AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Hei! Jeg har alltid hatt hvilepuls mellom 75-90 (Garmin klokka) fordi jeg snuser og har veid en del mer enn jeg gjør nå. Jeg har fra november til nå gått ned 10kg og går 10 000 skritt hver eneste dag, og klokka mi viser hvilepuls på 59-68 hele tiden når jeg ikke er i aktivitet. Jeg er 22 år gammel og har en snev av helseangst hehe. Er det normalt at pulsen synker ned? Anonymkode: 81809...aff
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Helt vanlig Og du er på et mye bedre nivå nå. Anonymkode: 15023...c2c 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden Ja, det er jo veldig bra! Heia deg 👏 Anonymkode: b8cd6...36a 1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Det er jo helt topp! Anonymkode: 53737...bc0 1
Purple_Pixiedust Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Det har skjedd med meg også. Har gått ned 18 kg og har gått fra 95 i puls om natta til 59 ca. 1
lisaols1 Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Ja altså samme her, og det er kjempe uvant. Er jeg ikke redd for at pulsen er for høy, så blir jeg hvertfall redd når den er lav haha
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden Den hvilepulsen du hadde før bude skremme deg. Bedre nå Anonymkode: 7c174...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden Man bruker hvilepulsen nettopp som en indikator på hvor god form folk er i. Jo lavere hvilepuls, jo bedre form. Normal hvilepuls sies å være 50-80. Over dette indikerer veldig dårlig kondis, under indikerer at man er veldig godt trent. Noen sier at opp til 90 er normalt. Men hvilepuls måles når man ligger/sitter, helt avslappet, uten å gjøre noe. Det vil si ikke lese eller se tv heller. Best er å måle denne på morgen, og ligge helt i ro i noen minutter. Jeg hadde hvilepuls på 65-70 før da jeg trente lite. Nå etter jeg begynte trene ofte så har jeg hvilepuls på 52. En hvilepuls på opp mot 90 som du hadde før er veldig høyt, og en indikator på at hjertet ditt konstant jobber hardt. At hvilepulsen din er blitt lavere er ett veldig godt tegn. Anonymkode: 43e0d...3a3 2
lisaols1 Skrevet 20 timer siden #9 Skrevet 20 timer siden Spoiler Spoiler AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man bruker hvilepulsen nettopp som en indikator på hvor god form folk er i. Jo lavere hvilepuls, jo bedre form. Normal hvilepuls sies å være 50-80. Over dette indikerer veldig dårlig kondis, under indikerer at man er veldig godt trent. Noen sier at opp til 90 er normalt. Men hvilepuls måles når man ligger/sitter, helt avslappet, uten å gjøre noe. Det vil si ikke lese eller se tv heller. Best er å måle denne på morgen, og ligge helt i ro i noen minutter. Jeg hadde hvilepuls på 65-70 før da jeg trente lite. Nå etter jeg begynte trene ofte så har jeg hvilepuls på 52. En hvilepuls på opp mot 90 som du hadde før er veldig høyt, og en indikator på at hjertet ditt konstant jobber hardt. At hvilepulsen din er blitt lavere er ett veldig godt tegn. Anonymkode: 43e0d...3a3 Ja, problemet mitt er jo det at jeg etter en lang periode i en jobb som var skadelig for meg utviklet jeg angst for mange ting. I 1 år gikk jeg konstant med 80-110 i puls hele døgnet sikkert pga stress og frykt hele tiden. Frykten min var mest at jeg skulle svime av. Nå da når pulsen har sunket skyter denne redselen til himmelen igjen. Jeg er vernepleier å vet mye om anatomi osv haha, så jo lavere puls for meg betyr nærmere besvimelse.. selvom jeg aldri har besvimt Anonymkode: 81809...aff
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, problemet mitt er jo det at jeg etter en lang periode i en jobb som var skadelig for meg utviklet jeg angst for mange ting. I 1 år gikk jeg konstant med 80-110 i puls hele døgnet sikkert pga stress og frykt hele tiden. Frykten min var mest at jeg skulle svime av. Nå da når pulsen har sunket skyter denne redselen til himmelen igjen. Jeg er vernepleier å vet mye om anatomi osv haha, så jo lavere puls for meg betyr nærmere besvimelse.. selvom jeg aldri har besvimt Anonymkode: 81809...aff Hvis du er vernepleier vet du at hvilepulsen din nå er helt innafor, og ikke så lav. Min hvilepuls er 38-40, og det er fortsatt helt ok (den er ansett som lav da). Anonymkode: 53737...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er vernepleier vet du at hvilepulsen din nå er helt innafor, og ikke så lav. Min hvilepuls er 38-40, og det er fortsatt helt ok (den er ansett som lav da). Anonymkode: 53737...bc0 Ja vet jo egentlig det, men vet også at ved besvimelse så synker pulsen. Og angst er ingen rasjonell følelse eller tanker, og da blir man ofte nervøs over slike ting. Måtte bare høre om det er normalt, for i følge leger har jeg alltid hatt puls som anses som høy, nettopp fordi jeg snuser og stort sett er stressa konstant. Men kan vel hende at stresset kanskje har blitt mer håndterlig, men det stresser meg det og haha Anonymkode: 81809...aff
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, problemet mitt er jo det at jeg etter en lang periode i en jobb som var skadelig for meg utviklet jeg angst for mange ting. I 1 år gikk jeg konstant med 80-110 i puls hele døgnet sikkert pga stress og frykt hele tiden. Frykten min var mest at jeg skulle svime av. Nå da når pulsen har sunket skyter denne redselen til himmelen igjen. Jeg er vernepleier å vet mye om anatomi osv haha, så jo lavere puls for meg betyr nærmere besvimelse.. selvom jeg aldri har besvimt Anonymkode: 81809...aff Da vet du at angsten din ikke påvirker pulsen, i alle fall 😉 Så prøv å klapp deg selv på skulderen i stedet, mange ville jo vært sjeleglad om de hadde klart å få ned pulsen slik du har gjort (meg inkludert, jeg har veldig høy hvilepuls pga kronisk sykdom) Anonymkode: b8cd6...36a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #14 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja vet jo egentlig det, men vet også at ved besvimelse så synker pulsen. Og angst er ingen rasjonell følelse eller tanker, og da blir man ofte nervøs over slike ting. Måtte bare høre om det er normalt, for i følge leger har jeg alltid hatt puls som anses som høy, nettopp fordi jeg snuser og stort sett er stressa konstant. Men kan vel hende at stresset kanskje har blitt mer håndterlig, men det stresser meg det og haha Anonymkode: 81809...aff Hvis du aldri har besvimt før så begynner du sikkert ikke nå? Jeg har besvimt noen ganger, men har ikke angst for at det skal skje (har litt angst rett etterpå, men så glemmer jeg det). Jeg besvimte aldri før jeg ble alvorlig, kronisk syk, så er jo ikke naturlig at man besvimer i hytt og gevær om man er frisk. Anonymkode: b8cd6...36a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du aldri har besvimt før så begynner du sikkert ikke nå? Jeg har besvimt noen ganger, men har ikke angst for at det skal skje (har litt angst rett etterpå, men så glemmer jeg det). Jeg besvimte aldri før jeg ble alvorlig, kronisk syk, så er jo ikke naturlig at man besvimer i hytt og gevær om man er frisk. Anonymkode: b8cd6...36a Nei det er kanskje sant. Tror kanskje frykten er mer om tap av kontroll. Og livredd for å få svime av i situasjoner hvor det ikke passer seg. Men som sagt aldri svimt av, så kanskje derfor jeg er redd for det. Angst er bare tullete. Anonymkode: 81809...aff
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja vet jo egentlig det, men vet også at ved besvimelse så synker pulsen. Og angst er ingen rasjonell følelse eller tanker, og da blir man ofte nervøs over slike ting. Måtte bare høre om det er normalt, for i følge leger har jeg alltid hatt puls som anses som høy, nettopp fordi jeg snuser og stort sett er stressa konstant. Men kan vel hende at stresset kanskje har blitt mer håndterlig, men det stresser meg det og haha Anonymkode: 81809...aff Få noe hjelp med det der da, det er jo kjipt å ha angst. Og det er ikke sånn at man begynner å svime av brått fordi man får mer normal og bedre hvilepuls altså. Men igjen, det der trenger du nok mer hjelp med. Anonymkode: 53737...bc0
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er kanskje sant. Tror kanskje frykten er mer om tap av kontroll. Og livredd for å få svime av i situasjoner hvor det ikke passer seg. Men som sagt aldri svimt av, så kanskje derfor jeg er redd for det. Angst er bare tullete. Anonymkode: 81809...aff Ja, jeg kan jo skjønne det. Jeg har besvimt en gang totalt uten forvarsel og det kunne gått galt om jeg ikke tilfeldigvis reiste meg opp, tok to skritt bort til min mann for å gi han en klem og så *dunk* akkurat de han hold rundt meg. Han rakk å ta meg imot og legge meg ned på sofaen, ellers ville jeg nok slått hodet i bordkanten. Men de andre gangene har jeg fått et forvarsel og har rukket å legge meg raskt ned. Heter det rukket, forresten? Rukket, rekt? Haha, alt hørtes så rart ut. Anonymkode: b8cd6...36a
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg kan jo skjønne det. Jeg har besvimt en gang totalt uten forvarsel og det kunne gått galt om jeg ikke tilfeldigvis reiste meg opp, tok to skritt bort til min mann for å gi han en klem og så *dunk* akkurat de han hold rundt meg. Han rakk å ta meg imot og legge meg ned på sofaen, ellers ville jeg nok slått hodet i bordkanten. Men de andre gangene har jeg fått et forvarsel og har rukket å legge meg raskt ned. Heter det rukket, forresten? Rukket, rekt? Haha, alt hørtes så rart ut. Anonymkode: b8cd6...36a Ja altså jeg er jo ganske sikker på at det ikke kommer til å skje altså. (Ja det heter rukket hahahah). Er bare en helt sykt irrasjonell frykt jeg har, og det er kjempe teit egentlig, men sånn er nå jeg. Anonymkode: 81809...aff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå