Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 2 mnd som har fått grusom slimhoste og blitt skikkelig forkjølet. Surkler, og har mye slim som selvfølgelig er utrolig slitsomt for hun. Da blir det vanskelig å spise, for nesa er tett. Funker ikke med nesesuger da alt liksom er baki der.
Nettene er tunge. Vært hos fastlege 2 ganger, og de sier bare at «sånn er det, og de kommer seg gjennom det». 
Mest sannsynlig er det rs-virus, men de hadde ikke test hos fastlegen, så de viste ikke sikkert. 
Er det andre som har hatt ekkel slimhoste og så mye tetthet hos så små babyer? 
Det står jo over hele internett at barn under 3 mnd ikke skal hoste men min lille hoster hele tiden. Legen sier bare at det er fint hun klarer å rense opp i slimet selv…. 

Anonymkode: 89719...77b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når var du til legen sist? Jeg hadde tatt meg en tur tilbake, og bedt om å få tatt en test (ser du skriver at de ikke hadde test der, men da mener jeg at fastlegen må fikse dette) Hvor lenge har hun vert syk?

Anonymkode: cafa1...66c

AnonymBruker
Skrevet

Hun har vært syk i 5-6 dager. Og har vært hos lege to ganger, og de sier bare det samme. Bør jeg dra gang 3 når formen er stabil, men hosten og slimet vedvarer? 
Synes det er så ubehagelig altså…. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har vært syk i 5-6 dager. Og har vært hos lege to ganger, og de sier bare det samme. Bør jeg dra gang 3 når formen er stabil, men hosten og slimet vedvarer? 
Synes det er så ubehagelig altså…. 

Jeg hadde tatt en tur til, bare for å vere helt sikker. Men det er meg altså, jeg er av typen «hønemor»😅 

Anonymkode: cafa1...66c

AnonymBruker
Skrevet

Barselavdelingen sa til meg at det var veldig vanlig at nyfødte og små babyer blir forkjølet, så man måtte passe godt på at de ikke lå i trekk. 

Anonymkode: 44c15...4d6

AnonymBruker
Skrevet

RS-virus blir veldig ofte verre på dag 5-6, så følg med. Vår sleit med pusten da han fikk RS-virus i samme alder, og måtte etterhvert legges inn selv om han ikke hadde feber og fastlegen mente vi bare skulle se det an. Ringte legevakta dagen etter, de sjekket med videooverføring.

Hvis de sliter med pusten vil de ofte også puste altfor raskt. Anbefaler å telle respirasjonsfrekvens (altså antall pust i et minutt, ha på stoppeklokke) når ungen er rolig eller sover. Det bør ikke være mye over 45 pust i minuttet for en på 2 mnd. Når vi var innlagt på sykehus car de hvertfall opptatt av at hurtig pust er mye sikrere tegn på sykdom enn feber hos de små.

Anonymkode: c4671...68a

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket de CRP? Min ble innlagt pga høy crp med RS virus, var da 5 mnd. 

Regner med du har sjekket temp og følger med på den også, og eventuelle inndragninger i halsen og ved magen (hvis dette oppstår må du ringe lege / legevakt). 

Hvis det er værre nå enn sist du var hos legen så kan du ringe legevakta å forhøre deg❤️

pass på at hun har våte bleier og ikke blir dehydrert eller veldig slapp. 

Anonymkode: 6a7f6...29f

AnonymBruker
Skrevet

Min baby ble lagt inn på sykehuset i to dager da han var to mnd gammel pga RS… de kan gå fort nedover når de er så små. Høres ikke noe bra ut med sånn hoste på et så lite barn. Jeg ville dratt på legevakta for å komme til en annen lege. 

Anonymkode: ac064...d50

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 
Hun har under 40 pust i minuttet så innafor der. De testet crp hos legen for 2 dager siden og lyttet på lunger. Alt fin. Ikke hatt feber. Spiser vel for så vidt bra, siden hun har våte bleier,

Det er den fæle hosten og slimet jeg bekymrer meg over. Hosten spesielt… 

AnonymBruker
Skrevet

La hun ligge litt høyt med hodet. Og fortsett ø følge allmentilstand.. blir hun dårligere, og kutter ut væske og våre bleier bør du bare dra direkte til barneavdelingen. Opplevd det samme med et barn hvor vi ble sendt hjem, og to timer etter måtte vi haste inn til sykehuset og inn til barneavdeling. Det holdt på å ende i sepsis. Hun hadde ikke våte bleier, og hadde sky høy feber som vi ikke fikk ned... Vi har selv siden oktober hatt sø mye dritt i hus at holder på å bli sprø.....

Men har heldigvis ikke hatt så høy feber, og minste har hatt apetitt og vært strålende fornøyd likevel selv om han har hostet og holdt på.... Men hatt han litt høyt oppe med hodet og litt kjølig rom. For meg sø virker det ikke som dere har rs virus. Det blir  værre å værre, og på dag 4/5 er det mest kritiske. Vi fikk påvist i jul og rett etter jul.. men gikk fint med oss, og påvist i barnehagen til storebror... Var respirasjonen som var mest kritisk hos oss og den hvesende lyden. Hostingen da var ikke særlig ille som nå.... Næ hoster han ekstremt mye i perioder så mistenker falsk krupp. 

Har dere sjekket for falsk krupp? Der hoster de og holder på... Kan være veldig lik rs virus

Men falsk krupp pleier ø hjelpe ved kjølig rom og luft generelt..... Bare en tanke som slo meg :)! God bedring til lille ♥️

Anonymkode: b3bc4...e5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar! 
Hun har under 40 pust i minuttet så innafor der. De testet crp hos legen for 2 dager siden og lyttet på lunger. Alt fin. Ikke hatt feber. Spiser vel for så vidt bra, siden hun har våte bleier,

Det er den fæle hosten og slimet jeg bekymrer meg over. Hosten spesielt… 

Å hoste er ikke farlig i seg selv og det er rett som legen sier, det er bra hvis hun klarer hoste opp slimet. Det er veldig bra! 

Anonymkode: 95637...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...