det... Du og din mann prioriterer penger foran barnas fellesskap. Anonymkode: 1605b...1e8 8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:12 #10 Skrevet fredag kl. 18:12 Traktor skrev (14 minutter siden): Bare å betale godt nok det, så er det helt sikkert noen som gjør det. Du sier jo at penger ikke et noe problem. Jeg kunne gjerne gjort det for 10 000 kr, dersom jeg bodde i nærheten. Det kunne jeg også gjort om prisen var riktig. Anonymkode: 1605b...1e8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:50 #11 Skrevet fredag kl. 19:50 Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at du ikke skjønner dette, det må være tull, og sånn for å ha sagt det, vi tjener mange millioner i året, men vi stiller da opp på dugnader likevel! Her spiller barna både håndball og fotball, og i år er det klassetrinnet til eldste som skal arrangere 17.mai. Forrige helg var jeg parkeringsvakt i fire timer for en cup mitt barn ikke spilte, og neste helg skal jeg sitte i sekreteriatet når to andre håndballag spiller kamp. Men da betyr jo dette at andre foreldre stiller opp for mine barn! Jeg velger å snu på det, jeg. Vi er så utrolig privilegerte, vi kan kjøpe matvarer på døra, vaskehjelp hver uke, det dyreste av klær og utstyr, vi trenger ikke lete etter tilbud (som jo ofte tar tid), vi har folk til å ordne i hagen vår om våren, og vi betaler for dekkskift, bilvask, pt, matkasser, take away sushi hver uke, bompenger er ikke en problemstilling, ei heller parkering som koster flesk, osv osv. Dermed frigjør vi tid til å ta verv, stille på dugnad, ta vare på et barn hvis alenemor jobber noen helger osv. Ta deg sammen! Anonymkode: 0dcc7...e73 3 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:25 #12 Skrevet fredag kl. 21:25 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er jeg lei. Vi er en familie med over snittet god råd. Men god råd kommer jo på bekostning av andre ting. Nemlig at vi har en travel hverdag. Tiden i helgene er hellig for oss som familie. Barna vil selvsagt gå på fritidsaktiviteter, og det skal de få lov til. Disse er alle veldig billige, fotball håndball og kor etc. og det er jo veldig bra det at økonomi ikke skal stå i veien for deltagelse for noen… men så er det dugnad da! Det er loddsalg, sokke salg osv. som går greit for da kan vi kjøpe mesteparten selv. Men nå kreves det også at vi i helgene stiller som vakter, vaskepersonell og sjåfører på idretts arrangementer hvor ungene ikke engang skal delta selv! for oss som har liten tid, men godt med penger så er det rimelig diskriminerende at det settes opp ting som vi MÅ bidra på som nettopp tar tid! Det er tid vi ikke har tilgjengelig og som vil tære på oss som familie. Har noen tenkt på det? At det tross alt er urettferdig for oss og. Jeg skulle så gladelig betalt masse penger for aktivitetene i stedet. Jeg hadde gladelig betalt mer enn vårt barns del og så andre barn kunne fått det billigere. Jeg hadde betalt for drakt og for cup etc uten å blunke. Men jeg har virkelig ikke tid til å stille på dugnad 4 timer lørdags morgen ørten ganger i året. Og jeg vet det kanskje høres teit ut.. men når en har lite tid tilgjengelig så er tiden fryktelig verdifull. og bare for å ha sagt det. Hvis det var arrangementer hvor barna skulle delta uansett så hadde det vært null stress. Da er man uansett på det arrangementet. Så nå vurderer vi å melde barne av en aktivitet. Kun fordi vi ikke orker flere dugnader..som jo er synd finnes det ingen måte å gjøre slik at en kan bidra på den måten som passer familien best? For vi ønsker jo å bidra vi og. Bare ikke med all den tiden. Anonymkode: b5365...411 Dere har klart å gjøre det så bra i livet, men har ikke fått med dere at med barn og aktiviteter, så følger det med dugnader. Anonymkode: a54eb...cb1 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:41 #13 Skrevet fredag kl. 21:41 Eller så kan du velge aktiviteter som koster litt mer, men som ikke har dugnader. Å lære å spille instrument, ulike typer dans og liknende har gjerne ikke dugnader, i alle fall ikke her vi bor. Speideren har heller ikke dugnad. Vi har med vilje inspirert datteren vår til å spille fiolin og danse ballet i stedet for korps og fotball. Hun elsker det, men vi elsker også å slippe dugnad ... Vinn-vinn. Anonymkode: a43e3...a5c 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:39 #14 Skrevet lørdag kl. 03:39 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det innlegget ditt er ekstremt navlebeskuende og veldig egoistisk og usosialt. De som tjener dårlig, eller ufrivillig ikke er i full jobb, de mener du altså fint skal stille opp gratis på dugnader som skal komme ditt barn tilgode fordi du mener de har mer tid enn deg. For du er jo opptatt av å bruke tiden din til å tjene mye penger. Altså... du kan ikke kjøpe deg ut av barneidrettsdugnader, for noen må uansett faktisk gjøre jobben! Hvis det skulle bli slik at alle som deg kunne kjøpe seg ut, så ville det for det første bli langt mer dugnadsjobbing for de som er dårligere stilte enn dere er, og for det andre så ville det trolig dreid barneidretten og samfunnet mot mindre dugnader, at man heller kjøper inn tjenester. Det igjen vil raskt føre til at idrettsaktivitetene for barna vil bli langt dyrere enn i dag, trolig vil tilbudet bli mindre, og langt færre vil være villige til å være gratis trenere også. Jeg tror det er like greit at dere melder deres barn ut av en eller to aktiviteter. Men jeg synes også at du skal være så ærlig at du forteller barnet at det skjer fordi du og far ikke vil være med på dugnader for klubben. Jeg kjenner leger som jobber i turnus, som har ulike verv, og likevel får til å stille opp på dugnader. Jeg kjenner andre med svært høy lønn og arbeidspress som likevel prioriterer å bidra slik at barna skal få fortsette på aktiviteter som er positivt for barnet. Dette er personer/par som utenom også har styreverv og andre tillitsverv i lokalsamfunnet. De aksepterer at det er en del av det å ha barn. Å være så priveligert som det du er, Ts, og ønske å heve deg over andre, "betale deg vekk fra ansvar" og slik overlate ansvar og gratisjobbing/dugnad til andre som er dårligere stilt enn deg - det er mildt sagt ufint! Selv om du kanskje ikke føler det er det... Du og din mann prioriterer penger foran barnas fellesskap. Anonymkode: 1605b...1e8 Nei det er faktisk ikke sånn at «noen må gjøre jobben». Hvorfor må jobben gjøres. Jo fordi klubbene må ha penger. Om en betalte en fornuftig sum så haddd en sluppet det. Da hadde en hatt råd til trenere, drakter lokaler og cup etc. mange idretter har det slik. Men de idrettene som flest barn deltar på er ikke sånn. Der skal en ikke betale noe som helst omtrent. For å få alle med. Og det er kjekt det. Men det endrer ikke på det faktum at det for de med lite tid. Kanskje hadde vært bedre å betale en 1000 lapp i måneden for aktiviteten. så nei. Jeg prioriterer ikke bort felleskap. Men når det blir så mye som dette så må vi ta ut barna av en aktivitet. Og beholde den ene aktiviteten som barnet liker best. Og det er synd selvsagt. Men grensen går et sted. og jeg vet ikke med dere. Men jeg vil faktisk heller bruke tiden i helgen med barna mine. Enn i kiosken på håndballbanen.. Anonymkode: b5365...411
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 03:47 #15 Skrevet lørdag kl. 03:47 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at du ikke skjønner dette, det må være tull, og sånn for å ha sagt det, vi tjener mange millioner i året, men vi stiller da opp på dugnader likevel! Her spiller barna både håndball og fotball, og i år er det klassetrinnet til eldste som skal arrangere 17.mai. Forrige helg var jeg parkeringsvakt i fire timer for en cup mitt barn ikke spilte, og neste helg skal jeg sitte i sekreteriatet når to andre håndballag spiller kamp. Men da betyr jo dette at andre foreldre stiller opp for mine barn! Jeg velger å snu på det, jeg. Vi er så utrolig privilegerte, vi kan kjøpe matvarer på døra, vaskehjelp hver uke, det dyreste av klær og utstyr, vi trenger ikke lete etter tilbud (som jo ofte tar tid), vi har folk til å ordne i hagen vår om våren, og vi betaler for dekkskift, bilvask, pt, matkasser, take away sushi hver uke, bompenger er ikke en problemstilling, ei heller parkering som koster flesk, osv osv. Dermed frigjør vi tid til å ta verv, stille på dugnad, ta vare på et barn hvis alenemor jobber noen helger osv. Ta deg sammen! Anonymkode: 0dcc7...e73 Men ser du virkelig ikke problemet med å måtte stille hver helg på noe? hvor barna ikke engang er med? og jeg mener helt ærlig at hvis ungene er med så er det en helt annen historie. Er det deres cup, eller de i det minste skal spille selv osv så er det greit. Da kan vi stille alle mann., da er vi jo der uansett ! Og ungene er der og! Vi stiller både som styremedlemmer og trenere for lokale organisasjoner. Og bidrar med vår del. Men jeg skulle virkelig ønske at dugnadstrykket var mindre. at vi må begrense barnas aktivitet til en hver fordi vi ikke har kapasitet til å vaske dassen på en random cup eller stå i kiosken annenhver lørdag. Det syns jeg er synd. Anonymkode: b5365...411
MarianneE Skrevet lørdag kl. 04:35 #16 Skrevet lørdag kl. 04:35 Da jeg kom til påstand om at dette var diskriminerende mot TS og familien fordi de har god råd tenkte jeg bare troll med en gang. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:47 #17 Skrevet lørdag kl. 06:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ser du virkelig ikke problemet med å måtte stille hver helg på noe? hvor barna ikke engang er med? og jeg mener helt ærlig at hvis ungene er med så er det en helt annen historie. Er det deres cup, eller de i det minste skal spille selv osv så er det greit. Da kan vi stille alle mann., da er vi jo der uansett ! Og ungene er der og! Vi stiller både som styremedlemmer og trenere for lokale organisasjoner. Og bidrar med vår del. Men jeg skulle virkelig ønske at dugnadstrykket var mindre. at vi må begrense barnas aktivitet til en hver fordi vi ikke har kapasitet til å vaske dassen på en random cup eller stå i kiosken annenhver lørdag. Det syns jeg er synd. Anonymkode: b5365...411 Det er mye bedre å jobbe effektivt i fire timer, uten barn, småsøsken osv, for så å kunne ha fullt fokus på egne barn, som tilskuer, når de selv spiller. Når jeg er parkeringsvakt 100m fra fotballbanen få jeg det jo ikke med meg når junior scorer. Og med det sagt, vi har fire barn, alle er aktive med lagidrett, og så stort dugnadstrykk er det da virkelig ikke, men jeg syns kontingentene er saftige, vi tilhører et stort idrettslag, Oslo vest, det er mye mer enn 1000kr/mnd for å si det sånn. Og vi betaler gjerne inn ekstra ifm kjøpsdugnader, da vi ønsker at ALLE skal kunne delta. Du høres heldigvis ikke ut som noen av foreldrene rundt her, og her snakker vi meget ressurssterke mennesker, med ekstremt krevende jobber og høy lønn, men dugnadsånden lever i beste velgående, til tross for at «alle» har hytter de skal på i helgene, styreverv, reiser, osv. Anonymkode: 0dcc7...e73 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:59 #18 Skrevet lørdag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei det er faktisk ikke sånn at «noen må gjøre jobben». Hvorfor må jobben gjøres. Jo fordi klubbene må ha penger. Om en betalte en fornuftig sum så haddd en sluppet det. Da hadde en hatt råd til trenere, drakter lokaler og cup etc. mange idretter har det slik. Men de idrettene som flest barn deltar på er ikke sånn. Der skal en ikke betale noe som helst omtrent. For å få alle med. Og det er kjekt det. Men det endrer ikke på det faktum at det for de med lite tid. Kanskje hadde vært bedre å betale en 1000 lapp i måneden for aktiviteten. så nei. Jeg prioriterer ikke bort felleskap. Men når det blir så mye som dette så må vi ta ut barna av en aktivitet. Og beholde den ene aktiviteten som barnet liker best. Og det er synd selvsagt. Men grensen går et sted. og jeg vet ikke med dere. Men jeg vil faktisk heller bruke tiden i helgen med barna mine. Enn i kiosken på håndballbanen.. Anonymkode: b5365...411 Den 1000 lappen har ikke alle. Det er alt en A og B klasse i aktiviteter. Og det ville nå gjøre enda større forskjeller. Men er vel det dere med milioner inntekter ønsker slik at dere slipper å møtte slitere på gulvet og personer som har uføretrygd. Er nesten slik det virker som på enkelte personer når de kaster ut slike kommentarer. I kommunen der vi bor har de kun håndball, fotball ,ski og friidrett å drive med. Og der har prisene vært for de i alderen 1 til 6 klasse 550 kr i halvåret og de fra 7 klasse til 10 klasse 1000 kr halvåret , pris etter det vet jeg ikke. Da i dugnad er at kansje du får 1 kiosk vakt løpet av sesongen, og en helg da klubben arrangerer cup osv. Og så og si alle dukker opp, de . I nabo kommunen har prisene galaport så mye pga de har hatt elite lag , og dermed dyrt fordi de ska finansierer eliten. Der er det fort 6500kr i halv året, flere og flere fra nabokommunen vlir nå kjørt til vår kommune for å drive med narne idrett pga prise Anonymkode: 26f64...4a3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:19 #19 Skrevet lørdag kl. 07:19 Man skal ikke kunne betale seg ut av alt! Det skaper et klasseskille vi ikke vil ha. Anonymkode: c174f...fb9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:35 #20 Skrevet lørdag kl. 07:35 Hvem tenker du skal organiserer en cup for ditt barn om alle bare skal betale seg fri? For det MÅ være folk der også til å sette opp baner, svare på spørsmål om hvor alle skal møte opp, starte kampene, dele ut premier osv. Anonymkode: 74fda...dc2 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå