AnonymBruker Skrevet 9. mars #21 Skrevet 9. mars Jeg hadde ikke tenkt å bruke kladder for at den skulle lære å tisse inne, men for å beskytte gulvet. Vi kommer til å dra på noen turer de første månedene, vil gjerne dekke gulvet i valpegrinden når vi er hos andre, så sant det ikke oppfordrer til tissing der. Anonymkode: e650e...424
AnonymBruker Skrevet 9. mars #22 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg hadde ikke tenkt å bruke kladder for at den skulle lære å tisse inne, men for å beskytte gulvet. Vi kommer til å dra på noen turer de første månedene, vil gjerne dekke gulvet i valpegrinden når vi er hos andre, så sant det ikke oppfordrer til tissing der. Anonymkode: e650e...424 Fremdeles å gå baklengs inn i fremtiden. Lær valpen fra dag én at man tisser og bæsjer ute, så slipper du alt dette maset på besøk hos andre. Du må ut ofte, ja, men det er enklere for valpen å lære seg først som sist at tissing og bæsjing foregår utendørs UANSETT hvilket hus den er i. Ut, ut, ut! Anonymkode: 1a66a...343 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #23 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fremdeles å gå baklengs inn i fremtiden. Lær valpen fra dag én at man tisser og bæsjer ute, så slipper du alt dette maset på besøk hos andre. Du må ut ofte, ja, men det er enklere for valpen å lære seg først som sist at tissing og bæsjing foregår utendørs UANSETT hvilket hus den er i. Ut, ut, ut! Anonymkode: 1a66a...343 Men kjære vene, det har da aldri vært snakk om å ikke ta valpen ofte ut. Det er snakk om å beskytte parketten om det blir uhell, som det garantert vil bli. Anonymkode: e650e...424
AnonymBruker Skrevet 9. mars #24 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men kjære vene, det har da aldri vært snakk om å ikke ta valpen ofte ut. Det er snakk om å beskytte parketten om det blir uhell, som det garantert vil bli. Anonymkode: e650e...424 Hvis du har flere uhell inne er du ikke nok ute. Det er absolutt ingen garanti for uhell inne… Parketten tar ikke skade hvis man tørker opp og vasker etter kort tid. Anonymkode: 1a66a...343
Galanga Skrevet 10. mars #25 Skrevet 10. mars Vi hadde tissetepper inne med forrige hundog jeg merket at det fort kan bli en hvilepute. Med nåværende valp hadde vi ikke det, og vi var ute tilnærmet hele tiden. Tror jeg løp ut hvert kvarter når han var våken, det var helt koko. Men så har han bare hatt to tisse uhell inne, og var husren før han var ti uker gammel. Så jeg fikk igjen for strevet fort. Jeg kjenner en hundeeier som har en veldig liten hund og bruker tisseteppet nesten som en kattedo, hunden kan bruke det når han vil. Og det funker fint for dem. Hunden har aldri tisset utenfor det pleddet og tisser heller ikke hjemme hos andre folk. Hver sin måte tenker jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #26 Skrevet 10. mars Jeg brukte også tissematter med forrige hund, men det var fordi oppdretter allerede hadde lært valpene til å bruke det. Flyttet matten bort til døra, sånn at hver gang han gikk mot døra så gikk vi ut. Han hadde ett uhell inne, og var stueren på 2 uker. Nåværende hund brukte jeg ikke tissematter med, men det var i all hovedsak fordi hun rev dem i stykker. Så det ble bare noe styr, jeg gikk ut med henne 2 ganger i timen i stedet, hun brukte lenger tid på å bli stueren. Men det tror jeg har sammenheng med at hun er en annen rase og har en annen læringskurve. Fokuserer mest på håndtering, altså gjøre dem vandt til å bli håndtert. Klemme på poter og ører, løfte dem opp, se på tenner, tilvenning av børste osv... Sosialisering i trygge og positive omgivelser, miljøtrening (korte økter) tilvenne dem forskjellige underlag, lyder og inntrykk. Bare la dem få utforske verden, leke, kose og sove. Anonymkode: 29ac3...24f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars #27 Skrevet 11. mars Jeg var helt mot tissematter inne, til jeg bodde i tredje etasje uten heis med forrige valp som jeg fikk i en jævlig snørik mars. Jeg brukte det riktig nok ikke denne gangen, men hvis jeg bor slik neste gang jeg skal ha valp, skal jeg definitivt bruke det, rett og slett for å spare energi. Valpetiden er slitsom nok som den er. Tidligere har dette gått lett som en plett, med sommervalp og tilgang til hage det bare er å gå rett ut i. Jeg tenker at alle har ulike preferanser og står i ulike situasjoner, og det er det lov til å ta hensyn til. Så syns jeg det å trene valpen til å bli husren, er det minste problemet. De fleste løser det ganske greit, og hvis ikke, kan man sette inn et ekstra gir på det når valpen får bitte litt blærekontroll. Neste gang skal jeg fokusere mer på å være i miljø, uten at noe skjer. Det mangler min hund totalt, det må skje noe hele tiden, og det er slitsomt for alle. Jeg ville også begynt tidlig med hjemme alene-trening, så fort valpen har funnet seg til rette hjemme, og begynne så smått at den ikke rekker å oppleve at dette er skummelt. Eier forsvinner et sekund, så kommer den tilbake, to sekunder, så kommer den tilbake. Jeg har aldri hatt hund med separasjonsangst før, så jeg tenkte ikke nok på det. Jeg tror jeg hadde kunnet unngå det om jeg hadde vært mer bevisst dette de første månedene. Anonymkode: e13e6...8cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå