AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:30 #1 Skrevet onsdag kl. 21:30 Skal om ikke lenge hente hjem en liten skatt. Er lenge siden sist, så mange tanker. Hva har dere andre fylt tiden med de første ukene/månedene frem til man kan begynne på valpekurs osv? Noen tips og råd? Anonymkode: e650e...424 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:49 #2 Skrevet torsdag kl. 19:49 Det er litt vanskelig å si uten å ha møtt den, vite hvor gammel den er eller bosituasjonen din/deres. Er den ikke stueren ville jeg absolutt trent på det. Det er veldig dumt hvis den gjør fra seg. Ha et område i huset med avispapir som du ber den gjøre fra seg på først, og så kan du begynne å veilede den ut når den skal. Det var i hvert fall det vi gjorde, og det fungerte bra. Når valpen er i hus, la den få bestemme farten. Omgivelsene er nye, og den trenger tid til å venne seg til dem. Da vi fikk valp, lot vi henne være i buret sitt så lenge den følte behov, og hun fikk lukte fra seg før vi kalte på henne. Det tok litt tid, men det trenger hun. Anbefaler dere å la hunden ha et eget område som er hundens egen, fri for støy og mas, hvor den kan sove eller leke alene om den ønsker, som dere ikke oppsøker selv. Har dere kjøpt inn mat, leker, bånd/sele? Det bør gjøres før dere får hunden. Alle hunder er forskjellige, så mine tips er ikke nødvendigvis gode for deres hund. Lykke til Anonymkode: 4aa1a...64f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:51 #3 Skrevet torsdag kl. 19:51 En annen ting: når tennene kommer ut vil det mest sannsynlig klø mye i munnen. Ha biteleker klar slik at den ikke biter på møbler, klær og hud. Anonymkode: 4aa1a...64f
Million Skrevet torsdag kl. 20:03 #4 Skrevet torsdag kl. 20:03 Kjøp tissematter. De kalles "sengekladder" og kjøpes i pakker på apoteket. Legg ut noen her og der på passende steder, og instinktivt vil valper søke seg mot absorberende underlag og tisse/gjøre fra seg på disse. Disse sengekladdene er beregnet for å holde på tisset som kommer fra et voksent menneske, så det klarer absolutt alt tisset fra en liten valp Har du tepper ellers i huset, rull de sammen og sett bort de neste ukene/månedene til valpen er husren. Dørmatten inne også. Legg en tissematte der i stedet. Mine to hunder var veldig flinke til å bruke tissemattene, spesielt hannhunden. Han ble husren på bare fire uker hjemme hos oss (fikk han da han var åtte uker). Tyggepinner - kjøp inn og ha lett tilgjengelig. Valper vil gnage på alt, noen ganger også føtter og hender på folk. Erstatt da med en tyggepinne hver gang det skjer, om nødvendig, med "mild tvang" eller "mild overtalelse" til at valpen skal ta tyggepinnen istedetfor foten din eller skoen din. De klør i tennene og de smaker på alt med munnen. Venn den til fra starten av at det er bare tyggepinner og ting som f.eks Kong (en gummileke som det kan puttes godbiter inni) som er lov å tygge på. Gjorde det med mine, og det funket. Ingen av dem ødela noengang en sko eller noe, selv om hele familiens sko sto fremme i gangen. Valper trenger å gå ut og tisse ofte, veldig ofte i blant. Hver halvtime kan bli nødvendig. Alltid etter lek (eller kanskje midt i en lek, da opphisselsen gjør at de må tisse), etter soving og etter spising. Følg med på den når den begynner med snusing på gulvet, at den går i en liten sirkel og liksom "leter" etter et sted å huke seg ned. Snapp opp og bær valpen ut. Den tisser som regel ikke når den blir båret, bare om den må gå selv på egne bein til utgangsdøren. Mine gjorde i hvert fall aldri det når de ble båret ut, men ventet til de kom ut og ble satt ned på gress (igjen, absorberende underlag) Husk å rose med lys og vennlig stemme uten å overdrive tonefallet. Gi en liten godbit som belønning i det sekundet tissingen/bæsjingen er over. Med det samme! Ikke ros og berøm midt i tissing for da kan valpen avbryte pga den blir så gira. Også kommer resten når dere kommer inn igjen i stedet... 😛
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:14 #5 Skrevet lørdag kl. 18:14 AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 20.49): Det er litt vanskelig å si uten å ha møtt den, vite hvor gammel den er eller bosituasjonen din/deres. Er den ikke stueren ville jeg absolutt trent på det. Det er veldig dumt hvis den gjør fra seg. Ha et område i huset med avispapir som du ber den gjøre fra seg på først, og så kan du begynne å veilede den ut når den skal. Det var i hvert fall det vi gjorde, og det fungerte bra. Når valpen er i hus, la den få bestemme farten. Omgivelsene er nye, og den trenger tid til å venne seg til dem. Da vi fikk valp, lot vi henne være i buret sitt så lenge den følte behov, og hun fikk lukte fra seg før vi kalte på henne. Det tok litt tid, men det trenger hun. Anbefaler dere å la hunden ha et eget område som er hundens egen, fri for støy og mas, hvor den kan sove eller leke alene om den ønsker, som dere ikke oppsøker selv. Har dere kjøpt inn mat, leker, bånd/sele? Det bør gjøres før dere får hunden. Alle hunder er forskjellige, så mine tips er ikke nødvendigvis gode for deres hund. Lykke til Anonymkode: 4aa1a...64f Å la valpen bestemme farten noterer jeg meg, det høres lurt ut 😊 tusen takk for tipset! Merker at jeg er bekymret for å gjøre noe feil, eller gjøre for lite med den, men dumt å overøse den med trening også sikkert, så får roe det litt ned. Derfor er det så kjekt å høre hvordan andre har gjort det ☺️ Jeg har kjøpt inn et svært bur og kompostgrinder, slik at jeg kan lage et eget område til den. I tillegg har jeg kjøpt en liten seng, utstyr til pelsstell, litt leker, kong, toppl, lickymat, ny negleklipper, bilbur og et "hentesett" med halsbånd og koppel. Mat står på listen, vil koordinere med oppdretter på det. Jeg har ikke sele enda, tenkte det var greit å ha valpen med for å kjøpe det? Fra forrige hund har jeg skåler, slowfeeder, langline osv. Skal absolutt kjøpe inn mer biteleker, min forrige hadde saftig skarpe tenner 😄 Lagde dere en plan for eksponering/sosialisering når den er så liten? Da tenker jeg på bil, ta buss, bymiljø, dyr, ulike typer underlag og så videre? Anonymkode: e650e...424
venus24 Skrevet lørdag kl. 18:21 #6 Skrevet lørdag kl. 18:21 Valper må alltid tisse. Ta den med ut hver gang den har sovet, lekt, spist eller drukket, sånn at den lærer seg at det bare er ute man skal gå på do. Da slipper du å avlære at den har lov til å tisse på tissematter. 1
mommyaka Skrevet lørdag kl. 18:22 #7 Skrevet lørdag kl. 18:22 Begynn rolig, første to ukene små turer, det blir nok mye inn og ut..sove.. våkne ut....leke..ut...spise ..ut Puppy blues er en ting Dere kan øve på bil etc så mye dere vil:) øv også på fyrverkeri lyder nå La hunden vile mye, overstimulert er ikke bra Den må ikke møte alle hunder den ser
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:24 #8 Skrevet lørdag kl. 18:24 Million skrev (På 5.3.2026 den 21.03): Kjøp tissematter. De kalles "sengekladder" og kjøpes i pakker på apoteket. Legg ut noen her og der på passende steder, og instinktivt vil valper søke seg mot absorberende underlag og tisse/gjøre fra seg på disse. Disse sengekladdene er beregnet for å holde på tisset som kommer fra et voksent menneske, så det klarer absolutt alt tisset fra en liten valp Har du tepper ellers i huset, rull de sammen og sett bort de neste ukene/månedene til valpen er husren. Dørmatten inne også. Legg en tissematte der i stedet. Mine to hunder var veldig flinke til å bruke tissemattene, spesielt hannhunden. Han ble husren på bare fire uker hjemme hos oss (fikk han da han var åtte uker). Tyggepinner - kjøp inn og ha lett tilgjengelig. Valper vil gnage på alt, noen ganger også føtter og hender på folk. Erstatt da med en tyggepinne hver gang det skjer, om nødvendig, med "mild tvang" eller "mild overtalelse" til at valpen skal ta tyggepinnen istedetfor foten din eller skoen din. De klør i tennene og de smaker på alt med munnen. Venn den til fra starten av at det er bare tyggepinner og ting som f.eks Kong (en gummileke som det kan puttes godbiter inni) som er lov å tygge på. Gjorde det med mine, og det funket. Ingen av dem ødela noengang en sko eller noe, selv om hele familiens sko sto fremme i gangen. Valper trenger å gå ut og tisse ofte, veldig ofte i blant. Hver halvtime kan bli nødvendig. Alltid etter lek (eller kanskje midt i en lek, da opphisselsen gjør at de må tisse), etter soving og etter spising. Følg med på den når den begynner med snusing på gulvet, at den går i en liten sirkel og liksom "leter" etter et sted å huke seg ned. Snapp opp og bær valpen ut. Den tisser som regel ikke når den blir båret, bare om den må gå selv på egne bein til utgangsdøren. Mine gjorde i hvert fall aldri det når de ble båret ut, men ventet til de kom ut og ble satt ned på gress (igjen, absorberende underlag) Husk å rose med lys og vennlig stemme uten å overdrive tonefallet. Gi en liten godbit som belønning i det sekundet tissingen/bæsjingen er over. Med det samme! Ikke ros og berøm midt i tissing for da kan valpen avbryte pga den blir så gira. Også kommer resten når dere kommer inn igjen i stedet... 😛 Tusen takk for alle tips ☺️ ingen tepper, men skal rydde bort dørmattene, det hadde jeg ikke tenkt på! Jeg har tissekladder i hus fra forrige hund, men vært usikker på om det ville skade hustreningen mer enn det ville hjelpe, men da satser jeg på at det går greit 😊 Skal absolutt kjøpe inn en del tygg, veldig lurt! Har handlet inn valpekong 😍 Anonymkode: e650e...424
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:26 #9 Skrevet lørdag kl. 18:26 venus24 skrev (3 minutter siden): Valper må alltid tisse. Ta den med ut hver gang den har sovet, lekt, spist eller drukket, sånn at den lærer seg at det bare er ute man skal gå på do. Da slipper du å avlære at den har lov til å tisse på tissematter. Veldig lurt 😊 har til og med sendt valpeboken på rundgang hos de som eventuelt passer den mens jeg gjør ærend, så alle bør være opplyst om dette nå 😄 Anonymkode: e650e...424
PITTY Skrevet lørdag kl. 18:31 #10 Skrevet lørdag kl. 18:31 Du har fått mye fine tips her. Jeg har hatt mye valper. Belag deg også på at øya kan gå trill rundt i hodet ditt. For såå fort går det unna med disse små turbo-tassene. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:33 #11 Skrevet lørdag kl. 18:33 mommyaka skrev (4 minutter siden): Begynn rolig, første to ukene små turer, det blir nok mye inn og ut..sove.. våkne ut....leke..ut...spise ..ut Puppy blues er en ting Dere kan øve på bil etc så mye dere vil:) øv også på fyrverkeri lyder nå La hunden vile mye, overstimulert er ikke bra Den må ikke møte alle hunder den ser Takk for tips! Skal øve tidlig på fyrverkeri-lyder, tusen takk for påminnelsen. Min forrige brydde seg ikke, så lett å glemme at det kan være en skummel ting. Bilkjøring blir det også nok av, jeg bor alene, så den må være med rundt om kring. Puppy blues, der er jeg spent fordi jeg sliter endel med depresjon fra før. Den kommer heldigvis på den rette tiden av året, og ikke en mørk høstdag med tsunami i vindkastene 😅 Skal absolutt la den hvile mye. Der blingset jeg med min forrige, så skal prøve å være veldig obs på det ☺️ Anonymkode: e650e...424
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:37 #12 Skrevet lørdag kl. 18:37 PITTY skrev (1 minutt siden): Du har fått mye fine tips her. Jeg har hatt mye valper. Belag deg også på at øya kan gå trill rundt i hodet ditt. For såå fort går det unna med disse små turbo-tassene. Ja, det er begynt å sige inn 😅 jeg var 19 år yngre forrige gang jeg hadde valp. Tror jeg stresser litt med det med tilknytning. Hadde et veldig tett bånd med min forrige, blir veldig rart å begynne på nytt. Det går seg sikkert til relativt automatisk, bare jeg som overtenker og har lett for å bekymre meg. Anonymkode: e650e...424
mommyaka Skrevet lørdag kl. 18:40 #13 Skrevet lørdag kl. 18:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er begynt å sige inn 😅 jeg var 19 år yngre forrige gang jeg hadde valp. Tror jeg stresser litt med det med tilknytning. Hadde et veldig tett bånd med min forrige, blir veldig rart å begynne på nytt. Det går seg sikkert til relativt automatisk, bare jeg som overtenker og har lett for å bekymre meg. Anonymkode: e650e...424 Min er snart 3 år og jeg følte i første at jeg ikke ville få tilknytning... at dette aldri kom til p gå bra. Nå har jeg 2 skygger 🤣
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:59 #14 Skrevet lørdag kl. 18:59 mommyaka skrev (18 minutter siden): Min er snart 3 år og jeg følte i første at jeg ikke ville få tilknytning... at dette aldri kom til p gå bra. Nå har jeg 2 skygger 🤣 Tusen takk for at du sier det, veldig betryggende å høre 🥰 Anonymkode: e650e...424
Million Skrevet i går, 03:59 #15 Skrevet i går, 03:59 venus24 skrev (9 timer siden): Valper må alltid tisse. Ta den med ut hver gang den har sovet, lekt, spist eller drukket, sånn at den lærer seg at det bare er ute man skal gå på do. Da slipper du å avlære at den har lov til å tisse på tissematter. Det er ingenting som må "avlæres". Hannhunden min ble husren på bare fire uker, han var renslig da han var tolv uker gammel. Og vi brukte tissematter. Han sluttet ganske enkelt å bruke tissemattene og gjorde sitt utendørs fordi det var der han ble belønnet for å gjøre fra seg.
venus24 Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Million skrev (16 timer siden): Det er ingenting som må "avlæres". Hannhunden min ble husren på bare fire uker, han var renslig da han var tolv uker gammel. Og vi brukte tissematter. Han sluttet ganske enkelt å bruke tissemattene og gjorde sitt utendørs fordi det var der han ble belønnet for å gjøre fra seg. For mange er det noe som må avlæres, jo. (Hvorfor hermetegn?) Vet om flere som brukte tissematter i starten og sleit i månedsvis for å gjøre hunden stuerein. At det funket for din hund betyr ikke at det funker for alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå