Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er brått blitt arbeidsledig. Det er et lite sjokk etter 30 år i arbedislivet. Jeg trodde det var litt slakk på dette med opphold i Norge når man mottar dagpenger, men det gjelder visst bare de som er syke. 

Trodde at man med EØS-avtalen og en mindre verden faktisk så Europa som et naturlig sted å oppholde seg og søke jobber fra. Det er også noe ulogisk, all den tid man fritt kan reise rundt i Norge. For meg som bor i Oslo er tar det lengre tid å komme meg fra f.eks. barndomshjemmet til Oslo enn fra til dømes Berlin til Oslo. Så jeg er jo mer tilgjengelig for jobb i Oslo fra Berlin enn fra der jeg kommer fra... 

... greit nok. Det er vel noe moralisme i dette. En kan for all del ikke kose seg med en øl på uteserveringen i Berlin når man kan være hjemme og søke jobber man ikke får. 

Men så er da spørsmålet - hvor stor fare er det for å bli oppdaget om man tar et par dager utenfor landet. Er det slik at det er noen stikkprøver av dette, eller er et bare å gi blaffen. 

Anonymkode: 3afe4...1da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk kort. Ta ut kontanter før du drar. 

Anonymkode: da8c8...f69

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke bruk kort. Ta ut kontanter før du drar. 

Anonymkode: da8c8...f69

Hm, de kan altså finne på å sjekket kortbruk... Veldig mye styr med kontanter da i våre dager dag. Men takk for tips! Tror nok jeg dropper planene om tur  - 

Endret av Johan uten land
AnonymBruker
Skrevet

Du kan reise hvor du vil mens du mottar dagpenger, men om du reiser ut av landet må du krysse av for ferie på meldekortene dine for de dagene du er utenlands. De dagene får du ikke dagpenger for, men Nav legger seg heller ikke borti hva du gjør eller hvor du oppholder deg de dagene du har ferie.

Å prøve å lure systemet kan medføre

- tilbakebetalingskrav

- utestengelse fra dagpengeordningen

- anmeldelse (i grove tilfeller)

- fengselsstraff

Anonymkode: 02acd...c0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan reise hvor du vil mens du mottar dagpenger, men om du reiser ut av landet må du krysse av for ferie på meldekortene dine for de dagene du er utenlands. De dagene får du ikke dagpenger for, men Nav legger seg heller ikke borti hva du gjør eller hvor du oppholder deg de dagene du har ferie.

Å prøve å lure systemet kan medføre

- tilbakebetalingskrav

- utestengelse fra dagpengeordningen

- anmeldelse (i grove tilfeller)

- fengselsstraff

Anonymkode: 02acd...c0d

Ja, har vel forstått at det er slik. Det vil da koste meg dyrt å reise på ferie utenlands - så flaks at jeg gjorde maks ut av ferien i fjor, med tre lengre turer... 

... må si jeg synes dette er firkantet når vi Europa har et felles arbeidsmarked og kan være fullgod arbeidssøker selv om man besøker foreldre eller søsken på en hytte i Skåne... 

Generelt har jeg vært opptatt av diverse "urettferdigheter" i systemet lenge før jeg havnet i denne situasjonen. Jeg har kolleger som har vært sykmeldte i månedsvis, temmelig beieliglig i forhold til hva som har skjedd på jobben - disse nyter full inntekt og reiser hvor de vil. Om de er syke - tja... 

Anonymkode: 3afe4...1da

AnonymBruker
Skrevet

Bare reist, du blir ikke tatt for det. Men smart å sende meldekortet hjemme fra din vanlige IP-adresse.

Anonymkode: 6ed13...ee2

AnonymBruker
Skrevet

De bryr seg ikke om hvor du sitter og skriver søknader, men det har reisekrav for at du skal kunne stille opp på enhver stilling på kort varsel.

Bortsett fra det er sjansen små for at de oppdager noe. Dropp bare å post på SOME og før pengene over på et Visa-gavekort for å være 100%

Anonymkode: aab15...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Er nå opp til deg om du vil ta sjansen på svindel. Blir det oppdaget kan det få konsekvenser. Om du reiser utenlands i helg skal det ikke ha betydning for dagpengene. 

Anonymkode: d72a4...c10

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville avtalt fravær/ ferie med veileder. Du har ikke rett på dagpenger for den perioden du er på reise.

Du velger selv om du vil ta sjansen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo samme regler som om det er i jobb. Reiser jeg på ferie, får jeg ikke lønn i ferien. 

Anonymkode: 6f710...9c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enten krysser du av for ferie de dagene du er borte eller så blir du hjemme hvis du ikke kan miste de dagene med inntekt. 

Anonymkode: 5bb99...c2e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...