Gå til innhold

Utdrikningslag uten barneprat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er den eneste av mine venner som ikke har barn. Jeg har venner fra ulike gjenger som ikke kjenner hverandre, og de er alle snille, skjønne og støttende med meg selv om jeg har vært singel og uten barn lenge. Vet de liker meg godt og synes jeg er morsom og en god venn. Nå skal jeg gifte meg og det blir nok et utdrikningslag, men jeg er redd folk bare kommer til å snakke om barna og tema som gjelder småbarnslivet. Sånn blir det jo ofte når folk med småbarn treffes og de ikke kjenner hverandre fra før. Da snakker de om den ene tingen de har til felles: at de har barn i samme alder. Jeg er livredd jeg skal føle meg utenfor i mitt eget utdrikningslag. 

Et alternativ er å ha aktiviteter, ikke bare «avslapping, mat, drikke og prat» (som jeg har mest lyst til). Jeg synes egentlig aktiviteter og leker bare er styrete. Jeg er fryktelig lite glad i quiz (kan ikke noe som helst) og mestrer ikke spill hvor reglene skal forklares der og da (klarer ikke holde fokus og følge med i spillet). Vi er for voksne til sånne pinlige aktiviteter hvor man går på gaten og dummer seg ut. Folk har heller ikke økonomi til dyre aktiviteter (jeg har ikke samvittighet til at folk skal blakke seg for en fest for meg). Har mest lyst å si til forloveren min at jeg ikke vil ha utdrikningslag, men folk maser om at «nå er det din tur, du må!». 

Kan jo ikke ha en regel om at folk ikke får lov å snakke om barna heller, jeg er jo ikke sjefen i samtalen. Noen som har noen tanker om hvordan dette kan løses?

Anonymkode: 85f62...db1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo engasjere deg i dine venners liv da, så blir du ikke utenfor.
Tror nok du lager nok litt tankekrøll for deg selv her. Ta det som det kommer og gled deg over at de faktisk vil bruke tid på deg, de velger faktisk deg over å være hjemme 😊

Anonymkode: 63469...c29

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er livredd jeg skal føle meg utenfor i mitt eget utdrikningslag. 

Noen som har noen tanker om hvordan dette kan løses?

Snu på tankene dine. 

Du har venner som ordner utdrikningslag! Hurra!!!

Anonymkode: 8f04d...08a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo engasjere deg i dine venners liv da, så blir du ikke utenfor.
Tror nok du lager nok litt tankekrøll for deg selv her. Ta det som det kommer og gled deg over at de faktisk vil bruke tid på deg, de velger faktisk deg over å være hjemme 😊

Anonymkode: 63469...c29

Ts her: Det har jeg prøvd mange ganger, men jeg føler jeg kommer litt til kort i en samtale hvor de andre har peiling og ikke meg. En ting er fortellinger om barna, det går selvsagt helt fint å høre om, dette er jo barn jeg kjenner godt og som jeg også i mange tilfeller er fadder til. Men når praten blir sånn; «hvordan burde reglene for fødselspermisjon være, hva burde vært bedre i norsk barselomsorg, hvilken vogn er den beste» osv, da har jeg ikke mye å komme med. Og da føler jeg meg bare dum om jeg prater. Dessuten har jeg erfart at man skal være litt forsiktig med å uttale seg om man ikke har barn selv. Det er forskjell på at litt barneprat her og der, og at det blir det eneste temaet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men når praten blir sånn; «hvordan burde reglene for fødselspermisjon være, hva burde vært bedre i norsk barselomsorg, hvilken vogn er den beste» osv, da har jeg ikke mye å komme med.

Si "skål, nå prater vi om noe gøy" hvis det der skjer i utdrikningslaget.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis vennene dine har et snev av sosiale ferdigheter, i tillegg til at de bryr seg om deg, så demper de barnepraten helt av seg selv i ditt utdrikningslag 😍

Anonymkode: 063a8...68f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du vet vel at du får utdrikningslag. Nevn for forlover at du ønsker deg en dag uten mye prat om barn..hun forstår sikkert. Kanskje det kan være en regel at barnesnakk=en shot, trekke en morsom "straff" el. Kan gjøre noe gøy utav det, og siden flertallet har barn så er det naturlig å velge en utfordring mange lett kan faile. 

Anonymkode: da7ff...179

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Si "skål, nå prater vi om noe gøy" hvis det der skjer i utdrikningslaget.

Ts her igjen: det ville jo vært fryktelig frekt og ikke minst stygt gjort overfor den som prater om barna sine! Det ville jo vært helt enormt sårende. Dessuten er jo tema gøy for DEM, men ikke for meg, så jeg kan jo ikke si at tema er kjedelig, det er jo feil. For dem er det jo et gøy tema!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vet vel at du får utdrikningslag. Nevn for forlover at du ønsker deg en dag uten mye prat om barn..hun forstår sikkert. Kanskje det kan være en regel at barnesnakk=en shot, trekke en morsom "straff" el. Kan gjøre noe gøy utav det, og siden flertallet har barn så er det naturlig å velge en utfordring mange lett kan faile. 

Anonymkode: da7ff...179

Ts: nei! Det er skikkelig stygt gjort og gir litt «barnslige prinsesse vibes».

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her igjen: det ville jo vært fryktelig frekt og ikke minst stygt gjort overfor den som prater om barna sine! Det ville jo vært helt enormt sårende. Dessuten er jo tema gøy for DEM, men ikke for meg, så jeg kan jo ikke si at tema er kjedelig, det er jo feil. For dem er det jo et gøy tema!

Det er ikke stygt gjort at bruden legger litt føringer i sitt eget utdrikningslag.

Det er til og med nybakte mødre enige i.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er den eneste av mine venner som ikke har barn. Jeg har venner fra ulike gjenger som ikke kjenner hverandre, og de er alle snille, skjønne og støttende med meg selv om jeg har vært singel og uten barn lenge. Vet de liker meg godt og synes jeg er morsom og en god venn. Nå skal jeg gifte meg og det blir nok et utdrikningslag, men jeg er redd folk bare kommer til å snakke om barna og tema som gjelder småbarnslivet. Sånn blir det jo ofte når folk med småbarn treffes og de ikke kjenner hverandre fra før. Da snakker de om den ene tingen de har til felles: at de har barn i samme alder. Jeg er livredd jeg skal føle meg utenfor i mitt eget utdrikningslag. 

Et alternativ er å ha aktiviteter, ikke bare «avslapping, mat, drikke og prat» (som jeg har mest lyst til). Jeg synes egentlig aktiviteter og leker bare er styrete. Jeg er fryktelig lite glad i quiz (kan ikke noe som helst) og mestrer ikke spill hvor reglene skal forklares der og da (klarer ikke holde fokus og følge med i spillet). Vi er for voksne til sånne pinlige aktiviteter hvor man går på gaten og dummer seg ut. Folk har heller ikke økonomi til dyre aktiviteter (jeg har ikke samvittighet til at folk skal blakke seg for en fest for meg). Har mest lyst å si til forloveren min at jeg ikke vil ha utdrikningslag, men folk maser om at «nå er det din tur, du må!». 

Kan jo ikke ha en regel om at folk ikke får lov å snakke om barna heller, jeg er jo ikke sjefen i samtalen. Noen som har noen tanker om hvordan dette kan løses?

Kanskje ha en liste med tema for for forskjellige samtaleemner å ha ila kvelden? Gjerne noen med litt gøyal vri på? Det er jo ikke sikkert de slår an helt, men da får man snakket om litt forskjellig og med litt flaks så kanskje noen av de tar av litt også og holder seg gående 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei! Virkelig ikke. Det går alltid an å si fra på en hyggelig måte og gode venner skal tåle sånt. 

De jeg kjenner, glemmer gubbe og unger etter et par glass vin og da går skravla om alt annet. 

Barn, politikk og religion kan man droppe som samtaleemne i hyggelige lag. 

Anonymkode: 3537d...611

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at når voksne møtes uten at barna er til stede, så snakkes det lite om barna. Nettopp fordi de ikke kjenner hverandre, og dermed heller ikke kjenner hverandres barn. 
Da er det lettere skravle om hvordan de ble kjent med deg, hva de jobber med, filmer/musikk, trening, klær eller ferie. 
Mitt inntrykk er at småbarnsforeldre synes det er godt med en pause fra småbarna og heller nyte voksenselskap når det for en gangs skyld er ett selskap hvor barna ikke er en naturlig del. 

Anonymkode: ea9e7...c52

AnonymBruker
Skrevet

No overtenker du. Barn er det siste dem kommer til å snakke om. Det er jo din dag. Jeg orka ikke barneprat når man endelig får fri fra dem. Man vil jo bli kjent med folk. Da snakker man ikke bare om barn. Så jeg mener du overtenker. Dette kommer til å gå så bra. 

Anonymkode: d1f6b...d10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min erfaring er at når voksne møtes uten at barna er til stede, så snakkes det lite om barna. Nettopp fordi de ikke kjenner hverandre, og dermed heller ikke kjenner hverandres barn. 
Da er det lettere skravle om hvordan de ble kjent med deg, hva de jobber med, filmer/musikk, trening, klær eller ferie. 
Mitt inntrykk er at småbarnsforeldre synes det er godt med en pause fra småbarna og heller nyte voksenselskap når det for en gangs skyld er ett selskap hvor barna ikke er en naturlig del. 

Anonymkode: ea9e7...c52

Ts igjen: Da har du ikke møtt mine venner. Flere av dem er ikke i jobb så de rømmer fra rommet med en gang samtalen dreier inn på jobb. De har heller ikke økonomi til klær eller reiser, så det blir mest prat om småbarnslivet. Kjenner meg virkelig ikke igjen i det du skriver.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En gøy lek kan være å be alle deltakere sende inn en setning som går "spør meg om <insert random fact here>". Altså noe som innleder til en uventet anekdote fra deres liv. 

Disse skrives på lapper som brettes sammen. Ved ankomst trekker alle gjester en lapp hver, og i løpet av kvelden skal de forsøke å finne hvem faktaen tilhører. Slike ting blir gode samtaleemner som dras helt ut av det blå, og gjerne morsomme eller syke historier som skaper mye latter og moro. 

Det er kjempegøy for fester med mange ulike mennssker som ikke kjenner hverandre!

Anonymkode: aab1a...093

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En gøy lek kan være å be alle deltakere sende inn en setning som går "spør meg om <insert random fact here>". Altså noe som innleder til en uventet anekdote fra deres liv. 

Disse skrives på lapper som brettes sammen. Ved ankomst trekker alle gjester en lapp hver, og i løpet av kvelden skal de forsøke å finne hvem faktaen tilhører. Slike ting blir gode samtaleemner som dras helt ut av det blå, og gjerne morsomme eller syke historier som skaper mye latter og moro. 

Det er kjempegøy for fester med mange ulike mennssker som ikke kjenner hverandre!

Anonymkode: aab1a...093

Og på de lappene kommer 90% av gjestene til å skrive: barna!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke styre hva folk skal snakke om. Punktum! Småbarnsforeldre er uforbederlig, de snakker alltid om barn. 

Anonymkode: 1ed39...946

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakke om barna, når man har en kveld uten barna...

Anonymkode: d2d29...a2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At noen kommer litt innom barna sine i samtaler i løpet av kvelden er ikke rart, spesielt de som ikke kjenner hverandre- det er jo en del av vanlige bli kjent spørsmål. Hvor er du fra?  Hva jobber du med? Barn/familie? Osv. Men i en setting som utdrikkingslag skal det ikke dominere. Jeg hadde ikke lagt ned «forbud», for det virker jo litt merkelig igjen. Men kan du ikke snakke med feks forloveren, at hun også er litt obs på dette, og har litt backup plan og kan skifte temaet dersom det blir nødvendig? At hun kanskje tar litt styring innimellom uten at det er åpenbart? 😊

Anonymkode: 1eee4...f8c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...